Citas ziņas

Dzelzceļam rekordpeļņa no skaidrām debesīm

Oskars Prikulis, Db,11.07.2008

Jaunākais izdevums

Lielāki tarifi un caurspīdīgāka uzņēmuma darbība Baltijas lielākajam dzelzceļa pārvadātājam Latvijas dzelzceļš (LDz) pērn atnesusi rekordlielu peļņu 28.3 miljonu latu apjomā.

Pēdējo gadu laikā LDz peļņa un rentabilitāte bijusi ļoti maza, kas radīja nopietnas bažas par uzņēmuma nākotni un spēju attīstīties. Pērnā gada sasniegtie rezultāti ir devuši jaunu uzrāvienu kompānijai, kuru neviens īsti negaidīja. Lauvas tiesu no peļņas ienesis kravu pārvadājumu un pakalpojumu nodrošināšanas bizness. Latvijas dzelzceļa koncerns 2007. gadā strādāja ar rekordlielu - 28.29 milj. latu peļņu un sasniedza 262.5 milj. latu lielu neto apgrozījumu. Koncerna peļņa pieauga desmitkārtīgi, salīdzinot ar 2006. gadu, bet neto apgrozījums - par 28.6%. Pēc sasniegtās peļņas LDz šobrīd varētu būt piektā pelnošākā kompānija Latvijā, bet pēc apgrozījuma trešā lielākā, liecina līdz šim aktualizētie Lursoft dati.

Latvijas dzelzceļš dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū Baltijas valstu vidū saglabāja līdera pozīcijas, aizņemot no tā 41%.

Pārsteigums

Lielā koncerna peļņa bijusi negaidīta LDz vadībai, kura norāda, ka tikusi plānota krietni mazāka peļņa. "Šāda peļņa mums pašiem bija pārsteigums. Pēc budžeta mums bija plānota 1.5 miljonu latu peļņa. Tomēr kravu plūsmas pieaugums, caurspīdīgā tarifu politika un restrukturizācija devusi tiešām negaidīti labus rezultātus," uzsver LDz šefs Uģis Magonis.

Zorgevica laiki beigušies

Satiksmes ministrijas un LDz iekšienē neoficiāli avoti Db norādīja, ka viens no būtiskākajiem iemesliem peļņas uzrāvienam ir tas, ka beidzot uzņēmumam ir skaidri redzamas naudas plūsmas un visi iepirkumi. "Zorgevica (bijušais LDz ģenerāldirektors Andris Zorgevics) laikā dzelzceļā valdīja tāds kā bardaks un nevarēja īsti saprast, kur kas par ko maksā. Var droši apgalvot, ka šajā jezgā uzņēmums zaudēja ne vienu vien miljonu, bet pagāja laiks, kamēr viss tika sakārtots," Db norāda avots Latvijas dzelzceļā, kas nevēlējās publicēt savu vārdu. Pats A. Zorgevics Db gan to nekomentēja. "Nu nekomentēšu es šīs muļķības. Un negrasos es arī komentēt LDz rezultātus un pašreizējās uzņēmuma vadības darbu. Paies laiks, un tad varēs redzēt, kā būs," viņš norāda.

Arī LDz vadība nekomentē izskanējušo informāciju, vien norādot, ka uzņēmuma restrukturizācija ir viens no galvenajiem iemesliem veiksmīgajiem rezultātiem. «Restrukturizācijas rezultātā ir izveidots koncerns ar 7 atkarīgām meitas sabiedrībām. Līdz ar to mums izdevies pilnveidot uzņēmumu finansiālo darbību un sakārtot koncernu strukturāli. Uzņēmumā visas naudas plūsmas ir pilnīgi caurspīdīgas,» norāda U. Magonis. Tāpat uzņēmums pilnveidojis dažādus procesus un struktūras un pēdējo divu gadu laikā samazinājis strādājošo skaitu par 1000 darbiniekiem, līdz 13.6 tūkstošiem strādājošo, kas arī ļāvis ietaupīt ievērojamus līdzekļus. Vienlaikus gan pēdējā gada laikā esot izdevies par 20% palielināt darbinieku algas, un šobrīd vidējā darba alga LDz ir 540 latu. Tas esot arī nomierinājis arodbiedrības un krietni mazinājis kadru mainību LDz koncernā.

Apgrozījums aug

Db jau vēstījis, ka LDz pēdējos gados vairākkārt palielinājis savu pakalpojumu tarifus, tādējādi izraisot lielu tranzīta biznesa uzņēmumu neapmierinātību. Galvenais pamatojums tarifu kāpšanai - nepieciešamība uzlabot uzņēmuma likviditāti, palielināt darba algas un modernizēt uzņēmumu. Pēdējo reizi tarifi tika palielināti pērnā gada nogalē, kad uzņēmums savu pakalpojumu cenu palielināja vidēji par 8 līdz 10%. "Uzņēmumam ir jāattīstās, ir jāpilnveido infrastruktūra, jāiepērk jauni vagoni utt.," uzsver U. Magonis, atgādinot, ka uzņēmums var attīstīties ar pašu līdzekļiem, kredītlīdzekļiem un ar valsts līdzekļiem. "Kredīti agri vai vēlu ir jāatdod, bet LDz attīstībai ir paņēmis ievērojamu apjomu kredītu. Agri vai vēlu mums bija jāsāk pelnīt," uzsver U. Magonis. Plāni paredz, ka līdz 2020. gadam LDz infrastruktūras attīstībā tiks ieguldīti 1.5 miljardi latu. "Tā nauda no debesīm nenokritīs, bet lai saglabātu infrastruktūru un palielinātu kravu plūsmu, ir jāiegulda ievērojami līdzekļi," uzsver U. Magonis. Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers uzsver, ka dzelzceļa caurlaidspēja un kapacitāte no šobrīd esošajiem aptuveni 60 miljoniem tonnu nākotnē tikšot palielināta līdz 100 miljoniem tonnu.

Neskatoties uz tarifu kāpumu pēdējos gados, kravu pārvadājumu apjomi LDz 2007. gadā nekrītas: salīdzinājumā ar 2006. gadu, pārvadāto kravu apjoms ir palielinājies par 3.5 miljoniem tonnu, līdz 52.2 milj. t kravu. No kopējā kravu apjoma 44.1 milj. t ir tranzītkravu pārvadājumi, un joprojām lielākais sadarbības partneris ir Krievijas Federācija.

Aug un attīstās

Liela nozīme nākotnē LDz varētu būt konteineru pārvadājumiem, kuru pārvadātie apjomi turpina pieaugt - 2006. gadā pārvadāja 32 657 TEU, bet 2007. gadā - 55 334 TEU konteineru.

Tāpat 2007. gadā koncerns pavisam pārvadāja 27,43 milj. pasažieru, bet 2006. gadā - 27,42 milj. 2007. gadā tika modernizēti 33 vagoni jeb 7 četrvagonu pasažieru elektrovilcieni. Palielinājusies dzelzceļa pārvadātāju publiskās lietošanas infrastruktūras izmantošana: 2007. gadā to izmantoja 20 111 (tūkst. vilc./km) apjomā, bet 2006.gadā - 19 581 (tūkst. vilc./km).

2007. gadā tika veikti arī nozīmīgi ieguldījumi Latvijas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanā un modernizācijā - 35,1 milj. latu apjomā. Galvenie kapitālieguldījumu avoti ir LDz līdzekļi - 14.3 milj. latu jeb 40.8% apjomā no kopējiem ieguldījumiem. Šim mērķim ņemti kredīti 12,7 milj. latu jeb 36% apjomā. No kopējiem kapitālieguldījumiem Kohēzijas fonda līdzekļi ir 8 milj. latu jeb 22.9%. Savukārt valsts finansējums ir 0.1 milj. latu jeb 0.3% no kopējā kapitālieguldījumu apjoma.

Lielākā VAS Latvijas dzelzceļš izdevumu daļa tika novirzīta darba samaksai un sociālās apdrošināšanas maksājumiem (46%) un degvielas iepirkšanai (12%).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amerikāņu popzvaigzne Madonna savā koncertturnejā nopelnījusi 282 miljonus ASV dolāru (153.40 milj. Ls), kas dziedātāju padara par visu laiku finansiāli visveiksmīgāko solomākslinieci.

Madonnai rekordpeļņa

Madonna savu koncertturneju Sticky + Sweet sāka šā gada augustā Kārdifā Velsā un noslēgs ar koncertu šomēnes Sanpaulu Brazīlijā, ziņo apollo.lv. Db jau ziņoja, ka dziedātāja pameta savu ierakstu kompāniju Warner Music, ar kuru bija sadarbojusies 25 gadu garumā, un parakstīja līgumu ar koncertturneju organizatoru kompāniju Live Nation.

Live Nation informē, ka amerikāņu popzvaigznes 28 koncertu turnejā ASV pārdoti 550 000 biļešu, ienesot 91,5 miljonus ASV dolāru. Madonna iepriekšējo peļņas rekordu sasniedza 2006. gadā, kad viņas koncertturneja ienesa 193,7 miljonus ASV dolāru, bet viņas pēdējās trīs turnejas pēdējo sešu gadu laikā ienesušas gandrīz 500 miljonus USD (248 milj. Ls).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pie šī Eiropas un Āzijas savienojuma koridora gan nopietni jāpiestrādā

Par to ir pārliecināts Samskip Van Dieren Multimodal izpilddirektors Henks van Dīrens, kuram ir vairāk nekā 40 gadu ilga pieredze transporta nozarē. 1993. gadā pēc 20 gadu darba viņš pieņēma būtisku lēmumu pārorientēties no autopārvadājumiem uz intermodālo transportu (īsjūras un dzelzceļa pārvadājumi). Kopš tā laika viņa ikdienas darbs esot būt «intermodālajam arhitektam». Kompānija Samskip, kurai ir 250 apakšuzņēmēju, pieder 22 kuģi, lielākais Eiropas 45 pēdu konteineru parks (10 000), četras saldētavas, 1000 puspiekabes un 200 kravas auto. Latvijas dzelzceļa rīkotajā konferencē «Globālās transporta kustības vīzija 2050» H. van Dīrens stāstīs par dzelzceļa būtisko lomu gan šodienas kravu plūsmā, gan nākotnes izaugsmē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

FM pauž bažas par valsts sniegtā atbalsta Latvijas dzelzceļam negatīvo ietekmi uz budžetu

LETA,24.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts piešķirtā finansiālā atbalsta dēļ VAS "Latvijas dzelzceļš" var tikt iekļauts vispārējā valdības sektorā, tādējādi negatīvi ietekmējot valsts budžetu, šādas bažas pauž Finanšu ministrija (FM).

Pagājušajā nedēļā, 18.augustā, valdība uzklausīja FM ziņojumu par fiskālo risku deklarāciju, kurā FM paudusi bažas par iespēju, ka, ņemot vērā Eiropas Komisijas (EK) metodoloģiju, valsts sniegtā atbalsta dēļ "Latvijas dzelzceļš" varētu tikt iekļauts vispārējā valdības sektorā. 2019.gadā, ņemot vērā EK kritērijus, vispārējā valdības deficītā tika iekļauta Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", tādējādi 2020.gada valsts budžetā samazinot fiskālo telpu par 72 miljoniem eiro.

FM aģentūrai LETA norādīja, ka, gatavojot 2021.gada un vidēja termiņa budžetu, tika identificēts, ka valsts piešķirto dotāciju "Latvijas dzelzceļam" dēļ šis uzņēmums varētu tikt iekļauts vispārējā valdības sektorā, tādējādi ietekmējot arī budžeta deficītu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Ir jāsadarbojas ar Krieviju. Mums ir jābūt atvērtiem Krievijas investīcijām ostās. Lai šie kravu īpašnieki, vai viņi ir Krievijas vai Baltkrievijas uzņēmēji, investētu mūsu ostās un izveidotu savus termināļus. Un tad viņi nepieļaus, ka šie termināļi stāv tukši,» intervijā saka bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss

Nav noslēpums, ka Latvijas ekonomika un it īpaši tādas nozares kā tranzīts, gaida Rietumu un Krievijas attiecību uzlabošanos, cerot, ka uzlabosies arī ekonomiskā sadarbība. Kā šajā aspektā vērtējat Helsinkos notikušo ASV prezidenta Donalda Trampa un Krievijas prezidenta Vladimira Putina tikšanos?

Neapšaubāmi, ka «tirdzniecības kari» ne pie kā laba nav noveduši. Protams, ka ASV un Eiropas Savienības attiecības ar Krieviju ir ļoti ietekmējušas mūsu valsti. Ja raugāmies uz tranzīta nozari, tajā ir būtisks kritums par 30% pēdējo gadu laikā, kas ir saistīts ar šiem «ekonomiskajiem kariem». Tāpat cietusi ir pārtikas nozare. Tāpēc jebkura attiecību uzlabošanās starp ASV un Krieviju nāk Latvijai tikai par labu. Ekonomiskajai sadarbībai, Latvijas ekonomikai tā ir laba ziņa. Mēs esam saistīti ar globālo ekonomiku un neesam atrauti no globālās politikas. Krievija joprojām ir būtisks mūsu tirdznieciskais partneris un tāds vienmēr arī būs. It īpaši tranzīta jomā, kuru attīstīt mums īsti pat nav citas iespējas kā vien sadarbībā ar Krieviju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Latvijas dzelzceļš un tā meitas kompānija LDZ Cargo pērn pārvadājusi rekordlielu kravu apjomu – 56.06 miljonus tonnu kravu. Tas ir par 7.5% vairāk nekā 2007. gadā, kad kompānija pārvadāja 52.16 miljonus tonnu kravu.

Šogad LDz Cargo rādītājus atkārtot gan būšot ļoti grūti, un pēc pesimistiskākā scenārija pārvadāto kravu apjomi var kristies pat par 10% un vairāk procentiem. Iemesls tam ir pasaules ekonomiskā krīze un paredzamais kravu apjoma samazinājums no Krievijas – no šis valsts nāk vairāk nekā 50% LDz Cargo pārvadāto kravu, norāda LDz Cargo pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Intervija: Rīgas vagonbūves rūpnīca iekaro NVS valstu tirgus

Egons Mudulis,22.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Modernizē elektrovilcienus Azerbaidžānai; ražos tramvajus Ufai

Līdztekus dīzeļvilcienu modernizācijai VAS Pasažieru vilciens (PV) vajadzībām AS Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR) iesaistījusies arī citos projektos, par kuriem intervijā Dienas Biznesam stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts.

Cik tālu pavirzījies RVR iecerētais – jauns vilciena modelis, zemās grīdas tramvajs – gada laikā kopš DB intervijas ar RVR 100% akciju īpašnieka SIA East-West Industrial Group valdes locekli Eduardu Bozi?

Ja skatāmies laika periodu nedaudz vairāk par gadu, ir realizēti jaunbūves projekti, piemēram, šaursliežu vilciens (Novij Afon alu tramvajs) vienā eksemplārā, un garantijas laikā nav bijušas nevienas reklamācijas. Protams, pamatlieta, pie kā strādājam, ir dažādi modernizācijas projekti. Viens no pēdējiem ir Azerbaidžānas dzelzceļam domātie pieci četrvagonu elektrovilcieni. Trīs vilcieni jau atrodas Baku, tuvākajā laikā tiks nosūtīti arī pārējie. Izaicinājums bija piegādāt pirmo vilcienu līdz Eiropas spēļu sākumam. Šī gada sākumā vienojāmies ar klientu, un pirmie divi sastāvi tika piegādāti jūnija pirmajās dienās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Latvija iesniedz notu par satiksmes atjaunošanu starp Mažeiķiem un Reņģi

LETA,29.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Potenciālā soda Lietuvas Dzelzceļam priekšvakarā par konkurences ierobežošanu, 2008.gadā nojaucot sliežu ceļu starp Mažeiķiem un Reņģi Latvija iesniegusi Lietuvai notu par satiksmes atjaunošanu, noskaidroja aģentūra LETA.

Latvija pieprasa dzelzceļa sliežu atjaunošanu, lai nodrošinātu kravu pārvadājumu iespēju attiecīgajā posmā.

2008. gadā izpostītais dzelzceļa posms Mažeiķi – Reņģe: Lietuvieši ietur stilu

Kā aģentūru LETA informēja Latvijas Ārlietu ministrijā (ĀM), nota Lietuvas Ārlietu ministrijai tika iesniegta šī gada 26.septembrī ĀM valsts sekretāra vietnieces Solveigas Silkalnas tikšanās laikā ar Lietuvas vēstnieku Latvijā Artūru Žurausku. Nota tika iesniegta, pamatojoties uz Satiksmes ministrijas vēstuli ĀM.

Notā tika paustas bažas par deviņus gadus ieilgušo jautājumu Mažeiķi - Reņģe dzelzceļa sliežu atjaunošanas procesā, kā arī norādīts, ka šis process turpina kropļot konkurenci un rada ievērojamus zaudējumus Latvijas transporta sektoram un ar to saistītajām nozarēm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bezprecedenta gadījums Eiropā, tomēr ne Lietuvas premjers, ne satiksmes un komunikāciju ministrs, ne Lietuvas dzelzceļa vadītājs nesola atjaunot sliedes

Eiropas Komisija 2. oktobrī pieņēma lēmumu gandrīz 28 miljonu eiro apmērā sodīt Lietuvas dzelzceļu (AS Lietuvos geležinkeliai) par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū, jo uzņēmums, likvidējot sliežu ceļu, kas savieno Lietuvu un Latviju, pārkāpis ES konkurences noteikumus. EK lēmumā ir paredzēts ne tikai naudas sods, bet arī prasība Lietuvas dzelzceļam «izbeigt pārkāpumu un atturēties no jebkādiem pasākumiem, kam ir tāds pats vai līdzvērtīgs mērķis vai iedarbība», vēsta EK paziņojums presei.

Par konkurences politiku atbildīgā komisāre Margrēte Vestagere ir izteikusies, ka tas ir «bezprecedenta gadījums, uzņēmumam demontējot sabiedrisko dzelzceļa infrastruktūru, lai pasargātu sevi no konkurences». Uzņēmēji un VAS Latvijas dzelzceļš vadība cer, ka tiks atjaunotas sliedes. Satiksmes ministrs Uldis Augulis jau ir izteicies, ka no Latvijas puses satiksme slēgtajā posmā varētu tikt atjaunota diennakts laikā. Tikmēr nedz DB aptaujātais Lietuvas premjers Sauļus Skvernelis, nedz satiksmes un komunikāciju ministrs Rokas Maišulis, nedz Lietuvas dzelzceļa vadītājs Mantas Bartuška atjaunot sliedes nesola. «Man šķiet, ka diplomātiskais ceļš nu jau ir izsmelts. Ja citādi nesaprot, Latvijai jārīkojas pietiekami asi jautājumos, kas interesē Lietuvu,» DB sacīja Liepājas mērs Uldis Sesks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz pelēkajām debesīm, Londonā krāšņi un krāsaini svētdien sācies ikgadējais Notinghilas karnevāls, kas veltīts Karību reģiona kultūrai.

Rietumlondonā notiekošā karnevāla, kas tiek uzskatīts par lielāko ielu festivālu Eiropā, apmeklētāju pūļus izklaidē cilvēki ķekatās ar koši rozā parūkām, dejotājas ar spalvu pārbagātām galvasrotām un varavīksnes krāsās koši mirdzošiem tērpiem mugurā.

Plānots, ka divu dienu pasākumu apmeklēs apmēram miljons cilvēku.

Svētdiena bija Ģimenes diena, kurā dažādu stilu mūzikas pavadībā parādē devās bērni, kamēr citiem karnevāla apmeklētājiem bija iespēja baudīt Karību jūras salu ēdienkarti.

Krāsainie tērpi ļoti izteiksmīgi kontrastēja ar debesīm, kuras bija apmākušās, taču iepriekš prognozētais lietus tā arī neparādījās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

FOTO, VIDEO: Aerodium atver pasaulē pirmo lidošanas amfiteātri Ķīnā

Zane Atlāce - Bistere,30.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aerodium sadarbībā ar Ķīnas investoriem atvēris pasaulē pirmo lidošanas amfiteātri, kas paredzēts pastāvīgu šovu un klientu apkalpošanas nodrošināšanai, informē uzņēmumā.

Vēja tunelis Flying Dream atrodas svēto kalnu SongShan vidū, netālu no pasaulslavenā Šaolinas klostera Ķīnā.

Katru dienu klienti varēs gan vērot lidošanas un kung fu šovu, gan arī paši piedzīvot īstu lidojumu. «Tā kā vēja tunelis atrodas netālu no Šaolinas klostera, kurā mūki jau gadu simtiem ir mēģinājuši izzināt levitāciju, tad arī šova galvenā ideja ir parādīt lidošanas attīstību no dzenbudisma rašanās līdz šim brīdim. Šovā sākotnēji iesaistīti vairāk kā 200 kung-fu meistari, dejotāji, dziedātāji un, protams, lidošanas akrobāti, kuri lido līdz pat 15 metru augstumam, » atklāj projekta vadītāja Līga Gablika.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Roanas pilsētā centrālajā Francijā dūres lieluma krusas graudi kā «akmeņi no debesīm» satriekuši ēku jumtus un automašīnu vējstiklus. Par to informējuši aculiecinieki un ugunsdzēsēji, raksta AFP.

«Es vienkārši baroju zirgus, kad sākās krusa. Aptuveni pirmās 20 sekundes tā bija viegla, taču tad sākās spēcīgāks birums – likās it kā akmeņi kristu no debesīm,» stāsta kāda neparastās krusas aculieciniece.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vecrīgas īpaša režīma zonas pagarināšanai nav pamata - šādu pazoņijumu Rīgas domei nosūtījis reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns.

Jāpiekrīt tam, ka, šķiet, nevienu dienu ap Vecpilsētu izveidotā barjeru sistēma un naudas iekasēšana nav attaisnojusi savu primāro mērķi - nodrošināt Rīgas pilsētas vēsturiskā centra un vides aizsardzību.

Autovadītāji, kas vēlas vizināties pa Vecrīgu, galvenokārt ir iedalījušies divās kategorijās: attapīgie, kam izdevās vienā vai otrā veidā nokārtot iebraukšanai nepieciešamās bezmaksas atļaujas, kā arī mazāk attapīgie, kas par iebraukšanu regulāri maksā pietiekami lielas naudas summas.

Protams, ir vēl trešā kategorija - Rīgas domes, Finanšu ministrijas u.c. valsts un pašvaldību institūciju amatpersonas, kam ir hroniskas pārvietošanās grūtības, kas savukārt nozīmē to, ka gadījumā, ja viņus nepievedīs ar auto līdz pat darbavietas durvīm, viņi tur var arī nenokļūt. Tādējādi šī īpašās zonas sistēma faktiski kalpoja vien kā papildus līdzekļu ieguves avots Rīgas budžetam (nākamgad vien bija paredzēts iegūt 1 milj. Ls). Nedaudz smieklīgs gan ir pilsētas tēvu apgalvojums, ka šī nauda esot nepieciešama, lai uzturētu kārtībā Vecrīgas ielas. Pirmkārt, sanāk, ka tādā gadījumā maksa būtu jāiekasē jau par iebraukšanu Rīgā, otrkārt- nevarētu teikt, ka ziemas sezonā ielu kvalitāte Vecrīgā pozitīvi atšķirtos no situācijas pārējā galvaspilsētā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Bankas un baņķieri nekur netiek mīlēti, bet bez banku devuma ekonomikā arī nekur neiztiek,» intervijā laikrakstam Diena sacījis ilggadējais Saeimas Finanšu un budžeta komisijas vadītājs Kārlis Leiškalns.

Runājot par Krājbankas krahu, viņš norādījis: «Lai gan iepriekš bija visdažādākās runas, Krājbankas krīze parādījās kā pērkons no skaidrām debesīm. Tomēr ārkārtīgi precīzi nostrādāja FKTK situācijā, kad krīze jau bija atklāta un faktiski no tās vairs nevarēja izvairīties. Tomēr, skatoties uz notikumiem, kas attīstījās ārkārtīgi strauji, man rodas sajūta, ka Latvijas valsts amatpersonas rīkojās kā aktieri filmā, kuras scenārijs un režisora griba ir labi zināma. Krājbankas sakarā mazāki pārmetumi ir FKTK, kas tiešām nevarēja zināt prettiesiskus bankas amatpersonu lēmumus, šeit vairāk uzmanības ir jāpievērš drošības institūciju rīcībai.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mednieku terminoloģijā 2013. gadā autotirgotājiem Latvijā medību bija pat ļoti daudz, taču medījumu ir ievērojami mazāk, nekā cerēts.

2013. gads jaunu auto tirgotājiem nav bijis viegls. Ikvienam autosalonam burtiski ar zobiem un nagiem bija jācīnās par saviem klientiem, jo to skaits joprojām bija ļoti ierobežots, bet konkurence milzīga. Autotirgotāji daudzkārt sūrojās, ka tirdzniecības apjomi 2013. gadā nav lielāki, kādi tie bija 2011. gadā, bet saimnieciskie izdevumi, ieskaitot autosalonu uzturēšanu, ir palielinājušies teju divkārtīgi.

Nespējam konkurēt ar kaimiņiem

Kā vienu no sāpīgākajām un ielaistajām kaitēm autotirgotāji min nodokļu atšķirības starp Baltijas valstīm, kas tiešā veidā atbalsta starptautisku uzņēmumu un lielo auto parku reģistrāciju Igaunijā un Lietuvā. Pēc Auto asociācijas datiem, salīdzinot ar tuvējām kaimiņvalstīm, transportlīdzekļu ekspluatācijas ziņā nodokļu vide Latvijā ir nelabvēlīgākā – nodokļu slogs Latvijā 15 reizes pārsniedz kaimiņvalstīs esošo. Līdz ar to puse automašīnu, kas pārsniedz 30 tūkstošu latu vērtību, tikušas reģistrētas Igaunijā. Tas nozīmē, ka lielākā daļa dārgo auto, kas vizinās Latvijā, nav tik ļoti gaidītie kaimiņvalsts tūristi, bet gan pašmāju apsviedīgākie autoīpašnieki, kuri steigšus ir izmantojuši nodokļu atšķirības.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Ministriju apetīte «norauj» labu ideju nodokļu jomā

Dienas Bizness,06.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā zibens no skaidrām debesīm - tā var dēvēt Finanšu ministrijas paziņojumu, ka patlaban nav plānots virzīt ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) neapliekamā minimuma un atvieglojuma par apgādībā esošu personu paaugstināšanu.

Negaidīts šis paziņojums ir vismaz divu pamatiemeslu dēļ. Pirmkārt, sabiedrība nepārtraukti tiek «barota» ar paziņojumiem par to, cik labi pildās nodokļu ieņēmumi, kas ļauj domāt, ka beidzot atkal ir iespējams pieņemt tādus lēmumus, kas būtu vērsti uz iedzīvotāju labklājības līmeņa palielināšanu. Otrkārt, jau no šā gada sākuma dažādi valdības pārstāvji ir laiku pa laikam skandinājuši, ka minētie soļi jebkurā gadījumā ir jāsper. Šobrīd pēkšņi izrādās, ka to nav iespējams darīt, jo valsts budžeta iespējas ir ierobežotas, un tālāka šā jautājuma virzība būšot iespējama vidējā termiņā, kad situācija ar budžetu būs uzlabojusies. Citiem vārdiem sakot, atvieglojumi būs kaut kad vēlāk, bet, lūdzu, neprasiet, kad konkrēti. Protams, nevar noliegt, ka budžeta iespējas ir ierobežotas - tā tas vienmēr ir bijis, tā tas būs, un šāda situācija ir tikai normāla. Tomēr šeit netiek ņemts vērā kāds būtisks aspekts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Zaudējot ABLV Bank, mēs zaudējam labākos

Sandris Točs, speciāli DB,14.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Tieši Gaida Bērziņa laikā tika uzbūvēta šī «administratoru pūlu» sistēma, radās šīs administratoru apvienības, kas garantēja, ka parādnieks var tikt pie «pareizā» administratora, kas akceptēs kaut kādas «kreisās» ārpusbilances saistības, kas palielinās kopējo parādu un līdz ar to samazinās bankas iespējas saņemt atpakaļ savu naudu,» saka AS West Kredit valdes priekšsēdētājs Sergejs Maļikovs

Pēc notikušās advokāta Mārtiņa Bunkus slepkavības no visām pusēm tagad dzirdam stāstus, kas sākas apmēram tā «advokātu aprindās visi sen jau zināja». Varbūt jūs arī varat pastāstīt, ko «visi sen jau zina» jūsu aprindās?

Pastāstīšu kaut ko tādu, ko jūs neatradīsiet ne Google, ne Delfi, ne pietiek.com. Kreditēšanas nozarē darbojos apmēram no 1998.gada. Bet kāpēc es ar to vispār sāku nodarboties? Tāpēc, ka es pirms tam lielu naudu pazaudēju Capital Bank. Krievijas 1998.gada krīze skāra arī vairākas Latvijas bankas – bankrotēja Rīgas komercbanka un arī Capital Bank, kas atradās Brīvības ielā. Tad es pazaudēju 1 miljonu dolāru, kas tolaik bija ļoti daudz un arī tagad nav maz. Un zināt, kas bija bankas administrators? Jūs gan jau tajā laikā noteikti nebijāt dzirdējuši pat tādus vārdus kā «administrācija» un «likvidācija». Bankas likvidators tātad bija Ilmārs Krūms. Un zināt, kas viņam palīdzēja, skraidīja un pienesa papīrus? Gaidis Bērziņš un Lauris Liepa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Decembra sākumā Kosovas Centrālā banka paziņojusi par licences atsaukšanu aizdevumu sniedzējiem "IuteCredit Kosovo" un "Monego", kuru aizdevumos varēja ieguldīt savstarpējo aizdevumu platformā "Mintos". Kas notiek šādā gadījumā un ko darīt investoriem - skaidro "Mintos" CFO un līdzdibinātājs Mārtiņš Valters.

Pagājušā nedeļā, 6.decembrī, Kosovas Nacionālā Banka publicēja paziņojumu par "Monego un "IuteCredit Kosovo" darbības licenšu atsaukumu, kas nozīmē, ka abi aizdevēji šobrīd vairs neizsniedz jaunus aizdevumus Kosovā. Līdz ar šo lēmumu, abi uzņēmumi vairs nepiedāvā jaunus aizdevumus investoriem "Mintos" platformā.

Abiem aizdevējiem KNB ir iecēlis likvidatorus, kas nodarbojās ar abu aizdevēju izsniegto aizdevumu maksājumu apkalpošanas jauno kārtību.

"Mintos" sadarbība ar aizdevējiem mēdz ietvert grupas garantiju, jeb galvojumu, kas paredz uzņēmuma grupas (jeb mātes uzņēmuma) iejaukšanos gadījumā, ja notiek kādi neparedzēti notikumi ar kādu no grupā esošajiem uzņēmumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Kohēzijas grābeklis, izrādās, ir tikai mīts

Raivis Bahšteins, DB galvenās redaktores vietnieks,19.05.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija, kas kā kucēns gadiem ilgi kāri zīdusi Eiropas Savienības fondus, jau kādu laiku ir nolaidusi ausis, jo izredzes nākotnē turēties pie barojošā un garšīgā avota tūlīt, tūlīt izzudīšot.

Tā vismaz bija pieņemts uzskatīt līdz šim, apspriežot to, kad pienāks fondu «pastarā diena», kad būs jāvāra latviešiem ierastā cirvja kāta zupa bez tā dēvēto umami jeb piekto garšu sniedzošā Eiropas kāposta. Neskatoties uz to, ka latvietis, acīmredzot, gēnu līmenī cer uz labāko, bet gaida sliktāko, Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks eiro un sociālā dialoga jautājumos Valdis Dombrovskis pasaka kodolīgi – nauda būs (plašāk 18.05.2017. DB). Arī pēc 2020. gada, ko nu jau esam pieraduši piesaukt kā robežšķirtni starp līdzšinējo fondu pieredzi un biedējošo nākotni līdz ar jauno ES daudzgadu budžetu.

Pēc Dombrovska sacītā, nav bijis «uzstādījuma» noārdīt kohēzijas kabatu Eiropas Savienības makā. Tātad – uzelpojam – varēsim turpināt «rīt ripas» Eiropas atbalsta miljonu un miljardu veidā, gan barojot tautsaimniecību, gan apmierinot no fondiem sevišķi atkarīgās nozares, piemēram, būvniecību. Ja Dombrovskis nemelo, tad sanāk, ka tiek uz nenoteiktu laiku atlikts brīdis, kad Latvija, iespējams, uzkāps uz Eiropas fondu naudas grābekļa, ar to domājot mirkli, kad kā zibens no skaidrām debesīm nāks apjausma, ka jāspēj izdzīvot arī bez pieejas fondiem. Pagaidām savas bažas varam pamielot vien ar to, ka aktualitāti iegūs zīlēšana – cik, kam un kad «nogriezīs». Tā kā Brexit sev līdzi nes savienības kopējā budžeta samazināšanos, skaitļošana ir pilnīgi pamatota. Lai Latvija nebūtu tā vieta, kuru skar vislielākās Brexit seku brāzmas (kā nekā Lielbritānija ir ne tikai viena no lielākajām Vecā kontinenta ekonomikām, bet šī konservatīvā un reizē dumpinieciskā zeme ir arī starp lielākajām neto maksātājām ES budžetā), mūsu politiķiem jābūt pietiekami aktīviem un pamanāmiem, lai kopējā maka turētājiem nepaslīd garām fakts, ka te, ģeogrāfiski varbūt Eiropas nomalē, bet pēc pārliecības – fondu naudas nepieciešamības degpunktā, kohēzija tiek turēta sevišķi augstā vērtē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tautas partijas (TP) aicinājums Valsts prezidentam Valdim Zatleram nekavējoties atlaist Saeimu, jāatzīst, bija kā zibens spēriens no skaidrām debesīm.

Negaidīts šāds pavērsiens ir vismaz divu būtisku iemeslu dēļ.

Pirmkārt, ilgu laiku TP līderi nebūt nebija pozitīvi noskaņoti pret Saeimas ārkārtas vēlēšanām, un tagad faktiski ir teju vienas nakts laikā apgriezuši kažoku uz otru pusi. Bet, ja jau reiz šāds paziņojums ir izskanējis, tad oranžie beidzot varētu pierādīt, ka tā ir rīcības partija un nolikt savus Saeimas deputātu mandātus. Otrkārt, līdz galam nav skaidrs, kādu labumu TP gūtu no Saeimas atlaišanas. Maz ticams (faktiski nemaz nav ticams), ka TP līderi pēkšņi būtu sākuši aizdomāties kaut ko par tautas vēlmēm, sabiedrības un valsts interesēm. Tas vienkārši nav iespējams.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Amerikāņu tipogrāfijas mašīnas ietekme uz globālo ekonomiku

Dienas Bizness,17.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aiziet uz tipogrāfiju, sadrukāt tur dolārus, un tad, izmantojot helikopteru, izkaisīt tos virs laimīgo iedzīvotāju galvām... Principā tieši šādu mērķi acīmredzot vēlētos sasniegt ASV Federālo rezervju sistēma ar Benu Bernanki vadībā, pieņemot lēmumu par ekonomikas kvantitatīvas stimulēšanas trešo kārtu, tādējādi piepildot daudzu dažādu investīciju baņķieru sapni.

Tiesa gan, nevarētu teikt, ka šī nauda tiks «mirstīgajiem» amerikāņiem, drīzāk - dažādām bankām, investīciju kompānijām. Teikt, ka tieši šāds pavērsiens būtu izraisījis lielu pārsteigumu, nekādi nevar - šādu politiku ASV ir īstenojušas teju katru reizi, atrodoties būtisku ekonomisko problēmu priekšā. Sadrukājot vairāk dolārus un atpērkot banku vērtspapīrus, faktiski tiks sildīts Amerikas iekšējais tirgus, iekšējais patēriņš, un vairāk tiks pirktas ne tikai dažādas obligācijas un cita veida vērtspapīri, bet arī izejvielas. Un šeit jau runa ir ne tikai par ASV, bet pasaules tirgu kopumā. Proti, ar šādām ekonomikas glābšanas aktivitātēm tiks panākts, ka vienā lielvarā varēs atļauties vairāk, bet visā pārējā pasaulē, ieskaitot Eiropu, augs inflācijas rādītāji, kas savukārt nozīmē pirktspējas samazināšanos. Ļoti vienkārši sakot - līdz šim kā attaisnojumu augstajām degvielas cenām varējām dzirdēt par krīzi Persijas līcī, neprognozējamību Irānā, problēmām Sīrijā un tamlīdzīgiem aspektiem, bet turpmāk visai šai plejādei varēsim pieplusot arī ekonomikas glābšanu Amerikā. Pastāv arī versija, ka šāds Bernankes lēmums jau zināmu laiku ir iecenots esošajās degvielas cenās. Citiem vārdiem sakot, attiecīgais lēmums būs viens no būtiskākajiem tam, kāpēc Latvijā jau tuvāko mēnešu laikā atkal varēsim runāt nevis par deflāciju, kā tas bija pāris pēdējos mēnešus, bet gan inflāciju. Cik iespaidīga tā būs, protams, rādīs laiks, taču ar šādu faktu kā tādu ir jārēķinās. Kā redzams, ASV glābšanas dēļ citām pasaules daļām nāksies sarast ar noteiktām neērtībām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja vīrusa krīze pavasarī nāca kā zibens no skaidrām debesīm un pasauli pārsteidza nesagatavotu, tad pandēmijas otrais vilnis rudenī, lai arī ļoti nepatīkams, bija jau prognozējams “ciemiņš”, kura ierašanās brīdim sagatavoties.

ALTUM programmas vīrusa ietekmes pārvarēšanai pavasarī tika izstrādātas rekordīsā laikā – jau nedēļu pēc ārkārtējās situācijas izsludināšanas apgrozāmo līdzekļu aizdevumu un garantiju programmas tika apstiprinātas valdībā. Līdz pat šim brīdim šīs programmas strādā efektīvi un pats svarīgākais – ALTUM krīzes instrumentu finansējums uzņēmējiem pieejams pietiekamā apjomā un bez pārtraukuma.

Paralēli, apzinoties, ka vīruss tik ātri nepazudīs, analizējām un prognozējām uzņēmēju vajadzības un vasaras laikā izstrādājām jaunus instrumentus. Te pieminēšu Kapitāla fondu lielajiem uzņēmumiem, kuriem ir nepieciešams stiprināt krīzes ietekmē dilstošo kapitālu. Lielie komersanti ir svarīgs ķēdes posms, kas nodrošina ne tikai darbavietas, nodokļus un eksportu, bet arī darbu daudziem mazajiem uzņēmumiem, tāpēc nevaram riskēt zaudēt nevienu no tiem. Turklāt ne tikai tika identificētas uzņēmumu vajadzības krīzes laikā un izveidoti atbilstoši atbalsta instrumenti, bet arī operatīvi piesaistīts tiem nepieciešamais finansējums, iespējami maz noslogojot valsts resursus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Pekši īpašniece Marta Vītola meklēja iespēju, kā saimniekot dzimtajā Rucavas novadā. Šis ir stāsts nevis par vieglāka ceļa meklējumu, bet gan par mērķtiecīgu un pārbaudījumiem pilnu plāna realizāciju – palikt savā dzimtajā zemē kā saimniecei, uzņēmuma īpašniecei un valsts patriotei.

Jau trīs gadus Marta Vītola audzē gaļas liellopus. Ganāmpulks pieaudzis trīs reizes, bet uz pirmo peļņu var cerēt tikai pēc gada vai diviem. Eiropas Savienības fondu atbalsts izpalicis, uz banku kredītiem nav ko cerēt. Iztiku jaunā censone nopelna, strādājot vecāku uzņēmumos, un valstij ieteic jaunos lauksaimniekus atbalstīt reāli, ne tikai vārdos.

Fragments no intervijas, kas publicēta 20. jūlija laikrakstā Dienas Bizness:

Tajā bildē pie sienas – mazā meitene ar Gunti Ulmani – esat jūs?

Jā. Tas man ir atgādinājums, ka prezidenti brauc uz vietām, kur ir pilsoņi, pie kuriem braukt. Toreiz Latvijas prezidents Guntis Ulmanis tikās ar Lietuvas prezidentu Nīcā. 1993. gads. Man bija nepilni četri gadi. Pat īsti nezinu, kā prezidents nonāca līdz vectēva Jāņa Valda Vītola saimniecībai Vecvismini, Rucavas pagastā, bet es esot bijusi ļoti aktīva saimniecības izrādītāja. Tā man atstāstīja. Pati notikumu atceros visai miglaini. Toreiz vectēvam bija daudz piena govju. Man tagad ir gaļas liellopi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvā pieņemts lēmums arestēt Latvijas aviokompānijas airBaltic un lidostas Rīga īpašumus 40 miljonu latu apmērā - šāda ziņa vakar pāršalca mūsu valsti, rosinot dažādas pārdomas.

Pirmā doma nenoliedzami bija tieši tāda, kā to mēģina popularizēt viena otra mūsu valsts amatpersona - brāļi leiši, rakari tādi, sit mūsējos.

Patiesībā sit jau arī - šāds lēmums aviokompānijai, kurai pirmajā pusgadā vien zaudējumi bijuši nepilni septiņi miljoni latu, visādā ziņā ir uzskatāms par pietiekoši smagu. Taču notikušais ir jāpaskatās arī no otras puses. Minēto, mums nepatīkamo lēmumu Lietuvas puse pieņēmusi pēc tam, kad tika aprēķināts, kādi zaudējumi radušies šajā kaimiņvalstī bāzētajai aviokompānijai FlyLAL lidostas Rīga piemēroto atlaižu dēļ atsevišķiem tirgus spēlētājiem, šajā gadījumā - airBaltic.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

G. Ulmanis: amatpersonu profesionalitāte Bankas Baltija gadījumā nebija pietiekama

Elīna Pankovska, Ingrīda Drazdovska,05.07.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Manuprāt, amatpersonu profesionālais līmenis toreiz nebija pietiekams. Bankas Baltija katastrofa nāca kā zibens no skaidrām debesīm,» tā šodien Bankas Baltija (BB) likvidatora tiesas sēdē izteicās bijušais Latvijas prezidents Guntis Ulmanis.

Viņš norādīja, ka amatpersonas tobrīd nav zinājušas kā rīkoties, un valdības un Latvijas Bankas parakstītais memorands par noguldījumu drošību BB bijusi «laba griba».

Ulmanis arī sacīja, ka pašu memorandu komentēt nevarot, jo ir pagājis laiks. Viņš skaidroja, ka tas, kas norādīts oficiālajos dokumentos, arhīvā esot pareizs.

Savukārt toreizējais valsts kontrolieris Raitis Černajs tiesas sēdē stāstīja, ka savulaik ir piedalījies valdības sēdēs, kurās runāts par bankas problēmām. Viņš atcerējās, ka tai tolaik bija radušās īslaicīgas problēmas – runa bijusi par pāris miljoniem latu. Lai BB varētu sakārtot bilanci, Latvijas Banka un valdība lēma, ka tām būtu jāiesaistās. Tās izrādījušās savu labu gribu, lai aizsargātu noguldītāju intereses.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Hyundai i30 N ir kā zibens no skaidrām debesīm, drosmīgi ielaužoties karsto priekšpiedziņas hečbeku klubiņā

Savulaik slavenais sacīkšu braucējs Valters Rērls viedi izteicās, ka īstam ielas sacīkšu auto ir jāprot vienlīdz labi braukt gan pa sacīkšu trasi, gan pēc tam komfortabli aizvest pilotu uz veikalu pēc piena. Abus šos nosacījumus jaunais Hyundai i30 N izpilda teicami. Negaidīti sabalansēts auto, kas spēs būt paklausīgs un rātns kompaktklases hečbeks, bet, kad tiks nospiesta «ļaunuma poga N», tad i30 N «rokas un kājas» ies pa gaisu un pilotam atliks nesapīties meistarībā, lai novaldītu koplietošanas ceļiem domāto trakuli. Ir acīmredzama Hyundai Motorsport divīzijas klātbūtne šī modeļa tapšanā, kas kārtējo reizi apliecina Hyundai rallija komandas nozīmi, piedaloties pasaules rallija čempionāta (WRC) seriālā.

Komentāri

Pievienot komentāru