Ar Trauksmes cēlēju kontaktpunkta atklāšanu Valsts kancelejā sākas kampaņa «Redzi. Dzirdi. Runā.» izpratnes veicināšanai par trauksmes celšanas nozīmi sabiedrības interešu aizsardzībā.
«Mēs Latvijas sabiedrība vēlamies, lai ikviens Latvijas iedzīvotājs būtu laimīgs un pārticis. Un to mēs varam sasniegt tikai visiem kopā līdzdarbojoties. Mūsu - valsts pārvaldes - uzdevums ir radīt tādu sistēmu un likumus, kas dotu iespēju ikvienam sabiedrības loceklim iesaistīties. Ikdienā bieži vien saskaramies ar daudzām nejēdzībām un pārkāpumiem, piemēram, korupciju, problēmām iepirkumos un būvniecības jomā un redzam, ka sabiedrība bieži vien klusē. Kāpēc? Vienaldzīgi uz to noskatāmies vai labākajā gadījumā paužam kādus anonīmus komentārus internetā. Tāpēc esam radījuši vēl vienu mehānismu - trauksmes celšanas, kas iedrošinātu ikvienu sabiedrības locekli iesaistīties un mēs spētu izveidot šo valsti tādu, kādu mēs visi to vēlamies,» atklājot kampaņu skaidroja Valsts kancelejas direktors Jānis Citskovskis.
Trauksmes celšanas likums dos iespēju trauksmes cēlājiem ziņot par pārkāpumiem, kas ir saistīti ar viņu nodarbinātību darba vietā un ziņot par būtiskiem pārkāpumiem, kas skar visu sabiedrību - veselību, dzīvību. Ar šo likumu Valsts kanceleja vēlas iedrošināt un pasargāt cilvēkus no negatīvajām sekām, kas viņiem varētu rasties.
J.Citskovskis norādīja, ka sabiedrība ir jāizglīto un jāstāsta, kas ir trauksmes celšana, kādos gadījumos celt trauksmi un kāda aizsardzība no valsts pienākas. Ar šo kampaņu, kuru šodien tika uzsākta un turpināsies līdz septembrim, Valsts kanceleja vēlas sabiedrībai pastāstīt par visiem šiem jautājumiem. «Aicinu ikvienu sabiedrības locekli būt drosmīgiem, neklusēt un celt trauksmi,» uzsvēra J.Citskovskis.
Trauksmes celšanas likums paredz, ka visās iestādēs un uzņēmumos, kuros ir vismaz 50 darbinieku, no 1. maija ir jāievieš iekšējā trauksmes celšanas sistēma, kur vērsties, redzot likumu pārkāpumus darba vietā.
Ja šādas sistēmas darbavietā nav vai arī cilvēks nav pārliecināts, ka tā palīdzēs, iespējams informēt tieši kompetentās iestādes atkarībā no novērotā pārkāpuma veida. Katrā atbildīgajā iestādē no 1. maija būs trauksmes celšanas kontaktpersona. Iestāžu kontaktpersonu saraksts un trauksmes celšanas iesniegumu veidlapas būs pieejamas interneta vietnē trauksmesceleji.lv līdz ar likuma stāšanos spēkā – no šī gada 1. maija.
Ja cilvēks nezina, kā rīkoties, palīdzību var meklēt Trauksmes cēlēju kontaktpunktā Valsts kancelejā. Ja objektīvu iemeslu dēļ trauksmi nevar celt darbā vai kompetentajā institūcijā, ja neviens neklausās vai arī nekas ilgstoši nemainās, var informēt plašāku sabiedrību, vēršoties pie medijiem, tomēr tas jādara, ievērojot likumu, uzsver Valsts kanceleja.
#7/13
Valsts kancelejas Valsts pārvaldes politikas departamenta eksperte Inese Kušķe.
#11/13
Trauksmes celšanas kontrolpunkts «Redzi. Dzirdi. Runā.» Valsts kancelejas telpās.