Izglītības un zinātnes ministrija pēkšņi izrādās nobažījusies, ka Latvijas skolas gandrīz pusi no mācību literatūras iegādājas no viena izdevēja. DB vērtējumā tas ir pārspīlēti.
Pēc ministrijas lūguma Konkurences padomei (KP) jāpēta un jāizsaka atzinums par aptuveno faktu, ka virs 48% no visiem drukātajiem mācību līdzekļiem tiek iegādāti Apgādā Zvaigzne ABC. Pirmais konkurences uzraugu ieteikums ministrijai varētu būt vēlējums uzmanīgākai attieksmei pret izvēlēto metodoloģiju - ieskata gūšanai ir «nejauši atlasīts» zināms mācību iestāžu daudzums.
Tas nu ir drusku amizanti, ka ministrija ir dabūjusi vairāk datu, nekā spēj apstrādāt un uz sava aptuvenā ieskata bāzes prasa KP rīcību. KP nav vis šāds tāds kantorītis, bet gan varas ziņā potenciāli draudīgs iestādījums, un, pirms darīties ar šādiem asiem rīkiem, pilnīgs faktu materiāls būtu absolūts priekšnoteikums. Pagaidām IZM aplēses par apspriežamā apgāda daļu tirgū ir tikai provizoriskas.
DB neizpratni raisa arī KP lūgtās rekomendācijas «situācijas uzlabošanai». Pag', pag' - situācija ir neskaidra, KP to vēl nav vērtējusi, un tai var būt arī savs skatījums, tāpēc apriors pieņēmums, ka kaut kas ir jāuzlabo, ir nepienācīgs mājiens ar mietu nopietnai iestādei.
Bet nebūsim tik formāli vien! Arī nerunājot par metodoloģiju, zem uzņēmējdarbības vides sargu lupas nonākušā apgāda «nodarījums» vienkārši no godīga biznesa skatījuma ir praktiski... nekāds. Lielos vilcienos visiem ir zināms, ka Zvaigzne ABC «uz veciem lauriem» jeb padomju laika iestrādēm īstajā laikā pamanījās nevis čučēt, kā dēļ pa skuju taku aizgājušas dažas citas vecās godības, bet gan likt tos efektīvi lietā. Tas ir uzteicams sasniegums, un apgāda dominējošais stāvoklis tirgū (kas nav nekas jauns) ir dabisks - tas nav kropļojums. Ja reiz runājam par biznesa morāli, tad ne vien šeit aplūkotās izdevniecības sakarā vien (bet arī) varētu padiskutēt par autoru honorāru politiku, bet šoreiz stāsts nav par to. Savukārt tēma, par ko šis stāsts ir, piedodiet, bet ir sadomāta.
Ministrijas rīcībā ir arī dati, kas tai varētu ļaut būt pielaidīgākai un KP gājienu paglabāt citai reizei. Tā Izglītības satura centram ir zināms, ka no 2003. līdz 2011. gadam Zvaigzne ABC saņēmusi 36,8% no ministrijas «grifiem». Konkurentiem no RaKa tikuši 13,5%, Lielvārdam - 9,6%. Pirmajā sešniekā no duča ir arī trīs ārzemju izdevēji.
Ja pēc šiem tiešām drošajiem datiem mērām efektivitātes koeficientu, ar kādu darbojušies lielākie mācību līdzekļu izdevēji, proti, cik lielu tirgus procentu tie guvuši «uz grifu», ir redzams, ka Zvaigzne ABC ar visu savu masu un koeficientu 1,3 ir vien par punkta desmitdaļu priekšā RaKa, bet Lielvārds ar efektivitātes koeficientu 1,7 šai «aizdomīgajā» tirgū vispār ir čempions. Maigi sakot, viss liecina par normālu konkurenci.