Sākot ar gada nogali Eiropas Savienības bankām un ieguldījumu brokeru sabiedrībām stāsies spēkā papildus kapitāla prasības, kuru mērķis ir novērst krīzes izgaismotās nepilnības un stiprināt finanšu sistēmu, informē Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK).
27. jūnijā ES Oficiālajā vēstnesī tika publicēta Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva par piekļuvi kredītiestāžu darbībai un kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību prudenciālo uzraudzību, ar ko groza direktīvu 2002/87/EK un atceļ direktīvas 2006/48/EK un 2006/49/EK (CRD IV) un regula nr. 575/2013 par prudenciālajām prasībām attiecībā uz kredītiestādēm un ieguldījumu brokeru sabiedrībām, ar ko groza Regulu Nr. 648/2012 (CRR), kas ievieš ES likumdošanā starptautisko banku uzraudzības standartu Basel 3.
CRDIV jāpārņem nacionalajā likumdošanā un jāsāk piemērot ar šā gada 31. decembri. CRR prasības ir piemērojamas, sākot ar 2014. gada 1. janvāri.
CRDIV/CRR ir būtiska finanšu sektora regulējuma reformas sastāvdaļa, kuras mērķis ir novērst krīzes izgaismotās nepilnības un stiprināt finanšu sistēmu. Reforma paredz būtiski pārskatīt un pilnveidot esošās, kā arī ieviest vairākas jaunas prasības, skaidro FKTK.
Tādējādi nākotnē tiks piemēroti stingrāki kvalitātes kritēriji pašu kapitālā iekļaujamiem elementiem un paaugstinātas prasības kapitāla pietiekamībai. Papildus šobrīd spēkā esošam 8% minimālam kapitāla pietiekamības rādītajam tiek ieviests pirmā līmeņa pamata kapitāla (Core Tier 1 – CET1) pietiekamības rādītājs (4,5%), kas šobrīd netieši ir noteikts 2% apmērā, bet Latvijā – 4% apmērā, kas ir saistīts ar to, ka Latvijā pašu kapitāla aprēķinā nav atļauts iekļaut inovatīvos kapitāla instrumentus un pirmā līmeņa kapitāla pietiekamības rādītājs (6%), skaidro FKTK.
Papildus minimālām kapitāla pietiekamības prasībām tiek ieviests drošības spilvens jeb kapitāla saglabāšanas rezerve 2,5% apmērā virs CET1 kapitāla pietiekamības rādītāja, kas ir kopumā 7%. Ja CET 1 kapitāla pietiekamības rādītājs samazināsies zem 7%, bet būs virs 4,5%, tas netiks uzskatīts par regulējošo prasību neievērošanu, tomēr līdz 7% līmeņa atjaunošanai tiks ierobežotas dividenžu un prēmiju izmaksas.
Lai nepieļautu krasu aktīvu apmēra pieaugumu, tiek ieviests ar risku nesaistītais sviras rādītājs, kas noteikts kā pirmā līmeņa kapitāla attiecība pret riska nesvērto riska darījumu kopsummu procentos.
Tāpat tiek ieviesti harmonizēti likviditātes rādītāji – likviditātes seguma rādītājs, kas nosaka minimālas prasības īstermiņa likviditātei un tīrā stabila finansējuma rādītajs, kas nodrošina termiņstruktūras ilgtermiņa sabalansētību.
Papildus uzraudzībai individuālas bankas un bankas konsolidācijas grupas līmenī tiek ieviesta t.s. makroprudenciālā uzraudzība, kas paredz piemēroto pasākumu veikšanu, ja pieaug cikliskie (piemēram, pārmērīgs kreditēšanas pieaugums) vai strukturālie sistēmiskie riski. Šādos gadījumos var tikt ieviesta pretcikliskās kapitāla rezerves, sistēmiskā riska kapitāla rezerves, sistēmiski nozīmīgu iestāžu kapitāla rezerves prasības, vai paaugstinātas minimālās kapitāla un likviditātes prasības, noteikti stingrāki lielo riska darījumu ierobežojumi vai informācijas atklāšanas prasības.
Lai nodrošinātu harmonizētu regulējuma piemērošanu ES un veicinātu vienota finanšu pakalpojumu tirgus attīstību, lielākā daļa normatīvo prasību ir noteikta tieši piemērojamā ES tiesību aktā – regulā. Nacionālā likumdošana arī turpmāk reglamentēs licencēšanas jautājumus, prasības banku iekšējā kapitāla novērtēšanas un tā uzraudzības pasākumus, pārrobežu banku grupu konsolidētās uzraudzības un sadarbības starp attiecīgo valstu uzraudzības iestādēm kārtību. Uzraudzības pilnvaras tiks papildinātas ar makrouzraudzības mandātu. Latvijas regulējums noteiks arī CRR paredzēto nacionālo izvēles iespēju piemērošanu.