Valsts autoceļš V1162 Saldus - Kūdras ir tik kritiskā stāvoklī, ka tas apdraud gan apkārtējo iedzīvotāju drošību, gan Latvijā vienīgās cementa rūpnīcas darbību, informē cementa ražotāja Schwenk Latvija pārstāve Antra Savleviča.
Vairāk nekā 80 cilvēki parakstījuši vēstuli valsts augstākajām amatpersonām, aicinot pildīt pirms vairāk nekā 10 gadiem valdības izteikto solījumu - nodrošināt valsts autoceļa V1162 Saldus - Kūdras pienācīgu sakārtošanu.
«2005. gadā, kad Latvijā valdīja cementa krīze un valsts piedzīvoja līdz tam nepieredzētu šī būvmateriāla deficītu, tika meklēts investors, kas spētu ievērojami palielināt cementa ražošanas jaudu Latvijā. Izskanēja pat versija būvēt valstij piederošu rūpnīcu, līdz tomēr investors tika atrasts. Globālais būvmateriālu ražotājs Cemex investēja 275 miljonus eiro Eiropā modernākās cementa rūpnīcas būvē Brocēnos, pretī saņemot solījumu no tā laika valdības - sakārtot ražošanai kritisko valsts ceļu infrastruktūru un veikt pārbūvi atbilstoši paredzamajai lielajai noslodzei,» problēmjautājuma vēsturi skaidro Schwenk Latvija valdes loceklis un komercdirektors Māris Gruzniņš.
Valsts autoceļš V1162 Saldus - Kūdras atrodas Saldus novadā, šķērso Novadnieku un Kursīšu pagastus, ved uz vairākiem privātīpašumiem, zemnieku saimniecībām, uzņēmumu struktūrvienībām, tostarp uz Latvijā vienīgo kaļķakmens karjeru «Kūmas», kas ir iekļauts valsts nozīmes derīgo izrakteņu atradņu sarakstā. Tajā tiek iegūta cementa būtiskākā izejviela - kaļķakmens, un no karjera tiek veiktas regulāras piegādes uz 30 km attālumā esošo rūpnīcu, lai nodrošinātu nepārtrauktu ražošanu.
Diemžēl ne 2010. gadā, kad jaunā rūpnīca sāka ražošanu, ne šodien ceļš nav sakārtots, aizbildinoties ar finansējuma trūkumu. Vienlaikus publiski pieejamā informācija par VAS «Latvijas Valsts ceļi» šī gada ceļu remontdarbu sarakstu liecina, ka finansējums tomēr ir, taču apšaubāmas ir prioritātes un kritēriji konkrēto ceļu posmu izvēlei remontdarbiem un pārbūvei. Proti, līdzvērtīgs finansējums atradies Cēres apvedceļa, kas ved uz smilts-grants karjeru, remontam.
«Pašlaik, kad cementa rūpnīcu iegādājies nu jau cits investors - vācu būvmateriālu ražošanas grupa SCHWENK, aktualizējas arī jautājums par ražošanas attīstību un turpmākiem ieguldījumiem. Nesakārtota infrastruktūra ir viens no būtiskākajiem kavējošajiem faktoriem, lemjot par attīstību un tālākām investīcijām,» saka M. Gruzniņš. Vēl jo būtiskāka ir cilvēku drošība - ceļu ikdienā izmanto gan kravas auto šoferi, gan daudzi vietējie iedzīvotāji.
Kopā ar Latvijā vienīgo cementa ražotāju vēstuli parakstījuši 82 cilvēki, tostarp pārvadātāju, kas ikdienā mēro ceļu no kaļķakmens karjera līdz rūpnīcai, citu uzņēmumu un zemnieku saimniecību, kuru saimniecisko darbību apdraud ceļa pakāpeniskā sabrukšana, pārstāvji un vairāku pagastu vietējie iedzīvotāji, kam ceļš ir vienīgā iespēja piekļūt saviem mājokļiem un īpašumiem.
Vēstule adresēta LR Ministru prezidentam Krišjānim Arturam Kariņam, Ekonomikas ministram Ralfam Nemiro, Finanšu ministram Jānim Reiram, Satiksmes ministram Tālim Linkaitam, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktoram Andrim Ozolam un VAS «Latvijas Valsts ceļi» valdes priekšsēdētājam Jānim Langem.