Lai gan līderpozīcijas gāzes un elektroenerģijas tirgos joprojām saglabā bijušie monopolisti, klientu portfeli turpina audzēt arī citi spēlētāji.
Latvenergo tirgus daļa 2018. gada 1. ceturksnī mājsaimniecību segmentā veidoja 92–97%, savukārt juridisko klientu segmentā – 45–55%, liecina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) jaunākie apkopotie dati. Pērnā gada maijā Latvenergo uzsāka arī dabasgāzes tirdzniecību, šogad pietuvojoties lielākā dabasgāzes klientu portfeļa īpašniekam Latvijas Gāze, kas apkalpo 45–55% klientu juridiskajā segmentā. Nozares pārstāvji atzīst, ka konkurence abos tirgos ir vienlīdz spēcīga un tuvākajā laikā tā, visticamāk, saasināsies.
Bijušo monopolistu tirgus daļas abos tirgos ir samazinājušās, secina AJ Power Holding valdes loceklis Roberts Samtiņš. «To var saistīt gan ar pieaugošo konkurenci, gan ar patērētāju zināšanu līmeņa pieaugumu par tirgus iespējām un nebaidīšanos no tirgotāju maiņas. Konkurence ir ļoti aktīva. Pārsvarā klientus uzrunā četri, pieci uzņēmumi, un lēmumu parasti izšķir nianses,» uzskata R.Samtiņš. Viņš atklāj, ka sīvākie AJ Power konkurenti gan dabasgāzes, gan elektroenerģijas tirgū ir abi līderi – Latvijas Gāze un Latvenergo. SPRK sniegtā informācija liecina, ka AJ Power tirgus daļa 2018. gada 1. ceturksnī juridisko klientu segmentā veidoja 5–15%, līdzīgu skaitu klientu apkalpoja arī Inter RAO Latvija un Geton Energy. Inter RAO Latvija rīkotājdirektors Pāvels Sosņickis apgalvo, ka būtiskas izmaiņas tirgus sadalījumā viņš neredz. «Līderi joprojām ir tie paši,» uzsver P. Sosņickis.
Geton Energy izpilddirektors Kristaps Muzikants domā, ka konkurence abos tirgos ir vienlīdz spēcīga, taču svarīgākā atšķirība ir tajā, kas notiek juridisko klientu segmentā un kas – privāto klientu segmentā. «Raugoties no šādām pozīcijām, sīvāka konkurence ir jūtama darbā ar biznesa klientiem, kas ir likumsakarīgi, ņemot vērā ar tirgus atvēršanu saistītos procesus. Tā kā elektroenerģijas tirgus tika atvērts ātrāk, konkurence sāk palielināties arī mājsaimniecību segmentā, bet jāatzīst, ka tas notiek salīdzinoši lēnāk. Joprojām ļoti daudzi cilvēki nemaz nezina, ka ir iespējams mainīt elektroenerģijas tirgotāju,» pauž K.Muzikants.
Šobrīd mājsaimniecību segmentā Latvenergo tuvākais un praktiski vienīgais sekotājs ir Lattelecom, kas elektroenerģiju privātpersonām sāka tirgot pērnā gada sākumā. Šā gada sākumā Lattelecom tirgus daļa šajā segmentā veidoja 2–5%. Lattelecom norāda, ka kopš 2017. gada izskaņas uzņēmums pieckāršojis Lattelecom tet elektroenerģijas klientu skaitu, sasniedzot vairāk nekā 50 tūkstošus klientu.
«Redzam, ka tet sāk sevi pierādīt kā stabilu spēlētāju elektroenerģijas tirgū. Klienti lieto tet pakalpojumus jau vairāk nekā gadu, ir novērtējuši ieguvumus un nu jau iesaka mūs saviem draugiem, paziņām un arī biznesa vadītājiem,» stāsta Lattelecom tet attīstības direktors Artūrs Pielēns-Pelēns, uzsverot – tirgus izmaiņas norāda, ka Latvijas iedzīvotāji sāk arvien vairāk un vairāk apzināties, ka viņiem enerģijas nozarē ir reālas izvēles iespējas. Latvenergo elektroenerģijas pārdošanas direktors Uldis Mucinieks atzīst, ka tirgū ir vērojama dinamika un pērnā gada jaunpienācējs noteikti ir aktivizējis mājsaimniecību tirgu. «Mēs redzam, ka tirgū klientu aktivitāte pieaugusi, kas ir pozitīvi, tomēr vienlaikus, kā to rāda SPRK dati, tam nav bijis radikālas ietekmes uz mūsu klientu skaitu. Esam gandarīti redzēt, ka klientu kustība ir divpusēja un ir pieaudzis to klientu skaits, kas atgriežas pie mums,» atzīmē U. Mucinieks.
Visu rakstu Konkurence saasinās lasiet trešdienas, 29.augusta laikrakstā Dienas Bizness!