Klaipēdas ostas kapacitāte tuvāko trīs gadu laikā dubultosies, Baltijas Transporta forumā Kaļiņingradā paziņojis Lietuvas Stividorkompāniju asociācijas prezidents Aloizs Kuzmarskis. Viņš izteicies, ka šajā salīdzinoši īsajā laikā Klaipēdas ostas jaudas sasniegs 60 līdz 70 milj. tonnu, ziņo portnews.ru.
Šos plānus apstiprina arī Klaipēdas ostā, jo tiekot būvēti jauni pasažieru un kravu termināļi, kurus paredzēts nodot ekspluatācijā nākamajā gadā. Savukārt gan šogad, gan nākamgad Klaipēda plāno apmēram 36 milj. tonnu kravu apgrozījumu.
Palielināt kravu apgrozījumu tikpat straujos tempos Latvijas ostu konkurentam gan nebūs reāli, atzīst DB aptaujātie tranzīta jomas eksperti. Ir taisnība, ka Klaipēdas ostas kapacitātes vai caurlaides spēja varētu pieaugt, atzīst Liepājas speciālā ekonomiskās zonas investīciju un mārketinga nodaļas vadītājs Ivo Koliņš. Tai pašā laikā tas labi sasaucoties ar Putina paziņotajiem Ustjlugas ostas attīstības plāniem palielināt pārkrauto kravu apjomus līdz 180 milj. tonnu 2018. gadā. Tas noteikti ietekmēs Baltijas valstu ostu kravu apgrozījumu, saka I. Koliņš. Ņemot vērā minētos faktorus, kļūst skaidrs, ka straujš kravu pieaugums Klaipēdā diezin vai ir iespējams. «Papildus 30 līdz 40 milj. tonnu kravu kā tādu reģionā, kas varētu tikt transportētas papildu caur kādu no ostām, nav. Netiek plānota fundamentāli lielāka ogļu ieguve vai metāla produkcijas ražošana,» norāda I. Koliņš. Maz ticams, ka kravu apjoms Klaipēdā varētu pieaugt tikpat strauji kā tās kapacitāte, norāda arī Ventspils Brīvostas pārvaldē. Satiksmes ministrijas tranzīta politikas departamenta direktors Andris Maldups apšauba iespēju, ka Klaipēdas osta varētu dubultot kravu apgrozījumu dažu gadu laikā.
«Savulaik neviens neticēja, ka igauņi uzbūvēs ostu, bet viņi ņēma un uzcēla,» saka Transporta un sakaru institūta prezidents Igors Kabaškins, pilnībā neizslēdzot iespēju Klaipēdas ostai strauji kāpināt apgrozījumu. Taču tā kā ostu stratēģiskās attīstības analīze nav veikta, ir grūti spriest par dažādu kaimiņvalstu ostu patiesajām iespējām.
Savukārt jautāts par Klaipēdas iespējām atņemt kravas Latvijai, I. Koliņš domā, ka visu, ko varēja atņemt, viņi jau ļoti veiksmīgi ir atņēmuši. Tam piekrīt arī A. Maldups, piebilstot, ka nezina nevienu kravu grupu, ko lietuvieši Latvijai varētu nocelt, ja vien viņi negrib vest kravas par velti. Nevajadzētu pārspīlēt šo konkurenci, kaut arī minerālmēslu un konteineru pārkraušanas jomā konkurence ir, norāda Rīgas Brīvostas pārvaldes mārketinga direktors Edgars Sūna, jo Rīgai pamatā ir Krievijas kravas, bet Klaipēda ir orientēta uz baltkrievu kravām.
Tikmēr Liepājas ostai ir plāni dubultot kravu apgrozījumu piecu līdz septiņu gadu laikā. Pērn Liepājas ostas kravu apgrozījums bija 4,38 milj. tonnu. «Šogad plānojam kravu apgrozījuma pieaugumu piecu līdz desmit procentu robežās,» stāsta I. Koliņš. Savukārt Ventspils šogad plāno 10% pieaugumu – par apmēram diviem milj. tonnu. Tikmēr Rīgas osta šogad cer palielināt kravu apgrozījumu no 30,5 līdz 33,9 milj. tonnu.