Valsts policija iepirkumā par desmitiem tūkstošu latu pasūtījusi autokrāsas, kuras Eiropas Savienības direktīvas un pašmāju noteikumi izmantot aizliedz, svētdien ziņo Latvijas Televīzijas raidījums De facto.
Autonozares pārstāvji to sauc par kliedzošu pārkāpumu.
Policijas īpašumā ir daži simti transportlīdzekļu, no kuriem daļu Policijas Transporta birojs arī pats cenšas savest kārtībā. Nesen policijas iestāde nolēma iegādāties krāsas un špakteles, gruntis un citus līdzekļus automašīnu krāsošanai. Tomēr policijas sastādītajā krāsu vēlmju sarakstā autokrāsu jomas speciālisti pamanījuši kādu visai lielu īpatnību. Policija vēlējusies iegādāties autokrāsas, kuru lietošana Eiropas Savienībā būtībā ir aizliegta.
Tās ir ķīmiskās bāzes krāsas, kuras ar īpašu atļauju drīkst lietot vien antīko auto krāsošanai, un arī tad - izņemot īpašu atļauju. Raidījums norāda, ka diezin vai policijas mašīnas jau sasniegušas tik cienījamu vecumu, lai kļūtu par antīkiem auto. Eiropa prasa ārpus rūpnīcām mašīnas krāsot vien ar krāsām, kas ir radītas uz ūdens bāzes. Iemesls – rūpes par vides tīrību un cilvēku veselību.
«Tie ir principiāli un kliedzoši pārkāpumi. Jo ķīmiskās krāsas jau ir izslēgtas kā šķira no automobiļu krāsošanas visā Eiropas Savienībā. Un, ja Valsts policija, galvenais uzraugs, to ignorē, vai iepērk šādus produktus, nu kur vēl kliedzošāk,» sašutis ir Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs.
Ministru Kabineta noteikumi, kas ierobežo ķīmisko krāsu lietošanu ir spēkā nu jau piecus gadus. Policijas pārstāvis neatklāj, kas viņus konsultējis šajā iepirkumā, vien norāda, ka pasūtījuši tādas pašas krāsas kā parasti. Un piedāvā savu noteikumu interpretāciju, ka lielās automašīnas drīkst krāsot, bet vieglās nē: «Nekur nav pateikts, ko mēs krāsosim – vai mašīnu, vai angāru vai sētu vai ko citu. Ar šīm krāsām paredzēt krāsot autobusus, smagās mašīnas, citas tehniskās ierīces, gan sētu vārti, gan citas mehāniskās virsmas.»
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Ķīmisko vielu un risku nodaļas vadītājs Armands Plāte norāda, ka šāds arguments neiztur kritiku un, ja policija sētu krāsos ar automobiļu krāsu, kas radīta uz ķīmiskās bāzes, tas būs vēl lielāks šo noteikumu pārkāpums. Jo šeit ir svarīgi, lai gaisā nenonāktu kaitīgie krāsu izgarojumi.
VARAM pārstāvis uzsver, ka rūpīgi kontrolē krāsu ražotājus, bet licence aizliegto krāsu tirgošanai nevienai kompānijai nav izsniegta. Policijas sludinātais konkurss viņam bijis pārsteigums. Plāte saka: «Mēs pieņemam, ka pie mums nenotiek rūpnieciska auto krāsošana un līdz ar to vajadzētu būt mūsu uzņēmējiem pārsvarā strādāt ar ūdens bāzes krāsām.»
Citi skaitļi gan ir autotirgotāju asociācijas rīcībā. Viņi pieļauj, ka Baltijas tirgū pat 85% no izplatītajām autokrāsām ir kaitīgās ķīmiskās bāzes krāsas. Tikai viena sestā daļa - atļautās. Tas savukārt liekot domāt, ka konkrēto direktīvu Latvijā ievēro ar lieliem izņēmumiem un normu izpilde ir tik formāla, ka tās atļaujas nerespektēt pat policija. Dažādu krāsošanas materiālu iegādei policija plāno atvēlēt 45 tūkstošus latu. Nauda pagaidām stāv neiztērēta.
Pēc raidījuma intereses par direktīvu ieviešanu uz papīra, ne dzīvē, VARAM un autonozares pārstāvji izteikuši vēlmi tikties, lai saprastu, kur tad īsti slēpjas problēma, un kā ar to tikt galā. Policija sola gaidīt, ko lems citi.