Ceturtās paaudzes Toyota RAV 4I, svinot apaļu jubileju, savā motoru piedāvājumā ir iekļāvis jaunu dīzeļmotoru
Kopš 1994. gada Toyota RAV 4 ir viens no lielākajiem japāņu autogiganta maizes devējiem; nopelnītā nauda japāņiem ļauj eksperimentēt un ģenerēt nākamo dižpārdokļu idejas. Atgādināsim, ka 1989. gada Tokijas autoizstādē demonstrētais konceptauto, uz kura bāzes vēlāk tika radīts jaunās sport utility vehicle jeb SUV klases modelis ar nosaukumu RAV 4, pats bija milzīgs eksperiments, kura panākumiem toreiz neticēja Toyota bosi. Tomēr risks attaisnojās. 1994. gadā, laižot modeli sērijveida ražošanā, jau pirmajā gadā pārdošanas plāns tika pārspēts ar uzviju, sasniedzot 53 000 pārdoto vienību. Vēl pēc gada RAV 4 tirdzniecības apjomi trīskāršojās. Tā katru nākamo gadu Toyota varēja ziņot par kārtējo RAV 4 tirdzniecības rekordu. Galarezultātā 20 gadu laikā pasaulē ir pārdoti jau varāk nekā 5,2 miljoni RAV 4 modeļu.
Motors
Runājot par jauno 124 ZS jaudīgo divu litru D-4D dīzeļmotoru, vispirms ir jāmin, ka šo spēka agregātu pagaidām varēs saņemt kombinācijā tikai ar manuālo sešpakāpju transmisiju. Toties motoru varēs piejaucēt gan priekšpiedziņas, gan pilnpiedziņas RAV 4 modeļiem. Apaļajai jubilejai par godu RAV 4 ar jauno motoru izvēlējās izlocīt kājas uz Grieķijas koplietošanas ceļiem, nebaidoties iekļaut savā maršrutā arī leģendārā Akropoles rallija atsevišķus ātrumposmus ar sarežģītu līkumu konfigurāciju un tikpat sarežģītiem braukšanas apstākļiem, kur ik iz soļa riepām uzglūn draudīgi asi akmeņi. Šo rindu autoram arī bija iespēja piedalīties dzimšanas dienas ballītē un kārtīgi izbraukāties ar RAV 4 motortelpai piejaucēto jauno dīzeli. Galvenie secinājumi ir šādi: jaunais motors ir lieliski salāgots ar transmisiju, ļaujot pilnā krāšņumā atklāt 310 ņūtonmetru lielo griezi; viegla un rotaļīga gaita un spēja adaptēties dažādiem braukšanas apstākļiem. Turklāt pēc azartiskas un sparīgas vizināšanās, iekļaujot maršrutā pat ganu taku šauros celiņus, kur pārvietošanās ātrums ir tuvu nullei, brauciena beigās RAV 4 varēs paziņot par niecīgu degvielas apetīti. Protams, tas nebūs grāmatā ierakstītais 4,9 litru vidējai patēriņš, taču, paturot prātā motora spīdzināšanas intensitāti un maršruta īpatnības, 6,5–6,8 litru vidējais patēriņš ir lielisks rezultāts. Uzkāpjot uz asfalta klājuma, patēriņš momentā izkusīs kā saulē atstāts saldējums, tādēļ miermīlīgākos braukšanas apstākļos iekļauties zem sešiem litriem būs reāli sasniedzams mērķis. Visbeidzot pie jaunā motora labajām īpašībām noteikti ir jāmin tā klusā darbība.
Kāpēc tas būtu jāpērk
Lai kādas sazvērestības teorijas izdomātu par RAV 4, tas joprojām ieņem drošu un pārliecinošu pozīcīju starp savas klases braucamajiem. Par spīti tam, ka laika gaitā RAV 4 ir parādījusies vesela plejāde sīkstu konkurentu, kuri ir gatavi atņemt japānim līdera krekliņu, tas dzelžaini ieņem stabilu pozīciju starp populārākajiem modeļiem Eiropā, tostarp Latvijā. Starp citu, pašmāju tirgū nedz VW Golf, nedz Škoda Octavia, nedz arī kāds cits kompaktklases modelis ir populārāko modeļu kolonnas priekšgalā. Statistikas dati par 2014. gada pirmo ceturksni apliecina, ka Latvijā Toyota RAV 4 ar 149 reģistrētajām vienībām ir populārākais auto. Protams, japāņu ražotāju sirdis silda arī fakts, ka nopietnākie konkurenti, proti, VW Tiguan, KIA Sportage, Honda CR-V ir atstāti aiz muguras. Salīdzinājumā ar iepriekšējās paaudzes RAV 4 jaunais auto ir izstaipījis savus apkārtmērus tā, lai astes galā atstātu brangu 541 litru lielu telpu, neapēdot ne kripatiņu telpas no salona pasažieriem atvēlētājiem labumiem. Drīzāk otrādi, jo uz aizmugurējā sēdekļa jaunajā RAV 4 būs tikpat ērti, cik Landcruiser salonā, tādēļ arī ražena auguma un miesasbūves džentlmeņi šeit apdalīti nejutīsies. Japāņu modeļa stiprākie ieroči joprojām ir nemainīgi, proti, funkcionalitāte, tehniskā izturība un spēcīgi markas pārstāvji Latvijā. Cenas latiņa ir tradicionāli augsta, taču Japānas jēnas kursa samazināšana ir labvēlīgāk ietekmējusi Japānā ražoto modeļu kopējo cenu politiku, proti, RAV 4 priekšpiedziņas modelis ar jauno 124 ZS dīzeli šobrīd maksā sākot no 24 530 eiro.
Gaitas īpašības
Darbībā RAV 4 ir diezgan ciets auto, iespējams, – viens no cietākajiem savas klases automobiļiem. Līdz ar to ikvienu Grieķijas grantsceļu negludumu RAV 4 balstiekārta pārvarēja ar īpašu smeldzi un nepatiku. Turklāt dobjie guldzieni no auto apakšas būs nepatīkami arī RAV 4 pasažieru ausīm. Uz gluda asfalta ir pavisam cita lieta, ne tikai taisnvirziena kustībā, bet arī līkuma sasaistēs RAV 4 būs pietiekoši stabils un drošs partneris. Atliek tikai atgādināt, ka nomināli RAV 4 ir priekšpiedziņas auto, tomēr visbiežāk darbiņš būs tikai priekšējās ass riteņiem, jo tikai nepietiekamas saķeres gadījumā grieze ar viskosajūga starpniecību tiks pārsviesta arī uz aizmugurējo asi. Piespiedu kārtā var pašrocīgi aktivizēt 4WD Lock režīmu un līdz 40 km/h griezes moments starp priekšējo un aizmugurējo asi tiks sabloķēts attiecībā 50:50.
Varētu vēlēties
Savas klases līderim salona ergonomikā RAV 4 ir vairāki nepiedodami trūkumi. Piemēram, jaunā divstāvu vadības paneļa konstrukcija vārda tiešā nozīmē ēnā ir atstājusi vairākas svarīgas regulēšanas pogas, kuras, pirmkārt, ir grūti ieraudzīt, otrkārt, grūti aizsniegties bez noliekšanās uz priekšu un skatiena novēršanas no ceļa. Gausa un nepārskatāma multimediju sistēma, kurai prasītos arī dzidrāka ekrāna izšķirtspēja.
Verdikts
Stabila japāņu autogiganta vērtība ar milzīgu piekritēju loku. Neapšaubāmi, ka šodien apliecināt savu pārākumu RAV 4 kļūst daudz sarežģītāk, nekā tas bija pirms 20 gadiem, jo konkurentu ir daudz un viņi nesnauž.