CSDD Rīgas Motormuzejā 24. maijā tiek atklāta izstāde «Daudzveidīgais RAF», kurā apmeklētājiem ir iespēja iepazīt autobūves leģendas «RAF» spēkratu kolekciju. Izstāde veidota par godu Latvijas valsts simtgadei.
Izstādē «Daudzveidīgais RAF» aplūkojami seši mazpazīstami «RAF» spēkrati, no kuriem trīs šobrīd ir braucoši.
«RAF» spēkratu atjaunošanas darbu izmaksas mērāmas dažu simtu eiro apmērā, katram spēkratam tās atšķiras. Automobiļu tehniskie uzlabojumi un krāsošana notikusi CSDD Rīgas Motormuzeja restaurācijas darbnīcās. Trīs spēkrati bija tikai jānotīra - tie nav CSDD Rīgas Motormuzeja īpašums. Pārējie trīs spēkrati ir Rīgas Motormuzeja īpašumā un iegūti dažādos veidos. Piemēram, Rīgas Motormuzejs pirms kāda laika pārņēmis automobiļu kolekciju, kura ir piederējusi pazīstamajam auto inženierim un auto būves ekspertam Andrim Dambim.
Rīgas autobusu fabrika «RAF» Jelgavā ražoja mikroautobusus no 1954. līdz 1998. gadam. 1969. gada 25. jūlijā Jelgavā lika pamatakmeni «RAF» jaunajai mikroautobusu rūpnīcai. «RAF» ražotnes platība bija 25 400 kvadrātmetri, kur tika uzstādītas modernākās tā laika iekārtas: jaudīgas preses virsbūvju paneļu štancēšanai, automatizētas virsbūvju metināšanas līnijas, augstražīgas iekārtas automobiļu gruntēšanai un krāsošanai. Rūpnīca gadā saražoja ap 14 000 mikroautobusu, maksimumu sasniedzot 1988. gadā – 18 000. Jelgavā «RAF» strādāja vairāk nekā 3000 darbinieku.
Fotogrāfijas no izstādes «Daudzveidīgais RAF» skatāmas raksta galerijā!
#1/41
«Autoveikala eksperiments»
«RAF 2924» (1994)
Deviņdesmito gadu sākumā uzsāktās komerctransporta ražošanas programmas ietvaros tika izgatavots speciālā furgona – autoveikala eksperimentālais paraugs, taču sērijveida ražošanā tas netika ieviests.
#8/41
«Latvijas dizains ar angļu akcentu»
«RAF-1 Roksana» (1991)
1991. gadā «RAF» Rīgas eksperimentālajā cehā izgatavoja virsbūvi, aprīkoja ar motoru un veica pirmo testa braucienu. Pēc tam automašīnu aizsūtīja uz Lielbritāniju, jo prototipa pabeigšanai bija piesaistīta dizaina firma «International Automotive Design». Sadarbojoties ar «RAF» konstruktoriem, firma dažu mēnešu laikā izveidoja salona aprīkojumu, kā arī pabeidza virsbūves apdari un krāsošanu.
#15/41
«Pēdējais mohikānis»
«RAF Stils» (1993)
Paralēli «RAF Roksana» projektam, rūpnīcai radās iespēja atgriezties pie idejas par priekšpiedziņas auto izstrādi. Virsbūves konstrukcijas un interjera izstrādi pasūtīja ZL rūpnīcai Maskavā, bet galīgo variantu pilnveidoja un pabeidza «RAF» konstruktori.
#20/41
«Luksusa sapnis»
«RAF-GAZ-3102» (1996)
Deviņdesmito gadu vidū, beidzoties plānveida ekonomikai, rūpnīca meklēja jaunas tirgus nišas. Attīstoties uzņēmējdarbībai, sāka parādīties interese par luksusa klases automobiļiem, tajā skaitā pagarinātajiem limuzīniem. Ņemot vērā šo tendenci, kā lētāku alternatīvu «RAF» izstrādāja limuzīna paraugu uz «Volga GAZ 3102» bāzes.
#26/41
«Tikai divas pasaulē»
«RAF» piekabe vasarnīca (1978)
Daudziem ir pazīstami «RAF» izgatavotie atpūtas parku un lidostu autovilcieni. Rūpnīcas vajadzībām izgatavoja arī vienastu kravas piekabes un pēc pasūtījuma – piekabes vasarnīcas. Pirmo piekabi vasarnīcu «RAF-04» izgatavoja 1958. gadā, tūlīt pēc mikroautobusu ražošanas uzsākšanas.
#29/41
«Perestroikas komersants»
«RAF 33111» (1993)
Plašās ekonomiskās pārmaiņas PSRS 1980. gadu beigās veicināja privāto uzņēmējdarbību. Tas savukārt palielināja pieprasījumu pēc komerctransporta, tāpēc «RAF» pievērsās nelielas celtspējas (līdz 860 kg) kravas automobiļa ražošanai, kuru izveidoja uz sērijveida modeļa bāzes.