Jaunākais izdevums

Valsts joprojām tiesājas par vairāk nekā desmit gadus maksātnespējīgās a/s RAF neatdoto parādu, šodien raksta Dienas bizness.

Padomju laiku autobūves gigants tagadējai Latvijas valstij palicis parādā 3.4 milj. USD (apm. 3 milj. Ls), ieskaitot procentus un soda naudu. Valsts kreditora intereses pārstāv Finanšu ministrija (FM), bet īsteno Valsts kase (VK).

No RAF tiešā veidā vairs nevar piedzīt neko, jo uzņēmuma bijusī maksātne­spējas administratore Lidija Skreija pārdeva visus RAF īpašumus, un ne tikai: pie rūpnīcas vērtīgajām iekārtām 2002. gadā tika vairākos skandālos ierautās tiesu izpildītājas Ingas Čepjolkinas vīrs Andrejs Čepjolkins. Viņš tās pārdeva SIA Merkūrs, bet kompānija iekārtas pārdeva Irānas kompānijai Ghaem Machin. Akceptu rūpnīcas izpārdošanai deva L.Skreija. Viņu vainoja vairākos pārkāpumos saistībā ar RAF administrēšanu, tika ierosināta krimināllieta. L.Skreiju no administratores pienākumu pildīšanas atcēla. Tagad viņas vietā iecelts Kaspars Baltcers.

RAF mantas izpārdošana ir sarežģījusi veidu, kādā valstij atgūstams zaudētais. 2006. gadā Augstākā tiesa atzina FM nodrošinātā kreditora tiesības, un tūlīt Zemgales apgabaltiesā tika iesniegtas divas prasības. Abās FM lūdz atzīt par spēkā neesošiem no noslēgšanas brīža darījumus, ar kuriem atsavināja RAF kustamo un nekustamo īpašumu, tostarp ražotni Jelgavā. Viena prasība vērsta pret SIA NP Jelgavas biznesa parks (bij. SIA Baltiva), valstij apstrīdot trīs pirkuma līgumus, ar kuriem L.Skreija atsavināja RAF piederošos īpašumus, kas ieķīlāti Starptautiskā valūtas fonda kredīta nodrošināšanai. Šīs prasības izskatīšana joprojām nav uzsākta - jūnija sākumā tiesas sēdi atlika uz augusta beigām. Otra prasība vērsta pret SIA Baltkan, lai atzītu par spēkā neesošu RAF kādreizējā nekustamā īpašuma Stirnas Dobeles rajonā pārdošanu. Pērn tiesa apmierināja prasību, bet Balkan iesniedza apelācijas sūdzību.

Tikmēr jebkādām darbībām ar atsavinātajiem nekustamajiem īpašumiem uzlikts liegums, Db uzzināja no VK Juridiskā departamenta direktores vietnieka Ralfa Zariņa. Viņš arī apgalvo, ka jaunais RAF administrators valsts prasības uzskata par pamatotām. Db jau rakstīja, ka RAF parādi sāka veidoties 1994. gadā, kad starp uzņēmumu un Banku Baltija tika noslēgts aizdevuma līgums par kredīta piešķiršanu no Starptautiskā Valūtas fonda līdzekļiem.

RAF joprojām ir Valsts ieņēmumu dienesta lielāko parādnieku vidū ar 2004. gadā konstatētu nodokļu parādu 2.3 milj. Ls apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Motormuzeja krājumu papildinās vecākais zināmais RAF mikroautobuss pasaulē - Latvijas PSR 1960. gadā ražotais RAF-977V “Latvija”.

Unikāls RAF-977V "Latvija" atrasts Čīlē, kas pēc Rīgas Motormuzeja rīcībā esošās informācijas, ir visvecākais zināmais RAF mikroautobuss pasaulē un vienīgais pirmās RAF mikroautobusu paaudzes paraugs.

2020. gada pavasarī sākās cīņa par RAF-977V “Latvija” iegūšanu Rīgas Motormuzeja krājumā. Unikālo spēkratu bija noskatījuši arī kolekcionāri no Krievijas, taču emocionālais vēstures stāsts un pietāte pret seno spēkratu deva priekšroku motormuzeja speciālistiem mikroautobusa iegādē.

Pirmā RAF mikroautobusu paaudze (RAF-10 "Festivāls", RAF-977 un RAF-977V "Latvija" un daži eksperimentālie paraugi: RAF-08 un RAF-978 "Sprīdītis") tika izgatavota laika periodā no 1957. līdz 1962. gada maijam. Saražoti ap 1300 eksemplāriem, pārsvarā izmantojot roku darbu virsbūvju izgatavošanā. Ārēji tos var atpazīt pēc dalītā vējstikla un taisnstūra veida radiatora dekoratīvās restes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ieilgst RAF lietas izskatīšana

Irēna Zandere, Db,21.08.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šoreiz tā ir tiesneša maiņa, kas velk garumā tiesvedību par vairāk nekā desmit gadus maksātnespējīgās a/s RAF neatdoto parādu.

Kā Db uzzināja Zemgales apgabaltiesā, tikai 9. oktobrī tiesa pievērsīsies padomju laiku autobūves giganta neatdotajam parādam tagadējai Latvijas valstij – 3.4 milj. USD (apm. 3 milj. Ls). Valsts kreditora intereses pārstāv Finanšu ministrija (FM), bet īsteno Valsts kase (VK).

Db nesen rakstīja: no RAF tiešā veidā vairs nevar piedzīt neko, jo uzņēmuma bijusī maksātnespējas administratore Lidija Skreija pārdeva visus RAF īpašumus, un ne tikai: pie rūpnīcas vērtīgajām iekārtām 2002. gadā tika vairākos skandālos ierautās tiesu izpildītājas Ingas Čepjolkinas vīrs Andrejs Čepjolkins. Viņš tās pārdeva SIA Merkūrs, bet kompānija iekārtas pārdeva Irānas kompānijai Ghaem Machin. Akceptu rūpnīcas izpārdošanai deva L. Skreija. Viņu vainoja vairākos pārkāpumos saistībā ar RAF administrēšanu, tika ierosināta krimināllieta. L. Skreiju no administratores pienākumu pildīšanas atcēla. Tagad viņas vietā iecelts Kaspars Baltcers.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

FOTO: Jelgavas autobūves leģendas «RAF» spēkrati

Laura Mazbērziņa,24.05.2018

«Autoveikala eksperiments»

«RAF 2924» (1994)

Deviņdesmito gadu sākumā uzsāktās komerctransporta ražošanas programmas ietvaros tika izgatavots speciālā furgona – autoveikala eksperimentālais paraugs, taču sērijveida ražošanā tas netika ieviests.

Foto: Zane Bitere/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

CSDD Rīgas Motormuzejā 24. maijā tiek atklāta izstāde «Daudzveidīgais RAF», kurā apmeklētājiem ir iespēja iepazīt autobūves leģendas «RAF» spēkratu kolekciju. Izstāde veidota par godu Latvijas valsts simtgadei.

Izstādē «Daudzveidīgais RAF» aplūkojami seši mazpazīstami «RAF» spēkrati, no kuriem trīs šobrīd ir braucoši.

«RAF» spēkratu atjaunošanas darbu izmaksas mērāmas dažu simtu eiro apmērā, katram spēkratam tās atšķiras. Automobiļu tehniskie uzlabojumi un krāsošana notikusi CSDD Rīgas Motormuzeja restaurācijas darbnīcās. Trīs spēkrati bija tikai jānotīra - tie nav CSDD Rīgas Motormuzeja īpašums. Pārējie trīs spēkrati ir Rīgas Motormuzeja īpašumā un iegūti dažādos veidos. Piemēram, Rīgas Motormuzejs pirms kāda laika pārņēmis automobiļu kolekciju, kura ir piederējusi pazīstamajam auto inženierim un auto būves ekspertam Andrim Dambim.

Rīgas autobusu fabrika «RAF» Jelgavā ražoja mikroautobusus no 1954. līdz 1998. gadam. 1969. gada 25. jūlijā Jelgavā lika pamatakmeni «RAF» jaunajai mikroautobusu rūpnīcai. «RAF» ražotnes platība bija 25 400 kvadrātmetri, kur tika uzstādītas modernākās tā laika iekārtas: jaudīgas preses virsbūvju paneļu štancēšanai, automatizētas virsbūvju metināšanas līnijas, augstražīgas iekārtas automobiļu gruntēšanai un krāsošanai. Rūpnīca gadā saražoja ap 14 000 mikroautobusu, maksimumu sasniedzot 1988. gadā – 18 000. Jelgavā «RAF» strādāja vairāk nekā 3000 darbinieku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lidkompānijas RAF-Avia izsole šodien noslēdzās veiksmīgi, informē likvidējamās AS Latvijas Krājbanka maksātnespējas administratora KPMG Baltics pārstāvis Oskars Fīrmanis.

Izsolē piedalījās divi pretendenti, no kuriem viens - juridiska persona no Latvijas, bet otra - no ārvalstīm. Izsolē uzvarēja juridiska persona no Latvijas, kurai 14 dienu laikā jāveic pilna samaksa, lai darījumus būtu oficiāli noslēdzies.

Summa, par kuru tika nosolītas RAF-Avia daļas, bija zemāka nekā izsoles sākuma cena, taču augstāka nekā administratora pirms izsoles noteiktā slēptā cena.

Db.lv jau rakstīja, ka jūnijā likvidējamās AS Latvijas Krājbanka administratora KPMG Baltics, SIA Atlantijas nami un SIA MG Zeme piederošo AS RAF-Avia kapitāldaļu izsole noslēdzās neveiksmīgi – pircējs netika atrasts. Kapitāldaļas tika pārdotas kā mantu kopība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2008. gada decembrī noslēgto pirkuma līguma skaits, salīdzinājumā ar novembri, ir palielinājies par 34 %. Savukārt dzīvokļu reģistrācijas skaits decembrī, salīdzinājumā ar novembri, bija palielinājies gandrīz par divām reizēm, — informē Arco Real Estate.

Aktivitātes iemesls – cilvēku vēlme nokārtot nepabeigtos darbus tieši gada beigās un fakts, ka janvārī tiek palielināta vairākas nodokļa likmes, tostarp arī PVN likme pakalpojumu nozarē, — spriež kompānijas speciālisti.

Gada nogalē steidz reģistrēt īpašumusApkopojot šā gada janvāra tirgus datus, Arco Real Estate konstatē, ka 2009. gada janvārī sērijveida dzīvokļu cenu samazinājuma tempi turpināja pieaugt. Salīdzinot ar pagājušā gada decembri, janvārī tās samazinājās par 8.2 % līdz 858 eiro/m².

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Papildināts: RAF vintage festivāls Jelgavā

Lelde Petrāne,18.05.2012

Rīgas improvizācijas teātra aktieris Viesturs Vizulis (no kreisās) un Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš ierodas uz "RAF vintage" festivāla atklāšanu, kura laikā varēs apskatīt vecos "RAF" autobusu modeļus industriālā parka "NP Jelgavas biznesa parks" teritorijā, kur agrāk atradās leģendārā "Rīgas autobusu fabrika" (RAF).

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jelgavā 17. maijā norisinājās RAF vintage festivāla oficiālā atklāšana industriālā parka NP Jelgavas Biznesa Parks teritorijā. Tur agrāk atradās leģendārā Rīgas Autobusu Fabrika jeb RAF.

Tā ietvaros klātienē ir iespēja aplūkot 15 pilnībā un daļēji restaurētus RAF autobusus un mikroautobusus.

Vienlaikus ir iespēja iepazīties ar vēsturiskām RAF relikvijām - gleznām, plakātiem, rasējumiem, galdiem, krēsliem un pat to laiku datortehniku, kā arī aplūkot foto izstādi, kas atspoguļo rūpnīcas strādnieku ikdienu.

RAF vintage festivāls ir NP Jelgavas Biznesa Parks simbolisks veltījums RAF rūpnīcai, kas teju pusgadsimtu Latvijas vārdu nesa ne tikai PSRS robežās, bet arī Eiropā, Āfrikas valstīs, Kubā un pat Karību reģionā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

PrivatBank izsniegusi 3,56 miljonu eiro aizdevumu RAF-AVIA kravas lidmašīnas iegādei

Žanete Hāka,23.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS PrivatBank piešķīrusi Latvijas kravas pārvadājumu lidsabiedrībai AS “RAF-AVIA” kredītu 3,56 miljonu eiro apmērā "ATR72-212A (500)" lidmašīnas iegādei.

Bankas finansētās lidmašīnas ražotājs ir aviorūpniecības uzņēmums “ATR”, kas tika dibināts 1981. gadā.

“RAF-AVIA” dibināta 1990. gadā. Aviācijas struktūrvienība tika pārveidota par neatkarīgu aviokompāniju AS “RAF-AVIA” 1994. gadā. Kompānijas galvenais birojs un bāze atrodas Rīgā, bet otrā bāze ar tehniskās apkalpošanas staciju atrodas Vācijas pilsētā Hānā. AS “RAF-AVIA” ir vienīga aviokompānija Eiropā, kas AN26 modeļa lidmašīnu ekspluatācijai ir saņēmusi atbilstošu sertifikātu.

Pateicoties bankas finansējumam, AS “RAF-AVIA” varēs būtiski palielināt savu konkurētspēju Eiropas tirgū. "ATR72-212A (500)" lidmašīna pārveidota par kravas lidmašīnu un tiks izmantota DHL pārvadājumiem Eiropas teritorijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Krājbankas administrators izsolīs AS RAF-Avia daļas

Žanete Hāka,24.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maijā likvidējamās AS Latvijas Krājbanka administrators KPMG Baltics, SIA Atlantijas nami un SIA MG Zeme izsolē piedāvās AS RAF-Avia kustamās mantas lietu kopību, liecina paziņojums laikrakstā Latvijas Vēstnesis.

Mantu kopība sastāv no SIA MG Zeme piederošajām 898,7 tūkstošiem AS RAF-Avia akcijām, kas ir 75% no uzņēmuma pamatkapitāla.

Tāpat tajā ietilpst SIA MG Zeme prasījuma tiesības pret AS RAF-Avia 145,95 tūkstošu eiro apmērā.

Mantu kopībā ietilpst arī SIA Atlantijas nami piederošās 59,9 tūkstoši AS RAF-Avia akcijas, kas ir 5% no pamatkapitāla un likvidējamajai AS Latvijas Krājbanka piederošās prasījuma tiesības pret RAF-Avia 4,24 miljonu eiro apmērā.

Izsoles sākumcena ir 3,1 miljons eiro. Izsole notiks 12. maijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Latvijā gaidāms RAF vintage autobusu festivāls

Gunta Kursiša,03.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Muzeju nakts ietvaros Latvijā pirmo reizi gaidāms RAF vintage festivāls, kura laikā vienuviet būs aplūkojami vairāk nekā 15 dažādi RAF autobusu modeļi, no kuriem lielākā daļa ir autoinženiera Andreja Dambja privātās kolekcijas eksponāti.

RAF vintage festivāls notiks Jelgavā, NP Jelgavas Biznesa Parks teritorijā no 17. līdz 19. maijam, un publiskai apskatei autobusi būs pieejami 19. maijā, Muzeju nakts laikā.

Līdzās Andra Dambja pilnībā un daļēji restaurētajiem «RAFiņiem», interesenti varēs iepzīties ar vēsturiskām relikvijām – gleznām, plakātiem, rasējumiem, galdiem, krēsliem un pat to laiku datortehniku, kā arī unikālu foto izstādi, kas atspoguļo rūpnīcas strādnieku ikdienu, teikts Jelvavas Biznesa Parka paziņojumā.

«Kopumā RAF autobusi ir viens no spilgtākajiem rūpniecības «ziedu laiku» simboliem, kas Latvijas vārdu nesis gan Padomju Savienībā, gan ārpus tās robežām, norāda NP Jelgavas Biznesa Parks vadītāja Arta Nordmane.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

RAF-Avia daļas izsolē neizdodas pārdot

Žanete Hāka,19.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Likvidējamās AS Latvijas Krājbanka administratora KPMG Baltics, SIA Atlantijas nami un SIA MG Zeme piederošo AS RAF-Avia kapitāldaļu izsole noslēgusies neveiksmīgi – pircējs nav atrasts, informē administratora pārstāvis Oskars Fīrmanis.

Kapitāldaļas tika pārdotas kā mantu kopība.

Mantu kopība sastāv no SIA MG Zeme piederošajām 898,7 tūkstošiem AS RAF-Avia akcijām, kas ir 75% no uzņēmuma pamatkapitāla. Tāpat tajā ietilpst SIA MG Zeme prasījuma tiesības pret AS RAF-Avia 145,95 tūkstošu eiro apmērā.

Mantu kopībā ietilpst arī SIA Atlantijas nami piederošās 59,9 tūkstoši AS RAF-Avia akcijas, kas ir 5% no pamatkapitāla un likvidējamajai AS Latvijas Krājbanka piederošās prasījuma tiesības pret RAF-Avia 4,24 miljonu eiro apmērā.

O. Fīrmanis norāda, ka izsolē piedalījās četri dalībnieki – gan no Latvijas, gan ārvalstīm. Izsole gan noslēdzās bez rezultāta, jo neviens no piedāvājumiem administratoru neapmierināja. Piedāvātā cena bija zem administratora pirms izsoles noteiktās slēptās cenas, viņš skaidro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 25. jūlijā, nedaudz pēc pulksten 12, pārgriežot sarkano lenti, Jelgavā tika atklāts «RAF centrs», informē reģionālais medijs Zemgales Ziņas.

Pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš, atklājot tirdzniecības centru, tam dāvinājis pilsētas karogu, lai «zina un atceras, kā labā jāstrādā». A.Rāviņš atklāšanā pievērsis uzmanību centra nosaukumam, kurš apzīmē teritoriju, ko šodien pasaule vēl atceras: «Kas var būt Jelgava bez RAF un RAF bez Jelgavas!»

Viktors Savins, «SIA EfTEN Capital» pārstāvis, novēlējis veiksmi ikvienam «RAF centra» nomniekam: «Ja jums veiksies, arī mums būs labi.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Ar mikroautobusiem RAF Latvija atkārtos ekspedīciju līdz Vladivostokai

Lelde Petrāne,25.05.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekspedīcijas Rīga-Vladivostoka mērķis ir atkārtot 1977.gada ekspedīciju No okeāna līdz okeānam, kad ar Latvijā ražotajiem mikroautobusiem RAF 2203 notika auto izmēģinājuma brauciens no Liepājas līdz Vladivostokai.

Toreiz, 1977.gada maija beigās, no Liepājas uz Vladivostoku devās trīs mikroautobusi RAF 2203 autovadītāja izmēģinātāja Valda Branta vadībā. Braucienā piedalījās arī Rīgas kinostudijas dokumentālo filmu radošā komanda, divi žurnālisti un ārsts.

Par godu šīs ekspedīcijas 40 gadu jubilejai un Latvijas Antīko automobiļu kluba 45 gadu jubilejai, šogad leģendārā ekspedīcija līdz Vladivostokai tiks atkārtota, ar trim restaurētiem RAF 2203 mikroautobusiem veicot šo pašu maršrutu.

Ceļš līdz Vladivostokai ir aptuveni 11 000 kilometru pa maršrutu: Sanktpēterburga – Maskava – Ņižņijnovgoroda – Kazaņa – Naberežnije Čelni – Ufa – Čeļabinska – Petropavlovska – Omska – Novosibirska – Irkutska – Baikaļska – Ulan Ude – Čita, Habarovska – Vladivostoka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Avionozares eksperts Tālis Linkaits komentē RAF-Avia plānus veikt pasažieru pārvadājumus

Kārlis Vasulis, speciāli DB,14.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS RAF-Avia plāno pievērsties pasažieru aviopārvadājumiem, trešdien vēstīja laikraksts Dienas Bizness. Šos plānus DB komentē Tālis Linkaits, avionozares eksperts un VAS Starptautiskā lidosta Rīga padomes loceklis.

Nav rentabls bizness:

«Pasažieru pārvadājumi atšķirībā no kravu pārvadājumiem ir pilnīgi cita specifika. Jāveic pietiekami lielas investīcijas, lai piesaistītu pasažierus un nodrošinātu attiecīgu servisu. Ja arī RAF-Avia varētu pārvadāt pasažierus, tad tā būtu ļoti specifiska niša. Kopumā tirgus šobrīd ir ļoti šaurs neliela apjoma pārvadājumiem. Igaunijā, piemēram, bija problemātiski nodrošināt klientu bāzi lidojumiem uz salām. Kopumā šāds bizness nav uzskatāms par pārāk rentablu.

Kravu pārvadājumos ļoti liela nozīme ir pieredzei un sakariem, kā arī spējai pārdot savus pakalpojumus. Sekojot līdzi RAF-Avia, jāsaka, ka viņiem veiksmīgi tas ir izdevies. Uzņēmums ir atradis savu nišu, klienti uzticas un tas rezultātā arī nodrošina uzņēmumam labus finanšu rādītājus.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

FOTO: TOP 10 pēc apjoma lielākie automobiļu ražošanas nozares uzņēmumi Latvijā

Db.lv,11.10.2018

SIA Bucher Municipal

Neto apgrozījums, milj.eiro (2017): 47.9

Neto apgrozījuma pārmaiņas, milj.eiro (2017/2013): 30.4

Neto apgrozījuma pārmaiņas, % (2017/2013): 174

Produkcijas apraksts: Komunālo mašīnu ražošana.

Citas piezīmes: 2015.-2016.g. atklāja trīs jaunas montāžas līnijas, kuras tika pārceltas no Lielbritānijas un Šveices rūpnīcām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apstrādes rūpniecība pēdējos gados demonstrējusi labu izaugsmi, un viena no nozarēm, kas to sekmējusi, ir automobiļu, piekabju un puspiekabju ražošana. Vēl vairāk - autobūves nozare šogad augusi visstraujāk, un līdzšinējie investīciju plāni liek cerēt uz strauju izaugsmi arī nākotnē, prognozē Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Rutkovska.

Šī ziņa daudzos skeptiķos izraisa vismaz smīnu, ja ne skaļus smieklus, – kopš kura laika Latvija ražo automobiļus? Šķiet, vidējam latvietim pašmāju automobiļu ražošana asociējas tikai ar padomju laikā ražotajiem mikroautobusiem «Latvija» un pastāv uzskats, ka nedz pirms tam, nedz pēc nozare nav eksistējusi un vairs neeksistē. Tomēr tā nebūt nav, viņa uzsver.

Latvijai un latviešiem (dažu interesantu faktu dēļ paplašināšu stāstu arī izcelsmes virzienā) ir saistība ar automobiļu ražošanu teju kopš autobūves pirmsākumiem, tādēļ, pirms aplūkojam nozares sniegumu pēdējās desmitgadēs, nedaudz ielūkosimies vēsturē. To palīdzēs atklāt Rīgas Motormuzeja informācija, Edvīna Liepiņa un Andra Biedriņa grāmata «Rīgas auto» un citi avoti, saka eksperte.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajos 6 mēnešos Attīstības finanšu institūcijas Altum pārvaldītais Zemes fonds iegādājies 68 jaunus īpašumus 1096 hektāru platībā, to iegādē ieguldot aptuveni 3 miljonus eiro. Salīdzinot ar līdzīgu periodu pērn, darījumu skaits ir pieaudzis par 70%, savukārt iegādāto platību apjoms – par 26%, informē Altum.

Zemes fonds strādā kopš 2015. gada 1. jūlija. Fonda īpašumā uz šī gada jūnija beigām ir vairāk nekā 3000 hektāru zemes (179 īpašumi), kas iegādāti ar mērķi tos saglabāt un atgriezt lauksaimnieciskajā ražošanā. Īpašumu iegādē kopš fonda darbības sākuma ieguldīti 7,8 miljoni eiro. Šobrīd fonds mēnesī saņem vidēji 40 jaunus zemes pārdošanas pieteikumus.

«Redzam pozitīvu tendenci, ka samazinās gadījumi, kad Zemes fonds atsaka īpašuma iegādi, jo tas neatbilst zemes iegādes kritērijiem. Ja sākotnēji no desmit piedāvātiem īpašumiem fonds kā lietderīgus varēja nopirkt vidēji divus īpašumus, tad šobrīd jau katrs otrais piedāvātais īpašums ir atbilstošs fonda darbības mērķim, un attiecīgi fondam ir lietderīgi to iegādāties. Darījumu skaita pieaugumu ir ietekmējusi arī 15% kapitāla pieauguma nodokļa atcelšana darījumiem, kuros lauksaimniecības zeme tiek pārdota Zemes fondam,» stāsta Altum valdes priekšsēdētājs Reinis Bērziņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS RAF-Avia čarterreisu nodrošināšanai pielāgojusi vienu no tās flotē esošajām SAAB lidmašīnām, bet drīzumā noslēgsies vēl viena gaisa kuģa pielāgošana aviopasažieru vajadzībām

Aviokompānijas AS RAF-Avia pamatbiznesu veido vidēja apjoma kravu – līdz piecām tonnām – pārvadājumi Eiropā, bet šobrīd ir īstenojusies kompānijas iecere pievērsties pasažieru aviopārvadājumu pakalpojuma nodrošināšanai. Kā stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Anatolijs Jerumanis, čarterreisu pakalpojums tiek nodrošināts ar vienu SAAB lidaparātu, bet uzņēmums čarterlidojumiem vēlas pārņemt vēl vienu Zviedrijā ražotu gaisa kuģi. Kompānijas floti veido septiņi gaisa kuģi – trīs Zviedrijas koncerna SAAB un četri Ukrainas An-26 lidaparāti.

Aviopasažieru pārvadāšanai pielāgotā zviedru SAAB darbību veic Vācijā, cita starpā nodrošinot futbola komandu pārvadāšanu nelielos attālumos šīs valsts robežās. Otrai lidmašīnai, ar kuru iecerēti pasažieru aviopārvadājumi, šobrīd ir saņemta attiecīgā dokumentācija, kas nepieciešama tās reģistrešanai Latvijā. A. Jerumanis prognozē, ka lidojumus ar otru SAAB lidmašīnu varēs sākt februāra sākumā; kompānija veic sarunas ar iespējamajiem pakalpojuma pasūtītājiem. «Notiek sarunas Spānijā, Francijā un citur. Tāpat bija saruna arī ar Liepāju, bet viss būs atkarīgs no tā, kur būs labākas biznesa iespējas,» pauž RAF-Avia valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Tēmē arī uz pasažieru pārvadājumiem

Kārlis Vasulis, speciāli DB,13.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS RAF-Avia izdevies atkopties no sāpīgā Latvijas Krājbankas kraha sitiena, un uzņēmums plāno pievērsties pasažieru aviopārvadājumiem, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

RAF-Avia floti pašlaik veido septiņi gaisa kuģi – divi Zviedrijas koncerna SAAB un pieci Ukrianas An-26 lidaparāti. Kompānijas specializācija – vidēja apjoma kravu – līdz piecām tonnām – pārvadājumi Eiropā, bet pēc jaunā uzņēmuma īpašnieka uzdevuma kompānijas menedžments sāk gatavoties arī pasažieru aviopārvadājumu pakalpojuma nodrošināšanai. Tāpat tiek meklētas iespējas paplašināt darbību, piemēram, ANO humānās palīdzības kravu transportēšanai uz Āfriku, kā arī pieteikta dalība Lielbritānijas pasta pakalpojumu nodrošinātāja izsludinātajā konkursā.

Pēc vairākus gadus piedzīvotiem zaudējumiem 2015. gadā RAF-Avia beidzot izdevies sasniegt peļņu. Tiesa, pērn gūtā peļņa tiks izlietota iepriekšējo gadu zaudējumu kompensēšanai. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Anatolijs Jerumanis uzsver, ka aviācijas bizness kopumā ir ļoti sarežģīts, tajā nav ko cerēt uz ātru peļņu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Valsts prezidents Raimonds Vējonis šodien oficiālā vizītē apmeklēja NP Jelgavas Biznesa parku.

Raimonds Vējonis apmeklēja NP Jelgavas Biznesa parks nesen rekonstruēto 22 tūkstošus kvadrātmetru lielo ražošanas ēku, kuras rekonstrukcijā piesaistīti Eiropas reģionālā attīstības fonda (ERAF) līdzekļi. Jelgavas Biznesa parks šobrīd investēti 8, 6 miljoni eiro, no kuriem, pēc ERAF programmas kritēriju izpildes, uzņēmums saņems ERAF līdzfinansējumu 45% apmērā no kopējām projekta izmaksām.

NP Properties valdes priekšsēdētāja Elita Moiseja komentē: «Mums nereti uzdod jautājumu, kāpēc nolēmām rekonstruēt vecos RAF korpusus. Protams, šis bija ļoti sarežģīts darbs, jo rekonstruēt industriālu mantojumu, to pielāgojot ražošanas vajadzībām, ir daudz sarežģītāk kā uzbūvēt jaunu ēku. Taču konkrēti šī rūpnīcas ēka bija celta 70. gados, ievērojot augstus kvalitātes standartus. Līdz ar to tādi ēkas funkcionālie elementi kā pamati un nesošās konstrukcijas bija labi saglabājušās. Tāpēc, izvērtējot ekspertu atzinumus, secinājām, ka mums ir būtiski maksimāli saglabāt vēstures stīgas šai objektā.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar NP Properties valdes priekšsēdētāju Elitu Moiseju

Lelde Petrāne,05.06.2015

Elita jaunu uzrāvienu spēj sevī rast, aktīvi atpūšoties pie dabas, pirtī un esot kopā ar savējiem.

Foto: no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild NP Properties valdes priekšsēdētāja Elita Moiseja. NP Properties ir vienīgais uzņēmums Latvijā, kuram pieder industriālo parku tīkls. Industriālie parki top bijušo rūpnīcu atjaunotajās teritorijās. NP Properties galvenie un lielākie klienti ir ražošanas uzņēmumi. «Tas šajā darbā man personīgi un mūsu komandai sniedz vislielāko gandarījumu - redzēt kā mūsu parkos top un tiek radīts,» atzīst Elita Moiseja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Stagnācijas dēļ nekustamā īpašuma tirgū izsolēs nepārdotos īpašumus bankas patur sev līdz labākiem laikiem.

Aptaujātās bankas atzīst, ka 2008. gadā pieauga kavēto mājokļu kredītu apjoms, kas ir likumsakarīga parādība ekonomikas lejupslīdes ap­stākļos. Tomēr līdz ar prognozētā bezdarba palielināšanos šādu slikto kredītu apjoms šogad varētu vēl palielināties. Pēdējā laikā pieaudzis arī to kredītņēmēju skaits, ar kuriem neizdodas vienoties par kredīta atmaksu, un īpašumi nonāk līdz izsolei. Tomēr aktivitāte nekustamo īpašumu tirgū ir ļoti zema, tādējādi izsolē šos īpašumus bankām neizdodas pārdot. Tāpēc bankas tos patur sev un apsaimnieko, tostarp izīrē līdz brīdim, kad situācija uzlabosies. Dažas bankas atzina, ka šos īpašumus turēs savās bilancēs, dažas veidos atsevišķus uzņēmumus vai bankas struktūrvienības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

FOTO: Kurzemes jūrmalā māju sev ceļ slavenais basketbolists Kristaps Porziņģis

Monta Glumane,11.10.2018

Kā liecina neoficiāla informācija, Nīcas novadā, jūras krastā top arī basketbolista Kristapa Porziņģa māja.

Foto: Monta Glumane

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īpašumus Rucavas novada piekrastes zonā joprojām aktīvi iegādājas Lietuvas pilsoņi, savukārt, Nīcas novadā lietuviešu aktivitāte ir mazinājusies un īpašumus vairāk iegādājas Latvijas iedzīvotāji. Kā biznesa portālam db.lv pastāstīja kāds informācijas avots, sev māju tur būvē arī slavenais latviešu basketbolists Kristaps Porziņģis.

Veidojot rakstu par piekrastes īpašumiem, db.lv novēroja, ka K. Porziņģa mājas būvdarbus veic uzņēmums «UPTK». Uzņēmuma pārstāvis atzina, ka pasūtītājs ir persona, kura vēlētos uz kādu laiku palikt anonīma, bet tā ir kāda Latvijas slavenība. Būvniecības darbi uzsākti aptuveni septembra sākumā un tos plānots pabeigt nākamā gada maijā.

«Šeit jau iepriekš bija tāds kā komplekss un viss tika projektēts uz vecajiem pamatiem. Te iepriekš notika pionieru nometnes, bija ēdnīcu telpas un daudzas citas ēkas,» skaidroja «UPTK» pārstāvis. Galvenie norādījumi, kas jāievēro šīs būvniecības laikā - īpašums atrodas starplieguma zonā un būvniecības laikā nedrīkst aizskart kāpas, bet teritorijā var notikt brīva būvniecība. «No būvniecības viedokļa nekas te neatšķiras, grunts ir laba. Vienīgais visu laiku jāuzlabo piebraucamā ceļa kvalitāte,» viņš sacīja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstības finanšu institūcijas "ALTUM" pārvaldītais Zemes fonds piecu gadu pastāvēšanas laikā lauksaimniecībā izmantojamās zemes saglabāšanā ieguldījis 50 miljonus eiro.

Kopš fonda izveidošanas ir iegādāti 824 īpašumi ar kopējo platību 17 tūkstoši hektāru.

Latvijas zemes fonds iegādājas lauksaimniecības zemi ar mērķi sekmēt lauksaimniecībā izmantojamās zemes saglabāšanu un izmantošanu lauksaimnieciskajā apritē. Īpašumi tiek iegādāti no īpašniekiem, kas nevar vai nevēlas lauksaimniecības zemi apsaimniekot paši.

Piecu gadu darbības laikā nedaudz vairāk nekā 500 zemes īpašumos 10 tūkstošu hektāru platībā Zemes fonds ieguldījis 32 miljonus eiro, bet teju 18 miljoni eiro ieguldīti vairāk nekā 300 reversās nomas darījumos ar kopplatību 6350 hektāru. Reversā noma ir atbalsts lauksaimniekiem, lai iegūtu papildu resursus finanšu plūsmas stabilizēšanai un tālākai attīstībai, vienlaikus paturot garantētas tiesības zemi no fonda pēc laika atpirkt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Zemes fonds lauksaimniekiem iznomājis īpašumus par kopumā 50,32 miljoniem eiro

LETA,10.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Attīstības finanšu institūcijas "Altum"" ("Altum") pārvaldītais Latvijas Zemes fonds piecos tā darbības gados gados lauksaimniekiem iznomājis īpašumus par kopējo summu 50,32 miljoni eiro, informēja Zemkopības ministrijā (ZM).

Ministrijā norādīja, ka līdz 2020.gada 30.jūnijam Latvijas Zemes fonds ir izskatījis 2868 pieteikumus un iegādājies 824 nekustamos īpašumus 16 664 hektāru platībā par kopējo summu 50,32 miljoni eiro, ieskaitot reversās nomas darījumos iegūtos īpašumus, kā arī iznomājis 798 īpašumus 16 126 hektāru platībā, bet lauksaimnieciskajā ražošanā atgriezis 470 hektārus.

Latvijas Zemes fonda stratēģijā paredzēts līdz 2021.gada beigām uzkrāt lauksaimniecībā izmantojamās zemes aptuveni 18 000 hektāru apmērā, to iznomājot lauksaimnieciskās darbības veicējiem, tostarp 7000 hektārus ar nomas un atpakaļpirkuma tiesībām īpašumu pārdevējiem.

Vienlaikus ministrijā norādīja, ka, pēc "Altum" aplēsēm, pie pašreizējās darījumu aktivitātes minētais mērķis varētu tikt sasniegts agrāk - līdz 2020.gada beigām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima 10.februārī galīgajā lasījumā pieņēma likumu "Par labas gribas atlīdzinājumu Latvijas ebreju kopienai", kas nosaka desmit gadu laikā ebreju kopienai izmaksāt 40 miljonu eiro kompensāciju par holokausta dēļ zaudētajiem īpašumiem.

Atlīdzinājumu ebreju kopienai vēsturiskā netaisnīguma mazināšanai īstenos no 2023.gada līdz 2032.gadam - katru gadu izmaksājot četrus miljonus eiro, secināms no likuma anotācijā norādītā.

Līdzekļus cita starpā varēs izlietot Latvijas ebreju kultūrvēsturiskā mantojuma atjaunošanai un saglabāšanai, kopienas organizāciju atbalstam, īpašumu apsaimniekošanai, ar reliģiju, kultūru, izglītību, zinātni, veselības aprūpi, vēsturi, sportu, labdarību saistītu pasākumu finansēšanai un Latvijas sabiedrības saliedētības, vienotības un pilsoniskās sabiedrības attīstības veicināšanai.

Tāpat līdzekļus varēs izmantot holokausta upuru memoriālu (Biķernieku mežā, Dreiliņu mežā, Rumbulā, Mežaparkā, Šķēdes kāpās, Daugavpilī un citās vietās) uzturēšanai un labiekārtošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Jelgavas uzņēmumā top elektriskais mikroautobuss pašmāju un eksporta tirgiem

Laura Mazbērziņa,09.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jelgavā bāzētais auto pārbūves uzņēmums Universāls LTD kaļ plānus par elektriskiem mikroautobusiem Latvijas un eksporta tirgiem.

Uzņēmuma šā gada mērķi ir gana ambiciozi. «Saistībā ar to, ka visā Eiropā pieaug pieprasījums pēc elektriskajiem autobusiem, īpaši Skandināvijas valstīs un Francijā, arī Latvijā radās nepieciešamība piedāvāt klientiem elektrificētus mikroautobusus. Izpētot tirgus situāciju Eiropā, sapratām, ka mūsu klientu prasībām neatbilst neviens no esošajiem piegādātāju produktiem. Praktiski neviens elekroautomobiļu ražotājs nepiedāvā autobusus ar 15 līdz 22 pasažieru vietām, nepārsniedzot pilno masu 5000 kg. Tāpēc tika pieņemts lēmums izstrādāt šādu projektu un sākt ražot mazas ietilpības elektriskās piedziņas autobusus Latvijā,» stāsta uzņēmuma tirdzniecības direktors Māris Žukovskis.

Komentāri

Pievienot komentāru