Trešdien notika Valsts vides dienesta (VVD) jaunā jūras zvejas kontroles un jūras vides monitoringa kuģa Mare pirmās darba sezonas atklāšanas pasākums, informē VVD sabiedrisko attiecību speciāliste Jūlija Ņikitina.
Kuģa atklāšanas pasākumā VVD ģenerāldirektore Inga Koļegova uzsvēra: «VVD funkciju nodrošināšanai jūras zvejas kontroles un jūras vides monitoringa veikšanai bija nepieciešama lielāka neatkarība. Kuģa vārds Mare (latīniski jūra) izraudzīts ar nolūku. Tas apzīmē kuģa pamatdarbības vietu un uzliek VVD papildu atbildību paveikt savu darbu godam – nosargāt Baltijas jūras zivju resursus un veikt kvalitatīvu jūras vides monitoringu.»
VVD ģenerāldirektores vietniece, ZKD direktore Evija Šmite skaidroja: «Kuģis paver mums plašas iespējas un garantē ne vien kontroles inspekciju un monitoringa veikšanu Latvijas Republikas jūras ūdeņos daudz plašākā mērogā, bet arī aktīvāku dalību starptautiskajās Eiropas Kopienas zvejas kontrolēs no Polijas krasta dienvidos līdz pat Botnijas līcim ziemeļos, būtiski palielinot kontrolējamās Baltijas jūras teritorijas apmērus un reidu skaitu, kas citos apstākļos nebūtu iespējams. Šogad papildus tiek plānotas a p200 augsta riska un ļoti augsta riska zvejas kuģu kontroles.»
Līdz šim VARAM padotībā esošo iestāžu rīcībā nav bijis neviena jūras spējīga kuģa, kurš varētu doties atklātā jūrā tālāk par 10 jūras jūdzēm no krasta. Taču saskaņā ar Latvijas, Eiropas Savienības (ES) un starptautisko normatīvo aktu prasībām kontrolējamā un monitorējamā zona jūrā (LR teritoriālie ūdeņi un Ekskluzīvā Ekonomiskā zona — LR jūras ūdeņi) ir līdz 60 jūras jūdzēm no krasta.
VVD zvejas kontroli un piesārņojuma paraugu ņemšanu jūrā iepriekš veica, lūdzot palīdzību un sadarbojoties ar Aizsardzības ministrijas Nacionālo Bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardzes dienestu un Iekšlietu ministrijas Valsts robežsardzi. Šāda sadarbība dienestam neļāva pilnvērtīgi nodrošināt tam uzticēto kontroles funkciju izpildi, jo darbu plānošana iepriekš ir bijusi ļoti atkarīga no iepriekš minēto iestāžu nepieciešamības izmantot savu tehniku.
Jaunais kuģis spēj attīstīt ātrumu līdz pat 17 mezgliem, kas ir pietiekami, lai, vajadzības gadījumā spētu panākt zvejas kuģus jūrā, kā arī uz tā vienlaicīgi savus darba pienākumus var veikt 10 VVD darbinieki. Specializētā kuģa ekipējumā ir radars naftas plankumu identificēšanai jūrā, ierīce zivju baru izsekojamībai, kā arī nelegālo zivju tīklu izcelšanas mehānisms. Plānots, ka Mare pamatdarbības vieta būs Baltijas jūras līcis un atklātās jūras rietumu piekraste. Kuģi pastāvīgi apkalpos komanda piecu cilvēku sastāvā, kontroli un monitoringu jūrā veiks VVD ZKD Jūras kontroles daļas un pārvalžu inspektori.
Mare iegāde īstenota ar ES Kohēzijas fonda atbalstu, tā aktivitātes Vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstība ietvaros. Kopējās projekta izmaksas ir 2,949 miljoni eiro.
Specializētā kuģa būvniecība notika Igaunijā, Sāremā salas Nasvas ostā, kur savu saimniecisko darbību reģistrējis un veic uzņēmums AS Baltic Workboats, kas ir jaunā kuģa projektētājs un būvnieks, papildaprīkojuma piegādātājs un uzstādītājs.