Ceļu būves firma Binders noslēgusi līgumu ar LR Ekonomikas ministriju un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru par asfalta ražošanas procesa pilnveidošanu Vangažu asfaltbetona rūpnīcā, informē uzņēmumā.
Projekta izmaksas - 1 761 723 eiro, līdzfinansējums - 501 750 eiro, līguma realizācijas termiņš - 2015.gada 3.oktobris.
Projektu līdzfinansēs Norvēģijas finanšu instrumenta programma Inovācijas zaļās ražošanas jomā 2009.- 2014. gada periodam.
Projekts paredz jaunu iekārtu uzstādīšanu un videi draudzīgu tehnoloģiju ieviešanu asfaltbetona ražošanas procesā. Viens no līdzfinansējuma galvenajiem nosacījumiem bija projekta atbilstība principam - inovatīva tehnoloģija rada inovatīvu produktu, kas samazina kaitējumu apkārtējai videi.
Ceļu būves uzņēmums iecerējis pilnveidot jau esošo asfaltbetona ražotni Vangažos ar iekārtām un tehnoloģijām, kas dos iespēju modificēt bituma sastāvu un asfalta ražošanas procesā kā vienu no izejvielām izmantot nofrēzēto asfaltu, kas skaitās ražošanas atkritumi, bet kas joprojām satur asfaltam nepieciešamās komponentes.
Jaunā tehnoloģija ir videi draudzīgāka un ekonomiski izdevīgāka par tradicionālo karstā asfalta tehnoloģiju. Asfaltbetona ražošanas procesā pamata masai pievienos otrreizēji izmantojamo (frēzēto) asfaltbetonu un tiks modificēts ceļa bitumens, tam pievienojot speciālas piedevas, kas uzlabos asfaltbetona īpašības un pieļaus tā ražošanu zemākās temperatūrās. Tradicionālajā karstā asfalta tehnoloģijā asfaltbetona izejmateriāli tiek karsēti 220-240 C temperatūrā, bet jaunā veida asfaltbetona masas sagatavošana iespējama 140-160 C, kas ļauj ievērojami ietaupīt energoresursus un samazināt videi kaitīgo izmešu daudzumu.
Būtiski, ka arī inovatīvi radītā asfaltbetona ieklāšanas temperatūra ir vidēji par 20 grādiem zemāka nekā parastā asfalta ieklāšanas temperatūra, kas ļaus palielināt tā transportēšanas attālumu pat divas reizes.
Asfaltbetona ražošanā ar frēzētā materiāla otrreizēju izmantošanu saruks dabasgāzes un elektroenerģijas patēriņa apjoms, ievērojami mazināsies jauno izejmateriālu patēriņš, kas savukārt mazinās videi kaitīgo izmešu daudzumu.
Jaunā asfalta veida ražošanas un ieklāšanas process būs nekaitīgāks arī tajā iesaistītajiem cilvēkiem, jo mazināsies veselībai kaitīgo izgarojumu iespējamība.
Projekta realizācijas ietvaros Vangažu ABR tiks aprīkota ar drupināšanas iekārtu, frēzētā materiāla novietnēm, celulozes un šķiedras dozēšanas iekārtu, polimēru modificēta bituma ražošanas iekārtu un frēzētā asfalta pārstrādes iekārtu. Atbilstoši līdzfinansējuma konkursa nosacījumiem, ir noslēgusies iekārtu iepirkuma procedūra un rūpnīcas modernizācijas projekta īstenošanā iesaistīsies iekārtu, aprīkojuma un tehnoloģiju piegādātāji no Latvijas, Lietuvas, Vācijas, Ziemeļīrijas un Turcijas.
Realizējot iecerēto projektu, ceļu būves uzņēmumam ir iespēja uzlabot savu konkurētspēju tirgū un piedāvāt videi draudzīgu, kā arī augstākajām asfalta kvalitātes prasībām atbilstošu produktu.