Patērētāji aizvien vairāk iepērkas ārpus valsts – pēdējā laikā strauji audzis ar maksājumu kartēm veiktais darījumu skaits un pirkumu vērtības apjoms ārzemēs, tai skaitā interneta veikalos.
Šādu ainu novērojusi SEB banka, aplūkojot savus statistikas datus.
No visām Baltijas valstīm ar Latvijā izdotām maksājumu kartēm reģistrēts lielākais kopējais apgrozījuma pieaugums pirkumos, kas veikti ārzemēs – apgrozījums šā gada pirmajā pusē ir par 28% lielāks nekā pērnā gada attiecīgajā laika posmā. 2012. gada pirmajā pusē kopējais apgrozījums pirkumos, kas tika veikti ārzemēs ar Latvijā izdotām maksājumu kartēm, sasniedza 375,6 miljonus eiro. Lietuviešu tēriņi ar maksājumu kartēm ārpus valsts pieauga par 25% līdz 248,3 miljoniem eiro, savukārt igauņi ārzemēs iztērēja 261,3 miljonus eiro (20% pieaugums pret iepriekšējo gadu).
Savukārt lielākais pieaugums darījumos ar kartēm POS terminālos ārzemēs reģistrēts Lietuvā izdotām maksājumu kartēm (par 44% vairāk darījumu nekā pērnā gada attiecīgajā laika posmā). Gada laikā veikalos ārzemēs veikto darījumu skaits ar Latvijā un Igaunijā izdotām maksājumu kartēm pieauga attiecīgi par 19,8% un 11%.
«Tendence iepirkties ārzemēs palielinās gan ceļošanas pieauguma, gan aizvien populārākās iepirkšanās internetā dēļ. Internets un maksājumu kartes ir pavērušas iespēju iepirkties ārzemēs arī tiem cilvēkiem, kuri neceļo,» norāda SEB banka sociālekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis.
Salīdzinot ar citiem Baltijas valstu iedzīvotājiem, Latvijas patērētāji biežāk izmanto kartes lieliem pirkumiem ārzemēs, pārspējot lietuviešus un igauņus. Ārzemēs izdarīto pirkumu vidējā vērtība Latvijā ir par 69% lielāka nekā Lietuvā un aptuveni divas reizes lielāka nekā Igaunijā.