Zemā gaisa temperatūra var sagādāt nepatīkamus brīžus ne tikai pašiem personīgi, bet arī mūsu automašīnām. Padomus, lai automašīnai nerastos darbības problēmas ziemas aukstajā laikā apkopojis Bosch Car Cervice Sia Rolis direktors Uldis Rolis.
Akumulators - sarežģītāks, nekā šķiet
Autovadītājiem bieži vien šķiet, ka viņu braucamajā nav vienkāršākas ierīces par akumulatoru. Taču jau klimatiskajos apstākļos, kad gaisa temperatūra ilgstoši ir ne tikai mīnusos, bet arī ap nulli, akumulators var sagādāt virkni nepatīkamu pārsteigumu. Turklāt jāņem vērā, ka mūsdienu akumulators ir krietni sarežģītāka ierīce nekā vēl pirms gadiem divdesmit.
Kurš nezina, ka automašīnas akumulatora uzlādi var veikt ar tās regulāru izmantošanu jeb darbināšanu, noturot pareizu balansu starp iztērēto un jau uzlādēto enerģiju - kad tā tiek iztērēta, strādājot motoram uz degvielas enerģijas rēķina, tiek griezts ģenerators un atkal uzlādēts akumulators. Taču ir svarīgi saprast, ka dažādā apkārtējā temperatūrā ir atšķirīgs akumulatora uzlādēšanas laiks, - mīnus grādos tas ir vismaz četras stundas ilgs brauciens.
Pirmajos trīs darbības gados akumulatora darbībā mīnus grādos nevajadzētu rasties nekādām problēmām. Taču jebkādas ziemas laikā akumulators darbojas pavisam citādāk nekā siltās vasaras dienās. To var izskaidrot ar akumulatorā esošās sērskbes elektroķīmisko reakcijas raksturu zemās temperatūrās, - skābes jonu difūzijas ātrums zemā temperatūrā mīnuss grādos samazinās, izveidojot papildus pārvietošanās pretestību un tādējādi elektroķīmiskais elements vairs nav spējīgs veidot akumulatora darbībai tādu pašu enerģiju kā, piemēram + 20 grādos. Ja akumulators ir izlādēts, akumulatora elektrolīts kļūst par destilētu ūdeni.
Arī tāpēc autovadītājam svarīgi ir atcerēties, ka zemā gaisa temperatūrā automašīnas akumulatoram noteikti jāļauj uzsildīties. Piemēram, lai iedarbinātu auto ar dīzeļdzinēju, sākumā ir nepieciešami 600-900 ampēri – tas ir liels cipars, ņemot vērā, ka dienas lampiņas iedegšanai ir vajadzīgi tikai 0,5 ampēri.
Īpaši zemās temperatūrās tik lielu jaudu nosalis akumulators, iespējams, nespēs dot, tādēļ to jāpieradina, vispirms uzsildot kvēlsveces. Jārēķinās, ka nosalis akumulators ātrāk tiek pārslogots, un tādējādi ātri vien var rasties dažādi akumulatora defekti.
Benzīna dzinējiem ir vajadzīgs stipri mazāks strāvas patēriņš. Un, tomēr, lai nebojātu automašīnas galvenos mehāniskās darbības elementus, aukstā laikā, iedarbinot automašīnu, kurai ir rokas ātrumkārba, vajadzētu izslēgt sajūgu, lai būtu vieglāk iegriežams motors.
Ja akumulators tomēr nespēj dot pietiekami lielu jaudu, lai iedarbinātu mašīnu, var ieteikt vairākkārtēju automašīnas startēšanu – pirmo reizi to vajadzētu startēt ne ilgāk par sešām sekundēm, bēc pusminūtes atkārtot iepriekš veikto procesu. Ja pēc tā vēl automašīnu nav iespējams iedarbināt, pēc piecu minūšu ilgas pauzes vajadzētu mēģināt vēlreiz.
Ja ar šīm trim reizēm nepietiek lai starteris grieztu motoru pietiekoša ātrumā, tad viennozīmīgi akumulatorā ir kāds defekts un tas ir vai nu jānomaina, vai jāved uz servisu, lai uzlādētu.
Ir auto īpašnieki, kuri akumulatora uzlādi veic paši ar dažādiem uzlādes aparātiem, tomēr, tehnoloģijām mainoties, vairāki no šiem aparātiem jaunākām mašīnām vairs nespēj pietiekami palīdzēt, nespējot akumulatorus pilnībā uzlādēt. Katram šādam aparātam ir atšķirīgs strāvas raksturojums, un ir precīzi jāzina, līdz kādam spriegumam noteikto akumulatoru var lādēt, – ja tiks uzlikts nepamatoti liels uzlādēšanas spriegums, tas var tikt sabojāts.
Kas attiecas uz akumulatora uzlādi ar vadiem, arvien biežāk izrādās, ka ar tiem nav iespējams nodrošināt pietiekamu spriegumu automašīnas akumulatora uzlādēšanai, turklāt šī metode var radīt – un bieži vien arī rada – dažādas kļūmes akumulatoram, visai automobiļu elektrosistēmai un ģeneratoram. Vēl vairāk – šādas akumulatora uzlādēšanas laikā var tikt bojātas abu uzlādes procesā iesaistīto automašīnu elektroniskās sistēmas. Vairākos pētījumos ir pierādīts, ka šie uzlādes vadi daudzām mašīnām nav piemēroti.
Savukārt gadījumā, ja tiek izlemts šādu uzlādi tomēr veikt, aizvien biežāk sastopama problēma, kas radusies, ražotājiem attīstot un modernizējot automašīnas tehnoloģiju, - vairs nav nemaz tik viegli piekļūt akumulatoram, jo tas jaunajos automašīnas modeļos atrodas zem sēdekļa, bagāžniekam zem grīdas un citur.
Labākais, ko var darīt, lai precīzi noskaidrotu kāds ir akumulatora stāvoklis, ir – vismaz reizi gadā veikt akumulatora profilaktisko pārbaudi, ko var izdarīt vienīgi sertificētā autoservisā. Lielāka uzmanība akumulatora stāvoklim ir jāpievērš tā ceturtajā mūža gadā, ja privātas automašīnas noskrējiens vidēji ir 15 000 – 25 000 kilometru gadā. Kopumā akumulatora mūžs, protams, visvairāk ir atkarīgs no ekspluatācijas apstākļiem – kādos apstākļos un cik bieži automašīna ir darbināta.
Labs akumulators vidēji maksā 60 latus, lai gan, protams, akumulators, kurš paredzēts dīzeļdegvielas dzinējiem, caurmērā būs dārgāks nekā benzīna mašīnai paredzēts. Turklāt, automobiļu tehnoloģijai attīstoties, arvien mazākos akumulatoros tiek iespiesta lielāka jauda – un tādēļ tie arī maksās dārgāk. Katrs ražotājs tomēr izvēlas tādu akumulatoru, lai tas nodrošinātu visu, kas ir vajadzīgs automobiļu motoram un visai elektrosistēmai, - līdz ar to pašam auto īpašniekam šajā ziņā neko nevajadzētu izgudrot.
Kas jādara, lai aukstums nepārsteigtu
Ziema šogad ir neparasti silta, taču jebkuru mirkli tā var parādīt zobus, tāpēc labāk tomēr būt gatavam mīnus grādiem – un ņemt vērā virkni vienkāršu, lai gan bieži piemirstu padomu, no kuriem galvenais: tāpat kā cilvēks ar cepuri apsedz ausis, lai tās neapaukstētu, un rokas, lai tās neapsaldētu, arī automašīnām ir tehniskās lietas, kas jāpasargā no iespējamām traumām jeb defektiem.
* Vai mazgāt mašīnu ziemas laikā? Protams, bet, ja ūdens tiek durvju slēdzenē vai uz gumijas mīnuss grādos, tas sasalst, līdz ar to, kamēr tie neatsils, autovadītājam var izrādīties neiespējami sēsties pie stūres – un, ja gumijas ir piesalušas, tās nevajadzētu lauzt, jo ir iespējams, ka tās saplīsīs. Taču šai problēmai var sagatavoties – pirmkārt jau autobraucējiem ir iespējams iegādāties speciālus līdzekļus, kurus uzklāj uz tām vietām, kur durvis var aizsalt. Ja vadītja durvis ir aizsalušas, jāmēģina atvērt kādas citas durvis un jāuzsilda mašīna. Tiklīdz tiek atkausētas aizsalušās durvis, no gumijas ir jānoņem liekais mitrums un jāieziež ar speciālu smērējamo zīmuli, kurš ir pārklāts ar speciālu silikona eļļu, kas nekondensējas.
* Ja ir aizsalusi durvju slēdzene, vēl var izlīdzēt automašīnas pults, bet, ja tās nav, – jāpielieto speciāls slēdzenē iepildāms (iesmidzināms) šķidrums. Šīs vielas var nopirkt gan autoservisos, gan benzīntankos. Turklāt jāņem vērā, ka arī elektriski regulējamo āra spoguļu mehānismos var iekļūt ūdens un sasalstot traucēt to darbībai.
* Visi zina, ka vasarā un ziemā autovadītājiem tiek piedāvāti atšķirīgi logu mazgājamie līdzekļi, taču ne vienmēr tiek pievērsta pietiekama uzmanība to sasalšanas temperatūrai, domājot tikai par lētāku cenu. Ziemas logu mazgājamam līdzeklim papildus ūdenim, speciālām ziepēm un smaržām klāt tiek pievienots spirts: jo zemāka kļūst gaisa temperatūra, jo lielākā koncentrācijā ir jābūt šīm piedevām – un tad jūs pēkšņi pamanīsiet, ka, piemēram, līdz mīnus 18 grādu temperatūrai domāts šķidrums mīnus 20 - 22 grādos patiešām pilnīgi vai daļēji sasalst.
* Mūsu ziemas apstākļos nozīmīga loma drošā braukšanā ir logu tīrītāju slotiņām, kam ir jābūt pietiekami izturīgām pret visiem laika un vides apstākļiem – to vidū ir eļļas, smiltis, ūdens, ultravioletais starojums utt. Logu tīrāmās slotiņas speciālisti iesaka mainīt divas reizes gadā, jo, pat ja tās maksā 30 latus, tās tomēr nodrošinās autovadītāja drošību un redzamību uz ceļa.
* Latvijas ceļu apstākļos liela vērība jāpievērš arī gaisa filtriem, lai uzturētu svaigu gaisu automašīnas salonā, kā arī izvairītos no aizrasojošiem logiem. Autoservisu pieredze rāda, ka, ieliekot automašīnā jaunu filtru – vai tas būtu motora gaisa filtrs vai salona gaisa filtrs -, jau pēc septiņiem tūkstošiem kilometru tas var būt putekļu pieblīvēts.