Medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Exonicus Trauma Simulator" ir ieguvis finālista statusu konkursa "VRAwards" kategorijā "Gada virtuālās realitātes veselības aprūpes risinājums" (VR Healthcare of the Year).
Konkursa rīkotāji šajā kategorijā izceļ projektus, kas labvēlīgi maina veselības aprūpes nozari, apbalvojot gan biznesam, gan patērētājiem domātus produktus ar skaidru tirgus izpratni.
"Būt starptautiskā konkursa "VRAwards" finālā "Exonicus Trauma Simulator" nozīmē būt starp vislabākajiem virtuālās realitātes veselības aprūpes risinājumiem visā pasaulē. Konkurentu vidū ir Bostonas, Denveras un Oksfordas risinājumi," biznesa portālam db.lv teic Jānis Kondrāts, "Exonicus" līdzdibinātājs.
Konkurss "VRAwards" notiek ceturto reizi. Lai izceltu sasniegumus virtuālās realitātes jomā, konkursu rīko starptautiskā paplašinātās realitātes organizācija "AXIR" (The Academy of International Extended Reality). Fināls notiks 2020. gada 12. novembrī.
"Exonicus" šobrīd strādā pie galvas traumas scenārija ieviešanas traumu simulācijas produktā "Trauma Simulator". J. Kondrāts stāsta, ka pieredzējušu mediķu pētnieku komanda no Rīgas Stradiņa universitātes turpina īstenot gadījumu izpēti.
"Mūs krīzes laikā ir uzrunājis un piedāvājis sadarbību Vācijas "Rheinmetall", kas ir viens no pasaulē lielākajiem aizsardzības uzņēmumiem. Tāpat esam saņēmuši sadarbības piedāvājumu no Londonas Universitātes medicīnas un izglītības akadēmijas. Kopumā gada laikā kopš veiksmīgas "Trauma Simulator" pirmās versijas izstrādes, ko izgatavojām "Madigan Army Medical Center", mūs ir uzrunājuši vairāk nekā simt dažādi medicīnas tehnoloģiju simulāciju centri, medicīnas universitātes, slimnīcas, medicīnas apmācību un treniņu centri no NATO dalībvalstīm un lieli medicīnas tehnoloģiju uzņēmumi," stāsta J. Kondrāts.
Sadarbībā ar Latvijas Aizsardzības ministriju notiek aktīva gatavošanās vērienīgai Eiropas aizsardzības rūpniecības attīstības programmai, kur uzņēmums ar savu traumu simulatoru plāno startēt kopā ar Vāciju un Igauniju. Savukārt sadarbībā ar "Latvijas Mobilais telefons", Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs un Vidzemes Augstskolu tiek strādāts pie inovatīva 5G virtuālās realitātes eksperimenta, kas balstīts mākoņrisinājumā. "Neviens šāda veida eksperimentu vēl nav veicis. Apvienojot vairākas nesen izgudrotas tehnoloģijas mēs ceram uzlabot "Trauma Simulator" produktu un padarīt to mobilu, nezaudējot pieredzes kvalitāti. Ja viss izdosies kā cerēts, tad drīzumā "Trauma Simulator" kļūs vēl pieejamāks un lietotājam draudzīgāks," atklāj J. Kondrāts.
Db.lv jau rakstīja, ka medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Exonicus" nodarbojas ar traumas simulatora "Trauma Simulator" attīstīšanu.
Tas ir virtuālās realitātes neatliekamās medicīniskās palīdzības treniņu simulācijas rīks, kas mediķiem, ārstiem, veselības aprūpes speciālistiem un medmāsām palīdz apgūt prasmes un uzturēt sagatavotību sarežģītām situācijām. "Trauma Simulator" produkta pirmo versiju ir iegādājušies un palīdzēja izstrādāt ASV militārās medicīnas centrs "Madigan Army Medical Center".
Šī traumu simulatora mērķis ir risināt un uzlabot militāro mediķu gatavības pakāpi, jo militārās aktivitātes pasaulē samazinās un tāpēc samazinās arī neatliekamās palīdzības mediķu spējas, jo tās netiek izmantotas vai arī tiek izmantotas uz tradicionāliem treniņu manekeniem, kas nav reālistiski. Jaunuzņēmuma piedāvāto scenāriju klāsts varot būt neierobežots, kas dod mediķiem iespēju trenēties arī tādos gadījumos, kas realitātē notiek reti.
"Exonicus" ir ieguvis Aizsardzības ministrijas grantu, kas ļaus īstenot gadījuma izpētes publikāciju, kuru veiks Rīgas Stradiņa Universitāte (RSU) sadarbībā ar Medicīnas izglītības tehnoloģiju centru un RSU Militārās medicīnas pētījumu un studiju centru. Tāpat šis grants ļaus papildināt traumas simulatoru ar vēl vismaz četriem traumu scenārijiem. Šobrīd produktā jau ir četri scenāriji. Kopumā uzņēmumam ir jāizstrādā 21 scenārijs, lai īstenotu visas iespējamās traumu variācijas, kas aprakstītas mācību grāmatā "Advanced Trauma Life Support".
Uzņēmuma līdzdibinātājs Sandis Kondrāts iepriekš norādījis, ka traumas simulācijas rīks ir apvērsums nozarē, jo pat mūsdienās ASV armijā neatliekamās palīdzības mācīšanās notiek uz manekeniem un lellēm fiziskā telpā. Dažreiz tiekot algoti aktieri, kuri tēlo, ka cieš sāpes. "Mūsu spēle identiskas situācijas rāda virtuālajā realitātē," viņš apgalvo.
Kopš 2016. gada komanda strādāja pie medicīnas izglītības produkta, kas izmantots arī zobārstniecības katedrā Vašingtonas Universitātē. Taču iestrādnes ir vēl senākas - projekta sākotnējie dibinātāji S. Kondrāts un Uldis Zariņš ir tēlnieki un viņi savā darbā vēlējās precīzi atveidot cilvēka anatomiju. Viņi ir izdevuši anatomijas grāmatu tēlniekiem. 2013. gadā viņi realizēja veiksmīgu pūļa finansējuma kampaņu vietnē "Kickstarter". Iepriekš projekts ir piesaistījis investīciju no "Imprimatur Capital", akseleratora "Startup Wise Guys", biznesa eņģeļiem, kā arī ir saņēmis "Horizon 2020" pirmās fāzes grantu 50 tūkstošu eiro apjomā anatomijas izglītības produkta attīstībai. Kopumā uzņēmumā līdz šim investēti aptuveni 750 tūkstoši eiro.