No visiem Latvijā nozagtajiem automobiļiem gandrīz puse tiek atrasta un atdota to īpašniekiem, liecina statistikas dati.
Saskaņā ar Valsts policijas datiem 2014. gadā nozagti 982 auto, no tiem atrasti – 485. Arī apdrošināšanas sabiedrības Ergo statistika uzrāda tādu pašu tendenci. Uzņēmuma dati apliecina, ka aptuveni pusē pieteikto atlīdzības gadījumu nozagtais automobilis nonāk atpakaļ pie tā saimnieka, pretējā gadījumā – KASKO polises īpašniekiem tiek izmaksāta apdrošināšanas atlīdzība nozagtā auto vērtībā.
Zagtus automobiļus atrast un atgūt vislabāk palīdz dažādas izsekošanas iekārtas – GPS vai radiosistēmas. Kā stāsta Ergo Atlīdzību regulēšanas departamenta direktors Ivars Vismanis, tām ne vienmēr jābūt jaunākajām un dārgākajām tehnoloģijām. Piemēram, Ergo praksē vairākas auto zādzības ir izdevies atklāt, pateicoties parastai maršruta reģistratora sistēmai, kurai pieejams on-line pieslēgums.
Tajā pašā laikā ir jāņem vērā, ka profesionāli zagļi parasti labi pārzina standarta auto signalizācijas un drošības sistēmas, līdz ar to arī zina veidus, kā tos apiet un auto nozagt. «Tādēļ nebūtu ieteicams paļauties tikai uz auto iegādes brīdī esošo drošības risinājumu. Lielāku drošību veicina automobiļa aprīkošana ar papildu pretaizdzīšanas un signalizācijas sistēmām, kā arī konkrētam auto pielāgotiem risinājumiem. Taču to uzstādīšana jāuztic profesionāļiem un pārbaudītām firmām, kurām rūp darba kvalitāte un kuras garantē drošu rezultātu. Uz pretaizdzīšanas sistēmu uzstādīšanas rēķina nav ieteicams taupīt,» uzsver Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākais speciālists Dairis Anučins.
Kā liecina Ergo speciālistu novērojumi, mūsdienās joprojām ir daudz auto, kuriem nav signalizācijas. «Īpaši tas attiecas uz automobiļiem, kas iegādāti ārvalstīs. Esam novērojuši, ka cilvēki nereti pat neaizdomājas, ka viņu automobilim nav signalizācijas. Tiek lietota centrālā atslēga, kas, auto atverot un aizverot, nopīkst, liekot maldīgi domāt, ka automobilis ir aprīkots ar signalizāciju. Salīdzinoši jauniem auto to nereti konstatē brīdī, kad tiek iegādāta KASKO polise, jo signalizācija ir obligāts nosacījums. Taču vecākiem auto, kuru īpašnieki nereti apdrošināšanu izvēlas neiegādāties, šis fakts var palikt nepamanīts. Lai pārliecinātos par signalizācijas esamību, var darīt tā – aizslēdzot automobili ar pulti, pēc brīža durvis jāmēģina atvērt ar atslēgu. Ja transportlīdzeklis ir aprīkots ar signalizāciju, tā pēc dažām sekundēm iedarbosies,» stāsta Ivars Vismanis.
Valsts policijā arī norāda, ka nevajadzētu domāt, ka, ja auto ir vecāks, zagļi to neizvēlēsies: «Tiek zagti arī auto, kas vecāki par desmit un pat vairāk gadiem. Tādēļ maldīgi ir uzskatīt, ka šādam auto nav jābūt aprīkotam ar pietiekami kvalitatīvu pretaizdzīšanas sistēmu un signalizāciju,» norāda Dairis Anučins.
Populārākās zagto automobiļu markas gan saskaņā ar Valsts policijas statistiku un Ergo datiem ir Audi, Volkswagen, Toyota un BMW.