Iespēja sasniegt plašāku cilvēku loku, vienkārša lietošana un mazāk gar acīm ņirbošu reklāmu - galvenie iemesli, kādēļ pēdējā pusgada laikā divkāršojies to Latvijas interneta lietotāju skaits, kuri uzgriezuši muguru neapšaubāmajam pašmāju socializācijas portālu flagmanim draugiem.lv un pievērsušies nepilnu pusmiljardu pasaules iedzīvotāju aptverošajam Facebook, raksta laikraksts Diena.
Facebook.com sniegtā informācija liecina, ka patlaban šajā sociālajā portālā reģistrējušies 130 tūkstoši lietotāju no Latvijas, kas ir divreiz vairāk nekā gada sākumā. Salīdzinājumam, draugiem.lv ir 750-800 tūkstoši aktīvo lietotāju, kas esot tuvu kopējam Latvijas interneta lietotāju skaitam, apgalvo portāla radošais direktors Guntars Meluškāns.
«Vienīgais iemesls, kāpēc reģistrējos atpakaļ draugos bija cilvēki, kuri joprojām nav reģistrējušies Facebook,» neregulāru iegriešanos pašmāju portālā paskaidro IT speciālists Tonijs Gorodničenko, kurš draugiem.lv esot kopš pašiem pirmsākumiem, kad portālā vēl nebija pat 10 tūkstoši lietotāju.
Vācijā dzīvojošais vēsturnieks Gustavs Strenga uzsver, ka savu profilu draugiem.lv saglabājis tikai tādēļ, lai uzturētu kontaktus ar šajā portālā vēl «mītošajiem» cilvēkiem. «Ģīmjgrāmata dod iespēju pievienot arī ārzemju draugus, paziņas un sadarbības partnerus. Draugiem.lv tādas iespējas nav. Portālu maiņa varbūt arī saistīta ar to, ka, dzīvojot ārzemēs, pieaug nelatviešu paziņu skaits. Draugiem.lv, iespējams, man ir kļuvis pārāk lokāls. Turklāt draugiem.lv, manuprāt, galvenā auditorija ir padsmitnieki un lielākā daļa pakalpojumu ir domāti tieši viņiem,» G. Strenga sevi uzskata par konservatīvu lietotāju, kuram nepatīk pikas, Līgo vainagi un «ādiņas».
Plašākas biznesa iespējas Facebook saskata uzņēmuma Aerodium komunikācijas vadītājs Ansis Egle. Viņam ir vairāki aktivitāšu konti jeb interesentu grupas, kurās ir «daudz vieglāk un ātrāk izplatīt ziņas pasaulē par Latviju». Arī atsaucība esot liela, un, piemēram, Expo izstādei veltītajā kontā cilvēki reģistrējoties joprojām. Ar draugiem.lv interešu grupām tik labas pieredzes A. Eglem neesot.
Pārbēdzēju pārmetumus pārliekā komercijā draugiem.lv radošais direktors G. Meluškāns atspēko ar finanšu situāciju: «Draugiem.lv nav neviena naudasmaisa, no kura pagrābt līdzekļus portāla uzturēšanai, kas ir visnotaļ dārgs prieks, tāpēc mums pašiem jārūpējas par izdzīvošanu. Tomēr mēs ne mirkli neesam atkāpušies no pamatprincipa, ka draugiem.lv ir bezmaksas portāls, un lielākā daļa portāla lietotāju nekad nav lietojuši nevienu maksas servisu. Tā ir katra brīva izvēle. Mēs cenšamies nopelnīt, cilvēki izvēlas - maksāt vai ne.»
Lietotāju migrēšanu draugiem.lv pagaidām neizjūt. «Gandrīz katru mēnesi mēs uzstādām jaunus apmeklējuma rekordus. Facebook kā sasniegumu min, ka portālā pavadītais laiks vienam lietotājam ir sasniedzis četras stundas, tad draugiem.lv tas ir jau 23 stundas mēnesī vienam lietotājam, tāpat mēs esam gan viņiem, gan citiem pasaules līderiem priekšā pēc viena lietotāja apskatīto lapu skaita,» uzsver portāla radošais direktors. Viņš gan neizslēdz, ka tuvāko gadu laikā Facebook varētu iekļūt starp Latvijā desmit visvairāk apmeklētajām interneta lapām, bet bez pretenzijām uz saraksta augšgalu.