Apburtais loks ar obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) polisēm nav izdevīgs ne autobraucējiem, ne apdrošinātājiem, uzskata apdrošināšanas AS Balta valdes loceklis Kristians Pudans.
Viņš norāda ka internetā var atrast daudz negāciju par remontiem apdrošinātāju autoservisos attiecībā uz OCTA polisēm. «Taču lielā mērā paši kā patērētāji arī diktējam šo situāciju, pieprasot lētāko OCTA polisi, un lētākā pakalpojuma sniedzējs ir spiests meklēt lētāku servisu operatoru. Taču ilgtermiņā šis apburtais loks nav izdevīgs ne autobraucējiem, ne apdrošinātājiem,» domā Pudans.
OCTA tirgus jau vēsturiski ir radījis zaudējumus kopš 2004.gada, kad stājās spēkā jaunais Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums. Izņēmums bija 2009.gads, kad, pēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem, apdrošinātāji uzrādīja peļņu šajā segmentā. Tas skaidrojams gan ar «trekno» gadu augstajām cenām, kad saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem cenas polisēm pieauga vairāk nekā par 20%, gan arī ar to, ka, sākoties krīzei, salīdzinot 2009. un 2008.gadu, par 35% samazinājās satiksmes intensitāte un ceļu satiksmes negadījumu skaits. Tāpēc, kamēr tika nopelnītas parakstītās prēmijas, atlīdzību kļuva daudz mazāk, līdz ar to rezultāts bija būtiski labāks.
Iepriekš minētie notikumi paātrināja cenu kritumu, sākot no 2009.gada otrās puses, kam bija arī jānotiek, jo ceļu satiksmes negadījumu skaits bija mazāks. Apdrošinātājiem, pārspīlējot ar cenu samazināšanu, OCTA tirgus jau nākamajā gadā bija atpakaļ zaudētājos, norāda Balta. Cenu izmaiņu iespaidā parakstītās prēmijas ir samazinājušās dramatiski, piemēram, salīdzinot 2008. un 2011.gadu, pēc LTAB datiem, samazinājums ir 55%, savukārt apdrošināto transporta līdzekļu skaits tādā pašā griezumā ir palielinājies par 3%.
«OCTA ir vienīgais produkts, kurā, variējot ar cenu, apdrošinātāji var konkurēt savā starpā, jo produkta nosacījumus regulē likums, un tas visiem ir vienāds. Savukārt, ieviešot principu atlīdzība pie sava apdrošinātāja, apdrošinātāji sāks piedāvāt jaunus apdrošināšanas pakalpojumus, kas ļauj diferencēt produktu un konkurēt savā starpā, piedāvājot dažādas produkta un servisa kvalitātes priekšrocības,» skaidro Pudans.
Pēc viņa domām, sagaidāms, ka, ienākot tirgū jauniem dalībniekiem, OCTA segmentā saglabāsies augsta konkurence, kas liegs tik drīz cenām atgriezties tādā līmenī, lai ļautu strādāt ar tādiem pašiem pozitīviem rādītājiem kā 2009.gadā.
Balta no augusta savā OCTA polisē iekļāvusi pakalpojumu «Atlīdzība pie sava apdrošinātāja». Pašlaik OCTA polise ar atlīdzību pie sava apdrošinātāja ir saistoša ne tikai privātā auto īpašniekiem, bet arī juridiskām personām, kurām pieder vidēji vai lieli autoparki. Tādējādi tiek atvieglots zaudējumu noregulēšanas process, jo atlīdzības tiek pieteiktas pie tā paša apdrošinātāja, pie kura iegādāta polise.
Jau ziņots, ka OCTA nozare šā gada pirmajā pusē strādājusi ar zaudējumiem 187 330 latu apmērā. Salīdzinājumā ar pagājušā gada pirmajiem sešiem mēnešiem zaudējumi ir vairākkārt samazinājušies - pērn pirmo pusgadu OCTA nozare noslēdza ar 800 000 latu zaudējumiem, liecina LTAB dati.