Mākoņdatošana ir principiāli jauns skaitļošanas modelis. Tā ir revolūcija, kurā Eiropa nevar stāvēt malā.
Miljoniem cilvēku jau tagad izmanto tādu mākoņpakalpojumu kā Facebook, Spotify un tīmekļa pasts sniegtās priekšrocības. Tomēr mūsu ekonomikā kopumā patiesie ieguvumi būs redzami tad, kad mākoņpakalpojumus masveidā sāks izmantot uzņēmumi un valsts pārvaldes struktūras.
Šādām organizācijām mākoņdatošana piedāvās lētākas un elastīgākas informācijas tehnoloģijas. Tā ir arī nebijusi iespēja tiem, kuriem trūkst kapitāla, lai pirms komerciālas idejas izmēģināšanas praksē izveidotu speciālu datu centru. Turklāt šīs tehnoloģijas sniedz izdevību legālu digitālo saturu nogādāt līdz patērētājiem, kas visā Eiropā alkst pēc šādas iespējas. Vēl citiem, piemēram, zinātniekiem, mākoņdatošana ir izdevība sadarboties ar kolēģiem no visas pasaules agrāk neiedomājamā ātrumā un mērogā. Laikā, kad datori sacenšas ar lidmašīnām par lielākā CO2 emisiju avota «godu», efektīvāka skaitļošanas jaudu izmantošana ir arī ekoloģisks ieguvums.
Ieguvumi rodami ikvienā tautsaimniecības nozarē - visur, kur izmanto informācijas tehnoloģijas. Tāpēc Eiropā ir vajadzīga saskaņota rīcība, lai ikviens būtu drošs par savām tiesībām un lai neviens nepaliktu. Šāda pieeja ikvienam ļaus gūt labumu no 160 miljardiem eiro gadā, ko solās nest tiesiskās vides uzlabojumi.
Var rasties jautājums: kā tieši ES var ietekmēt tik strauju un mainīgu tirgu un tā attīstību? Protams, valdībām vai «Briselei» nav jākontrolē mākoņdatošana. Tomēr, ja ir pieejams šāds resurss bez robežām, arī regulējumam pēc iespējas jābūt bez robežām, mūsdienīgam un stabilam. Mākoņpakalpojumu plašāku ieviešanu kavē uzticības trūkums, un ar sparu jāsāk šī šķēršļa novēršana. Mēs jau esam ķērušies pie darba - ir sagatavots priekšlikums, lai Eiropā izveidotu vienotu datu aizsardzības noteikumu kopumu, kas ir piemērots digitālajam laikmetam. Mēs atzīstam, ka mūsu digitālajā ekonomikā vislielākā nozīme ir datiem, tostarp personas datiem.
Pašlaik ir gandrīz neiespējami mākoņdatus pārvietot no viena pakalpojumu sniedzēja pie cita. Izplatītas problēmas ir tehnisko standartu trūkums un grūti saprotami līgumi, kurus neviens parasts lietotājs nelasa. Daudzi ļaudis vai nelielas organizācijas neapzinās, uz ko parakstās, un var piepeši attapties situācijā, kad pakalpojumu sniedzēju nav iespējams mainīt, lai gan labprāt vēlētos mūziku vai datus glabāt citur. Datu pārvietojamība, vienkārši un taisnīgi līguma noteikumi, uzticamu pakalpojumu sniedzēju sertifikācija — tas viss var vairot mākoņpakalpojumu lietotāju uzticēšanos iegādātajam pakalpojumam.
Diemžēl nepietiekami novērtēts ir publiskā sektora spēks. Paredzams, ka līdz 2014. gadam publiskā sektora mākoņpakalpojumu iepirkums sasniegs aptuveni 11 miljardus eiro. Šādiem līdzekļiem ir liela nozīme Eiropas mākoņpakalpojumu tirgus veidošanā, lai to ilgtermiņā padarītu lētāku un noderīgāku ikvienam. Tāpēc esam ierosinājuši ES datu aizsardzības noteikumu reformu, kas nesīs tiesisku noteiktību un saskaņotu noteikumu kopumu, lai veicinātu investīcijas mākoņdatošanā.