«Tramvaju satiksme ir mūsu lepnums, tomēr tie ir tik novecojuši, ka iedzīvotāji nevar sagaidīt jaunos tramvajus,» Db.lv pauda a/s Tramvaju uzņēmuma pārvaldnieks Oļegs Tolmačovs. Lai arī 22 tūkstošiem daugavpiliešu, kas ikdienā izmanto tramvaju, jau no šā gada septembra būtu bijis jābrauc jaunos, Baltkrievijas uzņēmuma ražotos tramvajos, tas, cik drīz jaunie tramvaji sāks kursēt un vai tie būs tieši Baltkrievijas-Latvijas piegādātāju apvienības Belkomunmaš un Agmen Consulting Bureau tramvaji, nav zināms.
Tikmēr Db.lv viesojās Daugavpilī, lai fotogrāfijās iemūžinātu tramvajus, no kuriem, kā cer liela daļa Latvijas otras lielākās pilsētas iedzīvotāju, tai drīz nāksies atvadīties.
«Dzīve iet uz priekšu, jaunie tramvaji būs siltāki, modernāki, tajos būs jaunākās tehnoloģijas, bet vecos tramvajus varēsim skatīties filmās un fotogrāfijās,» Daugavpilī strādājošā Silvija Sproģe uzskata, ka ieslīgt sentimentā par vecajiem tramvajiem nevajagot.
Jau rakstīts, ka pirmais piegādes termiņš, kad Daugavpilij bija jāsaņem 12 jaunie tramvaji, bija šā gada 31. augusts. Kopš 1. septembra Baltkrievijas-Latvijas piegādātāju apvienība Belkomunmaš un Agmen Consulting Bureau tiek piemērota kavējuma soda nauda – 600 lati dienā.
«Piegādātāja solījumi neīstenojas dzīvē,» pauda a/s Tramvaju uzņēmuma pārstāvis O. Tolmačovs. Daugavpilij pirmais tramvajs tika piegādāts septembra vidū, bet ar to vismaz pašlaik piegādes ir apstājušās. «Pašlaik piegādātājs sola, ka līdz gada beigām būs piegādājis astoņus četrasu tramvajus, tomēr, par to, kad tiks piegādāti sešasu tramvaji, pašlaik netiek runāts,» Db.lv pauda O. Tolmačovs.
Pirmais piegādātais tramvajs jau ir veicis testa braucienus, bet pašlaik lemšana par to, vai atzīt tramvaju par gana labu, nav notikusi. «Tehniski tramvajs jau ir pārbaudīts, bet sevišķi apmierināti ar tramvaju neesam. Īsti neapmierina, kā tas izskatās, piemēram, vizuāli,» norādīja a/s Tramvaju uzņēmuma pārvaldnieks O. Tolmačovs, tajā pašā laikā, komentējot vizuālo izskatu, viņš pauda - «ko pasūtījām, to saņēmām».
Lai arī pašlaik nav skaidrības, kad Belkomunmaš un Agmen Consulting Bureau piegādās jaunos tramvajus, uzņēmums cer, ka piecu septiņu gadu laikā tam izdosies nomainīt visus tramvajus uz jauniem.
Jaunu tramvaju piegāde gan vismaz tuvāko divu gadu laikā neizmanīs esošo biļešu iegādes kārtību, proti, «ne šogad, ne nākamgad» a/s Tramvaju uzņēmums neplāno atteikties no konduktoru darba. «Tā ir arī sociāla lieta. Darba zaudēšana būtu liels trieciens 55 konduktoriem, kas pašlaik strādā uzņēmumā,» pauda O. Tolmačovs. «E-talona līdzinieku ieviest ir arī dārgi. Mēs izpētīsim šo jautājumu, bet pagaidām neko neplānojam mainīt,» viņš norādīja.
Pašlaik viens brauciens ar tramvaju Daugavpilī maksā 58% lētāk nekā Rīgā, pērkot biļeti pie tramvaja vadītāja. «Vismaz nākamgad biļešu cena nepieaugs. Par tālāko – dzīvosim, redzēsim,» Db.lv pauda a/s Tramvaju uzņēmums pārvaldnieks.
A/s Tramvaju uzņēmums 2012. gadā darbojās ar 56,2 tūkstošu latu peļņu, savukārt kompānijas apgrozījums veidoja 1,17 miljonus latu. Pērn uzņēmumā vidēji strādāja 291 darbinieks. Uzņēmuma valdē darbojas viena amatpersona – Ēvalds Mekšs.
Daugavpils Tramvaju uzņēmums dibināts 1946. gadā. Pirmais reiss notika 1946. gada 5. novembrī. Šobrīd uzņēmumā strādā 293 cilvēki, tā rīcībā ir divi depo, 45 tramvaja vagoni, bet sliežu ceļu kopgarums sasniedzis 27 kilometrus. Tramvajiem ir trīs maršruti, kas savieno dažādus mikrorajonus: 1. maršruts: Butļerova iela – Stacija, 2. maršruts; Butļerova iela - Forštadte, 3. maršruts: Stropi –Cietoksnis.
#18/19
Pašlaik viens brauciens ar tramvaju Daugavpilī maksā 30 santīmus. Nākamgad cenas kāpums nav gaidāms, bet par tālāku nākotni spriest ir grūti, Db.lv uzzināja uzņēmumā.