Saimnieciski izdevīgākais piedāvājums, plašākas iespējas pasūtītāju un pretendentu sarunām, mazākas papīru kaudzes – topošais iepirkumu regulējums paredz jauninājumus, tomēr nav skaidrs, vai tie novērsīs problēmas publiskajos iepirkumos un darīs tos raitākus , otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Likumprojekta izstrāde noslēgusies, DB saka Finanšu ministrijā, kur, iesaistot ieinteresētās puses, bija izveidota darba grupa. Tas gan nenozīmē, ka korekcijas nav iespējamas – vairāki jautājumi, par kuriem nav izdevies rast vienošanos, atstāti politiķu izlemšanai. Jauns regulējums top, pārņemot ES iepirkumu direktīvas prasības. Tās jāpārņem līdz nākamā gada 18. aprīlim. Ņemot vērā, ka likumprojekts vēl nav izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē un plānots izdot arī Ministru kabineta noteikumus, kuru izstrāde nav sākusies, sagaidāms, ka ceļš uz jaunu regulējumu vēl būs diezgan garš. No otras puses – daļu no šobrīd likumā regulētiem jautājumiem pārceļot uz Ministru kabineta noteikumiem, turpmāk būs iespēja ātrāk koriģēt normatīvus, turklāt pats likums būs «tīrāks» un vieglāk uztverams. Finanšu ministrijas Juridiskā departamenta direktore Inta Liepa atzīst, ka esošais iepirkumu likums ir grozīts tik bieži, ka tā pielietošana dzīvē ir sarežģīta un pilnveidošana tāpat būtu nepieciešama.
Nav vienotības
Starp jautājumiem, kas palikuši «atvērti», ir pretendentu izslēgšanas noteikumi – direktīva ļauj vairāk likt uzsvaru uz darba tiesību, darba drošības, vides tiesību pārkāpumiem. «Palikām pie līdzšinējā regulējuma, taču ir skaidrs, ka arodbiedrības nāks ar piedāvājumu par stingrākiem noteikumiem, bet uzņēmēji domā, ka stingrāks regulējums ir nesamērīgs, jo izslēgs tos no iepirkumu tirgus. Likumdevējam būs jāizšķiras, kādam būt šim regulējumam. Arī attiecībā uz nodokļu pārbaudēm būs jāizšķiras, kurš ir īstais brīdis,» saka Juridiskā departamenta Iepirkumu politikas un valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanas politikas nodaļas vadītājas vietniece Līga Neilande. Šovasar spēkā stājās grozījumi Publisko iepirkumu likumā, nosakot, ka nodokļu parādi nevar būt uz iepirkuma izsludināšanas brīdi, tagad tiek piedāvāts maigāks risinājums – uz pēdējo piedāvājumu iesniegšanas brīdi. Tāpat nav noslēgusies diskusija par to, vai apakšuzņēmējs var prasīt samaksu pa tiešo no pasūtītāja, ja ģenerāluzņēmējs kavē norēķinus. Viens no apliecinājumiem, uz kā pamata apakšuzņēmums varētu lūgt pasūtītāju maksāt (ja vien tas vēl nav pilnībā norēķinājies ar ģenerāluzņēmēju), varētu būt pieņemšanas–nodošanas akts, saka ministrijā. Zvērināts advokāts Māris Logins norāda – lai gan vienošanos par tiešiem norēķiniem nebūs viegli panākt, «šī principa ieviešana veicinātu ēnu ekonomikas īpatsvara samazināšanos publiskajos iepirkumos.»
Visu rakstu Briest jauna kārtība publiskajos iepirkumos lasiet 17. novembra laikrakstā Dienas Bizness.