Telekomunikācijas ir ceturtās industriālās revolūcijas sirds, kuras ritmu nosaka aizvien pieaugošā nepieciešamība savienot ierīces un apmainīt lielus datu apjomus
Tā saka Tele2 grupas ģenerāldirektore Alisone Kirkbī (Allison Kirkby). Nākotnē savienojumi būs ātrāki, aizture – īsāka, attīstīsies papildinātā un virtuālā realitāte. Vairāk par to, kā mainās telekomunikāciju nozare, cik lielas investīcijas prasa interneta lietošana ārzemēs tāpat «kā mājās» un kāpēc lielu uzņēmumu vadītājas reti ir sievietes – viņa vairāk stāsta intervijā DB.
Kā pašlaik attīstās telekomunikāciju nozare?
Tā šobrīd ir nobriedusi industrija, kurā vajadzīgs mērogs un attīstība, lai varētu nodrošināt finansiālu atdevi īpašniekiem. Tāpēc arvien biežāk vērojama tiekšanās uz jauniem pakalpojumu sektoriem, darbības paplašināšanās. Pieņemu, ka nākotnē tā turpināsies.
Arvien biežāk dažādās nozarēs ienāk jaunuzņēmumi. Vai tas redzams arī telekomunikāciju sektorā?
Dati ir jaunā nafta, un telekomunikācijas nodrošina šo jaunās naftas biznesu. Telekomunikācijas ir ceturtās industriālās revolūcijas sirds. Tās ritmu lielā mērā virza vajadzība savienot ierīces, un tas savukārt prasa nodrošināt transportu lieliem datu apjomiem. Var redzēt attīstāmies daudz jaunuzņēmumu saistībā ar lietu internetu, robotiku, mākslīgo intelektu. Arī Tele2 ir izveidojis mūsu pašu lietu interneta nodaļu, kas tagad ir atsevišķs uzņēmums, lai mēs varētu saglabāt startup kultūru un vienlaikus būt ļoti orientēti uz pamatbiznesu.
Kā izlēmāt izveidot atsevišķu uzņēmumu?
Pirms četriem gadiem izveidojām šo nodaļu un sākām pieņemt darbiniekus. Vēlējāmies būt pārliecināti, ka cilvēki, kurus mēs pieņemam darbā, ir saderīgi ar tā tipa uzņēmumiem, ar kuriem tie nākotnē konkurēs vai no kuriem piesaistīs darbiniekus. Vēlējāmies dot viņiem brīvību izmēģināt dažādas lietas, mācīties, pieļaut kļūdas un mēģināt vēlreiz. Tāpēc izlēmām, ka būs labāk ļaut tam būt atsevišķam uzņēmumam, kuram ir savs ilgtermiņa plāns, jo lietu internets attīstīsies ilgtermiņā un mēs vēlamies, lai darbinieks šajā nozarē būtu stimulēts radīt ilgtermiņa vērtību. Gribam, lai viņi jūt to kā savu, tāpēc ar laiku viņiem piederēs daļas šajā uzņēmumā.
Kur ņēmāt drosmi šādam lēmumam?
90. gados, kad tika izveidots Tele2, tās mērķis radīt asu konkurenci telekomunikāciju jomas monopolistiem. Lai gan mēs šobrīd strādājam nobriedušā, konkurences piesātinātā industrijā un esam Nr.1 Lietuvā un Nr.1 Latvijā pēc klientu skaita, mēs joprojām ticam, ka esam izaicinātāji. Tas ir mūsu DNS, tāpēc domāju, ka mums ir vieglāk veidot iekšēju startup un būt nedaudz drosmīgākiem un drošākiem.
Visu interviju Dati ir jaunā nafta lasiet 3. oktobta laikrakstā Dienas Bizness.