Mazumtirdzniecības nozarei ir jāattīrās no tirgus dalībniekiem, kuru vienīgais konkurences ierocis ir manipulācijas, precēm piemērojot atlaides no nebijušām cenām vai pārkāpjot likumdošanā noteiktos nosacījumus par akcijas cenas lielumu un piemērošanas periodu. Šādi caurspīdīgas un godīgas komercprakses pārkāpumi ir klajš patērētāju tiesību pārkāpums.
Konkurence tirdzniecības sektorā gan klātienes, gan e-komercijas veikalos ar katru gadu pieaug, ņemot vērā, ka no Latvijas iedzīvotājiem ekonomiski aktīvo pircēju skaitu veido vidēji 52%. Tirgus ir mazs, savukārt cīņa par katru pircēju – augsta. Diemžēl augsta kļūst arī cena, ko nozare maksā, jo mazumtirdzniecības sektorā manāmas 90to gadu prakses paliekas, kad bija pieļaujami jebkādi līdzekļi cīņā par klientu.
Visspilgtāk tas iezīmējas, veicot cenu monitoringu. Esam secinājuši, ka ne vienmēr akcijas cena veidojas no preces sākotnējās pamatcenas jeb, lai uzrādītu lielāku starpību akcijas laikā, tiek norādīta nebijusi cena. Kurpes par 50 eiro, kuras iepriekš maksājušas 100 (lai arī faktiski – ne vairāk kā 70 eiro), ir bīstama un konkurenci kropļojoša spēlēšanās ar cipariem, kas pircējam liek izdarīt lēmumu, viņu faktiski apkrāpjot. Nav pieļaujamas arī mākslīgi paaugstinātas cenas neilgi pirms atlaides piešķiršanas, tā pircēju maldinot par saņemto ietaupījumu. Ir arī tirgotāji, kuri, lai noturētu pircēju interesi, speciālā piedāvājuma cenu saglabā ilgāk, nekā ir bijusi preces sākotnējā cena, ignorējot, ka noteikumi skaidri pasaka, ka “samazināta cena nedrīkst būt ilgāka par pusi no laika posma, kurā bijusi spēkā sākotnējā cena”.
Respektīvi, ja prece maksājusi 10 eiro un šāda cena ir bijusi mēnesi, tad tai piemērot 50% atlaidi un tirgot par 5 eiro ilgāk par divām nedēļām, normatīvie akti liedz. Ja tas netiek ievērots, īpašās cenas vai akcijas cenas piedāvājums kļūst par pamata cenu, jo bezgalīgi piemērot atlaidi nevar; tā jau sen zaudē atlaides būtību. Jāatzīmē, ka 220.lv darbības stratēģija ir vērsta uz vienas gala cenas piedāvāšanu, šādu lēmumu pieņemot pērn. Pēc ilgstošas tirgus analīzes secinājām, ka patērētāju uzvedība un attieksme pret atlaidēm un to salīdzinājumiem ir mainījusies. To tiešā veidā ir ietekmējusi arī negodprātīgu tirgotāju rīcība, cenas būvējot necaurspīdīgi un nesaprotami.
Esmu pārliecināta, ka cenu kari un patērētāju maldināšana ir sekas vairākām nopietnām problēmām, kas spilgti iezīmējas mazumtirdzniecības, jo īpaši e-komercijas segmentā. Piemēram, pie mums ir neadekvāti liels interneta veikalu skaits. Tie ir vairāk nekā 3000 veikali, no kuriem neliela daļa ir lieli, atpazīstami un uzticami zīmoli. Liela daļa ir vienas pārdošanas kampaņas projekts, kas strādā, izvairoties no nodokļu nomaksas un nedomājot par klientu servisu. Šādas tirdzniecības vietas vienīgā iespēja izdzīvot ir, manipulējot ar cenām un nodokļiem.Ilgtermiņā problēmas sekas var atbalsoties uz veikto pirkumu skaitu tiešsaistē. Pircēji var atturēties iegādāties preci tiešsaistē, kā arī var augt kopējā, negatīvā attieksme pret interneta veikaliem. Lai to nepieļautu, nozares uzdevums ir izskaust negodprātīgus tirgus spēlētājus, kuri maldina pircējus, savukārt atbildīgajām uzraudzības iestādēm ir jāseko līdzi, lai tiek ievēroti godīgas komercprakses principi.