Tirdzniecības platību segmentā tuvākajā laikā gaidāma vairāku jaunu tirdzniecības centru atvēršana vai paplašināšana, kas šajā tirgus segmentā ieviesīs korekcijas un gaidāma arī jaunu zīmolu ienākšana, intervijā aģentūrai LETA sacīja nekustamo īpašumu konsultāciju kompānijas Colliers International (Colliers) izpilddirektors Deniss Kairāns.
«Par vairākiem projektiem tika runāts ilgus gadus, bet tagad mēs beidzot redzam reālu būvniecību - Akropole, Alfas paplašināšanās, Origo. To, kādu ietekmi uz tirgu visi šie projekti atstās, ir diezgan grūti prognozēt, jo ir viens fundamentāls faktors: cilvēku skaits Latvijā nepalielinās. Jā, uzlabojas pirktspēja, un droši vien cilvēki arī tērēs vairāk, bet jautājums ir, vai ar to pietiks, lai visi centri varētu darboties veiksmīgi?» teica Kairāns.
Colliers vadītājs norādīja, ka jaunajiem centriem vienmēr ir vieglāk, jo cilvēkiem par tiem ir interese. Iespējams, tur būs jauni nezināmi nomnieki, iespējams, jauna koncepcija ar fokusu uz izklaides funkciju.
«Esošie centri, vismaz pirmajā posmā, izjutīs jaunu spēlētāju ienākšanu, kurš vairāk, kurš mazāk. Vēl viens interesants jauns koncepts būs IKEA, kura ienākšana noteikti sekmēs to, lai šajā rajonā blakus gribētu atrasties arī citi tirgotāji un ķert kaut ko no pircēju plūsmas, kura dosies uz IKEA. Par Lidl mēs pagaidām neko daudz vēl nezinām, jo viņi izvairās no komentāriem, bet, visdrīzāk, arī šis tīkls ieviesīs zināmas korekcijas tirgū,» skaidroja Kairāns.
Jautāts, vai ir redzama vēl kādu tirgotāju interese, kuri potenciāli varētu ienākt Latvijas tirgū, Kairāns sacīja, ka interese ir.
«Mūsu kolēģi nesen rīkoja pasākumu Polijā tirgotājiem, kuri strādā ar Baltijā vēl nepārstāvētiem zīmoliem. Mēs saņēmām pozitīvas atsauksmes par to, ka šis reģions viņiem varētu būt interesants. Vienlaikus lielākā daļa nevēlas šeit ienākt tieši, bet atrast vietējo partneri, kurš varētu strādāt ar viņu franšīzi. Tādēļ jautājums pat ir nevis par to, cik daudz zīmolu ir gatavi te ienākt, bet par to, cik daudz Latvijā ir uzņēmīgu cilvēku, kuri ir gatavi sadarboties. Protams, nekas nenotiks vienas dienas laikā, bet prognoze ir, ka pamazām uz šejieni jauni zīmoli nāks un šis tirgus tiks apgūts,» stāstīja Kairāns.
Savukārt jautāts, kas notiks ar esošajiem tirdzniecības centriem, kad tiks uzbūvēti jaunie tirdzniecības centri, Kairāns atbildēja, ka vēl ir jāpagaida, un pagaidām nav īstais brīdis drosmīgu prognožu izteikšanai.
«Daudz ir atkarīgs no tā, cik esošie centri būs spējīgi pielāgoties, mainīt savu koncepciju un nomnieku sastāvu. Katram ir iespēja piedāvāt pircējam kaut ko jaunu un interesantu. Tam, kas nemainīsies, it īpaši, ja tie atrodas jauno tuvumā, varētu būt īstermiņa vai vidēja termiņa problēmas. Piemēram, topošajai Akropolei tieši blakus atrodas Azur, kuram ir mainījušies īpašnieki, mainās tā koncepcija. Tādēļ es pieļauju, ka Azur no tā, ka tas atrodas blakus Akropolei, pat varētu iegūt. Savukārt vēl netālu ir Mols, Riga Plaza, nosacīti arī Domina. Liela nozīme būs cilvēku plūsmai - pa kādu ceļu viņi brauc no darba, kur parasti iepērkas utt. Es domāju, ka būs interesanti,» teica Kairāns.
Viņš norādīja, ka vēl interesantāka situācija nekā Rīgā būs Tallinā, kur pašlaik būvē diezgan daudz tirdzniecības platību, top nopietni projekti. «Taču jau tagad esošo tirdzniecības centru kvadrātmetru skaits pret Tallinas iedzīvotāju skaitu veido vislielāko īpatsvaru Baltijā. Un būvē vēl. Faktiski par to, ka tirdzniecības platību Tallinā ir par daudz, sāka runāt jau pirms pusotra-diviem gadiem. Tādēļ Tallinā pašlaik varētu būt salīdzinoši liels spiediens uz nomas maksām no nomnieku puses. Latvijā tuvākā gada laikā, visdrīzāk, nekas vēl nenotiks. Taču, kad jaunie centri tiks nodoti ekspluatācijā, skatīsimies,» sacīja Kairāns.
Jautāts, vai gadījumā, ja kāds tirdzniecības centrs konkurences dēļ pārstās darboties, vai ir iespējams šāda tipa ēkas veiksmīgi pārorganizēt kāda cita veida biznesam, Kairāns pauda, ka pārorganizēt var, taču jautājums, vai tas notiks veiksmīgi. Colliers vadītājs piebilda, ka Rīgā ir pietiekami daudz piemēru ar centriem, kuriem pilnībā mainīja vai mēģināja mainīt koncepciju - jau pieminētais Azur, bijusī Depo ēka Krasta ielā, Olimpijas otrais stāvs un vairāki citi.
«Tāpat ir jāatceras, ka pašlaik cilvēki meklē ne tikai iepirkšanās, bet arī izklaides funkciju. Savukārt ikviena izklaides vieta kvadrātmetru ziņā aizņem lielas platības, vienalga, vai mēs runājam par sporta centru, boulingu, batutiem vai jebko citu. Jautājums ir par to, vai šādi nomnieki ir gatavi maksāt nomas maksā tikpat, cik mazāka izmēra veikali. Rīgā arī trūkst iespējas kaut kur visu dienu atpūsties kopā ar bērniem. Tā ir pilnīgi brīva niša. Tādēļ pārorganizēt var, bet jautājums, cik tas beigās finansiāli izdevīgi būs ēkas īpašniekam,» sacīja Kairāns.