Ieguldot 1,4 miljonus eiro, metālapstrādes uzņēmumā Leax Rēzekne izveidots metāla rūdīšanas iecirknis ar rūdīto detaļu pēcapstrādi, augs uzņēmuma eksporta ieņēmumi.
Pērn aizsāktais investīciju projekts par jaunas ražošanas ēkas būvniecību 1000 m2 platībā, kuras infrastruktūra pielāgota metāla detaļu rūdīšanai, ir pabeigts. Rūdīšana nozīmē konkrētās detaļas virskārtu padarīt ievērojami cietāku un izturīgāku, nekā tā būtu bez rūdīšanas.
Divas krāsnis
«Šobrīd ir uzstādītas divas metāla rūdīšanas krāsnis ar to darbībai nepieciešamo infrastaruktūru, kas rada astoņas jaunas darba vietas,» skaidro SIA Leax Rēzekne tehniskais direktors Gints Jačuks. Viņš atzīst – lai arī abas divas metāla rūdīšanas krāsnis nav jaunas, tomēr tās ir aprīkotas ar jaunāko elektroniku, kā arī ar vadības sistēmām, tādējādi neatpaliekot no pilnīgi jaunām. «Līdz šim Leax grupā Baltijas reģionā visa detaļu rūdīšana notika Zviedrijā, Kopingā, tagad daudzas detaļas tiks rūdītas Rēzeknē,» ar lepnumu stāsta G. Jačuks. Viņš atzīst, ka pašlaik Rēzeknē saražotās detaļas masīnbūves kompānijā bija jāsūta rūdīt uz Zviedriju. «Rēzeknē tiks rūdītas ne tikai Latgalē, bet arī Piņķos (Leax Baltix) ražotās detaļas,» stāsta G. Jačuks. Viņš atzīst, ka Rēzekne atrodas izdevīgā ģeogrāfiskā stāvoklī, tāpēc Leax rūpnīcā rūdīšana varētu tikt veikta Krievijā, Sanktpēterburgā, saražotajām detaļām, kuras šobrīd tiek vestas rūdīt uz Kopingu. «Tas būtu lētāk un arī tuvāk,» tā par Rēzeknes priekšrocībām atbild G. Jačuks.
Vēl viena krāsns
Metāla rūdīšanas iecirknī ir tukša vieta, kas atbilst vēl vienas rūdīšanas krāsns parametriem. «Tas ir speciāli darīts, jo perspektīvās attīstības plānā ir iecerēta arī trešā rūdīšanas krāsns,» skaidro G. Jačuks. Viņš pieļauj, ka jau šā gada nogalē Rēzeknē būs trīs metāla rūdīšanas krāsnis. «Tās nav lielas investīcijas – aptuveni 0,3 milj. eiro, jo visa krāsnij paredzētā infrastruktūra jau ir izveidota,» viņš piebilst. Uzņēmējs norāda, ka darbinieki, kuri strādā pie rūdīšanas krāsnīm, tikuši apmācīti tepat uz vietas. «Strādājošos apmācīja Leax speciālisti no Zviedijas, tagad pašiem jāstrādā, un, ja kas jautājams, tad var nekavējoties lūgt padomu zviedru speciālistiem,» tā G. Jačuks, norādot, ka elektroniskā vadības sistēma ļauj visu rūdīšanas procesu un receptes uzraudzīt arī attālināti – no Zviedrijas.
«Šobrīd svarīgākais būs, sekmīgi strādājot, pakāpeniski sasniegt plānotās jaudas,» – tā G. Jačuks. Rūdīšanas krāšņu radīto siltumu izmantos telpu apsildei, turklāt ar perspektīvu, ka līdzās esošajai ražotnei varētu pakāpeniski tikt piebūvēti vēl divi moduļi, katrs 1000 m2 platībā. Tā esot nedaudz tālāka perspektīva, taču dažu gadu laikā varētu kļūt par realitāti. Īstenojot šādu plānu, Leax kopējās ražošanas telpas Rēzeknē aizņems 6000 m2, un tālākai attīstībai būs jālūkojas pēc jaunām teritorijām.
Jaunas darba vietas
Detaļu rūdīšana un to pēcapstrāde ir savstarpēji saistīts un neatņemams process. «Tieši pēcapstrādē būs vairāk nodarbināto nekā rūdīšanā, jo pēcapstrādē pašlaik tiek nodarbināti 12, kamēr rūdīšanā – tikai 8 strādājošie,» skaidro G. Jačuks. Tādējādi papildu esošajiem 132 darbiniekiem darbs būs vēl 20 cilvēkiem, kas biznesa sektorā ir otrs augstākais rādītājs visā Rēzeknes apkaimē (vairāk ir tikai bērzu saplākšņu ražotājam SIA Verems). Leax Rēzeknē ir izveidota arī laboratorija, lai varētu pārbaudīt rūdīšanas kvalitāti. «Ir radīta visa infrastrukūra, lai varētu nodrošināt ne tikai detaļu sērijveida rūdīšanu, bet arī visa procesa izsekojamību, kas ir obligāta klientu prasība,» – tā G. Jačuks. Viņš ir samērā skeptisks pret iespējamu rūdīšanas ārpakalpojumu sniegšanu. «Ja rūdīšanas process nebūs noslogots ar Leax pasūtījumu izpildi un būs runa par kādu regulāru partiju rūdīšanai, tad par to varētu diskutēt.»
Miljons apgrozījumā
Līdz ar metāla rūdīšanas un tālākās pēcapstrādes nodrošināšanu SIA Leax Rēzekne neto apgrozījums gadā pieaugs vidēji par vienu miljonu eiro, paredz G. Jačuks. Kopš Leax Baltix 2010. gadā atdalīja Rēzeknes ražotni atsevišķā uzņēmumā, SIA Leax Rēzekne ik gadu ir auguši gan ražošanas apjomi, gan neto apgrozījums. Pērn uzņēmuma apgrozījums sasniedza 10,47 milj. eiro, savukārt 2012. gadā tas bija 9,75 milj. eiro.
«Šogad sākām arī MAN automašīnu detaļu ražošanu, tādējādi paplašināsies arī produkcijas noieta ģeogrāfija ar Vāciju, jo līdz šim lielākās piegādes notikušas klientiem uz Zviedriju, bet, kur tās nonāk tālāk, nav zināms,» tā par noieta tirgu atbild G. Jačuks. Viņš norāda, ka ik gadu no SIA Leax Baltix tiek pārņemta kādu detaļu ražošana, un to kvalitātes nodrošināšanai darbojas speciāla laboratorija.