Viens no Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības (ES) Padomē panākumiem ir panāktā vienošanās starp Eiropas Parlamentu un ES Padomi par dzelzceļa tiesību aktu paketi jeb tā dēvēto Tehnisko pīlāru, otrdien raksta laikraksts Diena.
Tā būtība ir vienotu tehnisko un drošības standartu noteikšana visā ES dzelzceļa sistēmā un vienota vilcienu un lokomotīvju drošības standartu apstiprināšana un atļaujas saņemšanas procedūra Eiropas Dzelzceļa aģentūrā.
Latvijas īpašais panākums ir tas, ka Baltijas valstīm kā vienīgajām noteikts izņēmuma statuss. Proti, tā kā Baltijas valstu dzelzceļa operatori negrasās ieiet citu reģionu dalībvalstu tirgū, tad tiem savam ritošajam sastāvam nebūs obligāti jāizņem atļauja Eiropas Dzelzceļa aģentūrā, kas ir dārgs process. Tā vietā Baltijas valstu atbildīgajām institūcijām būs jāvienojas par kopējiem drošības standartiem un savstarpēju sertifikācijas atzīšanu. Proti, ja Latvijas lokomotīve būs sertificēta Latvijā, tad sertifikāts būs derīgs arī Lietuvā un Igaunijā bez kādām papildu procedūrām.
Baltijas valstis izņēmuma statusu – tiesības neapstiprināt savu ritošo sastāvu Eiropas Dzelzceļa aģentūrā – saņēmušas, jo atrodas specifiskā situācijā. Proti, tās ir atdalītas no ES dzelzceļa tīkla platuma (1435 mm) un ir tā sauktā Krievijas 1520 mm sliežu platuma dzelzceļa tīkla sastāvdaļa.
Savukārt ES līmenī Tehniskā pīlāra ieviešana nozīmē, ka jebkuras ES dalībvalsts dzelzceļa operatoru kompānija, saņemot darbības atļauju no Eiropas Dzelzceļa aģentūras, varēs brīvi darboties visā ES, piemēram, franču SNCF varēs braukt pa Vācijas teritoriju un vācu Deutsche Bahn pa Francijas teritoriju. Pašlaik jaunu vagonu un lokomotīvju atļauju piešķiršanas procedūra dažās valstīs var aizņemt līdz pat diviem gadiem un izmaksāt līdz pat sešiem miljoniem eiro.
Kā uzsver Eiropas Parlamenta deputāts no Latvijas Roberts Zīle, panāktā vienošanās vairos konkurenci dzelzceļa pārvadājumu jomā, jo, piemēram, Vācijas tirgū, kur pašlaik ir Deutsche Bahn monopols, vieglāk varēs ienākt citu valstu dzelzceļa operatori. «Katrs no ceļotājiem, kurš braucis ar vilcienu no vienas ES valsts uz otru, būs piedzīvojis, ka vairumā gadījumu uz robežas tiek nomainītas vilcienu lokomotīves vai jāpārsēžas citā vilcienā, jo nacionālajiem vilcieniem un lokomotīvēm pārsvarā ir atļauja darboties tikai savā valstī. Jāteic, ka līdz šim dzelzceļa pārvadājumu tirgus, atšķirībā no aviācijas tirgus, bijis ļoti aizsargāts nacionālā līmenī un daudzas valstis izmantojušas tehnisko standartu un drošības prasības, lai apgrūtinātu citu valstu operatoru ienākšanu savā tirgū. Tehniskā pīlāra ieviešana šo procesu vienkāršos, jo būs nepieciešams tikai viens vilcienu un lokomotīvju apstiprinājums Eiropas Dzelzceļa aģentūrā,» stāsta R. Zīle.
Satiksmes ministrijas Dzelzceļa departamenta direktora vietnieks Māris Riekstiņš prognozē, ka trijām Baltijas valstīm sagaidāmas smagas sarunas, lai vienotos par kopējiem tehniskajiem un drošības standartiem ar mērķi panākt vilcienu un lokomotīvju sertifikātu savstarpēju atzīšanu. «Neslēpšu, process būs grūts tādēļ, ka dzelzceļa pārvadājumu jomā esam konkurenti. Rezultātā vienoties par sertifikātu savstarpējas atzīšanas kārtību nebūs viegli. Pašlaik pateikt, vai Latvijas dzelzceļa pārvadātājiem jaunā kārtība būs drīzāk drauds vai iespēja, nav iespējams,» skaidro M. Riekstiņš.
Plašāk lasiet rakstā Cer vienkāršot pārvadājumus otrdienas, 7.jūlija laikrakstā Diena (9.lpp)!