Kultūras un radošo nozaru daļa Eiropas Savienības kopproduktā ir līdzvērtīga naktsmītņu un ēdināšanas nozares vai informācijas un tehnoloģiju jomu īpatsvaram. Covid ierobežojumu dēļ visā Eiropas Savienībā cieta visas nozares, tomēr atbalsts tieši kultūrai un radošo profesiju pārstāvjiem nāk vēlāk, ir mazāks, un dažkārt tiek apšaubīta tā nepieciešamība vispār.
Paraudzīties uz kultūras nozari gan Eiropas Savienībā kopumā, gan arī Latvijā "Dienas Bizness" aicināja Eiropas Parlamenta deputāti un bijušo Latvijas kultūras ministri Daci Melbārdi.
"Kultūrai bez ekonomiskās vērtības un saskaitāmām lietām ir vērtības, kuras nevar mērīt naudā vai procentos. Kaut vai šī simboliskā vērtība, kas ir saistīta ar katras valsts vai kopienas identitāti. Protams, ka tas ir ieguldījums sabiedrības saliedētībā, integrācijā. Kā var izmērīt to, kādu ietekmi kultūra atstāj uz cilvēka labsajūtu? Kā var izmērīt emocijas, kuras rada dziesmu svētki? Tam ir liela nozīme.
Kultūra spēj veidot izpratni par sabiedrībā nozīmīgiem jautājumiem, veicināt diskusiju. Dažkārt cilvēks vairāk saprot, noskatoties vienu filmu, nekā lasot daudz zinātnisku rakstu. Šī kultūras nemateriālā vērtība patiesībā ir tā, par kuru pirmkārt būtu jāmaksā, jo to mēs nedrīkstam pazaudēt.
Covid laiks ir gluži kā paraugstunda. Šajā laikā kultūras nozarē strauji kritās ieņēmumi, bet tajā pašā laikā katrs cilvēks savā dzīvē ļoti labi izjuta kultūras nozīmi. Kā mēs pavadījām Covid laiku mājās? Šajā laikā klausījāmies mūziku, skatījāmies filmas, teātra izrādes internetā, lasījām grāmatas. Kultūras darbinieku atbildība būt tautas psiholoģiskās noturības uzturētājiem ir īpaši novērtējama," viņa saka.
"Būtisks iemesls tam, ka valstij ir jāiegulda lielāki līdzekļi kultūrā, ir arī tas, ka Latvijā, salīdzinot ar vecās Eiropas valstīm, ir vāji attīstīts mecenātisms. Sabiedrības maksātspēja ir zema, un valstij ir jāinvestē līdzekļi, lai nodrošinātu kultūras pieejamību vispār," norāda D. Melbārde.
"Vietējās kultūras konkurētspēja ir un būs atkarīga no spējas piesaistīt pēc iespējas lielāku auditoriju. Patlaban šī spēja ir tieši saistīta ar digitalizācijas pakāpi," viņa teic.
Visu interviju lasiet 4.augusta žurnālā "Dienas Bizness".
Abonējiet, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās.