Saeimas Preses dienests sadarbībā ar Saeimas komisiju priekšsēdētājiem un konsultantiem apkopojis informāciju par 8.Saeimas komisiju veikumu 8.Saeimas sasaukuma laikā (no 2002.gada 5.novembra līdz 2006.gada 7.novembrim). Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā izskatīti 255 likumprojekti.
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija
Komisijas priekšsēdētājs - Ainārs Šlesers (LPP)
Komisijā izskatīti 255 likumprojekti
Nozīmīgākie Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas pieņemtie likumi 8.Saeimas sasaukuma laikā:
1) Svarīgākais likums, kas tiek pieņemts katru gadu, ir ikgadējais likums par valsts budžetu un attiecīgi grozījumi tajā. Nevar nepieminēt arī citus likumus, kas nav mazāk nozīmīgi pieņemto likumu, vairāk nekā 200, sarakstā.
2) Lai nodrošinātu likuma "Par vērtspapīriem" normu atbilstību pasaulē pieņemtajai vērtspapīru tirgus regulēšanas praksei, kā arī lai harmonizētu likuma prasības ar ES direktīvu prasībām, tika pieņemts jauns likums "Finanšu instrumentu tirgus likums", kas pilnībā aizstāja likumu "Par vērtspapīriem". Likumā tiek regulēta ne tikai vērtspapīru publiskā apgrozība, bet arī tiek noteiktas prasības citu finanšu instrumentu publiskai apgrozībai, kā arī tiek noteikta ieguldījumu pakalpojumu sniegšanas kārtība ne vien ar vērtspapīriem, bet ar visiem finanšu instrumentiem.
3) Lai harmonizētu līdz 2004.gada 1.maijam spēkā esošās likumdošanas prasības transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā ar ES direktīvu 72/166/EEC, 84/5/EEC, 90/232/EEC, 92/49/EE un 2000/26/EC prasībām, kā arī ANO Eiropas Ekonomiskās komisijas Sauszemes transporta apakškomisijas Rekomendācijā nr.5 un Zaļās kartes sistēmas Biroju Padomes konstitūcijā minētajām prasībām, tika pieņemts jauns Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums.
4) Likuma "Par akcīzes nodokli" mērķis bija pabeigt ES direktīvu prasību ieviešanu akcīzes nodokļa jomā, kā arī apvienot vienā likumā visus tobrīd spēkā esošos akcīzes nodokli regulējošos likumus - "Par akcīzes nodokli", "Par akcīzes nodokli naftas produktiem", "Par akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem", "Par akcīzes nodokli tabakas izstrādājumiem" un "Par akcīzes nodokli alum". Saskaņā ar ES direktīvām likumā tika ietvertas prasības akcīzes preču apritei ES vienotajā tirgū, kuras nebija iespējams ieviest pirms Latvijas iestāšanās ES.
5) Jāpiemin jauna, saistīta ar iestāšanos ES, likuma "Par dabas resursu nodokli" pieņemšana, ar kuru noteica, ka ar dabas resursu nodokli turpmāk apliekamas arī elektriskās un elektroniskās iekārtas, kas līdz šim netika regulēts.
6) Ilgu laiku nebija normatīvā akta, kas reglamentētu preču un pakalpojumu loteriju, jeb tā saucamo reklāmas loteriju organizēšanas kārtību. Līdz attiecīga likuma pieņemšanai Latvijas Republikas teritorijā tika organizētas ļoti daudzas t.s. "reklāmas loterijas". Šajās loterijās tika piedāvāti pietiekoši lieli laimesti, lai rosinātu cilvēkus pirkt reklamēto preci, tau nebija paredzēti tiesiskie mehānismi, kas aizsargā loteriju dalībnieku un patērētāju kā tādu intereses. Komisija izstrādāja un iesniedza Preču un pakalpojumu loteriju likumu, ar kura pieņemšanu tika novērsta situācija, ka valsts budžetā netiek maksāts par darbību veikšanu, kas parasti nav tieši saistītas ar uzņēmuma pamatdarbību - reklāmas loteriju organizēšana un to laimesta fonds, kā arī noteiktas stingras prasības loterijas norises kārtībai.
7) Komisija izstrādāja un iesniedza arī jaunu Azartspēļu un izložu likumu. Iepriekšējais likums "Par izlozēm un azartspēlēm" neparedzēja pienākumu komersantiem azartspēļu jomā savu biznesu organizēt kā "atbildīgu spēli". Šāda organizēšana ietver prasību sniegt patiesu informāciju par spēles procesiem un personāla apmācību, un tās mērķis ir samazināt potenciālo spēles risku un palīdzēt cilvēkiem pieņemt pārdomātus lēmumus par dalību azartspēlēs. Atbildīgas spēles programmas jau sen kļuvušas par kazino, spēļu zāļu, bingo u.c. veida izklaides vietu darbības pamatprincipu Eiropā, Amerikā un Austrālijā. Arī Latvijā būtu jāpanāk, lai azartspēļu bizness balstītos uz spēlētāju, kurš uztver spēli kā iespēju atpūsties, kurš tērē tikai tik daudz, cik var atļauties zaudēt, un kurš spēj būt atbildīgs par savu rīcību, "nepazaudējot sevi" spēļu zālē. Tāpēc bija nepieciešams izvirzīt un noteikt paaugstinātas ierobežojošas prasības pret šo nozari - no vienas puses, samazinot to izplatību un sabiedrisko pieejamību, bet no otras puses, paaugstinot kvalitātes prasības pret šīs nozares piedāvāto pakalpojumu kvalitāti un drošumu.
8) Finanšu konglomerātu likumu bija nepieciešams pieņemt, jo līdz šī likuma spēkā stāšanās finanšu konglomerātos ietilpstošo regulēto komercsabiedrību uzraudzība Latvijā vispār netika regulēta, tāpat nebija noteikts, kas vispār ir uzskatāms par finanšu konglomerātu. Pieņemot likumu, tika noteiktas finanšu konglomerāta pazīmes, finanšu konglomerātā ietilpstošo regulēto komercsabiedrību tiesības un pienākumi, uzraudzības institūciju tiesības un pienākumi, prasības, kādas jāievēro finanšu konglomerātam attiecībā uz kapitāla pietiekamību, finanšu konglomerāta iekšējiem darījumiem un riska koncentrāciju finanšu konglomerātā.
9) Tāpat jāpiemin arī trīs jaunu likumu pieņemšana, kas regulē ārvalstu finanšu līdzekļu vadību Latvijā: ES Kohēzijas fonda projektu vadības likums, kura mērķis ir izveidot efektīvu un caurskatāmu ES Kohēzijas fonda līdzekļu izmantošanas kārtību tā finansēto vides un transporta infrastruktūras projektu īstenošanai Latvijā; ES struktūrfondu vadības likums - mērķis noteikt struktūrfondu vadības vispārējos pamatprincipus Latvijā, kā arī struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju pieņemto lēmumu pārsūdzēšanas un apstrīdēšanas kārtību; ES finanšu instrumentu PHARE programmas un programmas "Pārejas līdzekļi administratīvās spējas stiprināšanai" likums - mērķis noteikt PHARE programmas un Pārejas programmas vadību Latvijā, kā arī administratīvo procesu regulējošo normatīvo aktu piemērošanu PHARE programmas un Pārejas programmas vadības procesā.
10) Pieņemot vienus no pēdējiem grozījumiem iedzīvotāju ienākuma nodoklī, pensionāriem ar 2006.gada 1.oktobri tika palielināts neapliekamais minimums.