Par izaicinājumiem un iespējām, veidojot transporta un loģistikas savienojumus starp Ķīnu un Centrālās un Austrumeiropas valstīm 16+1 sadarbības formātā šodien tika spriests vienā no Rīgā notiekošā premjeru samita un biznesa foruma paneļdiskusijām.
Šis Latvijas transporta nozarei bijis nozīmīgs gads. Rīgā jau otro reizi pulcējas transporta un loģistikas nozares galvenie spēlētāji, interesenti un sadarbības partneri, jo maijā jau bija 16+1 transporta ministru konference un biznesa forums, norādīja satiksmes ministrs Uldis Augulis. Pēc viņa teiktā Latvijas priekšrocība Eirāzijas savienojumos ir savietojamība ar Krievijas dzelzceļa infrastruktūru, bet virzienā uz Eiropas tirgu Latvija var piedāvāt trīs neaizsalstošas ostas un izdevīgus nosacījumus darbībai speciālajās ekonomiskajās zonās, saņemot nodokļu atvieglojumus. Tāpat tiek īstenots vērienīgs projekts (Rail Baltica) savienošanai ar Eiropas dzelzceļa sistēmu.
Pēc satiksmes ministra teiktā, Ķīnas un Latvijas ietvaros jau īstenoti nozīmi preojekti. Piemēram, šodiek tiks prezentēs konteinervilceins no Jivu pilsētas. Tāpat plānots parasktīt sadarbības memorandus starp valdībām un uzņēmumiem. Latvijai sadarbībā ar Ķīnu transporta un loģistikas jomā ir četras prioritātes. Proti, proti, konteinervilcienu attīstība, ostu un termināļu attīstība, piedāvājot efektīvus kravu pārvadājumu risinājumus Krievijas, Baltkrievijas un Centrālāzijas virzienā, sadarbība aviācijā gan pasažieru, gan kravu pārvadājumos, kā arī industriālo zonu atīstība, izmantojot speciālo ekonomisko zonu piedāvātās iespējas.
Kā valstij ar mazu tirgu Maķedonijai transporta un loģistikas joma ir ļoti svarīga, lai piesaistītu investīcijas un būtu savienota ar apkārtējām valstīm, izteicās Maķedonijas premjera vietnieks ekonomikas jautājumos Vladimirs Peševskis. Pēc viņa teiktā, valsts centieni uzlabot biznesa vidi ļāvuši tai pakāpties Pasaules Bankas Doing Business reitingā 10. vietai pasaulē un 5. vietai Eiropā. Maķedonija ir pirmā no valstīm, kas īsteno ceļu infrastruktūras projektus sadarbībā ar Ķīnu 16+1 formātā.
Valsts prioritāte ir paātrināt iestāšanos procesu Eiropas Savienībā, atzīmēja Serbijas Būvniecības, transporta un infrastruktūras ministrijas valsts sekretārs Miodrags Poledika. Pateicoties fiskālai stabilitātei un institucinālajām reformām, Serbijas iekšzemes kopprodukts šogad pieaugs par apmēram 2,7%, savukāt nākamgad 3,5% apmērā. Sadarbībā ar ķīniešiem tiek īstenos dzelzceļa projekts ātrgaitas vilcieniem maršrutā Belgrada‒Budapešta.
Kopš 2011. gada marta China Railway Exprees (CRE) pakalpojumi ātri attīstījušies, norādīja China Railway Container Transport direktora vietnieks Zhong Cheng. Šā gada 2016. gada deviņos mēnešos kopumā abos virzienos maršrutā Ķīna‒Eiropa jau nosūtīti 1125 vilcieni. Tas bijis iespējams, pateicoties labiem infrastruktūras savienojumiem un apjomiem, ko dzelceļš spēj pārvadāt. Turpmā plānots strādāt pie CRE zīmola attīstības, optimizācijas un atpakaļvilcienu attīstības.
Savukārt VAS Latvijas dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš foruma dalībniekus iepazīstināja ar Latvijas transporta sistēmas iepējām un esošajiem, kā arī potenciālajiem dzelzceļa transporta savienojumiem.
Eiropas platuma sliežu projekts Rail Baltica ir iztrūkstošais savienojums Eirāzijas kravu plūsmā, sacīja kopuzņēmuma RB Rail vadītāja Baiba Rubesa.
Savukāt kā Db.lv norādīja kāds nozares spēlētājs, Satiksmes ministrija nav bijusi uzdevumu augstumos, organizējot B2B komersantu savstarpējās tikšanās samita laikā. Proti, no ministrijas tā arī nav saņemta atbilde, kādiem Ķīnas uzņēmumiem varētu būt interese par sadarbību, lai gan ministrijai Latvijas uzņēmējus interesējošās sfēras pieteiktas pāris mēnešus iepriekš.