Lai piesaistītu finansējumu no ārzemju investoriem, nepieciešams izveidot kontaktu tīklu ārzemēs un iegūt uzticību
Tā intervijā DB norāda Austrālijas biznesa eņģelis Alekss Vaijats (Alex Wyatt), kurš kopā ar Imprimatur Capital investējis Latvijas uzņēmumā SIA Edurio, kas izstrādā izglītības kvalitātes vadības rīku. Līdz šim kompānija piesaistījusi vairāk nekā 300 tūkstošus eiro, tostarp arī no Eiropas izglītības tehnoloģiju akseleratora Emerge Education un Rīgas domes un Swedbank grantu konkursa Atspēriens. DB bija iespēja tikties ar A. Vaijatu, lai uzzinātu vairāk par uzņēmēja lēmumu investēt Latvijas kompānijā.
Kāpēc izvēlējāties investēt Latvijas kompānijā Edurio?
Man bija startup Ķīnā, kas nodarbojās vides jomā – vēja parki un saules enerģija, un mums bija birojs Londonā. Tolaik, 2012. gadā, Ernests (Ernests Jenavs, SIA Edurio valdes priekšsēdētājs) pie manis strādāja. Cilvēki ir dažādi – ir labi darbinieki un ir labi darbinieki, kuri kādudien kļūs par lieliskiem uzņēmējiem. Es paredzēju, ka Ernests reiz kļūs par labu uzņēmēju, tāpēc es viņam teicu – ja tu kādreiz dari ko tādu, par ko man varētu būt interese, dod ziņu. Tā arī notika, pēc dažiem gadiem viņš sāka šo biznesu. Problēma, ko Edurio risina, man šķiet ļoti interesanta un aizraujoša. Ja mēģina risināt lielu problēmu, tad var veidot ilgtspējīgu biznesu. Edurio koncentrējas uz problēmām, kas ir aktuālas un es redzu iespēju panākumiem. Izvēloties investēt Edurio, saskārās divi faktori – dibinātājs, kura spējām es ticu, un nopietna problēma. Tam sekoja biznesa modelis, komanda, starptautiskas iespējas.
Kāpēc atbraucāt uz Rīgu laikā, kad visu varam izdarīt virtuāli?
Tiesa, daudz ko var izdarīt ar telefona, Skype un e-pastu starpniecību, un, ja es tā nedomātu, es nebūtu investējis kompānijā Latvijā, jo nepieciešams vadīt savu ieguldījumu. Es domāju, ka vismaz viens valsts un komandas apciemojums ir nozīmīgs, jo tad, dodot padomu, to var darīt kontekstā ar vidi, jo esi tur bijis un ir priekšstats par to. Domāju, ka pēc tam virtuālā saziņa var būt daudz efektīvāka, jo ir zināms konteksts. Es visās savās biznesa attiecībās pavadu laiku, lai satiktos personīgi, bet pēc tam var iztikt ar telefonzvaniem un e-pastiem. Starp citu, internets Latvijā ir fantastisks! Tik ātrs un visur – kafejnīcā, taksometrā.
Šī nav pirmā kompānija, kur esat investējis. Kāda ir jūsu investīciju stratēģija?
Labi cilvēki un lielas problēmas. Tie ir cilvēki, kurus es zinu, un projekti, kas man šķiet interesanti. Tās nav formālas investīcijas, es esmu biznesa eņģelis. Es neesmu profesionāls investors. Es esmu iesaistīts trijās kompānijās. Viena no kompānijām Austrālijā nodarbojas ar spoguļu izmantošanu saules paneļos, tādējādi iegūstot lielāku efektivitāti. Otrs uzņēmums arī darbojas saules paneļu jomā, bet citādi. Tas atrodas Latīņamerikā. Un Edurio Latvijā.
Jūs kā austrālietis investējāt Edurio. Kāds ir padoms citiem Latvijas startup, kā piesaistīt finansējumu no citu valstu investoriem?
Es domāju, ka pozitīvi ir tas, ka Latvijas valdība uzticas privātajiem riska kapitāla pārvaldītājiem, kuri pārvalda līdzekļus un iegulda uzņēmumos. Austrālijā mums ir granti startup kompānijām, bet tos izsniedz valdība, un tas nav tik efektīvi. Tāpat man liekas, ka mikronodokļa sistēma ir ļoti atbalstoša mazām kompānijām.
Visu interviju Investē cilvēkos un lielās problēmās lasiet 21. decembra laikrakstā Dienas Bizness.