Šodien Zemgales Plānošanas reģiona (ZPR) attīstības padomes sēdē reģiona pašvaldību vadītāji tika informēti par visā valstī gaidāmo elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešanu sabiedriskajā transportā, kas saistīts ar braukšanas maksas atvieglojumiem, aģentūra LETA uzzināja sēdē.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs klātesošos informēja, ka, stājoties spēkā jaunajiem Ministru kabineta (MK) noteikumiem «par pasažieru kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus maršruta tīkla maršrutos», elektroniskā norēķinu sistēma būs aktuāla visiem sabiedriskā transporta pārvadātājiem, un viņš arī aprakstīja priekšrocības, kādas, ieviešot šīs kartes, varētu izmantot pašvaldības.
Salkazanovs pastāstīja, ka aptaujātas tika visas bankas, bet pagaidām Norvik banka esot vienīgā, kas tehnoloģiski to varot nodrošināt, un no 2016.gada 1.janvāra tā būšot šīs sistēmas ieviesēja.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents informēja, ka valstij un pašvaldībām bieži radot liekus tēriņu vai zaudējumus līdzšinējā prakse, kur pakalpojuma sniedzējs vienlaikus ir arī uzskaitītājs un naudas iekasētājs, savukārt šādu karšu sistēma šo līdzmaksājumu sistēmu padarīšot precīzu un caurskatāmu, tāpat tā novērsīšot viltotu invaliditātes vai citu apliecību izmantošanu, jo, izmantojot sīkmaksājumu karti, atlaižu saņēmēja dati tiks saņemti no attiecīgās datubāzes.
Piemēram, ja kāda atbalstāmā iedzīvotāju grupa saņem iespēju braukt bez maksas, tad ar sīkmaksājumu kartes starpniecību attiecīgi no valsts konta tiks pārskaitīta samaksa par braucienu pārvadātājam, to piesaistot konkrēta cilvēka vārdam.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents rekomendēja pašvaldībām izmantot šo sistēmu savu pakalpojumu interesēs, jo līdzīgi kā valsts paredzētās atlaides personām ar invaliditāti, bāreņiem vai politiski represētām personām, tādā pašā veidā arī pašvaldību paredzētās atlaides skolēniem vai pensionāriem tiks samaksātas pārvadātājam.
Norvik bankas projektu vadītāja Helena Brahmane Zemgales pašvaldību vadītājiem skaidroja, ka arī karšu dizainu iespējams pielāgot konkrētai teritorijai, iekļaujot tās simboliku vai attēlus, tāpat šo karti iespējams personificēt apliecības izskatā, iekļaujot arī tās īpašnieka fotogrāfiju, kā Jelgavā tas esot ar līdzšinējām skolēnu apliecībām, kas ir SEB bankas sīkmaksājumu kartes.
Salkazanovs pastāstīja, ka jaunajā sistēmā Norvik bankas sīkmaksājumu kartes atšķirsies no Jelgavā izmantotajām SEB bankas kartēm ar to, ka tās būs Mastercard sistēmā un universālākas lietošanā, jo varēšot izmantot ne tikai jebkurā transportā, bet arī sīkiem pirkumiem lielveikalos.
Viņš uzskaitīja, ka šāda sistēma samazinot gan šoferu šmaukšanos ar viltus biļetēm, gan pasažieru šmaukšanos, gan pārvadātāju uzrēķinus dotācijām. Protams, būšot jāsaglabā arī norēķini skaidrā naudā, taču tiem ieteicams paredzēt lielāku tarifu, no prakses paredzot, ka daļa skaidrās naudas mēdz nenonākt uzņēmuma kasē.
Uzklausījis skaidrojumus, Jelgavas novada domes priekšsēdētājs Ziedonis Caune (ZZS) sēdē gan iebilda pret situāciju, ka šīs sistēmas ieviešanā nav konkurences starp bankām un Norvik patlaban būšot monopoliste.
Salkazanovs skaidroja, ka līdzīgi šādas inovatīvas sistēmas ieviestas arī citās valstīs, un ar laiku tām pieslēdzoties arī citas bankas, turklāt tas būšot neizbēgami, jo pārvadātājiem un bankām būšot jāpilda ne tikai jaunie MK noteikumi, bet arī atbilstošas Eiropas Savienības regulas, kas nosaka līdzīgas prasības Eiropas mērogā.
Caune arī kritizēja apstākli, ka sabiedrībai ar šo karšu ieviešanu tiek radīts jauns, kaut mazs, maksājums - par pašu karti. Viņš pauda uzskatu, ka tur, kur šādas kartes ieviesīs pašvaldības, tām jārēķinās ar šādu izdevumu segšanu, lai to neuzgrūstu iedzīvotājam. Jelgavas novadam tas varētu prasīt ap 12 000 eiro, lēsa Caune.
SIA Jelgavas autobusu parks valdes loceklis Gints Burks sēdes dalībniekus iepazīstināja ar šādas sistēmas ieviešanu Jelgavā, uzsverot, ka šo trīs gadu laikā to esot izdevies tā pilnveidot, ka vairs neesot arī sūdzību par tehniskām kļūdām vai pārpratumiem, un patlaban sistēma strādājot lieliski.
Norvik bankas pārstāve skaidroja, ka, izmantojot sīkmaksājumu karti, ja, piemēram, valsts finansējums atvieglojumu saņēmējiem ar viņu kartes starpniecību pārvadātāja kontā nonāks no valsts SIA Autotransporta direkcija konta, tad pašvaldībām būs nepieciešams savs konts, no kura tiks pārskaitīts konkrētais pašvaldības finansējums, un tā apmēri būs precīzi tādi, kādus konkrētā dome savos noteikumos būs paredzējusi, un, ja iedzīvotājam par braucienu daļa jāsamaksā pašam, viņam tā būs jāieskaita savā kontā, kas piesaistīts kartei.
Pašvaldību vadītāji, uzklausījuši skaidrojumus, pozitīvi novērtēja to, ka sistēma tiks ieviesta visā valstī un tā būs visiem pārvadātājiem, jo daudzos lauku novados pasažieru pārvadājumi pieejami no ļoti dažādiem starppilsētu pārvadātājiem.
Pēc sēdes pašvaldību vadītāji praksē pārliecinājās par šādu sīkmaksājumu karšu darbību un lietošanu Jelgavas transportā.
Kā ziņots, pēc četriem mēnešiem, stājoties spēkā jaunajiem Ministru kabineta (MK) noteikumiem «Par pasažieru kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus maršruta tīkla maršrutos», elektroniskā norēķinu sistēma būs aktuāla visiem sabiedriskā transporta pārvadātājiem, aģentūru LETA informēja projektu vadītāja Arta Andžāne.
Noteikumi paredz, ka pasažieru grupas, kurām valsts noteikusi braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā pilnā apmērā jeb tā saucamās «nulles» biļetes, turpmāk sabiedriskajā transportā norēķināsies ar maksāšanas līdzekli, kas ir saistīts ar personas norēķinu kontu, t.i., bezkontakta maksājuma karti.
«Elektroniskā norēķinu sistēma sekmē ērtāku pašvaldības dotāciju piešķiršanu sabiedriskajam transportam, ļauj vieglāk identificēt un uzskaitīt pabalsta saņēmējus, kā arī paredz precīzu pasažieru plūsmas kontroli. Pēc jaunās sistēmas ieviešanas SIA Jelgavas autobusu parks izdevies palielināt apgrozījumu par 10%,» informēja Andžāne.
#4/7
SIA "Jelgavas autobusu parks" valdes loceklis Gints Burks (no kreisās), biedrības "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija" prezidents Pēteris Salkazanovs, Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš un "Complete Payment Systems" valdes loceklis, izpilddirektors Valdis Bergs
#6/7
Biedrības "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija" prezidents Pēteris Salkazanovs (no kreisās), "Complete Payment Systems" valdes loceklis, izpilddirektors Valdis Bergs un SIA "Jelgavas autobusu parks" valdes loceklis Gints Burks