Bizness prasa vienotus bezpilota lidaparātu darbības spēles noteikumus; Latvija iepauzē pirms uzrāviena , ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Tas, vai Eiropa saglabās līdera lomu tālvadības gaisa kuģu sistēmu (RPAS) jeb bezpilota lidaparātu jomā, lielā mērā būs atkarīgs no kopējā regulējuma izstrādes ātruma, kā arī nozarē ieguldāmajiem līdzekļiem, secināms no Rīgā notikušās RPAS veltītās konferences dalībnieku teiktā. «Vēlamies, lai Latvija šajā jomā izraujas priekšgalā,» norāda Civilās aviācijas aģentūras (CAA) direktors Māris Gorodcovs. Proti, lai šīs jomas darbības vide paliktu maksimāli liberāla, ar iespējami’ mazāk administratīvajām barjerām biznesa attīstībai. Tajā pašā laikā nozares pārstāvjiem arī jārīkojas tā, lai iedzīvotājiem nevajadzētu bažīties par savu drošību un privātuma aizskārumu. Attiecībā uz normatīvo aktu izstrādi, Latvijas pozīcija šobrīd ir nedaudz iepauzēt, neskriet ratiem pa priekšu. Proti, ES pārstāvji, balsoties uz Rīgā pieņemto deklarāciju (DB, 10.03.), šobrīd devušies uz Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) simpoziju Kanādā. Pēc tam būtu jāsaprot, kas būs ES regulējuma pamatā, lai nacionālā likumdošana nenonāktu ar to pretrunā. M. Gorodcovs arī apstiprina iepriekš iecerēto – CAA būs konkrēts cilvēks, kurš atbildēs par RPAS. Tā kā šīs jomas attīstībai nav vajadzīgi tik daudz dabas resursi, cik intelekts, Latvijai bezpilota lidaparātu jomā ir potenciāls. Tādēļ svarīgi, lai arī mācību iestādes sagatavotu nepieciešamos kadrus, atzīmē CAA vadītājs. DB jau rakstījis – Eiropas Komisija plāno panākt, lai 2016. gadā visā ES varētu sniegt RPAS pakalpojumus.
Jau šogad tiks atjaunināts Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EASA) pamatregulējums, bet pēc tam sekos citi noteikumi, norāda EK Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta pārstāvis Margus Rahuoja. Regulējums profesionālajai un izklaidei domātajai RPAS lietošanai atšķirsies, taču iedalījuma kritēriji pagaidām nav skaidri.
RPAS ir no esošās aviācijas pilnīgi atšķirīgi lidaparāti, tādēļ nepieciešams veidot jaunu, radītajam riskam (svars – viens no faktoriem) proporcionālu regulējumu, sacīja EASA izpilddirektors Patriks Kī. Nacionālās normatīvu bāzes izveidošana ir bijis pozitīvs grūdiens RPAS attīstībai, uzsvēra gan Zviedrijas, gan Francijas civilo aviācijas aģentūru pārstāvji. Tomēr izaicinājumu aizvien ir daudz, piemēram, RPAS (īpašnieka, operatora) identificēšana, sadarbība ar tiesībsargājošajām iestādēm, pārrobežu sadarbība, apkārtējo drošība un privātuma aizardzība.
Visu rakstu Eiropas regulatori steidz pakaļ tehnoloģijām lasiet 19. marta laikrakstā Dienas Bizness.