Vienības gatvi Rīgā raksturo bruģis, dzīva auto satiksme un 10.tramvajs, ko dziesmā apdziedājis Labvēlīgais tips, aicinot sēsties sapņu vagonā…
Vienības gatves garums ir teju pieci kilometri. Tā ir izveidota XIX gs., nospraužot pilsētas robežās jaunu iztaisnotu trasi senajam pasta ceļam, kas reiz gāja no Vācijas caur Jelgavu uz Rīgu. Līdz pat 1935. gadam Vienības gatvi dēvēja par Jelgavas šoseju, un sākotnēji tā bija savienota tieši ar Akmeņu ielu, bet, paplašinot dzelzceļa staciju, ielas sākums tika pavirzīts līdz Jelgavas ielai. DB apciemoja vairākus uzņēmējus ielas posmā no Altonavas līdz Jelgavas ielai.
Auto, ka biezs
DB novēroja, ka viena no raksturīgākajām Vienības ielas iezīmēm – tur atrodas ne viens vien specializētais autolietu veikals. Viens tirgo krāsas vai dažādus aksesuārus mašīnu izdaiļošanai, kāds cits piedāvā servisu. Aptaujātie uzņēmumu pārstāvji atzīst, ka šādai vienas specializācijas veikalu koncentrācijai esot savi iemesli – šeit ikdienā garām steidz autovadītāji, kas ir šo uzņēmumu potenciālie klienti. Turklāt šeit klientiem nav jādomā par autostāvvietu – mašīnas atļauts novietot gan ielas malās, gan atsevišķās vietās gandrīz pie veikalu durvīm. Savukārt tiem, kuri atstāj savu braucamo servisā, ir viegli un ērti izmantot sabiedrisko transportu un nokļūt pilsētas centrā.
Jau 20 gadus Vienības gatvē strādā veikals Autodvēselei, kurā saimnieko kāda ģimene. Tas ir kā kreļļu veikals automašīnām – dažādu krāsu lampiņas un spīguļi, arī praktiskas lietas – auto sēdekļu pārklāji, paklājiņi, logi slotiņas u.c. «Pirms 20 gadiem šajās telpās atradās vēl divi veikali, bet gadu gaitā esam paplašinājušies un nu jau apdzīvojam krietni lielāku platību,» stāsta veikala Autodvēselei vadītāja Gaida Padubska. Viņa tur plecu pie pleca saimnieko kopā ar vīru un dēlu. Īpaši veiksmīgi esot gājis laikā, kad Latvijā tika pieņemts satiksmes noteikums, ka bērni jāpārvadā autosēdeklī. Tad tirdzniecība situsi augstu vilni. Tagad šis segments neesot veiksmīgākais, tāpat kā dažādu auto uzlīmju tirdzniecība. Kādreiz tas esot bijis populāri, bet patlaban cilvēki pārsvarā pērkot jaunas un mazlietotas automašīnas, kuras nevajagot īpaši aplīmēt. «Pie mums iegriežas daudz pastāvīgo klientu. Daudz pie mums iegriežas arī sievietes. Pirms 20 gadiem tas bija retums,» stāsta G. Padubska.
«Šī iela specializētam auto preču veikalam ir ideāla – garām brauc daudz automašīnu ar potenciālajiem klientiem pie stūres. Mīnusu šai vietai nav,» piekrīt auto krāsu un palīgmateriālu veikla Radex direktors Ivo Reins, kurš pirms trim gadiem šeit iegādājies īpašumu un izveidojis veikalu. Tiešie konkurenti atrodoties pāri ielai, kuri arī tirgo auto krāsas, bet klientu pietiekot visiem, jo atšķiroties sortiments. «Tas pat ir pluss, ka uz šīs ielas ir tik daudz ar auto precēm saistītu veikalu. Klienti pie viena nopērk krāsas, pie konkurenta kādu citu preci,» stāsta I. Reins. Lielākais ielas pluss, viņaprāt, esot tas, ka ielas malās atļauts bez maksas novietot automašīnas.
Ar stāžu
Kopš 2000. gada Vienības gatvē savu biznesa vietu atradis arī SIA Eliziums apbedīšanas pakalpojumu birojs. «Tuvumā mums nav neviena konkurenta. Mūsu klienti ir apkārtējo māju iedzīvotāji. Šis ir pakalpojums, kas kaut reizi mūžā ir vajadzīgs,» stāsta apbedīšanas biroja sekretāre Ieva Beinarovičiene. Klienti esot arī no Ziepniekkalna, tie, kuru tuvinieki aizgājuši Gaiļezera vai Stradiņa slimnīcā. Šajā nozarē strādāt nebūt neesot viegli – jāspēj līdzi just un palīdzēt grūtā brīdī klientiem nelauzīt galvu par praktiskām lietām. Konkurence esot ļoti liela un nākoties konkurēt ar visas pilsētas apbedīšanas birojiem – pēdējos gados to ir kļuvis vairāk. Šajā apbedīšanas birojā telpas nav plašas, bet tā vajadzībām pietiekot – zālē izvietoti vairāki zārki, bet plašāku sortimentu varot aplūkot katalogā. «Nāk un jautā, vai man nav bail šeit sēdēt. Nekad neviens nav ienācis un pieprasījis kaut ko. Tāpat es priecājos par šo skaisto rajonu. Pārdaugavā esmu dzīvojusi kopš bērnības, un tā vienmēr šķitusi skaista,» stāsta I. Beinarovičiene.
Zagļu neesot
Savukārt tiem, kuri ik pavasari rosās pa piemājas dārziņu, jau 12 gadus taciņu iestaigājuši arī uz Vienības gatvē esošo veikalu Viss dārzam. «Pie mums var iegādāties sēklas, dārza inventāru un skulptūras. Šajā ielā konkurentu mums nav, bet savu daļu klientu piesaista netālu esošie būvniecības veikali, kas arī tirgo dārzam nepieciešamās preces,» stāsta veikala Viss dārzam direktore Jeļena Zīle. Biežākie klienti esot apkārtējo māju, Zolitūdes, Imantas un pat Mārupes iedzīvotāji. Pie veikala esošajā teritorijā izvietotas skulptūras. Par drošību šeit neesot jāuztraucas, un preces neviens neaiztiekot. «Uz šīs ielas ir vairākas neapdzīvotas ēkas, kurās pulcējas dažādi tipiņi. Viņi pa ielu sāk aktīvāk staigāt vakara stundās, bet neko ļaunu nedara. Vienīgais ēkas fasādi apzīmē,» atzīst J. Zīle. Arī auto krāsu veikala Radex īpašnieks DB teic, ka zagļi šeit neuzdarbojoties. Reiz viens zādzības gadījums esot bijis, bet pēc videokameru izvietošanas un brīdinājuma zīmēm, ka veikalā tiek filmēts, nekas tāds vairs neesot atkārtojies.
Jaunpienācējas gods
Aptaujātie uzņēmumu pārstāvji DB atzīst – liela nomnieku mainība Vienības gatvē neesot novērota. Kādreiz netālu esot bijusi pelmeņu ēstuve, Rīgas piena kombināta veikals, taču tā telpās no pagājušās vasaras saimnieko veikals 5 metri, kas tirgo grīdas segumus. Savulaik tas atradās pilsētas centrā, Stabu ielā. «Jaunas telpas meklēju vairāk nekā pusgadu. Kādu rītu braucot ar velosipēdu no Mārupes uz Stabu ielu, ievēroju šo seno ēku. Sāku interesēties par to. Mani viss šajā rajonā apmierināja un nolēmu telpas iegādāties,» stāsta 5 metri īpašniece Jelena Bārdiņa. Līdzīgi kā citi aptaujātie, viņa norāda uz vairākiem šīs vietas plusiem – ērto piebraukšanu ar auto, ērtu sabiedrisko transporta satiksmi. Vienīgais mīnuss – dažas nesakoptas ēkas, bet arī tas esot tikai laika jautājums, kad tās tiks atjaunotas. Blakus veikalam 5 metri atrodas nesakopta ēka, bet tai jau esot atradies īpašnieks, kurš tajā plāno iekārtot autoservisu. «Man šis rajons ļoti patīk. Visi pastāvīgie klienti ir man «atnākuši» līdzi, un neviens nav sūdzējies, ka atrodamies neērtā vietā. Esam pirmajā stāvā, veikalam ir lieli skatlogi. Iepriekšējais veikals bija pagrabstāvā, kas apgrūtināja preču pievešanu,» stāsta J. Bārdiņa. Apmēram 35% no veikala pircējiem esot privātpersonas, bet pārējie – dažādu uzņēmumu pārstāvji. Šeit vieglāk esot izdzīvot specializētiem veikaliem, kuriem ir savs klientu loks, viņa turpina. «Man šī senā ēka ļoti patīk. Vienīgi tā varēja būt nedaudz labākā tehniskajā stāvoklī. Uz ēkas fasādes arī atradu kādu interesantu atzīmi, kas vēsta, ka šī vieta atrodas 1332 metrus virs jūras līmeņa,» atklāj J. Bārdiņa.