Konkursā Eksporta un inovācijas balva 2014 šogad pārstāvēts plašāks nozaru spektrs; uzņēmumu radītā pievienotā vērtība nav meklējama tikai kosmosa tehnoloģijās, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Konkursa uzvarētāji tiks noskaidroti jau pēc dažām dienām, 4.decembrī Cēsīs. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktors Andris Ozols uzskata, ka uzņēmumus, kas iekļuvuši finālā, vieno augsta kvalitātes latiņa un vēlme neapstāties pie sasniegtā. Tie neatlaidīgi meklē iespējas paplašināt eksporta tirgus un plāno jaunu produktu izstrādi, jo apzinās, ka tikai tā ir iespējams būt konkurētspējīgiem un gūt panākumus. «Augstu tiek vērtētas tehnoloģijas, taču daudzi atzīmē kvalificēta darbaspēka nozīmi, bez kura uzņēmuma darbs pilnvērtīgi nevar notikt,» viņš teic.
Latvijas bankas ekonomiste Agnese Rutkovska uzsver nozaru pārstāvniecību dažādību finālistu rindās, jo iepriekšējos gados nereti varēja konstatēt, ka kuplākā skaitā bija to nozaru uzņēmumi, kurām šajā laikā bija arī spēcīgs eksporta pieaugums. Vienā gadā finālistos izvirzījās vairāki kok- rūpniecības uzņēmumi, citu gadu – informācijas tehnoloģiju uzņēmumi, vēl citu – metāl- apstrādes uzņēmumi. «Šogad šādu kādas nozares dominanci nenovēroju, nozaru pārstāvniecība bija plaša un raiba kā dzeņa vēders,» viņa saka.
Diversificē tirgus
DNB bankas ekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš novērojis kādu tendenci – pakāpeniski pieaug uzņēmēju tehniskā gudrība, tirgu pārvaldīšanas prasme un produktu attīstība. Vienlaikus varot saprast, cik lielā mērā runa par makrolīmeņa tendencēm ir nosacīta. «Dažkārt no tā, ka vienu gadu eksports aug ātrāk, citu – lēnāk, tiek izdarīti pārāk vispārīgi secinājumi un savērptas nevajadzīgi pretenciozas intelektuālas paradigmas. Latvijas eksportu pamatā veido piecas lielas produktu grupas un daudzi simti uzņēmumu. Tajos visu laiku notiek attīstība, laiku pa laikam tiek uzstādīta kāda jauna mašīna, izgudrots kāds jauns verķis. Šīs rosības rezultāts makroskaitļos izpaužas nevienmērīgi, pārsvarā dažādu sakritību rezultātā. Taču kopējo tendenci veidojošais attīstības process ir stabils. Tas ir atkarīgs no ļoti dažādiem produktiem, tirgiem, pārdošanas stratēģijas, tehnoloģijām, patērētāju vajadzībām, vadītāju stratēģijas, attieksmes pret riska uzņemšanos utt. Līdz ar to viss process kopumā ir robusts pret atsevišķām veiksmēm vai neveiksmēm. Līdzīgi kā kafijas tasītē visas molekulas vienlaicīgi nevirzās uz vienu pusi un tasīte nejauši nevar nolēkt no galda un saplīst, tā stabili turas savā vietā,» tā P. Strautiņš.
Visu rakstu Neapstāties pie sasniegtā lasiet 1. decembra laikrakstā Dienas Bizness.