Jaunākais izdevums

Kompānijas akcijas cenas burbulis piebriedis kā negaisa mākonis vasaras pēcpusdienā

Turpinoties investoru apmātībai, elektromobiļu ražotāja Tesla akcijas cena pirmdien sasniedza jaunu vēsturisku maksimumu, pakāpjoties līdz 267,26 ASV dolāriem, tādējādi kompānijas vērtībai pārsniedzot 33 miljardus ASV dolāru. Tomēr investoriem fiksējot peļņu pirmdien tirdzniecības beigās, kompānijas akcijas cena bija nokritusies zem 260 dolāru atzīmes, bet vakar tirdzniecības sākumā cena svārstījās ap 255 dolāru līmeni.

Šāds cenas samazinājums šķiet loģisks, ja ņem vērā, ka aptuveni mēneša laikā kompānijas akcijas cena spēja palielināties apmēram par 20%, bet kopš gada sākuma šo vērtspapīru tirgus vērtība ir pakāpusies gandrīz par 70%. Jautājums šobrīd ir par to, vai investoriem vajadzētu gaidīt tikai tehnisku korekciju, kas tradicionāli pavada strauji augošus vērtspapīrus, vai arī runa var būt par daudz iespaidīgāku kritumu.

Patlaban Teslu lielā mērā var salīdzināt ar interneta kompānijām deviņdesmito gadu beigās, un nav izslēgts, ka tieši tāds pats iznākums biržā būs arī šobrīd daudzsološajam elektromobiļu ražotājam. Šajā gadījumā runa nav par to, ka kompānijas biznesam nav perspektīvas un tā nespēs nopelnīt, runa ir par ieguldītāju ļaušanos vispārējai apmātībai, neņemot vērā uzņēmuma finansiālo kapacitāti.

Finanšu portālā Yahoo! Finance atrodamā analītiķu vidējā peļņas prognoze liecina, ka kompānijas peļņa uz akciju šogad varētu sasniegt 1,08 dolārus. Tas nozīmē, ka pie cenas, kas tika fiksēta šī raksta tapšanas brīdī, uzņēmuma akcijas cenas attiecība pret peļņu jeb P/E sasniedz 237. Tas ir apmēram 15 reižu augstāks rādītājs nekā ASV plašā tirgus indeksam Standard & Poor’s 500 un vēl krietni augstāks nekā ASV autoražotājam General Motors, kuram šī attiecība ir 7,8, savukārt Ford tā ir 7,6, bet Toyota Motors – 10,8. Tiesa, nākamā Tesla finanšu gada prognozes, pēc analītiķu domām, izskatās ievērojami priecīgākas, un peļņa uz akciju varētu palielināties vairāk nekā trīs reizes. Saskaņā ar ekspertu vidējo prognozi nākamgad kompānijas peļņa uz akciju varētu pieaugt līdz 3,32 ASV dolāriem, taču arī šajā gadījumā akcijas šķiet ievērojami pārvērtētas. Ja analītiķu izvirzītā peļņas prognoze ir reāla, kompānijas akcijas cenas peļņas nākotnes attiecība sasniedz 77, kas, lai gan šķiet ievērojami patīkamāks par šā gada P/E, taču tomēr ir ievērojami augstāks par tirgus vidējo.

Iepriekšējo dienu cenu rekords aptuveni sakrīt ar vērtspapīru tirgus dalībnieku aptaujās izteikto cenas orientiera mediānu, bet tā joprojām ir augstāka par šīs Thomson/ First Call apkopotās finanšu speciālistu aptaujas laikā noteikto vidējo cenu līmeni. Tiesa gan, ir tirgus dalībnieki, kuri savās prognozēs izsaka pieļāvumu, ka uzņēmuma akcijas cena var celties līdz pat 325 ASV dolāru atzīmei.

Interesanti arī, ka respektablā Deutsche Bank 11. augustā ir palielinājusi uzņēmuma akcijas investīciju reitingu no turēt (hold) uz pirkt (buy). 11. augustā biržu slēdzot, Tesla akciju cena bija 259,32 dolāri, līdz ar to nav izslēgts, ka, saglabājoties labvēlīgam tirgus noskaņojumam, minētā 325 dolāru robeža varētu tikt sasniegta par spīti tam, ka uzņēmuma akcijas kļūs vēl vairāk pārvērtētākas nekā līdz šim.

Protams, kamēr augšupejas vektors nedraud «nolūzt», var turpināt sērfot līdzi pašreizējiem augšupejas viļņiem, taču ir jārēķinās, ka pie mazākiem satricinājumiem kas var būt saistīti gan ar pašas kompānijas darbību, vai arī sliktu investoru noskaņojumu akciju tirgū kopumā, akcijas cena var strauji samazināties.

Ir vērts atcerēties, ka pie pirmajiem saasinājumiem tirgū parasti visvairāk cieš to uzņēmumu akcijas, attiecībā uz kurām investori ir bijuši pārāk optimistiski. Tā tas notika arī šā gada sākumā, kad Volstrīta piedzīvoja korekciju saistībā ar izmaiņām ASV centrālās bankas vērtspapīru uzpirkšanas politikā un satricinājumiem jaunattīstības valstu finanšu tirgos. Toreiz tas sevišķi labi bija redzams attiecībā uz iepriekš iespaidīgu cenas uzvaras gājienu piedzīvojušajām interneta kompāniju akcijām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažiem šis pandēmijas gads ir izrādījies pat ļoti veiksmīgs un, ja vērtē pasaules lielāko akciju tirgu sniegumu, tad acīs duras, piemēram, fenomenālais elektrisko spēkratu ražotāja “Tesla” akcijas cenas pieaugums.

Kopš gada sākuma šī uzņēmuma akcijas vērtības izaugsme putekļos atstājusi visu pārējo tirgu, kur tās cena ir palēkusies teju par 600% līdz 585 ASV dolāriem. Tāpat šāds tiks straujš pieaugums noticis par spīti gandrīz konstantajiem un daudzajiem ekspertu vēstījumiem, ka “Tesla” akciju burbulis drīz plīsīs.

Pagājušā gada beigās “Tesla” akciju ASV Nasdaq biržā varēja iegādāties aptuveni par 84 ASV dolāriem. Ja investoram tad būtu piederējušas 10 “Tesla” akcijas, tad viņa šāda ieguldījuma vērtība šādā periodā no 840 ASV dolāriem būtu palielinājusies gandrīz līdz 5900 ASV dolāriem, jeb peļņa būtu vairāk nekā 5 tūkst. ASV dolāri. Attiecīgi 100 “Tesla” akciju turēšana investoriem būtu nodrošinājusi 500 tūkst ASV dolāru peļņu. Jāņem vērā, ka “Tesla” akciju turēšana vēl fantastiskāk izskatās nedaudz ilgākā termiņā. Pagājušā gada maijā šīs kompānijas akciju varēja iegādāties vien par 37 ASV dolāriem!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules lielākie publiski kotētie uzņēmumi jau kādu laiku sākuši informēt par savu iepriekšējā ceturkšņa sniegumu.

Šonedēļ kārta sniegt šādu informāciju pienāca elektroauto ražotājam Tesla, kas kļuvis par vienu no Rietumvalstu mazo investoru vispopulārākajiem uzņēmumiem saviem ieguldījumiem (arī Latvijas gadījumā). Šīs kompānijas akcijas cena pagājušogad pandēmijas apstākļos septiņkāršojās. Tāpat ar kolorītiem paziņojumiem interneta vidē visai regulāri klajā nāk uzņēmuma vadītājs Īlons Masks. Arī tas palīdz celt kompānijas popularitāti.

Peļņa no citiem laukiem

Lai nu kā – palīdz arī tas, ka Tesla sākusi ziņot par peļņu. Kompānija nupat atklājusi, ka tā tai iepriekšējā ceturksnī sasniegusi 438 miljonus ASV dolārus, kas tai ir jauns rekords. Tikmēr uzņēmuma apgrozījums minētajā periodā bijis 10,4 miljardu ASV dolāru apmērā. Kompānija arī ziņoja par saviem plāniem, kas paredz šogad pasaulē piegādāt uz pusi vairāk spēkratus nekā pagājušajā gadā (tādējādi tie varētu būt aptuveni 800 tūkstoši).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekskluzīvais triljonu kompāniju klubiņš pasaulē kļuvis nedaudz plašāks. Proti, tām Rietumvalstu publiskajām kompānijām, kuru vērtība nu pārsniedz vismaz vienu apaļu triljonu ASV dolārus, nupat pievienojies elektroauto ražotājs Tesla.

Līdz šim šo uzņēmumu vidū atradās vien tehnoloģiju grandi Apple, Amazon.com, Microsoft un Alphabet. Pieminēšanas vērts gan ir vēl viens interneta milzis Facebook, kura vērtību pēdējā laikā negatīvi ietekmējuši reputācijas jautājumi un zināmas bažas par tālāku tā spēju augt. Tādējādi līdz ar Facebook akcijas cenas kritumu šim uzņēmumam šo ekskluzīvo klubiņu nācies pamest.

Tesla akcijas cena šajā pandēmijā ir faktiski katapultējusies stratosfērā, kur, piemēram, 2020. gada sākuma šī uzņēmuma kapitalizācija atradās aptuveni “vien” pie 75 miljardu ASV dolāru atzīmes. Tas nozīmē, ka Tesla vērtība šajā periodā ir palēkusies teju 13 reizes. Tesla kapitalizācija no 100 miljardiem ASV dolāriem līdz triljonam ASV dolāriem pieaugusi nepilnos divos gados.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Vai autoražotājs Tesla ir 150 miljardus ASV dolāru vērts?

Lelde Petrāne,05.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau pirms divām nedēļām, kad elektroauto ražotāja "Tesla" tirgus vērtība pārsniedza 100 miljardus ASV dolāru, izskanēja skeptiski viedokļi, bet otrdien, akciju cenai turpinot kāpumu, tā pārsniedza 150 miljardus ASV dolāru. Tas nozīmē, ka "Teslas" akciju cena pēdējos trīs mēnešos ir vairāk nekā trīskāršojusies, pārspējot pat visoptimistiskākās prognozes.

Biznesa portāla db.lv uzrunātie analītiķi pauž viedokli, vai elektroauto ražotājs "Tesla" patiešām ir 150 miljardus dolāru vērts, kā tas izskatās uz kopējā auto nozares fona, kādas ir nākotnes prognozes un iespējamie attīstības scenāriji.

Pārsteidzoši, bet riskanti

"Auto ražotāja "Tesla" akciju cenu kāpums tiešām ir bijis pārsteidzošs," atzīst "Luminor" galvenais ekonomists Pēteris Strautiņš. "Pats svarīgākais - šobrīd ļoti riskanta ir gan šo akciju pirkšana, gan pretēja rīcība, ko sauc par "short selling" jeb īsā pārdošana, kas būtībā ir akciju aizņemšanās cerībā uz to cenas kritumu. Ja vien investoru riska tolerance nav ārkārtīgi augsta, viņiem nevajag darīt ne vienu, ne otru, zaudējumi var būt lieli," viņš brīdina.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla" pirmdien vērsies tiesā ar prasību pret Zviedrijas valsti saistībā ar pasta darbinieku streiku, kura dēļ bloķētas numura zīmju piegādes jauniem automobiļiem.

"Tesla" Zviedrijā šobrīd skāris vairāku nozaru darbinieku streiks saistībā ar autoražotāja nevēlēšanos parakstīt darba koplīgumu.

20.novembrī šim streikam pievienojās pasta darbinieki, apturot piegādes "Tesla" birojiem un remontdarbnīcām.

Tā kā numura zīmes jauniem automobiļiem Zviedrijā tiek piegādātas tikai pa pastu, šis streiks var apturēt jaunu "Tesla" nonākšanu uz valsts ceļiem.

"Tesla" lūgusi tiesai piespiest Zviedrijas Transporta aģentūru nodrošināt, lai aģentūrā reģistrēto transportlīdzekļu numura zīmes "nonāktu "Tesla" īpašumā".

Uzņēmums arī lūdza tiesu piemērot naudas sodu viena miljona kronu (87 000 eiro) apmērā, ja Zviedrijas Transporta aģentūra neizpildīs šo prasību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pa īsteniem amerikāņu kalniņiem šogad līdz šim braukājusi ASV elektroauto ražotāja "Tesla" vērtība.

Straujš minētā uzņēmuma akcijas cenas kāpums ASV biržā aizsākās pagājušā gada oktobrī. Kopš tā brīža līdz šā gada februāra otrajai pusei "Tesla" akcijas cena bija palielinājusies gandrīz par 300%. Tiesa gan, tad atnāca globālās pandēmijas bažas, kas "Tesla" akcijai no saviem rekordiem līdz 19. martam lika sarukt par 60%.

Kopš tā brīža gan uzņēmuma akcijas cena atkal strauji aug, un tie investori, kas "Tesla" akcijas būtu iegādājušies šā gada sākuma, šobrīd tās varētu nopārdot ar 80% lielu peļņu. Jācer, ka šāds akciju sniegums priekšzīmi sniegs arī kopējam ASV akciju tirgum ilgtermiņā. Katrā ziņā pēdējās nedēļās lielākie pasaules fondu tirgi jau ir bijuši visai optimistiski. Galu galā viens no pamata pieņēmumiem, kādēļ nauda tiek plūdināta akciju virzienā, ir tas, ka šie tirgi ilgākā termiņā, neskatoties uz dažkārt asām īstermiņa vēdergraizēm, ir tendēti uz pieaugumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Masks: Tesla aiziešanā no biržas ieinteresēts Saūda Arābijas valsts investīciju fonds

LETA,14.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektroautomobiļu ražotāja «Tesla» aiziešanā no biržas ir ieinteresēts Saūda Arābijas valsts investīciju fonds, kurš nesen iegādājies gandrīz 5% «Tesla» akciju, pirmdien paziņojis «Tesla» vadītājs Īlons Masks.

«Pēdējos gandrīz divos gados Saūda Arābijas valsts investīciju fonds daudzkārt vērsies pie manis saistībā ar «Tesla» aiziešanu no biržas,» savā blogā raksta Masks, kurš 7.augustā pārsteidza investorus, tviterī paziņojot, ka apsver iespēju pārtraukt «Tesla» akciju kotēšanu biržā.

«Nesen, pēc tam, kad Saūda Arābijas fonds biržā iegādājās gandrīz 5% «Tesla» akciju, viņi lūdza vēl vienu tikšanos. Šī tikšanās notika 31.jūlijā. (..) Pēc 31.jūlija tikšanās man nebija šaubu, ka vienošanos ar Saūda Arābijas fondu ir iespējams noslēgt,» norāda «Tesla» vadītājs.

«Acīmredzami, ka Saūda Arābijas valsts investīciju fondam kapitāla ir vairāk nekā pietiekami, lai īstenotu šādu darījumu,» savā blogā piebilst Masks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektrisko automašīnu ražošanas uzņēmuma «Tesla Motors» vadītājs Īlons Masks otrdien pārsteidza investorus, savā tvitera kontā paziņojot, ka apsver iespēju pārtraukt «Tesla» akciju kotēšanu biržā.

Masks vispirms tviterī norādīja, ka ir nodrošināts finansējums akciju atpirkšanai no tiem akcionāriem, kas tās vēlēsies pārdot, un piedāvātā cena plānota 420 dolāru (363 eiro) par akciju.

Ja «Tesla» aizietu no biržas, tad pašreizējie investori varētu saglabāt savas uzņēmuma akcijas, izmantojot īpašu fondu, vai arī tās pārdot par 420 dolāriem par akciju, pavēstīja Masks.

«Tesla» akcijas fondu biržā sāka tirgot 2010.gadā, un uzņēmuma pašreizējā tirgus vērtība ir 61 miljards dolāru. Ja kompānijas akcijas cena tiktu noteikta 420 dolāru apmērā, uzņēmuma tirgus vērtība veidotu 71,3 miljardus dolāru.

Lai arī savā sākotnējā tvitera ierakstā Masks minēja finansējumu, turpmākajā «Tesla» bloga ierakstā nav ietverta informācija par finansējumu. Telekanāls CNBC arī sazinājies ar vairākām Volstrītas bankām, un neviena no tām nav informēta par jebkādu darījumu un nav apņēmusies nodrošināt finansējumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apvienojoties jauniem uzņēmējiem, Latvijā izveidota pirmā Tesla automašīnu koplietošanas platforma OX DRIVE), kas savu darbību uzsāks šī gada 1. jūlijā un līdz gada beigām plāno Latvijā nodrošināt koplietošanas pakalpojumu ar vismaz 130 Tesla markas automašīnām Rīgā un Jūrmalā.

Jaunizveidotās Tesla platformas sākotnējais finansējums veidos 2,5 miljonus eiro.

“Latvijā un pasaulē Tesla ir simbols augstam mūsdienu tehnoloģiju sniegumam un nākotnes perspektīvai. Tāpēc arī jau idejas pirmsākumos nolēmām fokusēties uz šī zīmola automašīnām un balstīt pakalpojumu uz tā augsto kvalitāti. Pāreja uz elektromobiļiem Latvijā notiek mērķtiecīgi, tomēr automašīnu augsto cenu dēļ un ierobežotā valsts atbalsta dēļ sabiedrības vēlme pēc tām ir augstāka, nekā reāli lēmumi par pirkumu. Mūsu misija ir padarīt elektromobiļus visiem pieejamus. Mēs paredzam, ka elektromobiļu koplietošanas platforma būs ērts risinājums šai sabiedrības daļai – var lietot elektromobili ikdienā vai brīvdienās, atsakoties no tradicionālo dzinēju transportlīdzekļiem. Tesla nav standarta “auto”, bet gan zaļās domāšanas viens no simboliem, tāpēc arī prognozējam augstu pieprasījumu šai pakalpojuma un biznesa nišai,” stāsta Egija Gailuma, OX DRIVE līdzdibinātāja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu elektrouzlāde ir problēma valstī. Latvijā trūkst tās saucamās ātrās uzpildes elektrostacijas pie valsts nozīmes maģistrālēm, kas spētu nodrošināt ātru un ērtu uzlādi, lai neveidotos rindas. Vienlaikus elektrouzpildes tīklā “aklā zona” ir Rīgas mikrorajoni, kur nav šādu bāzes staciju, līdz ar to šo rajonu iedzīvotājiem elektromobiļu uzlāde ir apgrūtināta, norāda Latvijā izveidotās elektroauto Tesla koplietošanas platformas OX DRIVE līdzdibinātāja Egija Gailuma.

“Lai gan elektrouzlādes staciju tīkls Latvijā arvien paplašinās, tas nespēj nodrošināt mūsu vajadzības ar nepieciešamo jaudu. Rindas uzlādei, ko radīja gan izvietoto pilsētā staciju kapacitāte un arī uzpildes laiks, pārliecināja mūs daudz mērķtiecīgāk attīstīt savu uzlādes punktu autoparkā, tādā veidā veicinot neatkarību no uzlādes vietu Rīgā pieejamības,” norāda E.Gailuma.

Latvijā koplietošanas automašīnu paradumi tikai veidojas, bet šī joma attīstās straujāk par citām jaunajām tirgus nišām, tostarp par elektrouzlādes staciju tīklu. Lai nodrošinātu neatkarību no pilsētas elektrouzlādes stacijas tīkla, OX DRIVE izveidojusi elektrouzlādes punktu ar sešām stacijām. Nākotnē to plānots paplašināt atbilstoši autoparka vajadzībām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" mehāniķi Zviedrijā piektdien rīko streiku, lai protestētu pret autoražotāja nevēlēšanos parakstīt darba koplīgumu, paziņoja arodbiedrība "IF Metall".

Streiks ietekmē aptuveni 130 "Tesla" mehāniķus septiņās remontdarbnīcās Zviedrijā.

"IF Metall" skaidro, ka "Tesla" darbiniekiem ir zemākas algas, viņiem atšķiras apdrošināšanas un ir zemākas pensijas nekā citiem nozares darbiniekiem.

"Tesla" otrdien esot informējusi arodbiedrību, ka neparakstīs darba koplīgumu, jo uzņēmums tā nedarot nekur pasaulē, vēstī "IF Metall".

Ja vien "Tesla" nemainīšos savu nostāju, arodbiedrība 3.novembrī paplašinās streiku, lai aptvertu visus remontdarbnīcu veiktos "Tesla" automobiļu remontus visā Zviedrijā, ne tikai tos, ko veic "Tesla" darbinieki.

Darba koplīgumi, par kuriem vienošanās tiek panāktas katrā nozarē atsevišķi, ir Zviedrijas darba tirgus modeļa pamatā, aptverot gandrīz 90% Zviedrijā nodarbināto un garantējot standarta algas un darba apstākļus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Tesla otro ceturksni noslēgusi ar lielākiem zaudējumiem nekā prognozēts

LETA--DPA,25.07.2019

Teslas gigarūpnīca Šanhajā būvniecības stadijā. Pēc pabeigšanas tajā būs iespējams saražot 500 000 elektroauto gadā.

Foto: ZUMAPRESS.com/Scanpix/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu ar elektrisko dzinēju ražotājs «Tesla» informējis investorus, ka otrajā ceturksnī kompānija strādājusi ar zaudējumiem, kas pārsniedz iepriekš analītiķu prognozētos.

Pēc paziņojuma strauji kritās ASV kompānijas akcijas cena. Analītiķi bija gaidījuši paziņojumu par zaudējumiem, tomēr tie pārsniedz prognozes.

«Tesla» zaudējumi aprīlī-jūnijā sasniedza 408 miljonus ASV dolāru (366 miljonus eiro), tostarp 117 miljoni ASV dolāru saistīti ar restrukturizāciju un citām izmaksām, lasāms kompānijas vēstulē akcionāriem.

Vienlaikus «Tesla», kuru vada pretrunīgi vērtētais tehnoloģiju uzņēmējs Īlons Masks, otrajā ceturksnī piegādāja rekorddaudz automobiļu - 95 356. Arī saražoto spēkratu skaits sasniedzis jaunu ceturkšņa rekordu - 87 048.

«Tesla» rekordus raksturoja kā «nozīmīgu pagrieziena punktu, jo tas parāda straujo progresu globālās loģistikas un piegāžu darbības pārvaldību, kad apjoms ir lielāks».

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Ceļvedis elektroauto iegādei 2023. gadā – kurš modelis ir man piemērotākais?

Sadarbības materiāls,28.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bez šaubām, ka elektroauto ir nākotne – Eiropas Savienībā jau no 2035. gada tirgū varēs laist tikai bezemisiju automašīnas. Tomēr daudzus no elektro auto iegādes attur nepatiesi mīti, ka elektroauto ir dārgāki un ar zemāku veiktspēju nekā benzīna un dīzeļauto. Ir gluži pretēji – elektroauto ilgtermiņā var izrādīties lētāka izvēle, un tādi elektroauto kā Tesla Model S Plaid ierindojas pasaulē ātrāko mašīnu vidū. Turpini lasīt rakstu un uzzini, kādi ir populārākie elektroauto modeļi 2023. gadā!

Elektroautomobilis – labāka izvēle nekā benzīna un dīzeļauto?

Pirms apskatām populārākos elektroauto modeļus, aplūkosim dažas elektroauto priekšrocības pār klasiskajiem benzīna un dīzeļauto:

• Ņemot vērā ilgtermiņā izmaksas, elektroauto ir pat lētāka izvēle. Elektroauto mēdz būt dārgāki nekā līdzvērtīgi iekšdedzes dzinēju modeļi, tomēr ilgtermiņā elektroauto varētu būt pat izdevīgāka izvēle. Šobrīd ir iespējams saņemt valsts atbalstu elektroauto iegādei, kā arī par elektroauto nav jāmaksā ekspluatācijas nodoklis un reģistrācijas nodeva. Svarīgi pieminēt, ka ar elektroauto ietaupīsiet uz degvielas rēķina, kā arī elektroauto ir mazākas servisa izmaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Lietuvieši cīnās par to, lai Tesla rūpnīcu būvētu Lietuvā; izdomā veidu, kā piesaistīt autoražotāja uzmanību

Lelde Petrāne,06.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvieši ļoti vēlas, lai Tesla Motors savu jauno gigarūpnīcu būvētu Lietuvā. Lai piesaistītu Kalifornijas tehnoloģiju kompānijas uzmanību, viņi radījuši virtuālu rūpnīcu Minecraft videospēlē, vēsta ārvalstu mediji.

Tādējādi lietuvieši vēlas nosūtīt vēstījumu Tesla vadītājam Īlonam Maskam par to, ka Lietuvā «ir daudz spējīgu» cilvēku, kā arī tā ir izcili piemērota rūpnīcas būvniecībai.

Vairāk nekā 40 programmētāji aizvadījuši divas dienas, būvējot virtuālo rūpnīcu Kruonis, Lietuvas centrālajā daļā, netālu no HES un divām lidostām.

Tesla uz to vietnē Twitter atbildējusi: «Lietuva zina ceļu uz mūsu sirdi.»

ASV autoražotājs Tesla plāno būvēt tā saukto Gigarūpnīcu Eiropā, taču vēl nav zināms ne laiks, ne vieta. Saskaņā ar aplēsēm Tesla gigarūpnīcas būvniecība varētu izmaksāt 5 miljardus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Īlons Masks sola: Tesla maksās 25 tūkstošus ASV dolāru

Lelde Petrāne,24.09.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējs Īlons Masks nupat nācis klajā ar vērienīgiem solījumiem, kas attiecas uz viņa dibinātā autoražotāja "Tesla" nākotni, ziņo "CNN". Viens no tiem skar "Tesla" automašīnu cenas, otrs - to sniegumu.

Ī. Masks informējis, ka, veicot uzlabojumus "Tesla" akumulatoru ražošanā, būs iespējams būtiski samazināt akumulatoru izmaksas, un nākamo trīs gadu laikā varētu būt pieejama "Tesla" elektroautomašīna, kas maksātu vairs tikai 25 tūkstošus ASV dolāru. Turklāt tai būtu ne vien salīdzinoši zema cena, bet tā būtu spējīga arī braukt pilnīgi autonomi.

Vienlaikus Ī. Masks tomēr atzinis, ka uzņēmuma pilnībā autonomā braukšanas programmatūra piedzīvojusi neparedzētas problēmas un bijis nepieciešams to pilnībā pārrakstīt. Viņš gan nav precizējis laiku, kad uzņēmums saskāries ar šo problēmu.

Ī. Masks arī pavēstījis, ka "Tesla" pieņem pasūtījumus jaunajai "Tesla Model S" ar "Plaid Mode", kuras cena sasniegs 140 tūkstošus ASV dolāru. Tās maksimālais ātrums būs 320km/stundā, un ar vienu uzlādi tā spēs nobraukt 837 kilometrus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

ASV notikusi kārtējā Tesla avārija, kurā, iespējams, iesaistīts autopilots

Lelde Petrāne,03.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV varas iestādes izmeklē avāriju ar letālām sekām, kurā iesaistīta automašīna "Tesla", kas bija aprīkota ar daļēji autonomu autovadīšanas palīdzības sistēmu, ziņo BBC.

Avārijā bojā gājuši divi cilvēki, kuri pārvietojās ar "Honda Civic", kad spēkratā Losandželosā ietriecās "Tesla Model S".

"Tesla", kas nav ievērojusi sarkanās gaismas signālu, esošie pasažieri guvuši nelielus ievainojumus.

Pagaidām gan nav precīzas informācijas, vai avārijas izraisīšanā vainojams "Teslas" autopilots. Autopilots ir "Teslas" daļēji autonomā autovadīšanas palīdzības sistēma, kas ļauj transportlīdzeklim pašam apstāties stāvēšanas vietā, mainīt joslas un patstāvīgi pārvietoties konkrētos apstākļos.

Autoražotājs vairākkārt akcentējis, ka autovadītājiem jāsaglabā modrība un, lietojot šo funkciju, nevajadzētu noņemt rokas no stūres.

ASV Ceļu satiksmes drošības pārvalde informējusi, ka ir norīkojusi īpašu avārijas izmeklēšanas komandu, lai pārbaudītu automašīnu un svētdienas avārijas vietu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Lerijs Elisons ar Tesla akcijām nopelnījis 1,6 miljardus ASV dolāru

Lelde Petrāne,16.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lerija Elisona pirmais gads elektroauto ražotāja "Tesla" valdē ir bijis ļoti, ļoti ienesīgs, vēsta "CNN".

L. Elisons, "Oracle Corporation" līdzdibinātājs un viens no pasaulē bagātākajiem cilvēkiem, "Tesla" valdei pievienojās 2018. gada 27. decembrī. Pirms tam viņš iegādājies 3 miljonus elektroauto ražotāja akciju.

Šo akciju vērtība dienā, kad viņš pievienojās valdei, bija aptuveni 948 miljoni dolāru. Tās veidoja aptuveni 1,7% no "Tesla" akcijām. Tas L. Elisonu padara par otru lielāko akcionāru valdē aiz uzņēmuma vadītāja Īlona Maska.

Pirmos sešus mēnešus L. Elisona ieguldījums izskatījās kā slikts lēmums. "Tesla" akciju vērtība nokritās par 43%, 3. jūnijā nogrimstot līdz 179,61 ASV dolāram par akciju.

Kopš tā laika viss ir strauji mainījies. Šīs nedēļas pirmdienā "Tesla" akciju vērtība pirmo reizi uzņēmuma vēsturē pārsniedza 500 ASV dolārus par akciju, un otrdien turpināja kāpumu. Pat ar nelielu kritumu trešdien akciju cena ir gandrīz trīskāršojusies kopš jūnija zemās vērtības un ir pieaugusi par 68% kopš dienas, kad L. Elisons pievienojās valdei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektrisko automašīnu ražošanas uzņēmums Tesla Motors paziņojis, ka panācis vienošanos par saules enerģijas ražošanas kompānijas SolarCity iegādi par 2,6 miljardiem ASV dolāru (2,3 miljardi eiro).

Tesla par centieniem iegādāties SolarCity paziņoja jūnijā, tomēr šos plānus kritizējusi Volstrīta, bažījoties par Tesla vadītāja Īlona Maska, kurš ir vienlaicīgi arī SolarCity padomes priekšsēdētājs un šīs kompānijas lielākais akcionārs, nodomiem.

Daži eksperti ir izteikuši pieņēmumu, ka šāds darījums varētu novērst Tesla nodomus turpmāko pāris gadu laikā ievērojami palielināt elektrisko automašīnu ražošanu.

Savukārt Tesla uzsvēra, ka abu kompāniju spēku apvienošana ļaus apmierināt videi draudzīgi noskaņoto patērētāju augošās vajadzības. Darījums arī ļaus samazināt ražošanas un mārketinga izmaksas, radot «pasaulē vienīgo vertikāli integrētu ilgtspējīgas enerģijas kompāniju», paziņoja Tesla.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz brīdinājumiem par lēnīgāku pasaules ekonomiku, pasaules lielākajos akciju tirgos cenas braši sasniedz arvien jaunus rekordus.

Ja janvāra otrajā pusē šiem tirgiem bija piezadzies neliels satraukums, ko galvenokārt iezīmēja vīrusa izplatīšanās Ķīnā, tad februāra tendences jau liecina, ka jebkādas bažas šobrīd netiek uztvertas diez ko nopietni.

Kopš šā mēneša sākuma ASV akciju tirgus "Standard & Poor"s 500" akciju tirgus indeksa (to var uzskatīt par pasaules akciju tirgus flagmani) vērtība palielinājusies jau teju par 5% (tādējādi šis akcijām varētu būt labākais februāris vismaz 20 gados).

Turklāt šāds pieaugams nāk pēc pagājušā gada ASV akciju lēciena par galvu reibinošiem 29%. Valdot šādam fonam, dzirdami atsevišķi spriedumi par to, ka, iespējams, tieši šis februāris būs ieskicējis to brīdi, kad finanšu tirgū sevi pilnā mērā sāk pieteikt eiforija. Būtībā riski, šķiet, aug, bet akcijas tāpat tiek pirktas uz nebēdu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Vērtspapīru un biržu komisija (SEC) ceturtdien iesniedza tiesā sūdzību par elektrisko automašīnu ražošanas firmas «Tesla Motors» vadītāju Īlonu Masku, apsūdzot viņu investoru maldināšanā ar nepatiesiem paziņojumiem par plāniem pārtraukt uzņēmuma akciju kotēšanu biržā.

Masks 7.augustā tviterī paziņoja, ka ir nodrošināts finansējums akciju atpirkšanai no tiem akcionāriem, kas tās vēlēsies pārdot, un piedāvātā cena plānota 420 ASV dolāru par akciju. Ja «Tesla» aizietu no biržas, tad pašreizējie investori varētu saglabāt savas uzņēmuma akcijas, izmantojot īpašu fondu, vai arī tās pārdot par 420 dolāriem par akciju, rakstīja Masks.

Maska tvīti toreiz izprovocēja «Tesla» akcijas cenas strauju palielināšanos.

SEC paziņoja, ka Maska paziņojumi tviterī bija «nepatiesi un maldinoši», jo viņš nekad nebija apspriedis vai apstiprinājis šādus plānus ar kādu finansējuma avotu.

SEC sūdzība tika iesniegta ASV federālā apgabala tiesā Ņujorkas Manhetenas rajonā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Tesla kļūst par visu laiku vērtīgāko ASV autoražotāju

Lelde Petrāne,13.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Volstrītas pašreizējā mīlestība pret "Teslu" ir paaugstinājusi tās akcijas cenu līdz līmenim, kādu neviens ASV autoražotājs nekad nav sasniedzis, ziņo "CNN".

Līdz ar to "Teslas" tirgus vērtība palielinājusies līdz 86,5 miljardiem ASV dolāru. Tas elektromobiļu ražotājam ļāvis kļūt par visvērtīgāko ASV autoražotāju vēsturē.

Iepriekšējais rekords pieder "Ford", kura vērtība 1999. gadā sasniedza 76,1 miljardu ASV dolāru, savukārt nesenāks labs sniegums bija "General Motors", kad tā tirgus vērtība 2017. gada oktobrī sasniedza 67,7 miljardus ASV dolāru.

Tagad abu šo autoražotāju akciju cenas ir krietni sarukušas. "General Motors", kura vērtība ir 50,7 miljardi ASV dolāru, un "Ford", kura vērtība ir 36,9 miljardi ASV dolāru, abi kopā ir vērti vien apmēram 1% vairāk nekā viena pati "Tesla".

Protams, "Tesla" nav "Apple", kuras tirgus vērtība 1,4 triljonu ASV dolāru apmērā padara to par visu laiku visvērtīgāko ASV uzņēmumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektroauto ražotājs Tesla paziņojis par rekordlabiem darbības rezultātiem - gada pirmajos trīs mēnešos tas piegādājis nedaudz vairāk par 25 000 automašīnu, ziņo BBC.

Salīdzinot ar attiecīgo periodu 2016. gadā, tas iezīmē pieaugumu par 70%.

Auto ražotājs Tesla dibināts 2003. gadā, un to vada uzņēmējs Īlons Masks (Elon Musk). Viņam pieder arī kosmosa raķešu uzņēmums SpaceX.

Pagājušajā nedēļā Ķīnas Tencent Holdings iegādājās 5% Tesla akciju par gandrīz 1,8 miljardiem ASV dolāru.

Paredzēts, ka šogad ASV tirgū nonāks Tesla Model 3 automašīna, kuras cena būs 35 tūkstoši ASV dolāru. Patlaban Tesla automašīnu cenas sākas no 70 tūkstošiem ASV dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektroauto ražošanas uzņēmuma Tesla vadītājs Īlons Masks (Elon Musk) ceturtdien prezentēja kompānijas jaunāko veikumu – daļēji elektrisko kravas auto Tesla Semi.

Kompānijas vadītājs apgalvo, ka Tesla kravas auto ar vienu uzlādi spēs veikt aptuveni 800 kilometru.

Izmantojot ātrgaitas lādētāju, būs nepieciešamas vien 30 minūtes, lai auto uzlādētu aptuveni 600 kilometru garam braucienam.

Bez piestiprinātas piekabes kravas auto 100 kilometru stundā ātrumu varēs sasniegt piecās sekundēs. Savukārt ar 40 tonnu kravu šādu ātrumu auto spēs sasniegt 20 sekunžu laikā.

Tesla Motors ir pārliecināta, ka jaunais kravas auto bez apkopes un remontdarbiem spēs nobraukt vismaz pusotru miljonu kilometru. Ražošanu plānots uzsākt 2019. gadā un rezervācijas varēs veikt, sākot no 5000 ASV dolāru.

Teslas kravas automašīnā īpaši padomāts par vadītāja ērtībām – vadības pults izveidota kabīnes centrā, lai vadītājam būtu labāka redzamība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Panasonic jaunajā Tesla rūpnīcā varētu investēt gandrīz miljardu dolāru

Žanete Hāka,26.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompānija Panasonic Corp aicinājusi vairākus Japānas ražotājus pievienoties tai un investēt ASV automašīnu akumulatoru rūpnīcā, ko tā plāno būvēt kopā ar Tesla, raksta Reuters.

Tiek lēsts, ka kopējais investīciju apjoms varētu sasniegt aptuveni 979 miljonus ASV dolāru.

Paredzams, ka rūpnīca darbu sāks 2017. gadā un ir daļa no Tesla plāniem ražot lētākus elektoautomobiļus.

Pagājušajā nedēļā Tesla deva mājienus par litija akumulatoru rūpnīcu, kuras partneru vidū visdrīzāk varētu būt arī Panasonic un citi piegādātāji. Tesla atteikusies šīs ziņas komentēt, savukārt Panasonic, kas ir autoražotāja galvenais litija akumulatoru piegādātājs, sacījis, ka vēlas paplašināt sadarbību ar Tesla, taču sīkākus komentārus nav sniedzis.

Darījumam tuvu stāvošas, anonīmas personas, sacījušas,ka Panasonic apsver investīcijas jaunajā rūpnīcā, plānojot paplašināt akumulatoru piegādes apjomus Tesla. Pašreizējais sadarbības līgums beidzas 2017. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

FOTO: Tesla piegādā pirmās Ķīnā ražotās automašīnas

Lelde Petrāne,30.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Tesla" ir piegādājusi klientiem pirmās automašīnas, kas saražotas Ķīnā, iezīmējot būtisku pavērsienu elektrisko transportlīdzekļu ražotāja darbībā, ziņo BBC.

Ražotāja tā dēvētajā "Gigafactory", kas atrodas netālu no Šanhajas, prezentēti piecpadsmit "Model 3" sedani. Uzsākot ražošanu Ķīnā, Īlona Maska izveidotā "Tesla" vēlas sev nodrošināt ievērojamu daļu no pasaules lielākā automašīnu tirgus. Turklāt "Tesla" ienākšana Ķīnā notikusi laikā, kad tirdzniecības karš piespiedis citus amerikāņu uzņēmumus pārcelt ražošanu prom no Ķīnas.

Ceremonijas laikā, kas norisinājās "Teslas" vairākus miljardus dolāru vērtajā rūpnīcā Šanhajā, 15 no darbiniekiem saņēmuši automašīnas, kuras paši iegādājušies. Automašīnu piegāde klientiem sākusies nedaudz vairāk nekā gada laikā pēc rūpnīcas celtniecības uzsākšanas.

Ķīnā ražotās "Model 3" automašīnas, kuru cena pirms subsīdijām ir 50 000 ASV dolāru, konkurēs ar vietējo elektrisko automašīnu ražotāju produkciju, tostarp "NIO" un "Xpeng Motors", kā arī ar pasaules mēroga zīmoliem, piemēram, "BMW" un "Mercedes-Benz".

Komentāri

Pievienot komentāru