Lielāki tarifi un caurspīdīgāka uzņēmuma darbība Baltijas lielākajam dzelzceļa pārvadātājam Latvijas dzelzceļš (LDz) pērn atnesusi rekordlielu peļņu 28.3 miljonu latu apjomā.
Pēdējo gadu laikā LDz peļņa un rentabilitāte bijusi ļoti maza, kas radīja nopietnas bažas par uzņēmuma nākotni un spēju attīstīties. Pērnā gada sasniegtie rezultāti ir devuši jaunu uzrāvienu kompānijai, kuru neviens īsti negaidīja. Lauvas tiesu no peļņas ienesis kravu pārvadājumu un pakalpojumu nodrošināšanas bizness. Latvijas dzelzceļa koncerns 2007. gadā strādāja ar rekordlielu - 28.29 milj. latu peļņu un sasniedza 262.5 milj. latu lielu neto apgrozījumu. Koncerna peļņa pieauga desmitkārtīgi, salīdzinot ar 2006. gadu, bet neto apgrozījums - par 28.6%. Pēc sasniegtās peļņas LDz šobrīd varētu būt piektā pelnošākā kompānija Latvijā, bet pēc apgrozījuma trešā lielākā, liecina līdz šim aktualizētie Lursoft dati.
Latvijas dzelzceļš dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū Baltijas valstu vidū saglabāja līdera pozīcijas, aizņemot no tā 41%.
Pārsteigums
Lielā koncerna peļņa bijusi negaidīta LDz vadībai, kura norāda, ka tikusi plānota krietni mazāka peļņa. "Šāda peļņa mums pašiem bija pārsteigums. Pēc budžeta mums bija plānota 1.5 miljonu latu peļņa. Tomēr kravu plūsmas pieaugums, caurspīdīgā tarifu politika un restrukturizācija devusi tiešām negaidīti labus rezultātus," uzsver LDz šefs Uģis Magonis.
Zorgevica laiki beigušies
Satiksmes ministrijas un LDz iekšienē neoficiāli avoti Db norādīja, ka viens no būtiskākajiem iemesliem peļņas uzrāvienam ir tas, ka beidzot uzņēmumam ir skaidri redzamas naudas plūsmas un visi iepirkumi. "Zorgevica (bijušais LDz ģenerāldirektors Andris Zorgevics) laikā dzelzceļā valdīja tāds kā bardaks un nevarēja īsti saprast, kur kas par ko maksā. Var droši apgalvot, ka šajā jezgā uzņēmums zaudēja ne vienu vien miljonu, bet pagāja laiks, kamēr viss tika sakārtots," Db norāda avots Latvijas dzelzceļā, kas nevēlējās publicēt savu vārdu. Pats A. Zorgevics Db gan to nekomentēja. "Nu nekomentēšu es šīs muļķības. Un negrasos es arī komentēt LDz rezultātus un pašreizējās uzņēmuma vadības darbu. Paies laiks, un tad varēs redzēt, kā būs," viņš norāda.
Arī LDz vadība nekomentē izskanējušo informāciju, vien norādot, ka uzņēmuma restrukturizācija ir viens no galvenajiem iemesliem veiksmīgajiem rezultātiem. «Restrukturizācijas rezultātā ir izveidots koncerns ar 7 atkarīgām meitas sabiedrībām. Līdz ar to mums izdevies pilnveidot uzņēmumu finansiālo darbību un sakārtot koncernu strukturāli. Uzņēmumā visas naudas plūsmas ir pilnīgi caurspīdīgas,» norāda U. Magonis. Tāpat uzņēmums pilnveidojis dažādus procesus un struktūras un pēdējo divu gadu laikā samazinājis strādājošo skaitu par 1000 darbiniekiem, līdz 13.6 tūkstošiem strādājošo, kas arī ļāvis ietaupīt ievērojamus līdzekļus. Vienlaikus gan pēdējā gada laikā esot izdevies par 20% palielināt darbinieku algas, un šobrīd vidējā darba alga LDz ir 540 latu. Tas esot arī nomierinājis arodbiedrības un krietni mazinājis kadru mainību LDz koncernā.
Apgrozījums aug
Db jau vēstījis, ka LDz pēdējos gados vairākkārt palielinājis savu pakalpojumu tarifus, tādējādi izraisot lielu tranzīta biznesa uzņēmumu neapmierinātību. Galvenais pamatojums tarifu kāpšanai - nepieciešamība uzlabot uzņēmuma likviditāti, palielināt darba algas un modernizēt uzņēmumu. Pēdējo reizi tarifi tika palielināti pērnā gada nogalē, kad uzņēmums savu pakalpojumu cenu palielināja vidēji par 8 līdz 10%. "Uzņēmumam ir jāattīstās, ir jāpilnveido infrastruktūra, jāiepērk jauni vagoni utt.," uzsver U. Magonis, atgādinot, ka uzņēmums var attīstīties ar pašu līdzekļiem, kredītlīdzekļiem un ar valsts līdzekļiem. "Kredīti agri vai vēlu ir jāatdod, bet LDz attīstībai ir paņēmis ievērojamu apjomu kredītu. Agri vai vēlu mums bija jāsāk pelnīt," uzsver U. Magonis. Plāni paredz, ka līdz 2020. gadam LDz infrastruktūras attīstībā tiks ieguldīti 1.5 miljardi latu. "Tā nauda no debesīm nenokritīs, bet lai saglabātu infrastruktūru un palielinātu kravu plūsmu, ir jāiegulda ievērojami līdzekļi," uzsver U. Magonis. Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers uzsver, ka dzelzceļa caurlaidspēja un kapacitāte no šobrīd esošajiem aptuveni 60 miljoniem tonnu nākotnē tikšot palielināta līdz 100 miljoniem tonnu.
Neskatoties uz tarifu kāpumu pēdējos gados, kravu pārvadājumu apjomi LDz 2007. gadā nekrītas: salīdzinājumā ar 2006. gadu, pārvadāto kravu apjoms ir palielinājies par 3.5 miljoniem tonnu, līdz 52.2 milj. t kravu. No kopējā kravu apjoma 44.1 milj. t ir tranzītkravu pārvadājumi, un joprojām lielākais sadarbības partneris ir Krievijas Federācija.
Aug un attīstās
Liela nozīme nākotnē LDz varētu būt konteineru pārvadājumiem, kuru pārvadātie apjomi turpina pieaugt - 2006. gadā pārvadāja 32 657 TEU, bet 2007. gadā - 55 334 TEU konteineru.
Tāpat 2007. gadā koncerns pavisam pārvadāja 27,43 milj. pasažieru, bet 2006. gadā - 27,42 milj. 2007. gadā tika modernizēti 33 vagoni jeb 7 četrvagonu pasažieru elektrovilcieni. Palielinājusies dzelzceļa pārvadātāju publiskās lietošanas infrastruktūras izmantošana: 2007. gadā to izmantoja 20 111 (tūkst. vilc./km) apjomā, bet 2006.gadā - 19 581 (tūkst. vilc./km).
2007. gadā tika veikti arī nozīmīgi ieguldījumi Latvijas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanā un modernizācijā - 35,1 milj. latu apjomā. Galvenie kapitālieguldījumu avoti ir LDz līdzekļi - 14.3 milj. latu jeb 40.8% apjomā no kopējiem ieguldījumiem. Šim mērķim ņemti kredīti 12,7 milj. latu jeb 36% apjomā. No kopējiem kapitālieguldījumiem Kohēzijas fonda līdzekļi ir 8 milj. latu jeb 22.9%. Savukārt valsts finansējums ir 0.1 milj. latu jeb 0.3% no kopējā kapitālieguldījumu apjoma.
Lielākā VAS Latvijas dzelzceļš izdevumu daļa tika novirzīta darba samaksai un sociālās apdrošināšanas maksājumiem (46%) un degvielas iepirkšanai (12%).