Augstskolas visā pasaulē saskaras ar lieliem izaicinājumiem no dažādām pusēm. Arvien vairāk tiek pieprasīta izglītības kvalitātes uzlabošana, bet galvenokārt ir tas, ka no augstskolām sabiedrībai nevajag tikai tehniskus kvalificētus ekspertus, bet īstus un efektīvus līderus. Vai tas ir iespējams?
Pašreizējā izglītības sistēma sniedz jauniešiem informāciju, bet tā nespēj attīstīt jaunus līderus. Iemesls – pasniedzēju fokusēšanās uz informācijas pasniegšanu. Tā vietā būtu nepieciešams veicināt studentu kritiskās domāšanas spējas un attīstīt prasmi analizēt iegūto informāciju. Vienlīdz svarīgi – palīdzēt studentiem saprast saņemtās informācijas nozīmīgumu un apzināties, kāds no šīs informācijas labums būs tālākajā dzīvē (mācību, darba, dzīves vai citā kontekstā).
Vēl svarīga ir izglītības sistēmas balstīšana uz jauniešu stirpo pušu attīstīšanu, kas ievērojami paaugstina mācību procesa efektivitāti un studentu motivāciju. Mācību process tiek radīts ērtāks un patīkamāks jauniešiem, sniedzot tiem iespējas attīstīt savas prasmes un spējas, kurās viņi jau jūtas stipri un spēcīgi. Turklāt šāda pieeja izglītības procesā sniedz vairāk uzvaru un vēl vairāk motivē jauniešus.
Turpinot par informācijas nozīmīgumu – jauniešiem jāskatās uz iegūtajām zināšanām plašā kontekstā, tāpēc pirms tiek runāts par iegūto zināšanu lomu, piemēram, karjerā, jāpalīdz jauniešiem izveidot plašāku skatījumu uz dzīvi un tās mērķiem, palīdzot šos mērķus saprast un apzināties to nozīmīgumu. Nākamais solis – akcentēt, ko izvēlētā augstskola un karjera dos mērķu sasniegšanai.
Nākamais kritiskais faktors izglītības sistēmas funkcionēšanai – jauniešiem sniegta iespēja iesaistīties izglītības sistēmas procesa veidošanā un iespēja uzņemties atbildību. Jauniešos jāveicina izpratne, ka viņi ir mērķu īpašnieki un ir pirmie, kas atbild par savu mērķu un rezultātu sasniegšanu, tāpēc ne mazāk svarīgs faktors ir jauniešiem sniegt iespēju piedalīties mērķu izvirzīšanā un veidošanā..
Kopumā vērtējot, diemžēl ne katra augstāka izglītības iestāde var izveidot un nodrošināt kvalitatīvu līderisma attīstības procesu – tas ir liels un grūts izaicinājums. Iemesls – līderisma izglītības kvalitāti galvenokārt nenosaka lietotie materiāli vai metodes, bet gan pasniedzēji, kuri palīdz jauniešiem kļūt par līderiem. Lai tas notiktu pasniedzējiem jābūt nepieciešami līdzekli un pieejamību, lai palīdzētu studentiem, bet vēl svarīgāk pasniedzējiem jācenšas pildīt to, ko runā. Turklāt jāņem vērā tas, ka efektīvi līderi nav tikai harizmātiski līderi, efektīviem līderiem ir skaidra dzīves un karjeras vīzija un viņu vērtības ir saskaņā ar misiju. Ja pasniedzējs pats būs līderis, netrūks nepieciešamo prasmju motivēt un iedvesmot jauniešus.
Manuprāt, viens no svarīgākajiem faktoriem, ko augstskolām jāatceras – ja ir vēlme izglītot līderus, jāpārliecinās, ka šī procesa norisē iesaistīti līderi.
Apzinoties izglītības sistēmas ierobežojumus un reaģējot uz nepieciešamību tos pārvarēt, Latvijā ir dažādi interesanti projekti. Viens no tiem ir GoBeyond (gobeyond.cc), kas ir 11 mēnešu ilga jauniešu līderisma attīstības programma. Projekta attīstības ietvaros jauniešiem tiek parādīts, ka izglītība nav procesu kopums, kas galvenokārt koncentrējas uz informācijas pasniegšanu. Turklāt tiek ņemts vērā, ka svarīgi iesaistīt studentus apmācību procesa veidošanā, tādējādi veicinot viņu motivāciju apgūt jaunas zināšanas. Tāpēc gan programmas pirmās daļas (4 dienu personīgās attīstības seminārs), gan otrās daļas (iesaiste uzņēmējdarbības un sociālo projektu attīstīšanā) virzība ir balstīta uz jauniešu diskusiju rezultātiem, iespēju pašiem izvēlēties projektus, ko attīstīt programmas ietvaros un mācītos darot. Papildus jāpiemin, ka ikmēneša tikšanos vieslekciju un pieaicināto profesionāļu (mentoru) tēmas nosaka dalībnieki un viņu attīstīto projekta vajadzības. Papildus tam, ka jaunieši var izvēlēties attīstītos projektus, ņemot vērā savas intereses un stiprās puses, katram GoBeyond dalībniekam tiek veikta «360 grādu kompetenču novērtēšana», kas ļauj labāk apzināties stiprās puses un tās attīstīt. Mērķu izveides process un to nozīmīguma izpratne ir ilgstošs process un tas netiek pabeigts GoBeyond programmas laikā. Taču programma sniedz labas pamatzināšanas un izpratni. Šajā procesā tiek izmantotas Harvard Business Review reālo gadījumu izpētes (case studies), dalībnieku diskusijas, personīgo dienasgrāmatu rakstīšana. Liela loma ir individuālajām koučinga (coaching) sesijām visas programmas garumā.
Ceru, ka nākotnē Latvijā būs daudz vairāk šāda veida iniciatīvas.