Patlaban eksportējošās nozares izjūt katastrofālu darbaspēka trūkumu, savukārt kvalificētu speciālistu darba algas palielinās, un ar laiku tās varētu tuvoties Eiropas Savienības algu līmenim, diskusijā Vai situācija eksporta tirgos ir labvēlīga? atzina attiecīgo nozaru asociāciju vadītāji.
«Pagājušais gads iezīmējās ar katastrofālu darbinieku trūkumu. Savukārt bezdarbniekus pievērst informācijas tehnoloģijām ir «neiespējamā misija»,» sacīja Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas prezidente Signe Bāliņa.
Viņasprāt, izeja ir gudrāk izmantot esošo cilvēku resursus, savukārt cits ceļš ir speciālistu importēšana.
«Diemžēl cilvēku jau Latvijā vairāk nekļūst. Pat ja sāks dzimt bērni un būs demogrāfiskais sprādziens, jāpaiet 20-25 gadiem, lai darba tirgū būtu rezultāts. Ir ļoti raksturīgi, ka daudzi speciālisti, dzīvojot Latvijā, tomēr nestrādā vietējam tirgum, bet strādā Skandināvijai, Amerikai utt., programmējot attiecīgās valsts uzņēmumiem. Esam nozare, kurā ir trešā augstākā alga Latvijā, un iemesls vienkāršs - jāmaksā, citādi cilvēki aizplūdīs,» atzina Bāliņa.
Arī Latvijas Mašīnbūves un metālapstrādes uzņēmumu asociācijas prezidents Vilnis Rantiņš piekrita, ka viņa pārstāvētajā nozarē ļoti trūkst kvalificētu cilvēku.
«Pat lielākajā bezdarba reģionā - Latgalē - grūti atrast strādāt gribošu speciālistu. Ja nebūs citas izejas, arī mēs sāksim importēt. Gribot negribot būs jāaiziet līdz Eiropas algām. Tās gan varētu būt nedaudz mazākas nekā Eiropā, tomēr nav alternatīvas,» akcentēja Rantiņš.
«Jāapzinās, ka tomēr darbinieku trūks aizvien vairāk, ja vien nebūsim spējīgi viņiem jūtami palielināt algas. Kokapstrāde pāriet uz aizvien augstākām tehnoloģijām, kur nepieciešams arvien kvalificētāks darbaspēks. Turklāt nenovēršami šim darbaspēkam šogad un nākamajos gados pieaugs cena. Rūpniecībai lielākais izaicinājums patlaban ir saglabāt konkurētspēju pie strauji augošām darbaspēka izmaksām,» norādīja Latvijas Kokrūpniecības federācijas izpilddirektors Kristaps Klauss.
Tāpat arī Latvijas Autopārvadātāju asociācijas Latvijas Auto valdes priekšsēdētājs Valdis Trēziņš sacīja, ka nozarei trūkst šķietami vienkāršas profesijas kā šoferis.
«Patlaban varētu paņemt darbā pat 1000 šoferu, bet nav atbilstošu kandidātu. Padomju laikos šoferus gatavoja arī citās sistēmās, piemēram, armijā. Tagad sistēmas nav, viss ir uz uzņēmēju vai paša cilvēka rēķina, tomēr tas problēmu neatrisina. Tādēļ jādomā valstiski un ar profesionālo tehniskās izglītības palīdzību jāgatavo darbinieki ne tika apstrādes, bet arī tranzīta nozarei. Ja tas nebūs, būs patiešām jāņem ārzemnieki. Tagad jau ņemam baltkrievus, krievus, pat bulgāri vienā otrā uzņēmumā strādā,» rezumēja Trēziņš.