Pēc pērn piedzīvotā straujā krituma šogad konkursos par valsts autoceļu rekonstrukciju tiek piedāvātas augstākas līgumcenas, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Lielajos konkursos samazinās konkurence un aug cena, atzīst a/s Latvijas valsts ceļi (LVC) valdes priekšsēdētājs Jānis Lange.
Pērn konkursos piedāvātās līgumcenas vidēji bija par 15–20% zemākas, nekā plānoja LVC, bet atsevišķos gadījumos, kā liecināja DB izpēte, pat uz pusi mazākas, radot bažas par dempingu, darbu kvalitāti un kompāniju nākotni.
Cenu kritums tika skaidrots ar ļoti aso konkurenci – kompāniju tirgū ir daudz, tostarp – ārvalstu spēlētāji bez pieredzes, darbiniekiem un materiāltehniskās bāzes šeit, kuri izpelnījušies vislielāko ilgstoši tirgū strādājošo kompāniju kritiku, bet finansējums un līdz ar to pasūtījumu skaits ir nepietiekams. Pērn LVC konkursos cīnījās vidēji 8–9 kompānijas, kas bija lielākais pretendentu skaits pēdējo piecu gadu laikā.
Sasniegts piesātinājums?
J. Lange saka, ka šobrīd tiek analizēts, kādu iemeslu dēļ varētu mazināties konkurence, pieļaujot, ka varbūt «būvniekiem ir pietiekami daudz saslēgtu līgumu un viņiem sāk trūkt resursu, liekas, ka darbu pietiek? Kad būs analīze, varēšu precīzi pateikt iemeslus».
Nelielajos konkursos, piemēram, par virsmas apstrādi, konkurence joprojām ir liela.
Arī precīzu iemeslu cenu pieaugumam J. Lange bez analīzes pateikt nevar, sacīdams, ka kritušās gan degvielas, gan bitumena izmaksas. Neesot gan tā, ka visos konkursos piedāvātās līgumcenas paaugstinās, ir gadījumi, kad, piemēram, ceļa virsmas apstrādes darbus tiek piedāvāts veikt par 15% zemāku cenu, nekā prognozēts, citos gadījumos cena ir par tiem pašiem 15% augstāka par plānoto.
«Jāskatās no gadījuma uz gadījumu, vai cenu ietekmē pieejamie materiāli, piegādātāji, iepriekš noslēgtie līgumi utt. Esam ieinteresēti, lai cena būtu adekvāta – ne pārāk zema, ne pārāk augsta. Esam arī ieinteresēti, lai būvnieki spētu līgumus izpildīt, īstenot visu, kas tehniskajā projektā un specifikācijas rakstīts, jo nekādu kompromisu no mūsu puses nebūs. Un, protams, lai viņi spētu investēt tehnikā, cilvēkos. Mums svarīgi, lai tirgus ilgtspējīgs,» uzsver J. Lange.
Visu rakstu Ceļu būve kļūst dārgāka lasiet 22. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.