Globalizācijas procesam žogu priekšā neuzcelsi, tomēr tas, vai Latvijas lielākā saldumu ražotāja iekļaušana starptautiskā koncernā būs veiksmes stāsts, atkarīgs no jaunā īpašnieka apsvērumiem
Pašlaik jaunā NP Foods īpašnieka – Norvēģijā bāzētā koncerna Orkla – solījumi izklausās mierinoši: par 6% ik gadu tikšot kāpināts apgrozījums un par 30% paplašināts eksporta tirgus uz Rietumeiropu un Āziju. Tomēr faktu, ka viens no visvairākmīlētajiem Latvijas zīmoliem – Laima – atkal nonācis ārzemnieku rokās, daļa sabiedrības uztver sāpīgi. Paralēli izteikumiem par latviešu gēnos it kā ierakstīto kalpu dvēseli un prātojumiem par nežēlīgo kapitālismu briest arī bažas, vai, iekļaujoties lielā koncernā, Laima nezaudēs savas garšas un kvalitātes īpašības. Lai arī vairāki eksperti uzmundrinoši norāda, ka Orkla kā īpašnieks Laimai, Staburadzei, Guttai un pārējiem šajā darījumā iekļautajiem zīmoliem būs tikai ieguvums, cilvēki atceras arī mazāk iepriecinošus stāstus.
Piemēram, savulaik Aldaris tika iekļauts Carlsberg grupā, bet pēc kāda laika tika paziņots, ka ievērojama ražošanas daļa tiks pārcelta uz Igauniju un Lietuvu, šeit atstājot faktiski tikai Premium segmentu. Protams, šāds solis nozīmē zaudētas darbavietas Latvijā. Diemžēl Latvijas biznesā no gaisa nav grābti arī stāsti par to, kā ārzemju investori šeit ir nopirkuši savus konkurentus, sasnieguši kaut kādus īstermiņa mērķus un pēc tam šejienes uzņēmumus likvidējuši. Kas attiecas uz Orkla, Latvijas uzņēmumu Spilva tas iegādājās jau pirms 10 gadiem un šis uzņēmums Latvijā veiksmīgi strādā joprojām, paužot pateicību saviem īpašniekiem par iegūtajām zināšanām, pieredzi un investīcijām uzņēmuma attīstībā. Savukārt uzņēmumam Rīgas raugs, kuru arī savulaik iegādājās Orkla, klājās bēdīgāk – ražošana tika pārtraukta un rūpnīca slēgta.
Kādi izrādīsies faktiskie Orkla mērķi ar nule iegādātajiem Latvijas zīmoliem – rādīs laiks. Vai turpinās vienas grupas ietvaros pastāvēt divi konkurējoši izstrādājumi – Spilvas un Guttas sulas? Kādi ir jaunie īpašnieka mērķi Krievijā, kur Laima ir iecienīts zīmols, bet kur pagaidām lielais nezināmais ir Krievijas sankciju paplašināšana? Ja ticam optimistiskākajam scenārijam, ka jaunā īpašnieka nolūki ir visnotaļ labi pret Latvijā iecienītajiem zīmoliem, der atcerēties, ka jebkura biznesa galvenais mērķis ir pelnīt. Tas nozīmē, ka daudz kas būs atkarīgs ne tikai no ārzemju investoriem, bet arī no pašmāju politiķiem, kam ļoti patīk runāt par pozitīvas vides radīšanu uzņēmējdarbībai, bet ar reāliem darbiem šajā virzienā nesokas. Vai var pārmest uzņēmējam, kas pārceļ ražošanu uz kaimiņvalstīm, jo tur ir mazāki darbaspēka nodokļi un līdz ar to viss ražošanas process ir lētāks? Latvijas politiķi solīja samazināt iedzīvotāju ienākuma nodokli jau šogad, pēc tam nākamgad, rezultātā vēl nezin kā būs, jo pa vidu ir vēlēšanas un pie teikšanas var nākt citi, kas par vecajiem solījumiem var neko negribēt zināt. Kas būs ar elektrības izmaksu mazināšanu ražotājiem? Dažiem mazinās, dažiem ne? Kam, pēc kādiem kritērijiem un, galvenais, kad – tas viss pagaidām vēl ir miglā tīts, taču var būt iemesls, lai kāds investors izšķirtos ražošanu pārcelt uz citu valsti, kur skaidrība un pretimnākšana uzņēmējdarbībai ir lielāka.
Nav vērts vaimanāt par globalizāciju un konsolidāciju, kas līdzi nes gan savus pozitīvos, gan negatīvos aspektus.
Taču vismaz pārtikas ražošanā nav arī pamata uzskatīt, ka Eiropā izveidosies vien trīs, četri lieli koncerni, kas visu kontrolēs un pārējiem te nebūs ko darīt. Eiropā ir daži pārtikas giganti, piemēram, Šveicē bāzētais, bet savulaik Frankfurtē dibinātais Nestle ar gada apgrozījumu 100 miljardu eiro apmērā. Ir nīderlandiešu un britu kontrolētais Unilever, bet ir arī neskaitāmi mazie nišas uzņēmumi, kas nereti veiksmīgi pārvar nacionālās robežas un savus ražojumus eksportē. Šie procesi ir plūstoši, taču, ja paši cienīsim savus ražotājus un valsts līmenī ar reāliem darbiem nodrošināsim biznesam izdevīgu vidi, tad nebūs jāraizējas ne par vietējiem, ne ārzemju investoriem, jo tie kopā piedalīsies valsts tautsaimniecības veidošanā un iedzīvotāju labklājības celšanā.