Ar Šmakovkas muzeja atklāšanu Daugavpilī cer uzsākt šī dzēriena popularizēšanu un iespējams arī legalizācijas ceļu
Šogad SIA Reklāmas aģentūra Bulterjers ir pabeigusi apjomīgu starptautiskā tūrisma veicināšanas projektu un ir izveidojusi eskpozīciju jau sešus gadus lolotai idejai – Šmakovkas muzejam, kas, iespējams, durvis vērš šajā vasarā.
«Veidojot stendus izstādēs Eiropā, jau sen bijām ievērojuši, ka tūrisma galamērķu vidū populāri un attīstīti ir vietējā alkohola apskates un izziņas objekti – gan darītavas, gan muzeji. Gandrīz neticami, ka atsevišķos Vācijas reģionos darbojas pat vairāk nekā 10 000 mazo stiprā alkohola ražotņu, kuru produkts ir radniecīgs Latgalē zināmajai šmakovkai,» stāsta Bulterjers radošais direktors Jānis Ozers. Bulterjers veidotajā Latgales kopstenda atklāšanā izstādē BaltTour pirms sešiem gadiem šis dzēriens viesiem tika dalīts, ievērojot zināmu konspirāciju, tādēļ tika uzdots klientiem jautājums: «Kādēļ Eiropā tas ir gods, bet Latvijā jau tik ilgi pēc neatkarības atgūšanas –negods?» J. Ozers atminas, ka Latgales reģiona attīstības aģentūras direktors Māris Bozovičs drosmīgi uzdeva pretjautājumu – vai mēs varam uzrakstīt par šo ideju pārliecinošu prezentāciju? Tuvākās dienās tāda arī tapa, un Latgales reģiona attīstības aģentūra sadarbībā ar Latgales plānošanas reģionu sāka soli pa solītim virzīt ideju par Šmakovkas muzeju, kas nākotnē varētu kļūt par šī dzēriena zīmola mentoru un reizē arī legalizācijas veicinātāju.
«Ņemot vērā īpašo šmakovkas lomu Latgales sabiedrībā un jautājuma augsto sensitivitāti, – domājams, ka interese par šo muzeju būs liela. Protams, viens no mērķiem ir ienākošā ārvalstu tūrisma piesaiste reģionam un pilsētai, bagātinot jau esošo tūrisma objektu klāstu ar pikantu un Eiropas tūristam reizē ļoti saprotamu tēmu,» spriež J. Ozers. Taujāts par muzeja investīcijām, viņš teic, ka šobrīd vēl norisinās muzeja telpu rekonstrukcija un par kopējām izmaksām spriest ir pāragri – darāmā vēl ir daudz.. «Šobrīd esam izveidojuši tikai «sēklas kapitālu» – ekspozīciju, kura attēlo visas tās vērtības, kas varētu ļaut tuvākā vai tālākā nākotnē šmakovkai kļūt par atzītu un izprotamu vietējo tradicionālo alkoholu ar savu unikālu stāstu. Šobrīd ir apskatāmi 12 mūsu izveidoti stendi, kuru nosaukumi ļauj nojaust par to vēstījumu – cilvēks, vārds, bēda, māja, darbs, maize, brāga, radīšana, manta, konspirācija, pagātne, ceļš, kā arī 11 mūsdienīgas tehnikas vienības, kas demonstrē, ar kādiem līdzekļiem šo dzērienu var darināt mūsdienās,» paskaidro J. Ozers. Stendi ir aprīkoti ar interaktīvu informācijas sistēmu sešās valodās – latviešu, latgaliešu, lietuviešu, krievu, vācu un angļu. Izmantojot stendos iebūvēto skārienekrānu, apmeklētāji var izpētīt katras sadaļas materiālus – vēstures faktus, fotoattēlus, infografikas. Stendu dizainā izmantots Latvijā radīts augsto tehnoloģiju produkts – antireflektīvais muzeju stikls.