Latvijā radīts pirmais reklāmas video, kas tapis pilnībā attālināti, aktieru ādā iejūtoties amatieriem un par filmēšanas laukumu kļūstot viņu mājām.
Telekomunikāciju pakalpojumu nodrošinātājs "Tele2", pieaugot vajadzībai pēc mājas interneta tad, kad cilvēki ir spiesti vairāk laika pavadīt, nepametot tās, vērsās pie saviem ilggadējiem sadarbības partneriem, reklāmas aģentūras "Not Perfect" ar lūgumu īstenot reklāmas kampaņu, kas ne tikai veicinātu tirdzniecību, bet arī atklāti runātu par jaunajiem dzīves apstākļiem.
Neļauj nozarei aizmigt
Tieši aģentūras rokās palika izvēle kā stāstu par uzturēšanos mājās un efektīvu darba pienākumu apvienošanu atspoguļot skatītājiem. Aģentūras radošais direktors Aleksandrs Bērtiņš pauž, ka galvenā motivācija, protams, bija nepieciešamība atsaukties partneriem, ar kuriem uzņēmums sadarbojies ilgstoši daudzu gadu garumā un kopīgi ir īstenojuši ne mazums projektu.
Tikpat nozīmīgi šajā brīdī radošajam direktoram bija parādīt industrijas dalībniekiem, ka turpināt strādāt, tai skaitā arī filmēt, šobrīd ir iespējams. Lielu daļu reklāmas satura šodien veido tieši vizuālie materiāli, no kuriem video bieži tiek veidoti, izmantojot animācijas metodes. Tradicionālā filmēšana šobrīd ir gandrīz pilnībā apturēta, jo nav iespējams vienkopus pulcēties nepieciešamajam cilvēku skaitam. Īstenojot šo projektu, A.Bērtiņš cerēja arī iedvesmot kolēģus turpināt meklēt risinājumus ikkatrā situācijā, kā arī sniegt iespēju strādāt filmēšanas komandai, kas citādi šobrīd būtu bez darba.
"Apņemšanās īstenot šādu ideju - filmēt reklāmu laikā, kad pulcēties ir aizliegts - bija izaicinājums pierādīt pašiem sev, ka mēs to varam, spēsim pārorientēties jaunā situācijā, katrs iejusties jaunās lomās, komunicēt attālināti, katrs esot savās mājās, pat citās pilsētās, kā arī paši šobrīd esot pilnībā atkarīgi no tehnoloģijām un interneta," stāsta A.Bērtiņš.
Viņš atzīst, ka, sākoties ārkārtas situācijai, reklāmas nozare tika spēcīgi skarta, arī "Not Perfect" tika atcelti reklāmas projekti, kamēr citus nācies pilnībā pielāgot jaunajai situācijai.
Tāpat radošais direktors piemetina, ka "Lielākais risks šobrīd ir neriskēt. Cilvēkiem ir nepieciešams darbs, tāpat ir svarīgi parādīt visiem citiem industrijas dalībniekiem, gan Latvijā, gan plašāk, ka arī šādi var strādāt. Nedomāju, ka kādam atkal būtu jāatkārto tieši šis pats formāts, bet runa ir par to, ka reklāmas nozarē visas idejas vēl nav izsmeltas, ir tikai jāmeklē jauni risinājumi".
Runāt par jaunām lomām
Iestājoties ārkārtas situācijai, "Tele2" zīmola komanda uzreiz vērsās pie aģentūras, kas uzsāka ideju ģenerēšanu un projekta plānošanu. Saprotot, ka tieši tas, kas šobrīd ir nepieciešams, ir parādīt reālo situāciju cilvēku ikdienā, aģentūra turpmāko trīs nedēļu laikā izplānoja, kā to patiešām parādīt - turklāt nepārkāpjot aicinājumu arī pašiem palikt savās mājās.
Reklāmas tapšanas laikā "Tele2" īstenoja pētījumu par interneta apmierinātību "paliec mājās" laikos, kura rezultāti tika saņemti īsi pirms reklāmas izveides beigām. Līdz ar to, saturs tika atkārtoti pielāgots, lai pie klientiem aiznestu jaunāko informāciju, stāsta Ilze Žukova, "Tele2" zīmola vadītāja. Viņa atklāj, ka ir apmierināta ar rezultātu - projektu izdevies īstenot plānotajā laikā, tikai ar dienas nobīdi, kas ņemot vērā visus apstākļus, ir vērtējams ļoti pozitīvi.
Viņa uzsver, ka tieši pielāgošanās šī brīža situācijai ir tik ļoti svarīga. "Katras mājsaimniecības locekļi tagad ir spiesti apgūt jaunas prasmes, iemācīties komunicēt elektroniski, par ko vēl nesen uzņēmums centās ziņot gluži pretējā virzienā, aicinot mazāk laika pavadīt, lietojot viedtālruņus. Tagad, situācijai mainoties, mūsu pienākums ir parādīt, kā to izdarīt efektīvāk, jo mums visiem tas šobrīd ir tik ļoti svarīgi," teic I.Žukova.
Tā kā šoreiz ierastās aktieru atlases vietā notika attālināta un šaurāka loka atlase, filmēšanā tika iesaistīts mazāks cilvēku skaits kā citkārt, arī izmaksas šī projekta tapšanā ir bijušas nedaudz zemākas kā iepriekš, paskaidro I.Žukova. Taču viņa uzsver, ka šobrīd līdzekļiem jebkurā gadījumā ir pilnīgi cita vērtība, ir pārtrūkusi lielas daļas produktu tirdzniecība, ir slēgti klientu apkalpošanas centri. Mērķis noteikti nebija arī centies ietaupīt šī projekta realizēšanā, tādēļ uzņēmums ir gandarīts, ka šāda sadarbība vispār bijusi iespējama. To, cik projekts būs veiksmīgs un vai veicinās arī pakalpojumu pieprasījuma pieaugumu, analizēs vēlāk, paskaidro zīmola vadītāja.
Filmē ar ceļojošo kameru
Aģentūras iekšienē sadarbībā ar filmēšanas komandu tika izsludināta attālināta atlase - katrs, kas vēlējās kļūt par reklāmas aktieru lomu atveidotājiem, iesūtīja savu video pieteikumu un informāciju par savu mājokli, lai režisors un producents varētu izvēlēties starp labākajiem pretendentiem un piemērotākajām filmēšanas vietām. Tā kā šoreiz bija skaidrs, ka nāksies iztikt bez profesionāla apgaismojuma, filmēšana notika dienas gaismā, rūpīgi un savlaicīgi paredzot, cikos katrā mājoklī būs labākais laiks uzņemšanai. Tā kā nelielas tehniskas zināšanas noderētu, it sevišķi, lai atvieglotu komunikāciju ar pārējo filmēšanas komandu, aktieru ādā iejutās tie, kas jau līdz šim strādājuši filmēšanas laukumā, vai viņu ģimenes locekļi, kā, piemēram, grima māksliniece, gaismotājs, operators un citi tehniskie darbinieki. Piemēram, gaismotājs reklāmas kadrā neparādījās, bet palīdzēja, lai filmēšana varētu notikt viņa mājoklī tieši tad, kad mākslīgais apgaismojums tomēr izrādījās nepieciešams.
Vienīgais tehniskais aprīkojums, kas bija nepieciešams filmēšanai, bija kamera. Uzņēmums izmantoja "Black Magic" profesionālo kameru, kas ar kurjera palīdzību ceļoja no viena nama uz otru. Līdz ar kameru nāca arī instrukcijas, kādus iestatījumus izmantot, lai katrs iesaistītais ērti un ātri varētu ķerties pie darba. "Aktieru" mājas būtiskas pārmaiņas nepiedzīvoja, pieskaņotas tika tikai detaļas vai daži dekori, stāsta A.Bērtiņš.
Izaicinājumi, pirmo reizi īstenojot šāda formāta projektu, esot bijuši tieši plānošanā. Ikkatrs sīkums, ko citkārt varētu ātri demonstrēt klātienē, tagad bija jārisina ar attālinātas komunikācijas starpniecību. Tāpat mudināt kolēģus uz sadarbību, pirmo reizi uzrunāt filmēšanas tehnisko komandu un aicināt viņus kļūt par aktieriem, bija kas nebijis.
Reklāmas klipa izveides projektā iesaistījās divi darbinieki no "Tele2" uzņēmuma komandas, astoņi radošās aģentūras pārstāvji, kā arī apmēram desmit filmēšanas komandas dalībnieki vai ģimenes locekļi, kas nonāca kadrā, vai palīdzēja to izveidot aizkadrā. Reklāmas klipa režisors bija Roberts Kuļenko, bet operators – Jānis Eglītis.