Baltijas jūrā plānots novērst naftas un kaitīgo vielu nelegālās noplūdes no kuģiem līdz 2020. gadam un līdz tam pašam termiņam cerēts samazināt avāriju skaitu līdz 20%, salīdzinot ar 2010. gada rādītājiem.
To paredz Eiropas Savienības stratēģijā Baltijas jūras reģionam (EUSBSR) izvirzītie jaunie sadarbības veidi.
Eiropas Komisijas paziņojumā par Baltijas valstu sadarbības veicināšanu izvirzītas trīs sadarbības jomas - «saudzēt jūru», «apvienot reģionu» un «celt labklājību».
Jūras saudzēšanas ietvaros paredzēts arī veicināt ciešāku jūras uzraudzības iestāžu sadarbību. Kā mērķis ir noteikts līdz 2015. gadam palielināt informētību par Baltijas jūrā notiekošo.
Sadaļā «apvienot reģionu» noteikts līdz 2015. gadam «videi draudzīgā veidā pilnībā savienot Baltijas jūras valstu gāzes un elektroenerģijas tirgus atbilstoši Baltijas enerģijas tirgus starpsavienojuma plānam».
Tāpat EK noteikusi astoņu gadu laikā par 15% palielināt tirdzniecību reģionā un pārrobežu pakalpojumu apjomu.
EUSBSR astoņas Baltijas jūras reģiona valstis sāka īstenot 2009. gadā. Tās ietvaros patlaban jau norisinās vairāki projekti, piemēram, Baltic Deal, kura mērķis ir samazināt barības vielu izmešanu Baltijas jūrā lauksaimnieciskās ražošanas laikā. Lauksaimnieku federācijas šo projektu sāka kā atbildes reakciju uz pieaugošo Baltijas jūras eitrofikāciju.
Tāpat tiek īstenots BaltAdapt projekts, kura ietvaros Zviedrijas vadībā projekta dalībnieki cenšas izveidot operatīvo bāzi, lai viss Baltijas jūras reģions spētu pielāgoties klimata pārmaiņām. Lai ietekmētu politiku, programmas un noteikumus, projekta dalībnieki cenšas arī izveidot sava veida zināšanu biržas sistēmu starp politisko lēmumu pieņēmējiem un pētniekiem, ar kuras palīdzību uzlabotos institucionālā spēja.
Projekta Baltic Science Link fokusā ir pētniecības infrastruktūra un inovācija. Šī projekta ietvaros, kuram jau tiek izstrādāti vairāki apakšprojekti, noris kā sadarbība starp DESY (Hamburgā) un Zviedrijas Pētniecības padomi.
Baltfish ir forums, kas izveidots, lai sekmētu sadarbību starp Baltijas jūras dalībvalstīm, kas būs pirmais solis pretī zivsaimniecības pārvaldības turpmākai reģionalizācijai.
Savukārt COHIBA ir projekts, kurā tiek apzināti un mērīti vislielākie 11 bīstamu vielu avoti, lai izstrādātu rentablas pārvaldības alternatīvas noplūžu samazināšanai. Projektā tiek arī sekmēta paraugprakses izplatīšana un jaudas palielināšana. Projektu vada Somijas Vides institūts, un tam ir piesaistīti 22 partneri no astoņām valstīm. Darbs ir sadalīts pa sešām svarīgākajām jomām, kuras uzrauga kompetentie valstu institūti un aģentūras Somijā, Zviedrijā, Latvijā un Vācijā, kā arī Helsinku Komisija.