Volkswagen zīmola un tā importētāja Baltijas valstīs Moller Baltic Import (Moller) grupas uzņēmumu ļoti agresīvā tirdzniecības politika ir ļāvusi samazināt automobiļu iegādes cenas tirgū kopumā, sacīja Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
Tiesa, Rūtiņš laika posmā no 2009.gada novembra līdz 2011.gada oktobrim bija viena no KP sodīto uzņēmumu - SIA Moller Auto Latvia - valdes loceklis.
Vērtējot Konkurences padomes (KP) atklāto aizliegto vienošanos auto markas Volkswagen oficiālo dīleru un importētāju vidū, piemērojot tiem 7,6 miljonu eiro naudas sodu, Rūtiņš atzina, ka tieši Volkswagen zīmola un Moller grupas uzņēmumu ļoti agresīvā tirdzniecības politika - ievērojamas atlaides individuālajiem klientiem, regulāras tirdzniecības kampaņas, īpaši izdevīgi piedāvājumi korporatīvajam segmentam, tostarp publiskajos iepirkumos - ir ļāvusi samazināt automobiļu iegādes cenas tirgū kopumā.
«Šī aktivitāte ir radījusi Latvijā vēl nebijušu konkurences līmeni, kā rezultātā arī citi tirgus dalībnieki un citu zīmolu pārstāvji ir kļuvuši daudz aktīvāki. Tirgū ir pieejamas tādas atlaides, kādas pirms vairākiem gadiem nebija iedomājamas,» teica Rūtiņš.
Pēc viņa teiktā, patlaban auto tirgū peļņa no automobiļu pārdošanas bieži vien ir ļoti tuva nullei, īpaši, ja ir runa par liela apjoma darījumiem, tostarp publisko iepirkumu. «Runāt par to, ka Moller grupas uzņēmumu darbības rezultātā kāda sabiedrības daļa būtu pārmaksājusi ir pilnīgi nevietā un izteikti nekompetenti. Vai KP ir veikusi izpēti par darījumos piemērotajiem atlaižu līmeņiem salīdzinājumā ar cenu lapās norādīto informāciju? Vai šādā situācijā, kad kaitējuma sabiedrībai faktiski nav bijis, nav augsti bezatbildīgi no KP puses vēl medijos aicināt klientus pieteikties uz kompensācijām? Izklausās pēc bezatbildīga absurda,» uzsvēra Auto asociācijas pārstāvis.
Rūtiņš arī norādīja, ka Volkswagen nav vienīgais tirgū piedāvātais zīmols, un viņam nav zināmi tādi iepirkumi, kur specifikācija būtu «uzbūvēta» tikai un vienīgi Volkswagen. Pēc viņa domām, iepirkumos pastāv brīva konkurence starp zīmoliem, kur katram no tiem ir vienādas iespējas konkurēt ar cenu un pakalpojumu. «Iepirkumu rezultāti, kuros, neskatoties uz iepriekš norādīto, par uzvarētāju ir atzīts tieši Volkswagen zīmols, nozīmē, ka šis zīmols ir bijis ar lētāku cenu un pasūtītājs ir nevis zaudējis, bet ieguvis,» uzskata asociācijas viceprezidents.
Tāpat Rūtiņš uzsvēra, ka Moller grupa ir viens no lielākajiem nodokļu maksātājiem Latvijā ne tikai auto nozarē, bet arī ekonomikā kopumā. Tas esot uzņēmums, kas ar shēmām neapiet nodokļu nomaksu, kā arī grupā ir augsta korporatīvā kultūra un sociālā atbildība.
Vaicāts, vai vienošanās par cenu iepirkumos varētu būt ierasta prakse arī citu auto tirgotāju vidū, Rūtiņš atbildēja noraidoši.
«Pēc publiski pieejamiem gada pārskatu datiem, auto ražotāju pārstāvji 2013.gadā kopā ir nopelnījuši apmēram 1,85 miljonus eiro jeb 0,3% no kopējā apgrozījuma, un šis ir viens no zemākajiem rādītājiem iepriekšējo trīs gadu laikā. Šie dati ir par apmēram 40 uzņēmumiem, no kuriem gandrīz trešdaļa joprojām strādā ar zaudējumiem. Tas lielā mērā liecina par to, ka nav un nevar būt runas par kādām tendencēm, kas liecinātu par konkurences ierobežošanu. Tieši pretēji - konkurence kļūst ar vien stiprāka,» uzsvēra Auto asociācijas viceprezidents.
Jau ziņots, ka KP par aizliegtu vienošanos sodījusi auto markas Volkswagen oficiālos dīlerus un importētājus, piemērojot 7,6 miljonu eiro naudas sodu.
Sešiem uzņēmumiem - SIA SD Autocentrs, SIA Ripo Autocentrs, SIA Moller Auto Krasta, SIA Moller Auto Ventspils, SIA Moller Auto Latvia un Volkswagen importētājam Baltijas valstīs SE Moller Baltic Import - par dalību pārkāpumā KP piemēroja naudas sodu kopumā 7 635 183 eiro apmērā. Savukārt viens uzņēmums iecietības programmas ietvaros pilnībā atbrīvots no soda, jo tā sniegtā informācija ļāva KP atklāt pārkāpumu.
KP konstatēja, ka uzņēmumi savstarpēji vienojušies nekonkurēt iepirkumos. Piemēram, uzņēmumi ļāvuši uzvarēt iepriekš izvēlētam pretendentam, kamēr pārējie iesnieguši saskaņotus un klientam neizdevīgākus piedāvājumus vai vispār atteikušies no dalības iepirkumā. Dīleri regulāri viens otru informējuši par saviem plāniem attiecībā uz kādu iepirkumu, lūdzot pārējos nekonkurēt - nepiedalīties vispār vai nepiedāvāt zemākas cenas.
Savukārt automašīnu importētājs Latvijā - vairumtirgotājs Moller Baltic Import - ne vien zināja un neiebilda pret pastāvošo tirgus sadali starp dīleriem, bet arī zināmā mērā veicināja un atbalstīja pārkāpumu, jo darbojās kā informācijas apmaiņas starpnieks.
Moller grupas uzņēmumu pārstāvis Gundars Ruža atzina, ka Moller grupas uzņēmumi Latvijā nepiekrīt KP lēmumam un apstrīdēs to tiesā. Tā kā šie uzņēmumi nav kavējuši vai ierobežojuši konkurenci un Volkswagen pircējiem ar to darbībām nav nodarīts nekāda veida kaitējums, tad KP lēmumā aprakstītā vairākus gadus senā situācija nav klasificējama kā konkurences tiesību pārkāpums, uzsver Ruža.