Firmas Griģis un Co īpašnieks Andris Griģis parakstījis līgumu ar Dānijas koncernu Royal Unibrew par Līvu alus darītavas pārdošanu.
Darījuma summa ir 17,5 miljoni EUR (ap 12.2 milj. Ls), Db informēja A. Griģis. "Šis bija ļoti labs piedāvājums, turklāt darījums apmierina abas puses," savu lēmumu pārdot trešo lielāko alus darītavu Latvijā pamatoja uzņēmējs.
Pēc viņa teiktā, piedāvājumus pārdot alus ražotni viņš saņemot jau aptuveni trīs gadus. "Ja mēs būtu maza alus darītava, varētu pastāvēt, jo nevienam mēs netraucētu, neviens mūs arī nekārotu. Taču, ja esi liels tirgus dalībnieks, konkurence kļūst asa. Ja aiz muguras ir liels koncerns kā dāņiem, tad arī ražošanas pašizmaksa ir pavisam cita - iepirkuma cena, piemēram, iesalam, man ir daudz augstāka nekā Royal Unibrew ar viņu ražošanas apjomiem," skaidroja A. Griģis. Iegāde notikusi caur Royal Unibrew Latvijas uzņēmumu Lāčplēša alus, turklāt nopirkta ne vien rūpnīca, bet arī tai piegulošās zemes. Tas darīts nolūkā nākotnē paplašināt ražotni.
Ieguldīs projektos
Andris Griģis uzskata, ka šādi darījumi pasaulē notiekot ik dienas, un pati par sevi tā esot normāla biznesa parādība. "Svarīgi ir tas, kur darījumā iegūto kapitālu iegulda," viņš uzsvēra. No darījuma iegūtos miljonus uzņēmējs ieguldīšot jaunos projektos Latvijā, galvenokārt saistītos ar nekustamo īpašumu. "Iespējams, pienāks laiks, kad pirksim ražošanas uzņēmumus atpakaļ no ārzemniekiem. Piemēram, tirdzniecības namu Kurzeme Liepājā mēs atpirkām no skandināviem un rekonstruējām," atgādināja uzņēmējs. Db jau rakstījis, ka vairākas nekustamo īpašumu kompānijas, kuru dalībnieku vidū ir A. Griģis, realizē vērienīgus viesnīcu projektus Rīgā un Liepājā. A.Griģa īpašumu vērtība tika lēsta ap 15 miljoniem latu.
Placdarms ekspansijai
Baltijas valstis ir iekļautas Royal Unibrew grupas stratēģiskajā plānā, tāpēc Līvu alus darītavas aktīvu iegāde nostiprina tās pozīcijas gan Latvijas tirgū, gan arī atvieglo produkcijas pārdošanu un izplatīšanu visā Baltijā, teikts kompānijas paziņojumā Dānijas biržai.
Darījums pilnībā tikšot pabeigts 2007. gada pēdējā ceturksnī un no 1. oktobra Līvu alus darītavas aktivitātes atspoguļosies Royal Unibrew finanšu pārskatos. Alus darītavas galīgā pārņemšana ir atkarīga arī no Latvijas Konkurences padomes apstiprinājuma. Royal Unibrew atzīst, ka ieguldījumi, pērkot Liepājas alus darītavu, atstās negatīvu iespaidu uz grupas 2007. un 2008. gada peļņu, taču uzskata, ka tas ir nozīmīgs ieguldījums tirgus ekspansijas vārdā.
Turpinās restrukturizēt
Līvu alus darītava ir viena no SIA Griģis un Co ražotnēm, taču juridiski kā atsevišķa firma tā līdz šim nebija nodalīta. Šī gada jūlijā SIA Griģis un Co izveidoja meitaskompāniju SIA GDG ar 12,556 miljonu latu lielu pamatkapitālu, ko sabiedrības īpašnieks A. Griģis saistīja ar uzņēmuma restrukturizāciju (Db, 31.07.2007).
Šis process joprojām nav noslēdzies, viņš atzina Db. Neesot plānots pārdot gaļas pārstrādes ražotni un topošo lieljaudas (30 000 cūku gadā) cūkkopības kompleksu Vaiņodē.
A. Griģa uzņēmums SIA Griģis un Co dibināta 1993.gada 15.janvārī. Darbību firma uzsāka ar piecu veikalu tīklu Parks Liepājā. Tirdzniecības vietas veicināja domu par pārtikas ražošanu, un tika radīts gaļas pārstrādes uzņēmums Kurzemes bekons. Firma savā darbībā pievērsusies arī lauksaimniecībai un cūkkopībai. 2000. gadā A. Griģis nodibināja jaunu ražotni - Līvu alus darītavu, kurai jau pēc gada augošā pieprasījuma dēļ vajadzēja paplašināties.
Alus darītava būvēta netradicionāli - ar stikla sienām un bāru augšstāvā, kuram ir stikla grīda - lai ražošanas procesu varētu vērot ikviens interesents. Līvu alus darītavā top 14 alus šķirnes, divi minerālūdens, avota ūdens un četri limonādes veidi.
Līvu alus darītavas ēka savulaik nominēta gada balvai arhitektūrā. SIA Griģis un Co ir viens no lielākajiem nodokļu maksātājiem Kurzemē, dažādu sporta un izklaides pasākumu sponsors.
Savukārt Royal Unibrew ir otra lielākā Skandināvijas alus darītāju grupa un vadošais alus eksportētājs. Royal Unibrew šodien ir vadošais alus, sulu un bezalkoholisko dzērienu piegādātājs Baltijā, kur grupas apgrozījums 2006. gadā bija aptuveni 74 miljoni EUR, kas attiecīgi ir 51 miljons latu.
Līvu alus darītavas pārdošana var viest korekcijas tirgus daļās
Vēl vienas Latvijas alus darītavas pārdošana alus tirgū būtiskas izmaiņas nenesīs, uzskata nozares speciālisti.
Tomēr, spriežot pēc Līvu alus darītavas jaunā īpašnieka Royal Unibrew paziņojuma par tālāku ekspansiju, var secināt, ka sagaidāma cīņa par otro vietu Latvijas alus tirgū. Latvijas alus darītāju savienības (LADS) izpilddirektors Pēteris Liniņš bija skops komentāros, sakot, iekams darījums nav noticis, nekādu izvērtējumu viņš nevarot sniegt. Uz jautājumu, vai, iegādājoties otru Latvijas alus darītavu, Dānijas koncerns Royal Unibrew audzēs muskuļus, tēmējot uz otro vietu alus tirgū, P. Liniņš vien noteica - iespējams.
Patlaban pēc LADS datiem, sasummējot Lāčplēša alus un Līvu alus tirgus daļas, to kopējā daļa ir tuvu 18 %, kas nav vairs tālu līdz otrajai lielākajai alus darītavai - a/s Cēsu alus. Tomēr a/s Cēsu alus valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone nesaskata draudus kompānijas pozīcijai, sakot, ka "Cēsu alus ir otra lielākā alus ražotne Latvijā, un mūsu kompānija savas pozīcijas alus tirgū saglabās arī turpmāk".
E. Sietiņsone norāda, ka saskaņā ar LADS apkopotiem Latvijas alus tirgus datiem a/s Cēsu alus šā gada pirmajos septiņos mēnešos aizņēma 23,4%, un līdz gada beigām plānots savu ietekmi palielināt līdz 25% jeb ceturtajai daļai alus tirgus. Iespējamā Royal Unibrew grupas tirgus daļa pēc apvienošanās, pēc maniem aprēķiniem, varētu būt aptuveni 18% un tas nozīmē pārliecinošu trešo vietu līderu trijniekā,» tā E. Sietiņsone.
Viņa arī norāda, ka Līvu alus un Lāčplēša alus apvienošanās darījums Latvijas alus tirgu būtiski neietekmēs, jo abu kompāniju produkti ir atpazīstami un arī līdz šim ir plaši pieejami Latvijas patērētājiem.
Jāatgādina, ka Skandināvijā otra lielākā alus darītava The Danish Brewery Group (tagad - Royal Unibrew) kļuva par Cido pārtikas grupas (tagad Cido grupas) īpašnieci 2004. gadā, savukārt Lāčplēša alu tā iegādājās tā paša gada rudenī. Pērn vasarā uzņēmuma vadība stāstīja par vērienīgām invest��cijām Cido grupā un ambicioziem plāniem attiecībā uz Lāčplēša alu, un gatavību tuvāko gadu laikā dubultot tā tirgus daļu, kā rezultātā modernizēta ražotne Lielvārdē. Ievērojamas investīcijas Lāčplēša alū tā īpašnieki solīja arī šogad, tiesa gan, to apjoms netika atklāts. Ievērojamus līdzekļus alus tirgus attīstībā ieguldījuši un turpina investēt ne vien lielie, bet arī mazie tirgus dalībnieki, turklāt tuvāko gadu laikā darbu plāno uzsākt vēl vismaz trīs nelielas alus darītavas.