Pirms vairāk nekā četriem gadiem notikušais patēriņa ekonomikas sabrukums un straujā ražošanas atgūšanās pēdējo pāris gadu laikā nesusi korekcijas arī Latvijas importa struktūrā. Vadoties no pašreizējiem skaitļiem vēl nevar izdarīt nepārprotamu secinājumu par to, vai šīs izmaiņas vairāk vērstas uz industrializāciju, vai izskaidrojums ir pavisam vienkāršs – iedzīvotāju krīzē cietušais maciņš tā arī nav spējis atgūties.
Tomēr, ja raugāmies uz kopējo valsts ekonomikas struktūru un tās izmaiņām salīdzinājumā ar tā dēvētajiem treknajiem gadiem, tad nosacīti varam runāt par ilgtspējīgākas importa struktūras veidošanos.
To, ka ekonomiskās konjunktūras izmaiņas ievērojami ietekmē importa struktūru uzskatāmi apliecina izmaiņas transporta līdzekļu importā. Sākoties krīzei automobiļu imports apsīka, turklāt Latvija īslaicīgi kļuva 2012. gada desmit mēnešos sauszemes transporta līdzekļu (izņemot dzelzceļa transportu) īpatsvars Latvijas importa struktūrā sasniedza 6,86%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Salīdzinājumam 2007. gada atbilstošā laika periodā šīs produkcijas īpatsvars Latvijas importa struktūrā sasniedza 13,94%.
Tajā pašā laikā atsevišķas pazīmes norāda uz rūpniecisko izejvielu īpatsvara palielināšanos. Piemēram, Latvijas eksporta līderim – mašīnbūvei un metālapstrādei nepieciešamās dzelzs un tērauda īpatsvars īpatsvars importa struktūrā ir pakāpies no 4,65% līdz 5,8%.
«Pašreizējās importa tendences Latvijā ir visnotaļ pozitīvas un atbilst valstij, kas ir ceļā uz industrializāciju. Treknajos gados lielākā daļa investīciju un kredītu bija orientēta uz uz nekustamo īpašumu, kas veicināja plaša patēriņa preču importu,» situāciju ieskicē ekonomists Uldis Osis. Viņaprāt, te savs akmens ir jāmet arī banku dārziņā, kuras kreditēja šo neilgtspējīgo sistēmu, jo vieglāk ir iedot kredītu pret nekustamo īpašumu ķīlu, nekā pētīt bilances un runāt ar rūpnīcu menedžeriem.
Savukārt SIA Sakret valdes priekšsēdētājs Andris Vanags uzskata, ka importa struktūras izmaiņas, kurā krītas patēriņam nepieciešamo preču īpatsvars nosaka tas, ka cilvēkiem ir mazāk naudas, ko tērēt.
«Vērtējot Latvijas ārējās tirdzniecības statistiku vienmēr jāņem vērā reeksporta lielā ietekme. Attīstot tranzīta ceļus, līdz kāps arī ārējās tirdzniecības rādītāji,» norāda SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis. Tieši reeksporta attīstība ir faktiski uzskatāma par galveno iemeslu pēdējā laikā vērojamajiem uzlabojumiem Latvijas ārējā tirdzniecībā, kad mēnesi no mēneša no valsts izvesto preču vērtība uzrādījusi aizvien jaunus rekordus.
Plašāk lasiet laikrakstā Dienas Bizness.