Tehnoloģijas

GPS navigācijas sistēmai izgudrota konkurente

Gunta Kursiša,29.06.2012

Jaunākais izdevums

Izgudrota jauna tehnoloģija, kas varētu papildināt vai pat aizvietot pašreiz pieejamās navigācijas sistēmas, piemēram, GPS, vēsta BBC.

Jauno navigācijas sistēmu izstrādājusi Lielbritānijas aizsardzības kompānija BAE Systems, un sistēmas darbībā navigācijas satelītu vietā tiek izmantoti tādi paši signāli kā mobilajos tālruņos, televīzijā, radio un wi-fi.

Sistēma Navsop varētu palīdzēt atrast cietušos ugunsgrēka laikā vai zagtus transportlīdzekļus, kas tiek slēpti pazemes stāvvietās. Tāpat, mainot dažus sistēmas parametrus, būtu to iespējams izmantot arī karā.

Patlaban sistēmas prototipa izmēri ir diezgan lieli – sistēma ievietota vienā no BAE Systems automašīnām, kurai uz jumta piestiprināta radio antena. Tomēr, nonākot tirgū, navigācijas sistēma būs tikpat kompakta kā GPS jeb nedaudz lielāka par monētu, stāsta BAE Advanced Technology Centre pētnieks Remsejs Faradžers (Ramsey Farager).

«Teikšu skaidri – lai sāktu lietot Navsop ir nepieciešams GPS. Tas vajadzīgs, lai noteiktu, kurā pasaules vietā jūs atrodaties. Tomēr, jo vairāk sistēma tiek lietota, jo mazāk tā izmanto GPS jaunu datu apguvei. Beigās sistēmai vairs nav nepieciešams GPS,» stāsta pētnieks. «Tādējādi – ja pēkšņi pazūd GPS signāls, navigācijas sistēma vēl aizvien darbojas,» viņš norāda.

Ierīce darbojas, uztverot netālu esošos pieejamos signālus, un ir diezgan atkarīga no vidējām radio viļņu frekvencēm.

GPS (global positioning system) tiek izmantoti no satelīta nākoši signāli aptuveni 20 tūkst. km attālumā. Laikā, kad GPS signāli sasniedz Zemi, tie ir kļuvuši ļoti vāji, un tos nevar uztvert, piemēram, atrodoties ēkās, turklāt GPS signāls var pēkšņi pazust. «Mūsu sabiedrība patlaban ir kļuvusi ārkārtīgi atkarīga no GPS,» norāda profesors.

Eiropas Komisija ir noskaidrojusi, ka aptuveni 800 miljardi eiro Eiropas ekonomikas ir atkarīga no GPS navigācijas precizitātes un ātruma – no GPS atkarīga aviācija, loģistika, lauksaimniecība, telekomunikācijas.

Tā, piemēram, ir bijuši gadījumi, kad automašīnu zagļi izmantojuši «anti-GPS» sistēmas, lai nodrošinātu, ka transportlīdzekļi netiek atrasti. Tāpat Zemi ik pa laikam skar tādas dabas parādības kā saules vētras, kas aizkavē GPS signālus. Savukārt mobilo tālruņu, radio darbībai un televīzijas nodrošināšanai tiek izmantoti signāli, kas daudz spēcīgāki par GPS signāliem, jo tie tiek raidīti vien pāris kilometru attālumā un tos nevar nobloķēt.

«Mēs nesakām, ka mūsu tehnoloģijai noteikti vajadzētu aizvietot GPS, drīzāk tā varētu kalpot kā papildinājums,» skaidro R. Faradžers.

BAE Systems pārstāvji norāda, ka pagaidām nav skaidrs, kad Navsop varētu nonākt tirgū, tomēr tas varētu tik izmantots valstīs, kurās tiek attīstītas citas navigāciju tehnoloģijas. Patlaban Krievijā izmanto Glonass sistēmu, Ķīnā tiek strādāts pie Beidou sistēmas izveides (pazīstamā arī kā Compass). Eiropas Savienība un Eiropas Kosmosa aģentūra (European Space Agency) attīsta atsevišķu 20 miljardu eiro vērtu projektu Galileo.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atkritumu šķirošana, par kuru tiek saņemta liela nauda notiek tikai uz papīra. Pētījums, kura laikā ar GPS raidītāju palīdzību tika noskaidrots atkritumu automašīnu ceļš, liecina - tikai trīs no 59 reizēm šie auto iebrauca atkritumu priekšapstrādes centrā.

TV3 raidījuma Nekā Personīga veica eksperimentu, kura laikā šā gada februārī tika uzstādīti vairāki GPS raidītāji Ziemeļvidzemes atkritumu apsaimniekošanas organizācijas (ZAAO) automašīnām, kas ved atkritumus uz Daibes poligonu. GPS raidītāju signāli tika vēroti trīs nedēļas. Pēc eksperimenta izveidotā GPS karte rāda, ka atkritumu automašīnas brauc uz Daibes atkritumu kalnu nevis pārstrādes centru.

Komentējot iegūtos datus GPS eksperts, kura vārds netiek minēts, atzīst, ka jebkurai GPS iekārtai var būt nobīdes, bet, pēc viņa teiktā, tie ir izņēmuma gadījumi. «Var kļūdīties vienā no simts gadījumiem, bet ne otrādāk. Tas, ko var redzēt novērojumā, ir tendence, ka atkritumu mašīnas nebrauc iekšā pārstrādes centrā,» norāda eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Vides dienests pārbaudīs, vai ZAAO šķiro atkritumus

Žanete Hāka,08.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts vides dienests (VVD) veiks pārbaudi SIA ZAAO, kā arī pieprasīs uzņēmuma paskaidrojumus saistībā ar svētdien, 7.aprīlī, publiski izskanējušo informāciju par iespējamiem pārkāpumiem tā darbībā, nenodrošinot sadzīves atkritumu šķirošanu poligonā Daibe.

Kā informēja VVD pārstāvji, pārbaudes laikā VVD inspektori ne tikai klātienē apsekos un apzinās situāciju poligonā, bet arī iepazīsies ar SIA ZAAO grāmatvedības uzskaiti un tajā uzskaitīto atkritumu apjumu atbilstību deklarētajiem atkritumu apjomiem.

Vienlaikus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) un VVD aicina ikvienu, kura rīcībā ir informācija par iespējamiem pārkāpumiem, kas saistīti ar vides prasību neievērošanu, vispirms par to informēt atbildīgās iestādes. Tādējādi tiks radīti priekšnoteikumi, lai ne tikai konstatētu iespējamos likumpārkāpumus, bet sodītu vainīgos, kas atsevišķās situācijās, kad informācija guvusi plašu rezonansi, ir apgrūtināti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Priekšroka papīra atskaitēm

Raivis Bahšteins,07.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienīgā no DB aptaujātajām institūcijām, kas savus auto aprīkojusi ar GPS kontroles ierīcēm, ir Ārlietu ministrija

Vienai no ĀM 14 automašīnām testa režīmā ir uzstādīta izsekošanas ierīce, atklāja ministrijas pārstāvis Ivars Lasis. Tajā pašā laikā plašākais no valsts resoru autoparkiem – Saeimas autobāze – nepamatotu autotransporta izmantošanu kontrolē pa vecam – ar ceļazīmju palīdzību.

Cieņā ceļazīmes

IZM skaidro, ka dienesta autotransports tiek piešķirts uz pieteikuma pamata, kurā norāda brauciena maršrutu un pamatojumu. Autovadītājs aizpilda ceļazīmi, veicot ierakstu pēc katra brauciena, bet GPS ierīces kontrolei netiek izmantotas. Līdzīga situācija ir citās institūcijās. Tāpat TM, FM, ZM, KM, EM un citviet GPS ierīces neizmanto, automobiļu vadītāji vien aizpilda ceļazīmes par veiktajiem braucieniem. Lai kontrolētu braucienus, EM Administratīvā nodaļa veic degvielas patēriņa uzskaiti, analizē ceļazīmju, maksājuma attaisnojuma dokumentu par degvielas uzpildi un automašīnu spidometra rādījumu atbilstību. Darba dienas beigās automašīnas jānovieto pastāvīgajā stāvēšanas vietā atbilstoši ministrijas iekšējiem noteikumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Savulaik ieviestais tā dēvētais dienesta auto nodoklis ir izraisījis milzum daudz diskusiju. Vispirms ir skaidrs, ka šāds solis nebūt nav devis gaidīto fiskālo efektu valsts budžetā, turklāt nav arī pārliecības par to, vai šis maksājums gadījumā netiek piemērots arī tiem, kam tas nemaz nebūtu jāmaksā.

Laika gaitā sabiedrība pie šā maksājuma ir pieradusi un īpaši skaļi nekurnot, maksā prasīto. Taču i,zrādās, ka minētais maksājums ne tikai ir ieviests ar vienu vienīgu mērķi - bez jebkādas loģikas iekasēt valsts budžetā pēc iespējas vairāk naudas, bet arī attiecīgā likumdošanas norma ir izstrādāta trakoti nekvalitatīvi, par ko gan Latvijā droši vien nebūtu jābrīnās. Proti…

Kā zināms, tiem uzņēmumiem, kuri uzskata, ka to rīcībā esošie dienesta auto ne brīdi netiek izmantoti darbinieku privātajām vajadzībām, ir iespēja nodokli nemaksāt, taču aprīkojot tos ar GPS iekārtām, lai nevienu brīdi nevarētu rasties šaubas par to izmantošanas mērķi. Droši vien daudzi uzskatīja, ka investīcijas GPS iekārtās ir vienreizējas. Naivi! Ir ticis paredzēts, ka tās ir jāpārreģistrē reizi gadā, bet tiem, kuri noteiktā laikā šo procesu neveic, jāsāk maksāt attiecīgo nodokli. Var jau būt, ka arī šo normu nevarētu uzskatīt par kaut ko ārkārtēju, ņemot vērā, ka GPS tomēr ir tehniska ierīce, kas mēdz bojāties, novecot, fiksējot neprecīzus rādījumus. Dažādām vajadzībām izmantotas tehniskas ierīces tiek pārbaudītas periodiski, un jautājums ir par to, cik bieži tas notiek. Lai nu kā - šāda pārreģistrācija reizi gadā tomēr ir pārspīlēta prasība, kas tikai palielina birokrātisko slogu uzņēmējiem. Lielākās problēmas gan sākas brīdī, ja uzņēmējs noteiktā laikā šo pārreģistrāciju nav veicis. Piemēram, aizmirsis, nav pamanījis, ka šāda norma vispār eksistē utt., jo tajā brīdī uzreiz ir jāsāk maksāt tā dēvētais dienesta auto nodoklis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai neciestu no likuma burta, komersanti radoši izmanto pastāvošos normatīvos aktus

Lai nemaksātu uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli (UVTN), godīgie uzņēmēji spiesti tērēt laiku un līdzekļus, lai reģistrētos kā nodokļa nemaksātāji. Likums arī pieļauj nemaksāt šo nodokli, ja uzņēmums izmanto privātpersonas auto darba vajadzībām.

Ja komersanta īpašumā ir vieglais transporta līdzeklis un nav vēlēšanās vai iespēju pierādīt, ka tas netiek izmantots darbinieku privātām vajadzībām, jāmaksā UVTN. Piemēram, auto ar motora tilpumu līdz 2000 cm3 tas ir 19 Ls mēnesī. Ja komersants, izmantojot GPS iekārtu, var pierādīt, ka izmanto transportlīdzekli tikai savas saimnieciskās darbības vajadzībām, un deklarē šo automašīnu CSDD, viņam UVTN nav jāmaksā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas uzņēmums "GSMvalve", kam pieder globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) loģistikas risinājumu nodrošinātājs "Navirec", iegādājies Latvijas uzņēmumu SIA "Intelligent Systems", kura pazīstamākie zīmoli ir "SkyFMS", "CheckGPS", "Asigny" un "Enginereader", paziņojis "GSMvalve".

"Šis darījums ne tikai padara mūs par vadošo GPS loģistikas risinājumu (..) piegādātāju Baltijā, bet arī paver iespējas palielināt tirgus daļu tālākos eksporta tirgos, piemēram, Āfrikā, Austrālijā un Nīderlandē," teica "GSMvalve" valdes loceklis Hanss Alters.

Pēc apvienošanās ievērojami paplašinājās "Navirec" pakalpojumu platforma - tai pievienojās vairāk nekā 22 000 transportlīdzekļu, kas aprīkoti ar GPS loģistikas un vadības programmatūru. Kopējais klientu skaits Baltijas tirgū palielinājās līdz 10 000, un pārvaldīto transportlīdzekļu skaits tuvojas 100 000. Palielinājās arī uzņēmuma IT iespējas.

Latvijas uzņēmuma pakalpojumi tiks integrēti "GSMvalve" grupas portfelī: "SkyFMS" un "CheckGPS" turpinās darbību ar zīmolu "Navirec", "Asigny" tiks pievienots platformai "GSMtasks", bet "Enginereader" tiks saglabāts kā neatkarīgs zīmols.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā viedtālruņu lietotājiem ir izstrādāta mobilā lietotne (aplikācija) HealthPoint, kas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMP dienesta) mediķiem palīdzēs noteikt zvanītāja atrašanās vietu un līdz ar to daudzās situācijās ātrāk atrast negadījuma vietu, lai palīdzētu pacientiem vai cietušajiem, informēja Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Komunikācijas nodaļas vadītāja Ilze Bukša.

Ikvienam var būt situācija, kad nepieciešams izsaukt neatliekamo medicīnisko palīdzību. Ārkārtas brīžos, kad dzīvība ir briesmās, tas ne vienmēr ir tik vienkārši, kā šķiet - savu atrašanās vietu var aizmirst, nezināt vai veselības stāvokļa un citu iemeslu dēļ pat fiziski nespēt nosaukt. Aplikācija HealthPoint nodrošina to, ka vienlaikus ar zvanu uz NMP dienesta ārkārtas tālruni 113 dispečeriem tiek nodoti arī zvanītāja atrašanās vietas dati (GPS koordinātes). Tāpat dispečeriem automātiski uz elektronisko izsaukuma karti tiek nosūtīti arī nepieciešamie personas dati (vārds, uzvārds, personas kods), ja tālruņa lietotājs iepriekš tos ir ievadījis aplikācijas profila sadaļā. Šī informācija daudzās situācijās var būtiski paātrināt mediķu brigādes izsūtīšanu un palīdzības saņemšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: pexels.com / mali maeder

Pieprasījums pēc sporta pulksteņiem arvien pieaug. Tos iegādājas ne vien profesionāli sportisti un sporta entuziasti, bet arī cilvēki, kuri vēlas pievērsties aktīvākam dzīvesveidam. Šobrīd tirgus līderi ir Apple un Garmin ražotie sporta pulksteņi. Taču, nonākot izvēles priekšā, kuram no zīmoliem dot priekšroku? Vairāk par sporta pulksteņiem un to funkcijām uzzini raksta turpinājumā!

Sporta pulkstenis kā motivators: kā izvēlēties īsto?

Pexels.com / blue bird

Neatkarīgi no tā, vai fiziskās aktivitātes ir neatņemama jūsu dzīves sastāvdaļa, vai tikai apsverat domu pievērsties veselīgākam dzīvesveidam, sporta pulkstenis mudina kustēties vairāk un biežāk. Raksta turpinājumā salīdzinām svarīgākos faktorus, ko ņemt vērā, iegādājoties šādu viedierīci.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Tehnoloģiju apskats: Samsung Gear Fit2 Pro

Jānis Vēvers,01.12.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Samsung jaunākā viedā aproce vilina ar iespēju ienirt pussimts metru dziļumā un noglabāt mūziku iebūvētajā atmiņā

Viedās aproces kopš pirmsākumiem bijis visnotaļ savdabīgs produkts valkājamo tehnoloģiju tirgū. Lielākoties to funkcionalitāte aprobežojas ar fizisko aktivitāšu mērīšanu, un tām ir pagrūti spēkoties ar viedajiem pulksteņiem. Iespējams, tādēļ vairāki spēlētāji pamājuši ardievas aproču ražošanai. Samsung gan vēl turas un, rudenī piesakot savu jauno aproci Gear Fit2 Pro, centies paplašināt tās pielietojumu. Ar to var nirt dziļāk ūdenī, iebūvētajā atmiņā noglabāt mūziku un klausīties bez telefona iesaistīšanas. Vai ar to pietiek?

Dizains

Tos, kuri turējuši rokās pērnā gada Gear Fit2, jaunais modelis nepārsteigs, jo tas izskatās identiski. Plānā, ar ieliektu SuperAmoled ekrānu apveltītā 34 gramus smagā aproce cieši piekļaujas pie plaukstas locītavas un ikdienā netraucē. Ekrāns nemanāmi saplūst ar gumijoto siksniņu, kam personību piešķir rombu formas reljefs. To var nomainīt pāris sekunžu laikā, nospiežot korpusa apakšā esošās fiksācijas «austiņas». DB rīcībā pabijusī sarkanmelnā versija izskatās gana glīta, lai to nebūtu neērti nēsāt kopā ar ikdienas uzvalku. Pie svinīgāka apģērba gan tā neiederēsies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Garmin Venu" patiks tiem sportiska dzīvesveida cienītājiem, kuri sagaida ne vien plašas sporta pulksteņa iespējas, bet arī kvalitatīvu skārienekrānu.

Kopš iesaistīšanās ar viedtelefonu savienojamu valkājamo tehnoloģiju ražošanā aizgājušās desmitgades sākumā "Garmin" uzaudzējis prāvu piekritēju pulku, kas augstu novērtē amerikāņu ražotāja piedāvātās daudzveidīgās sporta aktivitāšu mērīšanas iespējas. Tomēr visu šo laiku kompānija pati sev «šāvusi kājā», viedajiem pulksteņiem izvēloties taupīgus, taču modernos lietotājus pavisam neuzrunājošus zemas izšķirtspējas displejus. Pērnā gada nogalē "Garmin" šo kļūmi laboja, prezentējot savu pirmo izstrādājumu ar laika garam atbilstošu AMOLED ekrānu.

Dizains

✪✪✪✪✪✪✪

(Raksta autora vērtējums: 7 punkti no 10)

Atšķirībā no "Garmin" dārgajiem modeļiem, "Venu" vizuāli ir pavisam vienkāršs un viegls. Šeit nav ne titāna, ne safīra. Korpuss veidots no plastmasas, kas mārketinga vajadzībām nosaukta par «šķiedru stiprinātu polimēru» un tikai ap pašu 1,2 collu AMOLED displeju ir dažus milimetrus plats nerūsējoša tērauda gredzens, kurā nez kādēļ iegrebtas sīkas gropes. Var jau būt, ka vizuāli tas piešķir pulkstenim savdabīgu šarmu, taču praktisku labumu nedod. Gredzenu nevar pagriezt, tādēļ šādai saķeres virsmai jēgas nav. Vēl vairāk – gropēs viegli ieķeras netīrumi un tos ir grūti izkasīt no dziļajām rievām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģijas Garmin sporta pulkstenis Forerunner 35 ir ideāli piemērots skriešanas iesācējiem rezultātu uzlabošanai

Jau šajā nedēļas nogalē Rīgas ielas pierībinās tūkstošiem kāju pāru, dalībniekiem Lattelecom Rīgas maratonā mērojoties spēkiem četrās distancēs. Ierasts, ka šādos masu pasākumos var sastapt kā nopietni trenējušos un ar dārgiem tehnoloģiskiem palīglīdzekļiem «apbruņotus» skrējējus, tā absolūtus «svētdienas sportistus», kuri auj kājās sporta apavus tikai prieka pēc. Tomēr katram iesācējam agrāk vai vēlāk pienāk brīdis, kad gribas sevi izaicināt un pārbaudīt spēju robežu.

Pārbaudīts līdzeklis progresa mērīšanai ir sporta pulksteņi. Un, lai arī zināmākie no tiem ir visnotaļ dārgi, pieklājīgus variantus var piemeklēt arī entuziasti. Viens no tādiem ir iesācējiem paredzētais Garmin Forerunner 35. Tas nevilina ar žilbinošu izskatu. Varētu pat teikt, ka laikrādis ar visu ārieni signalizē, ka ir visnotaļ lēta un vienkārša ierīce. Tomēr tas ir diezgan labi aprīkots.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieviešot precīzās lauksaimniecības metodes, z/s Vilciņi 1 izdodas ieekonomēt 5–10% no izmaksām.

Tieši Jelgavas novadā saimniekojošā z/s Vilciņi 1 un tās saimnieks Arnis Burmistris kļuvis par konkursa Gada lauksaimnieks Baltijas jūras reģionā 2013 finālistu Latvijā.

Z/s Vilciņi 1 apsaimnieko vairāk nekā 2000 ha un saimniecībā izmanto precīzās lauksaimniecības tehniku un īpašu saimniecības pārvaldības datorprogrammu, tādējādi efektīvi izmantojot mēslojumu un samazinot barības vielu noplūdi ūdens vidē, norāda Pasaules Dabas fonda Baltijas jūras programmas vadītājs Ingus Purgalis. Izmantojot precīzās lauksaimniecības tehnoloģijas, ir palielinājusies kontrole saimniecībā, tiek taupīti līdzekļi, strādājot precīzi, turklāt netiek radīts augiem stress un tiek samazināti barības vielu noplūdes riski. Saimniecībā lielākā daļa tehnikas ir aprīkota ar GPS iekārtām. Mēslošana tiek veikta ar GPS diferencētām mēslošanas kartēm un īpašu sensoru palīdzību. Pielietojot šādu tehnoloģiju lielās platībās, iespējams būtiski samazināt barības vielu noplūdes riskus plašā teritorijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Valsts kontrole: IeM tērē miljonus IT sistēmām, kuras nelieto, un ekonomisku auto vietā pērk džipus

Dienas Bizness,18.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Milzu summas iztērētas modernām informācijas sistēmām, kuras netiek lietotas kā plānots, datori sasniedz policistus tikai 6-7 mēnešus pēc to iegādes, bet ekonomiskāku automašīnu vietā tiek iepirkti apvidus auto – tāda aina pavērās Valsts kontrolei (VK) pārbaudot, vai Iekšlietu ministrija (IeM) Valsts policijas funkciju īstenošanai nepieciešamo materiāli tehnisko apgādi īsteno likumīgi un efektīvi.

IeM kopumā darbojas 27 valsts informācijas sistēmas, kurām gadā tiek tērēti 7,5 milj. latu. Revidenti konstatējuši, ka IeM nav izstrādāta vienota informācijas tehnoloģiju (IT) jomas attīstības stratēģija un prasības IT projektu uzraudzībai, izveidotās pārvaldības institūcijas darbojas formāli.

Revīzijā tika vērtēta divu informācijas sistēmu (Biometrijas datu apstrādes sistēma (BDAS) un Kriminālprocesa informācijas sistēma (KRASS)) izveide un lietošana.

Kopš 2012.gada BDAS teorētiski ir ieviesta lietošanā, taču vēl 2014.gada 1.janvārī Valsts policijas rīcībā nebija visa tās lietošanai nepieciešamā aprīkojuma un sistēma netika lietota kā plānots. VK uzskata, ka lielākā problēma ir bijusi IeM nespēja jau sākotnēji noteikt šā projekta mērķi un izmaksas, lai to reāli varētu izmantot darbam. Sākotnēji plānoto 2,8 milj. latu vietā BDAS ieviešana izmaksās vismaz 6 milj. latu, no tiem 2,08 milj. latu vēl būs nepieciešami tehnikas un licenču iegādei. Puse šīs summas tiks izlietota, lai segtu licenču iegādes cenu palielinājumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

ZAAO zaudējumi pērn – 140 tūkstoši latu

Žanete Hāka,09.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn SIA ZAAO strādājis ar 140,52 tūkstošu latu zaudējumiem, kas saistīts ar resursu cenu, piemēram, degvielas, neprognozētu pieaugumu, darbības uzsākšanu jaunajās pašvaldībās, otrreizējo izejvielu realizācijas cenu samazinājumu, pārskatā Lursoft skaidro uzņēmuma pārstāvji.

Uzņēmuma apgrozījumu aizvadītajā gadā veidojuši 3,11 miljoni latu, kas ir par 4,45% vairāk nekā gadu iepriekš.

Uzņēmums uzsācis darbību Balvu novada pagastos un noslēdzis ilgtermiņa sadarbības līgumus ar Saulkrastu, Rugāju un Baltinavas novada pašvaldībām par tiesībām sniegt atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus šo novadu teritorijā.

Aizvadītā gada nogalē SIA ZAAO bijuši noslēgti 26,8 tūkstoši ilgtermiņa līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, no kuriem 88% noslēgti ar fiziskām personām. Šogad uzņēmums iecerējis uzsākt darbību Balvu pilsētā, kā arī Viļakas novada teritorijā, kura pērn kļuvusi par uzņēmuma dalībnieci.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neparastu atgadījumu ar veiksmīgu atrisinājumu piedzīvojis kāds auto īpašnieks Rīgā un apdrošinātāja BALTA drošības dienests. Reaģējot uz informāciju par klientam nozagtu ekskluzīvu Range Rover markas automašīnu, BALTA to operatīvi izdevies atrast noslēptu kādā no Pierīgas meža masīviem.

«Ekskluzīvais Range Rover auto, kura apdrošinājuma summa ir 115 000 eiro, tika nozagts no kādas apsargājamas autostāvvietas Imantā. Tā kā autostāvvietas izbraukšanas vieta nebija noslēgta, zagļi samērā viegli izkļuva no teritorijas. Tiklīdz automašīnas īpašnieks konstatēja un paziņoja par zādzību, kopā ar firmu, kas nodrošināja auto uzstādīto ģeogrāfiskās pozicionēšanas sistēmu (GPS), operatīvi iesaistījāmies spēkrata meklēšanā, un to veiksmīgi izdevās atrast rūpīgi noslēptu mežā,» stāsta BALTA drošības dienesta vadītājs Egils Sīlis-Jaunsīlis.

Kā liecināja pierādījumi, likumpārkāpēji tūlīt pēc auto nozagšanas bija saplēsuši un pārmeklējuši auto salonu ar mērķi atrast GPS raidītāju. Taču, visticamāk, laika trūkuma dēļ zagļiem nebija iespējams pārmeklēt automašīnu gana rūpīgi, un ierīci viņiem neizdevās atrast.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai izvairītos no tupmākas nelegālas failu apmaiņas ierobežošanas, Zviedrijas failu apmaiņas vietne The Pirate Bay pavēstījusi par plāniem vārda tiešā nozīmē laist gaisā serverus, kas atrodas GPS kontrolētās lidojošās ierīcēs, vēsta thelocal.se.

«Mēs veiksim eksperimentu, kurā tiks izmantotas ar GPS vadāmas nelielas lidmašīnas un pavisam maza izmēra datori, kā Raspberry Pi. Nelielās ierīces lidināsies dažus kilometrus virs zemes,» rakstīts zviedru failu apmaiņas vietnes oficiālajā blogā.

«Šādā veidā mūsu ierīces var tikt apstādinātas vien ar citu lidmašīnu palīdzību jeb īstu karu,» rakstīts The Pirate Bay blogā.

The Pirate Bay paziņojumā vēstīts, ka vietne vēl tikai uzsāk šādas iespējas izskatīšanu, tomēr vienlaikus arī norāda, ka «mēs vairs nevaram aprobežoties ar serveriem, kas atrodas uz zemes».

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto & Video

10 pilsētas, kurās ir vislielākie sastrēgumi pasaulē

Žanete Hāka,24.07.2014

10. Dublina

Procentuāli, par cik paildzinās brauciens, pārvietojoties sastrēguma laikā: 35%
Laiks, ko nākas papildus pavadīt sastrēgumā, uz katru brauciena stundu: 43 minūtes
Sastrēgumos papildus iztērētais laiks gadā: 96 stundas

Foto: Reuters/Scanpix

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Navigācijas un GPS sistēmu ražotājs TomTom apkopo datus no lietotājiem visā pasaulē, lai izveidotu satiksmes indeksu, kurš uzrāda satiksmes sastrēgumus pilsētās.

Indekss mēra automašīnas pārvietošanās laiku dienas laikā un sastrēgumu periodos, salīdzinot ar periodiem, kad nav sastrēgumu. Starpība tiek izteikta kā vidējais procentu pieaugums braucienu laikā. Tā, piemēram, autovadītājam Dublinā sastrēguma brīdī ceļā nāksies pavadīt par 35% vairāk nekā brīvajos periodos. Visi dati tiek balstīti uz GPS mērījumiem.

Galerijā augstāk iespējams apskatīt, kurās pilsētās sastrēgumos nākas pavadīt ilgāko laiku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Mežos trūkst darbinieku. Visas cerības uz tehnoloģijām

Mārtiņš Gūtmanis, AS “Latvijas valsts meži” Mežkopības izpilddirektors,23.02.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mežkopības izaicinājumi, kas bija aktuāli pirms 10 gadiem, kad sāku vadīt LVM Mežkopības komandu, atšķiras no tiem, ar kuriem saskaramies šodien. Darba spēka trūkums, kas kļuvis aktuāls daudzās nozarēs, arvien biežāk tiek risināts, izmantojot modernās tehnoloģijas.

Pirms mazliet vairāk nekā gada uzņēmums “Latvijas valsts meži” publicēja sludinājumu par to, ka meklē un vēlas iegādāties mašinizētas stādīšanas pakalpojumu – sešus ekskavatorus, kas būtu aprīkoti ar stādīšanas galvām un attiecīgi varētu veikt stādīšanas darbus. Jā, tie aizstātu cilvēku darbu. To, protams, sludinājumā neteicām. Atbilstošu pretendentu meklēšanai izmantojām visus iespējamos komunikācijas kanālus, arī sociālos tīklus. Tieši tur parādījās komentāri, ka drīz jau reģionos uz ballēm brauks ekskavatori, jo cilvēki vairs tur nebūs… Nu bet lūdzu! Nāciet un strādājiet! Realitāte ir tāda, ka izpildīt mežsaimnieciskos plānus kļūst arvien grūtāk, jo trūkst cilvēku resursu. No vienas puses mēs baidāmies, ka tehnoloģijas atņems darbavietas. No otras – skaudrā realitāte – mežsaimniecībā trūkst darbaspēka, un nākotne šajā ziņā nesola neko labu. Vienīgais risinājums ir tehnoloģijas, un šeit gan ir diezgan plašas iespējas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viedpalīgs Ernest ir vairākas ierīces un mobilā lietotne, kas ļauj iedarbināt mašīnu un kontrolēt vārtus ar viedtālruņa starpniecību

Ideja par risinājumu, kas palīdzētu aizsargāt un izsekot transportlīdzekli un kontrolēt mājas un garāžas vārtus Ernest (SIA Valet & Knave) īpašniekam Artūram Pumpuram radās no paša pieredzes ikdienišķā situācijā: pirms diviem gadiem aukstā ziemas dienā «nomira» garāžas vārtu pults baterija, bet drīz pēc tam – mašīnas imobilaizers, un Artūram nācās palikt mājās. Viņš aizdomājās par to, cik gan muļķīgi, ka ar Skype starpniecību viedtālrunī var piezvanīt cilvēkam otrā pasaules galā, bet nevar atvērt garāžas durvis. «Telefons man vienmēr ir līdzi, tāpēc es sāku domāt, kā varētu izstrādāt tehnoloģiju, kas sastrādātos ar viedtālruni. Sadarbojos ar dažiem gudriem puišiem, kuri manu ideju padarīja reālu, un pēc diviem gadiem esam tirgū,» stāsta Artūrs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Kosmiskā zonde Zinoo-1 veiksmīgi iekarojusi kosmosu

Gunta Kursiša,15.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veiksmīgi realizēta pirmā Latvijas kosmiskās zondes Zinoo-1 palaišana, tai pārsniedzot iepriekš paredzēto 31 kilometra augstumu, informē Cēsu zinātnes centra Z(in)oo pārstāvji.

Zinoo-1 tika palaista aizvadītās piektdienas plkst. 14.30, un tika vērota ar Zinoo teleskopu Celestron CPC 800 GPS. Aptuveni 30 minūtes pirms paredzētās zones balona pārsprāgšanas zondes novērošana tika pārtraukta, jo novērojumu zonu klāja mākoņi, informē centra pārstāvji. Tomēr desmit minūtes pirms balona pārsprāgšanas zonde tika atkal pamanīta, tika uzstādīts teleskops. Balons sprāga vienu stundu un septiņas minūtes pēc palaišanas, un tā atliekas pēc pārsprāgšanas aizlidoja 200 metru rādiusā.

Zondes atrašana noritēja sarežģītāk nekā iepriekš plānots – zondes signāls tika uztverts vēlāk pēc balona pārsprāgšanas, nekā tika paredzēts iepriekš, tomēr tas tika saņemts plkst. 16.39 un plkst 17.52 zonde tika atrasta ziemāju laukā trīs kilometrus no apdzīvotas vietas Birži.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas dome ir apstiprinājusi gadiem gaidītos un pretrunīgi vērtētos sadzīves atkritumu apsaimniekošanas noteikumus galvaspilsētā. Jāmin, ka noteikumi tālākai virzībai uz domes sēdi tika skatīti Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas pagājušā sasaukuma pēdējā sēdē.

Noteikumi nosaka prasības sadzīves atkritumu savākšanai, pārvadāšanai, pārkraušanai un uzglabāšanai Rīgā. Jāatgādina – jau 2011. gada oktobrī pašvaldība paziņoja, ka noteikumi ir izstrādāti, bet tie izraisīja protestus atkritumu apsaimniekotāju vidū. Savukārt pēc tam izstrādātais noteikumu projekts nogula plauktā. Rīgā jau vairākus gadus ir atcelti Atkritumu apsaimniekošanas saistošie noteikumi, jo, iepriekšējos noteikumus sniedzot saskaņošanai ministrijām, sākās ķīviņi par to, ka tie ierobežošot atkritumu operatorus. Jaunie noteikumi stāsies spēkā no nākamā gada 1.janavāra.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Uzņēmējs: Izstrādē jau ir AirDog otrā un trešā sērija

LETA,03.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī pirmie bezpilota lidaparāti AirDog vēl pie pircējiem nav nonākuši, uzņēmuma izpētes laboratorijā notiekot darbs pie AirDog otrā un trešā modeļa, intervijā biznesa portālam Nozare.lv atklāja Helico Aerospace Industries dibinātājs Edgars Rozentāls.

Apsolītie AirDog lidaparāti pie pircējiem nonāks novembrī, bet pa to laiku Helico Aerospace Industries jau strādājot pie dažādiem tehnoloģiskiem jauninājumiem, ko iekļaut "AirDog" otrajā un pat trešajā versijā.

No tehnoloģiskajām lietām lielākais izaicinājums ir izvairīšanās no šķēršļiem. Tāpat arī spēja orientēties apkārtnē, kur nav GPS pārklājuma, arī iekštelpās. Arī laika apstākļi var traucēt uztvert GPS. Pagaidām sistēma ir pasīva, bet ir plānots izveidot aktīvu, kas pati spēs atpazīt šķēršļus. Pašlaik aplikācijā katrs var kartē iezīmēt zonas, kur lidaparāts nelidos, bet var gadīties, ka šīs zonas mainās - kāds var uzbūvēt jaunu māju, kas traucēs lidot. Tas nav slikts risinājums, bet tas ir tikai pirmais solis, un aktīvā sistēma nav pārāk tāla nākotne, pastāstīja Rozentāls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Testa drona pazušana UAVFactory eksportspēju neietekmēs

Jānis Goldbergs,06.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada 2. maijā Latvijas gaisa telpā pazuda SIA "UAVFactory" piederošs testa drons, kas līdz 5. maijam tā arī neatradās. Precedents radīja vairākus jautājumus, uz kuriem atbildēt aicinājām SIA "UAVFactory" valdes priekšsēdētāju un līdzīpašnieku Konstantīnu Popiku.

Ar ko nodarbojas "UAVFactory" un kādēļ 2. maijā drons tika pacelts gaisā?

Uzņēmums ražo lidaparātus un videokameras, kas tiek pārdotas vairāk nekā 50 pasaules valstīs gan militārām, gan civilām, gan akadēmiskām vajadzībām. Mūsu produktu testēšana ir mūsu normāls ikdienas darbs.

Kopš 2009. gada, kad kompānija tika nodibināta, esam veikuši aptuveni 7000 stundu eksperimentālos lidojumus, un šis ir pirmais gadījums, kad testa laikā drons nekontrolēti iziet ārpus mūsu noteiktās teritorijas. Viens no testa drona uzdevumiem bija pārspēt pasaules rekordu, uzturoties gaisā pēc iespējas vairāk stundu.

2012. gadā mūsu uzņēmuma dronam tas izdevās, lidojumā pavadot 54 stundas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ vides pakalpojumu uzņēmums "Clean R" Rīgā uz atkritumu konteineriem sāk uzstādīt radiofrekvences identifikācijas tehnoloģiju sistēmu (RFID), informē uzņēmums.

Tā klientiem ļaus precīzi pārvaldīt savus konteinerus, tostarp kontrolēt un izsekot to izvešanas laiku un darbu izpildes precizitāti. Šādas sistēmas ieviešana un sasaiste arī ar Rīgas pilsētas pašvaldības IT platformām sniegs operatīvāku un precīzāku pārraudzību atkritumu izvešanas nodrošināšanā.

Pavisam RFID sistēmu plānots uzstādīt uz aptuveni 18 000 sadzīves atkritumu konteineru, projekta izmaksas sasniegs līdz 200 tūkstošiem eiro.

"Ar RFID sistēmas ieviešanu atkritumu izvešana kļūst klientiem digitāli pārskatāmāka un pārvaldāmāka. Protams, sistēma nekādā veidā neiegūst un neveido datus par konteinera īpašnieku un viņa paradumiem, bet tā ļauj precīzi identificēt, kas noticis ar atkritumu konteineru. Savietota ar GPS sistēmu, kas jau uzstādīta uz atkritumu izvedēju automašīnām, RFID sistēma sniedz iespēju, gan mums, gan klientam, precīzi noteikt laiku, kad konteiners tika pacelts un izvests, un identificēt arī konkrētu atkritumu vedēju, ar kuru tas ticis izdarīts. Tas varētu būt atvieglojums reizēs, kad klients pēkšņi attopas, ka konteinerā izmetis arī ko vērtīgu. Mums bijuši gadījumi, kad klients izmisis zvana un meklē savu atkritumu izvedēju, jo atskārtis, ka līdz ar atkritumiem nejauši izsviedis vērtīgus dokumentus, naudu, dārglietas un pat kāzu kleitu, ko, noķerot atkritumu mašīnu, vēlas atgūt. Pateicoties RFID, mēs ātri un precīzi varēsim noteikt gan to, cikos konteiners izvests, gan arī izsekot konkrēto atkritumu vedēju un tā maršrutu. GPS sistēma, kas uzstādīta uz atkritumu vedējiem, savukārt ļaus noteikt mašīnas aktuālo atrašanās vietu. Šādas situācijas gan nav biežas, un RFID sistēmas pamata mērķis ir palīdzēt reizēs, kad radušās aizdomas, ka konteiners nav izvests grafikā noteiktajā dienā, nav iztukšots pilnībā un līdzīgās situācijās," skaidro "Clean R" Klientu atbalsta departamenta vadītājs Reinis Zarāns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Plašākai auditorijai prezentēts Latvijā radītais un izstrādātais auto un mājas viedpalīgs ERNEST. Risinājumu izstrādājusi programmētāju, inženieru un profesionāļu komanda no Latvijas.

ERNEST, Latvijā radītais risinājums, ar vienu aplikāciju ļauj aizsargāt un izsekot motorizētos transportlīdzekļus, kā arī kontrolēt – atvērt un aizvērt – mājas un garāžu vārtus. Produkta ietvaros Latvijā tika izstrādāta gan aplikācija, kas ļauj veikt attālinātu pārvaldību, gan iekārta, kas pieslēdzama motorizētajām ierīcēm. ERNEST ir izstrādāts uz Bluetooth bāzes, kas nodrošina ātru ierīču savienošanos ar tīklu, tas darbojas ar zemu enerģijas patēriņu. Izstrādātā aplikācija ļauj pievienot neierobežotu daudzumu lietotāju, kas atvieglo tālvadības pults lietošanu ģimenēs un darba vietās.

Šobrīd ir izstrādāti trīs produkti ERNEST HOME – vārtu un barjeru atvēršanai mājā un darba vietā, ERNEST BASIC – bluethooth imobilaizers un ERNEST PLUS, kas iekļauj bluethooth imobilaizeri, GPS risinājumus, statistikas uzskaiti un atgādinājumus. Ierīce fiksē auto atrašanās vietu, pārvietošanās ātrumu un virzienu, izmantojot tajā iebūvēto GPS/GLONASS moduli.

Komentāri

Pievienot komentāru