Tā kā nav zināms, kādas sekas nesīs Rīgas domes lēmums dubultot braukšanas maksu galvaspilsētā, pastāv bažas, vai ar plānoto teju 94 milj. eiro lielo dotāciju Rīgas satiksmei šogad būs gana, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Rīgas domes (RD) Finanšu departaments piedāvā pašvaldības dotāciju noteikt 88,6 milj. eiro – 2013. gada līmenī, DB saka departamenta pārstāvis Andris Konošonoks. Šāds apmērs šobrīd iestrādāts arī topošajā Rīgas šā gada budžetā. Savukārt SIA Rīgas satiksme (RS) to prasījusi lielāku kā jebkad – 119,8 milj. eiro –, izriet no priekšlikumiem, kas iesniegti šā gada pilsētas budžetam. Tiesa, šie aprēķini tapuši, pamatojoties uz pērnā gada trīs ceturkšņu rezultātiem, kad lēmums par biļetes cenas dubultošanu vēl nebija pieņemts, piebilst A. Konošonoks. Lēmums par to, cik lielu summu ieskaitīt pašvaldības uzņēmuma kasē, būs jāpieņem deputātiem. Nevar gan prognozēt, vai domes lēmumā fiksētā summa būs galīgā, jo iepriekš dotācija gada laikā tikai pieauga. Šobrīd nav arī iespējams paredzēt, kādu ietekmi uz pasažieru plūsmu atstās biļetes cenas palielināšana, vai nepieaugs bezbiļetnieku skaits. Pērn bez biļetes sabiedriskajā transportā braukuši vairāk nekā 72 tūkst. cilvēku, soda naudās iekasēti 299,2 tūkst. eiro. RS pārstāvis Viktors Zaķis saka – sodīšanai ir preventīva, nevis budžeta papildināšanas funkcija. Līdz ar biļetes maksas celšanu no 1. februāra no 0,6 eiro līdz 1,15 eiro (pie transporta vadītāja – 2 eiro) soda nauda no 20. februāra būs no 20 eiro.
RS «melnais caurums», kā to nereti dēvē RD opozīcijā esošie deputāti, izveidojies pašvaldības dāsnās atlaižu politikas rezultātā – tikai ap 45% pasažieru par braukšanu maksā pilnu maksu, apmēram tikpat nemaksā vispār, bet pārējie apmaksā vien daļu no cenas.
V. Baraņņiks saka, ka, aprēķinot jauno brauciena pašizmaksu – 1,175 eiro –, ņemta vērā Valsts kontroles revīzija, kas gan nenozīmējot, ka RS piekrīt visam, kas tajā rakstīts. Arī V. Zaķis apgalvo – pēc revīzijas, pārrēķinot brauciena pašizmaksu, tā nemainījās.
Jautāts, kas veido biļetes pašizmaksu, viņš pirmkārt norāda uz atalgojumu darbiniekiem, kas veido 36% no biļetes pašizmaksas jeb 0,42 eiro. Jāpiebilst, ka RS no visiem pašvaldības uzņēmumiem nodarbina vislielāko cilvēku skaitu (2013. gada dati, bija gandrīz 4,3 tūkst. darbinieku), uzņēmumam ir arī plaša vadība ar dāsnām algām un necaurspīdīgiem iecelšanas kritērijiem. Liela loma biļetes pašizmaksā ir arī amortizācijai un rezerves daļām – attiecīgi 17% un 13% –, kamēr degvielas izmaksas rada vien 6% no cenas. Līdz ar to degvielas cenas kritumam nav ļoti liela ietekme uz biļetes cenu, jāņem arī vērā, ka RS patērē daudz elektrības.
Plašāk par to, kā veidojas biļetes cenas un milzīgās dotācijas, un cik unikāls valsts līmenī ir RS piemērs, lasiet rakstā Rīgas satiksmes transportbiļešu cenas līkloči ceturtdienas, 22. janvāra, laikrakstā Dienas Bizness (4.-5. lpp.)!