No ekonomikas teorijas viedokļa ekonomiskajai situācijai valstī pasliktinoties, nodokļu un nodevu palielinājums nav pieļaujams.
Šodien ir izveidojusies situācija, kad iepriekš plānotie budžeta ieņēmumi ir bijuši pārlieku optimistiski, kurus, samazinoties eknomiskajai aktivitātei, ir radušās nopietnas grūtības izpildīt. Situāciju pasliktina fakts, ka optimistiskās prognozes iepriekš kalpoja par argumentu, lai palielinātu valsts pārvaldes izdevumus. Kļūda prognozēs un nepamatotais valsts sektora izdevumu palielinājums ir novedis situācijā, kad atbildīgās institūcijas izmisīgi meklē iespēju šo iztūrkumu mazināt, kā rezultātā saskaņošanā šobrīd atrodas vairāki normatīvie akti, kuru izstrādes tiešais mērķis ir viens — palielināt nodokļus, palielinot budžeta ieņēmumus, piemirstot izvērtēt arī grozījumu netiešo ietekmi.
Var minēt piemēru par ieceri palielināt akcīzes nodokli alkoholam, tādējādi valsts budžetu cerot papildin ā t aptuveni par Ls 11 milj., tomēr prognozējot ieņēmumu palielinājumu netiek netiek ņemts vērā apgrozījuma un saražotās produkcijas apjoma kritums, kas liek nopietni apšaubīt budžeta ieņēmumu prognozes ticamību. Papildus netiek ņemts vērā fakts, ka samazinoties apgrozījumam un saražotās produkcijas apjomam vietējie ražotāji, ja tiek palielināts maksājamais nodoklis, meklēs iespējas samazināt izmaksas, pārskatot strādājošo skaitu un darbības stratēģiju. Rezultātā samazināsies arī citi nozares uzņēmumu veiktie nodokļu maksājumi, šajā gadījumā ne tikai akcīzes, bet arī PVN, IIN, UIN, VSAOI u.c., kuru iespējamais samazinājums, piedāvājot palielināt vienu atsevišķu nodokli netiek ņemts vērā. Līdzīga situācija ir ar ieceri sākot ar 2009. gadu palielināt azartspēļu nodokli vidēji par 20 līdz 25% budžetā papildus iegūstot aptuveni Ls 0.6 milj., neraugoties uz to, ka nozare jau šogad piedzīvo ievērojamu apjomu samazinājumu. Nozare savukārt prognozē, ka palielinot nodokli un ņemot vērā ekonomisko situāciju nomaksātie nodokļi nevis palielināsies par 0.6 milj, bet gan par aptuveni Ls 6 milj. samazināsies
Nākas secināt, ka budžeta ieņēmumu palielinājuma prognozes, palielinot kādu atevišķu nodokli ir veidotas par pamatu ņemot iepriekšējo gadu apjomus neizvērtējot esošo ekonomisko realitāti un riskus, kas saistīti ar ekonomiskās situācijas pasliktināšanos, samazinoties ražošanas un realizācijas apjomiem, kā arī iedzīvotāju pirkspējai. Līdzīga kļūda jau tika pieļauta prognozējot 2008. gada budžeta ieņēmumus un šo pieaugumu apēdot uz valsts pārvaldes izdevumu palielinājuma rēķina. Šādu kļūdu attiecībā uz budžeta palielinājumu, palielinot nodokļus ekonomikas lejupslīdzes apstākļos nevajadzētu pieļaut. Papildus tam, ka uzņēmumu realizācijas apjomi strauji krītās, uzņēmumi arvien lielāku īpatsvaru apgrozāmo līdzekļu novirz a nodokļu atskaitījumiem. Ar katru mēnesi pasliktinās arī kavēto maksājumu īpatsvars.
Atbalstot lēmumu palielināt nodokli un iekļaujot tos 2009. gda budžeta projektā, uzņēmumiem var rasties nopietnas grūtības ar nodokļu nomaksu, kā rezultātā nozares uzņēmumu vadība būs spiesta līdzīgi, kā valdība to šobrīd darba attiecībā uz valsts pārvaldi — meklēt radikālākus risinājumus — samazināt darbinieku skaitu un pārskatīt darbību, kā rezultātā var būtiski samazinā ties nozares uzņēmumu pārējie valsts budžetā maksājamie nodokļi un nodevas. Šis faktors, diemžēl, nav pienācīgi ņemts vērā aprēķinot budžeta ieņēmumu palielinājumu, paaugstinot nodokļus. Rezultātā darbinieku skaita samazināšana privātajā sektorā un valsts pārvaldē vienlaicīgi var izrādīties liels pārbaudījums arī sociālajam budžetam.