Jaunākais izdevums

Var teikt, ka ir atsācies Latvijā laiku pa laikam piedzīvotais realitātes šovs Meklējam premjeru!.

Turklāt galveno sižeta līniju šajā gadījumā pat nevar uzskatīt par diez ko oriģinālu.

2007. gadā, kad valdības vadītāja posteni pameta paš­eiz Saeimu kā guļasvietu iecienījušais Aigars Kalvītis (TP), jāteic godīgi - neviena partija tā īsti nevēlējās, lai tai tiktu premjera postenis. Iemesls tam gauži vienkāršs - visiem polittehnologiem ir skaidrs, ka ekonomiskās krīzes situācijā premjera partija ar sabiedrības uzticību (it īpaši uz vēlēšanām) diez ko rēķināties nevar. Toreiz koalīcijai paveicās - pieteicās Ivars Godmanis, kuram vēl reizi gribējās izmēģināt spēkus lielās politikas galvenajā lomā. Protams, lai radītu demokrātijas ilūziju, TP izvirzīja savu kandidātu Edgaru Zalānu, bet principā līdz ar Godmaņa pieteikšanos attiecīgais jautājums bija izlemts. Tomēr ar Godmani sanāca ķibele - viņa lēmumi bija pareizi vai kļūdaini, taču viņš diez ko neinteresējās, ko par to domāja pārējā valdība. Plus vēl viņa rosība sabiedrībā radīja iespaidu, ka vienīgais, kurš Godmaņa valdībā strādā, ir pats Godmanis. Un tas vismaz pāris partijām- ZZS un TP neder.

Šoreiz situācija atšķiras tikai ar vienu niansi - neizskatās, ka kāds būtu ar mieru labprātīgi pieteikties uz premjera posteni. TP atkal ir izvirzījusi Zalānu, tajā pašā laikā izrādot nepieredzētas draudzības jūtas pret opozīcijā sēdošo Jauno laiku (JL). Nav izslēgts, ka Zalāna kārts tiek izspēlēta vien tāpēc, lai sarīkotu kūsājoša darba imitāciju, tajā pašā laikā liekot noprast JL, ka viņi atkal var iesēdināt savu cilvēku premjera krēslā. Loģika vienkārša - ja ekonomikā kaut kas noies vēl vairāk greizi, būs vismaz uz ko novelt vainu. Dažādu intrigu un "negaidītu pavērsienu" šeit netrūkst. Taču patiesībā ir vienalga, kuru partiju nākamais premjers pārstāvēs un kāds būs viņa dzimums. Kā rāda Db.lv aptauja, sabiedrība valdības vadītāja amatā vēlas redzēt "stingro roku", un daudzi cilvēki ir novesti pat tik tālu, ka viņiem ir vienalga, ka pār viņu daudzkārt pieminēto iespējamo vadoni gulst aizdomu ēna apsūdzību smagos noziegumos izskatā.

Galvenais, lai šajā amatā nonāktu cilvēks, kurš ir spējīgs risināt šobrīd sasāpējušās ekonomiskās problēms, kurš māk ne tikai samazināt izdevumus, bet arī stimulēt ekonomiku, kurš būtu spējīgs domāt par valsti, tās uzņēmējdarbību kā finansiālās stabilitātes mugurkaulu, nevis tikai par savas partijas bosu interesēm un ar steigu nākošajām vēlēšanām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā rudenī darbību sāks Latvijā pirmā virtuālās realitātes (VR) spēļu dizaina skola “Dateks Gaming School” (DGS).

Tajā jaunieši, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, varēs apgūt virtuālās realitātes spēļu dizaina prasmes. Skolu izveidojis un aprīkojis Latvijā lielākais datoru komplektēšanas un sastāvdaļu tirdzniecības uzņēmums “Dateks Grupa”, piesaistot virtuālās realitātes jomā atzītus speciālistus.

Jaunā ārpusskolas interešu izglītības programma “Dateks Gaming School” pirmo audzēkņu apmācības uzsāks jau šī gada septembrī, un mācību kurss plānots deviņu mēnešu garumā. Šajā laikā jaunieši, izmantojot jaunāko tehnoloģiju sniegtās iespējas, apgūs 3D dizainu un animāciju, lai, kopīgi sadarbojoties un strādājot, mācību noslēgumā izveidotu katrs savu datorspēli.

“Interešu izglītība ir viens no nozīmīgākajiem veidiem, kā palīdzēt bērniem un jauniešiem virzīt savu zinātkāri un entuziasmu uz jēgpilnu personības attīstību. Turklāt virtuālās realitātes žanram šobrīd ir milzīgs izaugsmes potenciāls, jauniešiem Latvijā līdz šim nav bijušas pieejamas iespējas padziļināti apgūt zināšanas par dizaina, objektu interakciju un animācijas veidošanu virtuālajā vidē,” savu motivāciju izveidot skolu skaidro DGS izveidotājs un “Dateks grupas” valdes loceklis Imants Mūrnieks, uzsverot, ka skola palīdzēs jauniešiem pārorientēties no satura patērētājiem uz tā radītājiem, sniedzot viņiem gandarījumu no jaunrades procesa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Vēlas Latvijai dot vairāk par izrādi debesīs

Jānis Goldbergs,02.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviošovi visā pasaulē ir gan aviācijas profesionāļu, gan aviācijas biznesa aprindu tikšanās vieta, un tā tas var būt arī Latvijā

Tā intervijā Dienas Biznesam sacīja aviošova Wings Over Baltics Airshow (WOBA) 2019 organizators Artūrs Šlosbergs. Jūlija izskaņā Tukuma lidostā aizvadītais šovs pulcēja vairāk nekā 20 tūkstošus skatītāju, tādēļ pamatoti nosaucams par lielāko aviošovu Baltijas valstīs.

Kāds ir šodienas stāsts par aviošovu, kuru organizējat?

Šogad uz aviošovu Tukuma lidostā ieradās 20 tūkstoši cilvēku. Pārdevām 16 tūkstošus biļešu. Bērni līdz astoņu gadu vecumam tika bez maksas. Bijām izsūtījuši daudz ielūgumu, tostarp ministriem un vēstniecībām. Cilvēku bija vairāk nekā festivālā Positivus, bet mazāk nekā uz Prāta vētras koncertu Liepājā, kas, starp citu, notika tajā pašā laikā, kad mūsu aviošovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

AR/VR Hackathon 2018 pulcē rekordlielu dalībnieku skaitu, uzvar Green Night

Laura Mazbērziņa,09.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidzemes Augstskolā, Valmierā, norisinājusies virtuālās un papildinātās realitātes programmatūras izstrādes radošā darbnīca «AR/VR Hackathon 2018». Uz to bija aicināti programmētāji, grafikas un interfeisa dizaineri, projektu vadītāji un citi interesenti, lai vienotos intensīvā domāšanas un radīšanas sprintā ar mērķi radīt ko jaunu, iemācīties ko nezināmu un apmainīties ar pieredzi.

Divu dienu radošajā programmēšanas un izstrādes maratonā piedalījās 52 dalībnieki no Latvijas, Igaunijas, Meksikas, Ekvadoras, Šveices un Indijas. Galveno balvu, uzņēmuma Overly prēmiju 500 eiro vērtībā, ieguva projekts Green Night. Green Night ir virtuālās realitātes spēle, kurā iespējams pētīt sanatorijas siltumnīcu un, minot mīklas, atklāt vietas noslēpumainību. Savukārt veicināšanas balvu no LIAA Valmieras biznesa inkubatora ieguva projekts OnBoard - fizioterapijas trenažieris, kuru papildina virtuālās realitātes spēle.

«Jau otro gadu Latvijā tiek rīkots Baltijā vienīgais virtuālās un papildinātās realitātes hakatons. Ļoti liels prieks, ka šogad to apmeklēja divas reizes vairāk dalībnieku nekā pērn,» stāsta Ainārs Kļaviņš, pasākuma organizētājs, uzņēmuma Overly līdzdibinātājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

http://player.vimeo.com/video/31010769?title=0&byline=0&portrait=0

Pieteikums konkursam „Firmas noslēpums” - Papildinātās realitātes risinājumu izstrāde from Toms Krilovs on Vimeo.

Jēdziens papildinātā realitāte (starpstāvoklis starp virtuālo un reālo realitāti) parādījās deviņdesmito gadu beigās, kad pirmās tehnoloģijas parādījās ASV gaisa spēku iznīcinātājos. Lidmašīnu piloti, veicot lidojumus, speciālās kiberbrillēs varēja redzēt bez ierastā attēla redzēt arī pamatdatus par lidmašīnas augstumu, ātrumu, koordinātām, utt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

Exonicus Trauma Simulator iekļuvis VRAwards finālā

Anda Asere,13.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Exonicus Trauma Simulator" ir ieguvis finālista statusu konkursa "VRAwards" kategorijā "Gada virtuālās realitātes veselības aprūpes risinājums" (VR Healthcare of the Year).

Konkursa rīkotāji šajā kategorijā izceļ projektus, kas labvēlīgi maina veselības aprūpes nozari, apbalvojot gan biznesam, gan patērētājiem domātus produktus ar skaidru tirgus izpratni.

"Būt starptautiskā konkursa "VRAwards" finālā "Exonicus Trauma Simulator" nozīmē būt starp vislabākajiem virtuālās realitātes veselības aprūpes risinājumiem visā pasaulē. Konkurentu vidū ir Bostonas, Denveras un Oksfordas risinājumi," biznesa portālam db.lv teic Jānis Kondrāts, "Exonicus" līdzdibinātājs.

Konkurss "VRAwards" notiek ceturto reizi. Lai izceltu sasniegumus virtuālās realitātes jomā, konkursu rīko starptautiskā paplašinātās realitātes organizācija "AXIR" (The Academy of International Extended Reality). Fināls notiks 2020. gada 12. novembrī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Tehnoloģiju apskats: Samsung kamera Gear 360

Teksts – Jānis Vēvers, Foto – publicitātes materiāli,04.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gada Samsung kamera Gear 360 sniedz lietotājam iespēju svarīgos notikumus bez piepūles iemūžināt 360 grādu video un izdzīvot tos vēlreiz virtuālās realitātes brillēs

Pašreizējo pusaudžu bērnība dāsni dokumentēta tūkstošiem digitālās fotogrāfijās, šajā desmitgadē dzimušie bērni kādu dienu varēs atcerēties pirmos soļus, skatoties video un GIF failus, bet nākamās desmitgades mazuļu piedzīvojumi, visticamāk, jau tiks iemūžināti 360 grādu ierakstos un atskaņoti virtuālās realitātes brillēs. Scenārijs ir diezgan ticams, ņemot vērā jaunākās tendences un ražotāju, jo īpaši Samsung, apņemšanos sagādāt klientiem šādu iespēju. Korejiešus var saprast. Viņi ar pilnu krūti metušies virtuālās realitātes jomas attīstīšanā, taču tajā saturs neaug tik ātri, kā gaidīts. Tādēļ atliek tā veidošanā iesaistīt pašus lietotājus, iedodot viņiem attiecīgu instrumentu. Un tā ir 360 grādu leņķī filmējoša kamera Gear 360, kas šogad piedzīvo jau otro paaudzi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā atvērts virtuālās realitātes klubs, kurā tiek izmantotas HTC VIVE ķiveres. Aptuvenais investīciju apjoms šajā projektā sasniedz 58 tūkstošus eiro, biznesa portālam db.lv pastāstīja kompānijas Mysteria, kura attīsta šo projektu, vadītājs Jurijs Boičuks.

Kompānija Mysteria izklaides industrijā darbojas no 2013. gada. Kompānijas pamatnodarbošanās līdz šim bijušas tā sauktās kvest spēles reālajā laikā - dalībniekiem ierobežotā laikā nepieciešams izkļūt no slēgtas telpas. Virtuālās realitātes klubs Mysteria VR atvērts tajā pašā adresē, kurā tiek piedāvātas kvest spēles - Rīgā, Brīvības ielā.

«Mūsu plānos ir atvērt desmit spēļu klubus visās Baltijas valstīs - Rīgā, Jūrmalā, Viļņā, Kauņā, Tallinā, Pērnavā, Tartu un citviet,» sacīja J. Boičuks.

Spēļu klubā Mysteria VR ir ierīkotas trīs spēļu vietas ar virtuālās realitātes ķiverēm HTC VIVE. Spēlētāji pārvietojas reālā telpā, kontaktējoties ar virtuāliem personāžiem un priekšmetiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Kāda būtu iepirkšanās izmantojot Google paplašinātās realitātes brilles?

Jānis Rancāns,12.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Nebraskas štata Omahas pilsētas pārtikas kompānija ConAgra Foods, sadarbībā ar Google radījusi ieskatu iepirkšanās procesā, izmantojot Google paplašinātās realitātes brilles Google Glass, vēsta Mashable.

Izmantojot Google Glass būs iespējams saņemt informāciju par pārtikas produktu sastāvu, atgādinājumus par to, kas ir jānopērk, kā arī norādījumus, kur meklējama nepieciešamā prece.

Savukārt Teksasā notiekošajā izklaides nozares konferencē SXSW Google iepazīstinājusi ar paplašinātās realitātes briļļu lietojumprogrammām. Kompānija prezentējusi laikraksta New York Times lietojumprogrammu, kas balsī nolasa interesējošo rakstu. Tāpat konferences apmeklētāji iepazīstināti ar populārās piezīmju lietojumprogrammas Evernote Google Glass versiju un prezentējusi ar balsi kontrolējumu Gmail e-pasta lietojumprogrammu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

ASV Google Glass valkātājiem varētu liegt piedalīties ceļu satiksmē

Jānis Rancāns,26.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju kompānijas Google topošās paplašinātās realitātes brilles Google Glass izmantošana, vadot automašīnu, ASV varētu tikt aizliegta. Rietumvirdžīnijas štata likumdevēji izstrādājuši nepieciešamās izmaiņas likumdošanā, kas liegs autovadītājiem izmantot šādu tehnoloģiju.

Štata likumdevēju sagatavotājā priekšlikumā teikts, ka automašīnas vadītājam būs aizliegts «izmantot valkājamu datoru ar uz galvas liekamu ekrānu». Lai gan priekšlikumā netiek pieminētas Google Glass paplašinātās realitātes brilles, dokumenta autors, Rietumvidžīnijas Pārstāvju palātas deputāts Garijs Hovels (Gary Howell), sarunā ar CNN norādījis, ka viņš iedvesmojies tieši no topošā interneta milža produkta.

Gadījumā, ja Rietumvirdžīnijas likumdevēji piekritīs šādam liegumam, štats var kļūt par pirmo ASV, kurā autovadītājiem tiktu aizliegta Google Glass izmantošana. «Galvenais [aizlieguma] iemesls ir saistīts ar drošību. Ierīce var jūsu redzes laukā projicēt attēlu. Es domāju, ka tam ir milzīgs uzmanības novēršanas potenciāls,» skaidrojis priekšlikuma autors.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Google demonstrē, kā nākotnē varētu darboties paplašinātās realitātes brilles

Gunta Kursiša,05.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Google atklājusi vairāk informācijas par paplašinātās realitātes brillēm Project Glass, kuras patlaban attīsta kompānija.

Sociālajā portālā Google+ ievietotajos attēlos redzamas brilles ar minimālistisku dizainu, kas aprīkotas ar mikrofonu un daļēji caurspīdīgu video ekrānu, kas atrodas virs briļļu nēsātāja labās acs.

Līdz šim šis projekts ir ticis nodēvēts par «atklātu noslēpumu», tomēr patlaban Google ir laidusi klajā video, kurā redzams, kā nākotnē šādas brilles varētu darboties.

Kā noprotams no portālā Google+ ievietotā video, briļļu lietotājs varēs tajās redzēt informāciju par laikapstākļiem, lasīt saņemtos ziņojumus, Google Maps uzzināt tuvāko ceļu nokļūšanai no punkta A uz punktu B, tāpat «paplašinātās realitātes brilles» atgādinās par veicamiem darbiem, respektīvi, pildīs plānotāja funkcijas, kā arī varēs uzņemt attēlus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

RTU Inženierzinātņu vidusskolā atklāj «Latvenergo» virtuālās realitātes telpu

Db.lv,03.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizsākot jauno mācību gadu, Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Inženierzinātņu vidusskolā (IZV) atklāta «Latvenergo» virtuālās realitātes telpa.

Virtuālās realitātes telpa sniegs iespēju ar tehnoloģiju palīdzību atrasties dažādās vidēs, kurās realitātē viesoties nav iespējams, kā arī veikt dažādas darbības, kuras īstajā dzīvē būtu pārāk bīstamas, dārgas vai pat neiespējamas. Telpa aprīkota ar pieciem virtuālas realitātes komplektiem, kas ļauj interaktīvi darboties virtuālajā realitātē. Virtuālās telpas iespējas ir plašas un daudzveidīgas – to varēs izmantot, apgūstot ģeogrāfiju, vēsturi, bioloģiju, astronomiju, gan veikt eksperimentus ķīmijā, gan pārbaudīt fizikas likumus un daudz ko citu. Tehnoloģiskais aprīkojums ļauj strādāt 3D vidē, tāpat to ir iespējams izmantot dažādu sistēmu modelēšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Anatomy Next" ir reorganizēts un "Exonicus" attīsta virtuālās realitātes traumu simulatoru, bet "Anatomy for Sculptors" un "Anatomy Labs" strādā ar anatomijas izglītību

"Vasara bija ļoti smaga "Exonicus" darbībā, jo notika ilga un sarežģīta kompānijas reorganizācija, kā rezultātā uzņēmums sadalījās divos atsevišķos uzņēmumos. No "Exonicus" atdalījās divas biznesa līnijas - "Anatomy for Sculptors" un "Anatomy Labs"," stāsta Jānis Kondrāts, "Exonicus" līdzdibinātājs.

Šobrīd "Exonicus" nodarbojas ar traumas simulatora "Trauma Simulator" attīstīšanu. Tas ir virtuālās realitātes neatliekamās medicīniskās palīdzības treniņu simulācijas rīks, kas mediķiem, ārstiem, veselības aprūpes speciālistiem un medmāsām palīdz apgūt prasmes un uzturēt sagatavotību sarežģītām situācijām. "Trauma Simulator" produkta pirmo versiju ir iegādājušies un palīdzēja izstrādāt ASV militārās medicīnas centrs "Madigan Army Medical Center".

Komentāri

Pievienot komentāru
Start-up

Pēc trim gadiem mērķē uz 10 miljonu eiro apgrozījumu

Anda Asere,17.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2020. gadā "Exonicus" plāno uzsākt A līmeņa investīciju raundu ar mērķi piesaistīt 2,5 miljonus eiro.

"2020. gads solās būt tikpat bagātīgs un aizraujošs kā iepriekšējais. Augs gan produkta pieprasījums, gan interese, kas jau šobrīd ir vērā ņemama. Plānojam noslēgt vairākus darījumus ar ASV militārajiem medicīnas centriem. Tāpat vēlamies veiksmīgi iesniegt projekta pieteikumu Eiropas aizsardzības fonda projektam. Vēlamies uzsākt A līmeņa investīciju raundu ar mērķi piesaistīt 2,5 miljonu eiro finansējumu no investoriem, kas ļautu mums aktīvāk piedalīties industriju konferencēs, palielinātu produkta izstrādes jaudu ar mērķi 2023. gadā sasniegt desmit miljonu eiro apgrozījumu," teic Jānis Kondrāts, "Exonicus" līdzdibinātājs.

Šogad medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Anatomy Next" tika reorganizēts un tagad "Exonicus" attīsta virtuālās realitātes traumu simulatoru, bet "Anatomy for Sculptors" un "Anatomy Labs" strādā ar anatomijas izglītību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ilgtermiņā piektās paaudzes mobilo sakaru tīkls jeb 5G palīdzēs radīt jauna veida pakalpojumus un produktus, kas iepriekš neeksistēja

Tā biznesa portālam db.lv saka inkubatora un akseleratora "Founders Space" vadītājs Stīvs Hofmans (Steve Hoffman). Paredzams, ka 5G nesīs daudz pārmaiņu un tās būs visaptverošas, tomēr viņu bažīgu dara šīs tehnoloģijas izmaksas, kas varētu bremzēt tās izplatību.

Jūsu prezentācija "5G Techritory" konferencē bija "5G – pārspīlēta sajūsma vai cerība globālai digitālai nākotnei" (5G – hype or hope for global digital future). Kā jums šķiet – 5G tiek uzņemts ar pārspīlētu sajūsmu vai tomēr tā sniegtās cerības ir lielākas?

Vienmēr, kad ir kāda jauna tehnoloģija, piemēram, mākslīgais intelekts, blokķēde vai virtuālā realitāte, ir liela ažiotāža. Runājot par 5G patieso potenciālu, man ir lielas cerības, jo no tā tiešām būs taustāmi rezultāti. Tāpēc es teiktu, ka ir daudz cerību, ne tikai ažiotāža.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu ražotāju lielo finansiālo problēmu dēļ atcelts 2010. gadā paredzētais Lielbritānijas Starptautiskais auto šovs, ziņo BBC.

Ražotāji nespēj piedalīties šajā auto šovā, jo pašreizējā situācijā kompānijām ir jāsavelk josta visās jomās. Automašīnu pārdošanas apjomi, kā arī auto ražotāju peļņa pēdējos mēnešos ir strauji krituši, ko izraisījušas patērētāju grūtības saņemt kredītu jaunas automašīnas iegādei.

Lielbritānijas Starptautiskais auto šovs grūtības jau piedzīvojis agrāk. Kad pasākums vēl norisinājās Birmingemā vairāki ražotāji atteicās tajā piedalīties, tāpēc 2006. gadā to pārcēla uz Londonu, lai tas būtu pieejamāks apmeklētājiem.

Pasākuma organizatori gan uzsver, ka tas nav uz visiem laikiem, un nākotnē notiks atkal.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 25.-28.septembrim Monako jau 29.reizi notiek jahtu šovs, kurā tiek demonstrētas pasaulē dārgākās jahtas.

Šovs ik gadu piesaista ekskluzīvāko jahtu īpašniekus, pārdevējus un potenciālos pircējus, jahtu dizainerus, tirgotājus un citus nozares pārstāvjus.

Šajā gadā šovā piedalās 125 jahtas, no kurām 44 ir debitanti. Kā CNN Travel lēš šova pārstāvis Johans Pizzardini, kopējā superjahtu vērtība izstādē ir aptuveni 3,9 miljardi eiro.

Šovs ik gadu pulcē aptuveni 30 tūkstošus apmeklētāju.

Galerijā augstāk - ieskats šovā!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“Realitāte ir tikai ilūzija, kaut arī ļoti noturīga.” - šis Alberta Einšteina izteiciens ir ļoti bieži citēts, it īpaši interneta vidē, lai gan daudzi apšauba tā autentiskumu. Tomēr minētais izteiciens diezgan trāpīgi raksturo mūsu subjektīvo uztveri par to, kas ir ap mums – reālo pasauli. Jau no seniem laikiem cilvēki ir centušies izzināt šo pasauli ar objektīvu mērījumu palīdzību un šo mērījumu attēlošanu grafiskā formā – kā kartes un plānus, kas papildināti ar skaitlisku un aprakstošu informāciju. Šis reālās pasaules atspoguļojums parasti ir divās dimensijās, t.i., plakans, ko noteica informācijas iegūšanas, glabāšanas un apstrādes tehniskās iespējas.

Pēdējos gados arvien biežāk ikdienā dzirdam tādus jēdzienus kā 3D modelis, Viedā pilsēta (SmartCity) vai realitātes modelis. Arī SIA MikroKods pēdējā gada laikā mērķtiecīgi uzkrājusi vērā ņemamu pieredzi realitātes modeļu izstrādē, sagatavojot vairāku kultūrvēsturisku un infrastruktūras objektu 3D modeļus, kurus iespējams apskatīt demonstrāciju vietnē un video versijā.

Ņemot vērā, ka uzmērīšanas tehnoloģiju attīstība pēdējā desmitgadē ir devusi iespējas atsevišķu mērījumu vietā iegūt masveida datus par reālo pasauli, kas ļauj šo pasauli datorizētā vidē attēlot trijās dimensijās (3D) ar tādu detalizācijas pakāpi, kas jau ir salīdzināma ar pašu reālo vidi. Šīs mērīšanas metodes ir ieguvušas apzīmējumu “realitātes iegūšana” (Capturing Reality), kas faktiski nozīmē realitātes detalizētu dokumentēšanu. Šobrīd datu iegūšanai par reālo vidi galvenokārt pielieto divas metodes – 3D lāzerskenēšanu un modernizēto fotogrammetriju. Uzņēmums SIA MikroKods piedāvā kompānijas Bentley Systems fotogrammetrijas risinājumu ContextCapture, ar kuru veidotos 3D modeļus var izmantot atsevišķi vai iekļaut inženierprojektos ar datorizētās projektēšanas (CAD) un būvniecības informācijas modelēšanas (BIM) programmatūras palīdzību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

HoloLens izgudrotājs: Šim darbam veltīju 10 savas dzīves gadus

Natālija Poriete,14.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Kompānija Microsoft man nepasūtīja, lai izveidoju papildinātās realitātes brilles HoloLens, man neteica: Aleks, ej un izdomā HoloLens,. Pie šī izgudrojuma strādāja vesela cilvēku komanda 10 gadus, tādēļ es uzskatu, ka tā ir mūsu kopīgā ideja,» sarunā ar DB saka papildinātās realitātes briļļu izgudrotājs Aleks Kipmans.

Aleks dzimis Brazīlijā, un Microsoft strādā jau 16 gadus, un pēdējos 10 gadus saistīts ar mākslīgā intelekta tehnoloģiju un papildinātās realitātes projektiem. «Šie projekti ir saistīti viens ar otru – mākslīgais intelekts un HoloLens. Var teikt, ka šim darbam esmu veltījis pēdējos 10 savas dzīves gadus,» uzsver Aleks. «Mākslīgā intelekta izgudrojumi var aizņemt visu dzīvi, tā nav viena ideja vai izgudrojums, tas ir vesels, sarežģīts komplekss. Ja vēlies izgudrot hologrammu vai kādu produktu, ko uzvilkt galvā – tā ir viena ideja. Mēs drīzāk domājam un strādājam pie tā, kā attīstīt mākslīgo intelektu un vienlaicīgi radām produktus.»

Viņš uzskata, ka aiz izgudrojuma vienmēr stāv komanda. «Uzdevumi, kas jārisina inovatoriem, vienmēr ir ļoti sarežģīti, un es neticu, ka ar tiem spēj tikt galā viens cilvēks. Vienmēr pastāv atšķirība starp inženieriju un zinātni. Inženieri vienmēr domā par inovāciju pielietošanu. Es esmu inženieris, un es nekad nedomāju par izgudrojumu tikai izgudrojuma pēc,» viņš uzsver.

Komentāri

Pievienot komentāru
Start-up

Virtuālās realitātes studija PlatformaVR Latvia investē tehnoloģijās

Laura Mazbērziņa,04.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Virtuālās realitātes (VR) studija PlatformaVR Latvia līdz gada beigām plāno investēt jaunās bezvadu virtuālās realitātes tehnoloģijās, tādējādi uzlabojot spēļu procesu, kā arī iecerēts papildināt kvesta spēļu piedāvājumu, biznesa portālam db.lv pastāstīja Andrejs Gospodarjovs, PlatformaVR Latvia līdzdibinātājs.

PlatformaVR Latvia šobrīd piedāvā vienu kvesta spēli, kuras idejas pamatā ir atrisināt sarežģītus uzdevumus limitētā laikā komandā līdz 4 cilvēkiem.

Attīstot piedāvājumu, bezvadu virtuālās realitātes tehnoloģijās plānots ieguldīt no 10 līdz 15 tūkstošiem eiro un sadarboties ar Taivānas viedtālruņu un planšetdatoru ražotāju HTC. Ar HTC Vive sensoru palīdzību telpa tiek pārvērsta virtuālā 3D pasaulē, kurā lietotājs var brīvi pārvietoties un, izmantojot kontrolierus, veikt dažādas darbības. «Šāda veida tehnoloģijas pašas pa sevi ir ļoti dārgas. Svarīgi ir sastrādāties ar ražotāju,» komentē A. Gospodarjovs.

Šobrīd VR ķivere ir savienota ar vadu un monitoru, kas nodrošina gan ierīces uzlādi, gan arī savienojumu ar ekrānu, bet nākotnē, ieviešot jauninājumus, tiks izmantota bezvadu virtuālās realitātes tehnoloģija. Jaunajām tehnoloģijām tiek ražotas vieglas mugursomas ar baterijām, kas bezvadu režīmā gan uzlādē, gan arī pārraida VR ķiveres signālus uz televizoru, lai citi cilvēki varētu redzēt spēlētāja VR ceļojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Samsung jaunākās paaudzes virtuālās realitātes iekārtu Gear VR papildinājis ar plaukstā turamu vadības pulti

Aizritējis pusotrs gads, kopš pasaulē lielākais mobilo viedierīču ražotājs Samsung laida tautās pirmās masu tirdzniecībai paredzētās pašu izgatavotās virtuālās realitātes brilles. Tolaik tirgū bija manāms optimistisks satraukums, ka salīdzinoši lētās Gear VR varētu iedot pamatīgu spērienu snaudošajai daudzsološajai izklaides sfērai. Lai arī zināms progress ir novērojams, kopumā ar virtuālās realitātes iedzīvināšanu masās nav veicies tik labi, kā varētu vēlēties. Tādēļ Samsung atkal mēģina uzkurināt patērētāju interesi, laižot klajā Gear VR 2 jeb virtuālās realitātes briļļu otro paaudzi.

Dizains

Uzreiz jāapbēdina visi, kuri gaidīja kaut ko jaunu, neredzētu un revolucionāru. Gear VR 2 pamatvilcienos ir priekšgājēja klons. Tāda pat ar elastīgām saitēm uz galvas uzliekama plastmasas kastīte, kurā var ievietot kādu no pēdējo trīs gadu Samsung flagmaņu sēriju telefoniem. Brilles joprojām ir diezgan masīvas. 20 centimetrus platas, gandrīz 10 augstas un 12 centimetrus izvirzītas uz priekšu. Vienas pašas tās sver 345 gramus, bet ar ievietotu tālruni svars pārsniedz puskilogramu. Lai korpuss turētos pie sejas pietiekami stingri, siksnas jāpievelk diezgan cieši. Te glābj apmaļu mīkstā auduma apdare, kas pasargā no plastmasas iespiešanās ādā. Tomēr pat ar visu to brilles nav gluži tik ērtas, lai skraidītu pa istabu un fiziski līdzdarbotos virtuālās pasaules izklaidēs. Taisnības labad jāsaka, ka pagaidām pieejamais saturs paredz minimālas lietotāja kustības – grozīt visapkārt galvu, sasvērties, ietupties, pastiepties. Tas arī viss. Sapņi par īstu virtuālo realitāti, kurā var jozt pa tukšu laukumu un mānīt sevi ar domu, ka apkārt ir pasaules sporta zvaigznes, visādi mošķi vai citi spēļu varoņi, jāatliek uz tālāku nākotni.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

FOTO: Rīga pirms 100 gadiem - Vecrīgā top virtuālās realitātes video

Zane Atlāce - Bistere,24.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vecrīgā, Jēkaba un Smilšu ielas stūrī šonedēļ norisinājās vērienīgi filmēšanas darbi projektam Rīga pirms 100 gadiem, virtuālā realitāte.

Uzņemtais materiāls būs skatāms kā pastāvīgs video objekts - virtuālās realitātes video tālskatis vairāku gadu garumā. Šis būs pirmais šāda veida objekts Austrumeiropā, kur virtuālās realitātes video tālskatis tiek pielāgots tieši tūrisma mērķiem.

Apkārtne, kurā šobrīd atrodas bankas BlueOrange ēka, Biržas nams, Latvijas Radio un vairāki restorāni, tika pārvērsta tāda, kāda tā varēja izskatīties pirms 100 gadiem: pa Jēkaba un Smilšu ielām kursē retro tramvajs, brauc zirga pajūgi, pastaigājas atbilstošā 20.gs. stilā ģērbušās dāmas un kungi, spēlējas bērni, kārtību uzrauga policisti, savas preces piedāvā ielu pārdevēji.

Pirms 100 gadiem Rīga bija viena no modernākajām pilsētām Eiropā, un, pateicoties virtuālās realitātes filmai, to visu varēs piedzīvot jebkurš interesents - tūrists vai rīdzinieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Latvenergo: Visaginas AES projekta iespējamais konsultants iepriekš darbojies 17 projektos

Gunta Kursiša,19.06.2012

Viena no mājām, kas atrodas privātmāju rajonā, kurā uzrādīta uzņēmuma juridiskā adrese.

Ekrānšāviņš no maps.google.com

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pretendenta Project Financing Solution Limited konsultantu grupa pēdējos desmit gadus darbojusies kā finanšu konsultants 17 projektos enerģētikas sektorā dažādās valstīs, piemēram, Omānā, Lielbritānijā un Norvēģijā, norāda a/s Latvenergo pārstāvji, komentējot sabiedriskajā telpā izskanējušās bažas par Latvenergo izsludinātaja konkursā uzvarējušo Lielbritānijas firmu Project Financing Solutions Limited, kuras juridiskā adrese atrodas privātmāju rajonā un ar kuru nepieciešamības gadījumā tiks slēgts līgums par finanšu konsultāciju sniegšanu Visaginas AES projektā.

Jau vēstīts, ka Lielbritānijas firmai Project Financing Solutions Limited ir trīs darbinieki, gada apgrozījums ir 722 tūkst. Ls un uzņēmuma jurdisikā adrese atrodama privātmāju rajonā. Par finanšu konsultācijas pakalpojuma sniegšanas konkursa rezultātiem sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) iesniedzis zvērinātu auditoru un konsultāciju uzņēmums Deloitte Latvia. Kopējo iespējamo iepirkuma summu a/s Latvenergo lēsis aptuveni 895,5 tūkst. eiro apjomā, bez fiksētas darījuma summas, veicot norēķinus tikai par tekošajiem darba apjomiem, kas tiek veikti nepieciešamības gadījumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arvien lielāks daudzums datu paver arī daudz plašākas iespējas tos izmantot, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

«Datu ir arvien vairāk un vairāk, un vienlaikus ir plašākas iespējas tos apstrādāt. Taču tas nav tā, ka būtu noticis lielais sprādziens un vienā dienā mēs pēkšņi būtu atklājuši lielos datus. Tas notiek pakāpeniski. Nevar pieņemt, ka tagad ir lielie dati un jaudīgi datori, kas tos vienkārši apstrādā. Nē, ir arī jādomā par gudriem veidiem, kā ar tiem rīkoties. Dažreiz ir tā, ka joprojām nav tik spējīgu datoru, bet ir iespējams tos apstrādāt, ja paskatāmies uz datiem gudri, programmējam vai izmantojam tos citādi,» norāda Lora Le Bāre (Laure Le Bars), Eiropas Lielo datu asociācijas (The Big Data Value Association) viceprezidente un pētniecības direktore. Tā ir industrijas izveidota bezpeļņas organizācija, kas apvieno vairāk nekā 200 biedru no visas Eiropas. Asociācija ir Eiropas Komisijas partneris lielo datu privātās un publiskās partnerības programmas ieviešanā, lai īstenotu kopīgu redzējumu par to, ka Eiropa ir pasaules līdere lielo datu pievienotās vērtības radīšanā. Organizācijas mērķis ir attīstīt inovāciju ekosistēmu, kas veicinās datu un mākslīgā intelekta virzītu digitālu transformāciju Eiropā, lai sniegtu maksimālu ekonomisko un sociālo labumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Exonicus" balvu saņēmis zinātniskā konferencē "IMSH 2020" (International Meeting of Simulation in Healthcare), kur tiek demonstrētas jaunākās inovācijas un labākās prakses veselības simulācijās.

"Exonicus" līdzdibinātājs Sandis Kondrāts šo konferenci sauc par pasaules galveno medicīnas izglītības nišas konferenci.

Uzņēmums nodarbojas ar traumas simulatora "Trauma Simulator" attīstīšanu.

Tas ir virtuālās realitātes neatliekamās medicīniskās palīdzības treniņu simulācijas rīks, kas mediķiem, ārstiem, veselības aprūpes speciālistiem un medmāsām palīdz apgūt prasmes un uzturēt sagatavotību sarežģītām situācijām. "Trauma Simulator" produkta pirmo versiju ir iegādājušies un palīdzēja izstrādāt ASV militārās medicīnas centrs "Madigan Army Medical Center".

Jau iepriekš S. Kondrāts norādījis, ka traumas simulācijas rīks ir apvērsums nozarē, jo pat mūsdienās ASV armijā neatliekamās palīdzības mācīšanās notiek uz manekeniem un lellēm fiziskā telpā. Dažreiz tiekot algoti aktieri, kuri tēlo, ka cieš sāpes. "Mūsu spēle identiskas situācijas rāda virtuālajā realitātē," viņš apgalvo.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Urbānās kultūras un eSporta festivāls atgriežas vēl vērienīgāks

Jānis Vēvers,22.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrajā, vēl vērienīgākajā HyperTown festivālā varēs gan iepazīt jaunākās izklaides tehnoloģijas, gan izaicināt uz spēli kādu no 800 LAN ballītes apmeklētājiem – interesanti būs ikvienam ģimenes loceklim

Pagājušajā gadā pulcējis tūkstošiem interesentu Rīgā un Tallinā, urbānās kultūras un eSporta festivāls HyperTown jūnija sākumā atgriezīsies Ķīpsalas izstāžu centrā, lai priecētu apmeklētājus ar vēl vērienīgāku izklaides un virtuālās atpūtas piedāvājumu. Pasākumā, kuru līdzdibinātājis Latvijas vadošais tehnoloģiju un izklaides uzņēmums Lattelecom, varēs iepazīties ar jaunākās paaudzes robotiem, stimulatoriem, virtuālās realitātes spēlēm, izmēģināt spēkus datorspēlēs un vērot, kā labākie cīnās par Baltijas eSporta līgas 3. sezonas uzvarētāja titulu. Šobrīd ir labākais brīdis iegādāties biļetes visas ģimenes izklaidei nedēļas nogalē.

Festivāls, kas šogad norisināsies 1. un 2. jūnijā, solās sniegt neaizmirstamu pieredzi visu vecumu apmeklētājiem. 16 tūkstošu kvadrātmetru platībā būs desmitiem stendu, kuros ikviens interesents varēs spēlēt virtuālās realitātes un lāzertaga spēles, uzbūvēt un vadīt robotu, izmēģināt ar hidrauliku aprīkotus drifta un rallija simulatorus, kā arī iepazīties ar jaunākajiem tehnoloģiju produktiem. Apmeklētājiem būs iespēja sacensties ar radio vadāmām automašīnām, piedalīties datorspēļu turnīros, kā arī vidējās paaudzes apmeklētāji varēs gremdēties bērnu dienu atmiņās, paniekojoties ar retro konsolēm. Savukārt digitālās izklaides nogurdinātajiem atgūt spēkus palīdzēs galda spēļu zona, lomu spēļu taverna un multikulturālu ēdienu tirdziņš.

Komentāri

Pievienot komentāru